Piśko II - 2.docx

(27 KB) Pobierz

Zarządzanie w biznesie w turystyce międzynarodowej

Turystyka międzynarodowa

Turystyka przyjazdowa – przyjazdy do kraju osób mieszkających stale gdzie indziej

Turystyka wyjazdowa – wyjazdy mieszkańców danego kraju do innych krajów

Główni przedsiębiorcy

Biura podróży

Przedsiębiorcy świadczący usługi transportu międzynarodowego

Hotele

Atrakcje turystyczne

Akty prawne Unii Europejskiej

Rozporządzenia

Dyrektywy

Zalecenia

Decyzje

Rekomendacje

Działalność regulowana

„Działalność gospodarcza, której wykonywanie wymaga spełnienia szczególnych warunków, określonych przepisami prawa.”

Biura podróży

Przedmiot działalności;

-  organizacja imprez turystycznych – organizator turystyki

- pośrednictwo na zlecenie klienta w zawieraniu     umów – pośrednik  turystyczny

-  pośrednictwo na zlecenie organizatora lubusługodawcy  -  agent turystyczny

-  świadczenie innych usług turystycznych

Biura podróży

Prowadzenie działalności organizatorskiej
i pośrednictwa na zlecenia klienta wymaga wpisu do rejestrów organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

Organizator turystyki odpowiada za działania podwykonawców 

Organizator turystyki, pośrednik i agent turystyczny na  etapie oferowania wyjazdu na imprezę turystyczną, przed imprezą oraz przy zawieraniu umowy z klientem mają obowiązek przekazania mu minimum informacji określonych w ustawie

Biura podróży
1. Warunki uzyskania wpisu

Biura podróży

Stawki gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej oraz sumy gwarancyjne ubezpieczenia określa

Minister Finansów w wydanych rozporządzeniach.

Zależą one od;

o                   przychodów przedsiębiorcy,

o                   zakresu terytorialnego działalności, jej rodzaju

o                   oraz terminów i wysokości przyjmowanych przedpłat

Usługi hotelarskie

              „Krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych”

Baza noclegowa – rodzaje

Obiekty hotelarskie:

Hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe, schroniska

pola biwakowe

Baza noclegowa - rodzaje

Inne obiekty: wszystkie inne obiekty, które spełniają wymagania ustawy i przepisy szczególne, w tym:

„wynajmowane przez rolników pokoje i miejsca na ustawienie namiotów w prowadzonych przez nich gospodarstwach rolnych”

Kategoryzacja obiektów

Dotyczy obiektów hotelarskich:

zaszeregowanie do jednego z ośmiu rodzajów

nadanie kategorii, właściwej dla każdego rodzaju

Transport drogowy

Zasady prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego transportu drogowego określa ustawa „o transporcie drogowym” z 6.09.2001 roku

Ustawa wprowadza licencje i zezwolenia oraz określa warunki oraz tryb ich uzyskiwania i cofania

Ustawa między innymi definiuje podstawowe pojęcia, wprowadza książkę pracy pojazdu oraz określa rodzaje transportu międzynarodowego

Licencje

Upoważniają do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego

Licencje na okres od 2 do 50 lat wydają:

    - na wykonywanie transportu na terenie kraju właściwi (ze względu na siedzibę przedsiębiorcy) starostowie

    - na wykonywanie transportu międzynarodowego minister właściwy ds. transportu

Uzyskanie licencji wymaga posiadania przez przedsiębiorcę certyfikatu kompetencji zawodowych

Zezwolenia wymaga:

    - wykonywanie przewozów regularnych krajowych i międzynarodowych

    - wykonywanie przewozów wahadłowych i okazjonalnych w transporcie międzynarodowym

Zezwolenia nie wymaga przewóz okazjonalny spełniający wymienione w ustawie warunki

Zezwolenia w zależności od zasięgu linii i rodzajów przewozów udziela organ wskazany w ustawie

Uruchomienie regularnej linii międzynarodowej wymaga posiadania partnera za granicą

Czas pracy kierowców

Reguluje ustawa „o czasie pracy kierowców” uchwalona 24.08.2001 roku, która:

    - określa normy czasu prowadzenia pojazdu, przerw w pracy i odpoczynku

    - definiuje pojęcia podstawowe dotyczące czasu pracy kierowców

Ustawa wprowadza obowiązek ewidencjonowania czasu pracy kierowców i prędkości pojazdu przy pomocy tachografu

Agenci IATA

Są to biura podróży pośredniczące, w kredytowanej przez regularne linie lotnicze-będące członkami IATA, ciągłej sprzedaży biletów lotniczych na przeloty tymi liniami

Prawo do prowadzenia takiej sprzedaży daje im uzyskanie akredytacji „Agenta IATA”

Warunki akredytacji Dokumenty 

Nowi Agenci zobowiązani są do przedłożenia następujących dokumentów:

- aktualnego wyciągu z KRS lub zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej

    - zaudytowanego sprawozdania finansowego lub bilansu i rachunku wyników (zysków i strat)

    - aktualnego zaświadczenia z urzędu skarbowej i ZUS o nie zaleganiu z płatnościami

Akredytowani Agenci dokumenty powyższe przedkładają w kolejnych rocznych okresach sprawozdawczych

Warunki akredytacji Gwarancje

Wszyscy Agenci w ciągu pierwszych dwóch lat działalności muszą posiadać gwarancje bankowe lub ubezpieczeniowe wydane na okres co najmniej sześciu miesięcy w formie uzgodnionej z IATA.

Agenci działający więcej niż dwa lata w zależności od ich wyników finansowych mogą mieć gwarancje obniżone lub mogą być zwolnieni z obowiązku ich posiadania

Wygasające gwarancje muszą być odnowione nie później niż 15 dni przed ich wygaśnięciem

Warunki akredytacji Gwarancje

Wysokość gwarancji zależy od deklarowanych (w przypadku rozpoczynania działalności) lub faktycznych rocznych przychodów Agenta z tytułu sprzedaży biletów lotniczych oraz od:

- uzgodnionego  czasokresu kredytowani a sprzedaży zwanego „zagrożonymi  dniami sprzedaży”

-  średniej wartości sprzedaży w zagrożonych dniach sprzedaży zwanego „kwotą zagrożoną”

Wymagana gwarancja powinna być równa wartości kwoty zagrożonej

Wysokość gwarancji oblicza się dzieląc roczny przychód Agenta z tytułu sprzedaży biletów lotniczych ( deklarowany lub faktyczny ) przez liczbę dni w roku  (360) a następnie mnożąc tak otrzymany wynik przez liczbę zagrożonych dni sprzedaży

Warunki obniżenia gwarancji             

Gwarancja może być obniżona o 80% jednak do kwoty nie niższej niż

      25 tys, euro gdy:

      - kapitał własny Agenta wynosi minimum 30 tys. złotych

      - wskaźnik płynności bieżącej wynosi co najmniej  1,2

      - wskaźnik zadłużenia nie jest wyższy niż 2,5

      - rachunek zysków i strat wykazuje zysk z całej prowadzonej działalności

      - brak „default u” (zawieszenia) w okresie ostatnich 12 miesięcy

Gwarancja nie jest wymagana od Agenta gdy:

      - kapitał własny Agenta wynosi minimum 30 tys. Złotych

      - wskaźnik płynności bieżącej wynosi co najmniej 1,85

      - wskaźnik zadłużenia nie jest wyższy niż 1,5

      - rachunek zysków i strat wykazuje zysk z całej prowadzonej działalności

      - brak „default u” (zawieszenia) w okresie ostatnich 12 miesięcy

Loty czarterowe

Organizację lotów czarterowych reguluje rozporządzenie ministra transportu z 7.05.2013 roku w sprawie zasad organizowania przewozów lotniczych w ramach imprez turystycznych oraz przewozów czarterowych

Przedmiotem czarteru może być statek powietrzny lub określona liczba miejsc na przelot

Prawo zawierania umów czarteru statków lub miejsc mają organizatorzy turystyki w rozumieniu ustawy o usługach turystycznych Organizacja imprez w oparciu o loty czarterowe wymaga posiadania przez organizatora maksymalnej gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej

Kursy walutowe

Kurs walutowy jest to cena określone waluty wyrażonej w innej walucie

Rodzaje kursów walutowych

     - kupna

     - sprzedaży

     - średni

Spread”- marża zarobkowa

Kursy dewiz i pieniędzy

Ryzyko kursowe

Wahania kursowe, aprecjacja, deprecjacja, dewaluacja, rewaluacja

Wpływ wahań kursowych na działalność przedsiębiorców- różnice kursowe

- dodatni, jeśli kurs waluty obcej, w której były wyrażone należności firmy rośnie albo kurs waluty w jakiej zaciągnięto zobowiązania,  zmalał

- ujemny, w przypadku gdy kurs waluty obcej, w której powstała należność, obniża się lub wzrasta kurs waluty, w jakiej  zaciągnięto zobowiązanie

Potencjalna możliwość powstania ujemnych różnic kursowych nosi miano ryzyka kursowego

Metody unikania ujemnych różnic kursowych

Klauzula waloryzacyjna w kontraktach

Transakcje terminowe sprzedaży i kupna walut

Opcje walutowe

Równoważenie zobowiązań i należności w danej walucie- domknięta pozycja walutowa

Wprowadzenie jednolitej waluty na obszarze ożywionych kontaktów gospodarczych

Przyczyny ujemnych różnic kursowych

Różnice w terminach uzgadniania warunków transakcji i terminach dokonywania płatności

Różnice w terminach ustalania cen i terminach dokonywania lub otrzymywania zapłaty

Zmiany kursów walutowych

Sposób regulowania należności i zobowiązań

Planowanie - biznesplan

To szczegółowa pisemna charakterystyka cech podejmowanego przedsięwzięcia handlowego w obrębie konkretnego rynku zbytu, zawierająca określenie stopnia rynkowej konkurencyjności tego przedsięwzięcia, a także opis  kwalifikacji przedsiębiorcy oraz jego możliwości kapitałowych

Struktura biznesplanu

-Wstęp

-Informacja na temat firmy

-Struktura kierownicza firmy

-Plan finansowy

-Potrzeby kapitałowe

-Strategia marketingowa

-Analiza lokalizacji firmy

-Plan produkcyjny

-Dodatek

Wstęp

Informacja na temat firmy, Struktura kierownictwa firmy, Plan finansowy, Potrzeby kapitałowe, Strategia marketingowa, Analiza lokalizacji firmy

Plan produkcyjny

Określenie minimalnych rozmiarów zakładui jego zdolności produkcyjnej

Charakterystyka parku maszynowego lub technicznego wyposażenia stanowisk pracy

Charakterystyka metod prowadzenia ksiąg  rachunkowych i kontroli jakości

Określenie wymagań stawianych zatrudnionym pracownikom

Dodatek

Informacje na temat badań marketingowych potwierdzających słuszność wchodzenia przedsiębiorcy na rynek z danym pakietem  produktów

Jakiekolwiek informacje potwierdzające słuszność podejmowania działalność w wybranym rozwijającym się sektorze gospodarki 

Zarządzanie finansami

To odpowiednio zorganizowany proces gromadzenia i wydatkowania pieniądza oraz podejmowanie decyzji z tymzwiązanych przez osoby kierujące przedsiębiorstwami

Cel zarządzania to :

  - w krótkich okresach czasu – optymalizacja płynności finansowej tj. zdolności do terminowego regulowania zobowiązań bieżących i krótkoterminowych

   - w długim okresie – maksymalizacja korzyści finansowych właścicieli, czyli maksymalizacja kapitałów własnych zaangażowanych w sposób trwały w firmę tj. maksymalizacja wartości firmy

Narzędzia zarządzania finansami

Rachunkowość – to rejestrowanie, klasyfikowanie, zbieranie i interpretowanie wydarzeń finansowych oraz transakcji związanych z działalnością przedsiębiorstwa

Księgowość – to system rejestrowania  i sumowania danych dotyczących  tych wydarzeń i transakcji 

Kategorie rachunkowości

Rachunkowość finansowa to rachunkowość, której zadaniem jest dostarczanie informacji finansowych dla odbiorców wewnętrznych i zewnętrznych z otoczenia przedsiębiorstwa turystycznego. Służą temu rodzaje sporządzanych sprawozdań finansowych

Rachunkowość zarządcza – to rachunkowość, której zadaniem jest dostarczanie kadrze kierowniczej przedsiębiorstwa informacji i analiz pomocnych w procesie  zarządzania.

Rachunkowość ta koncentruje się na mierzeniu i analizowaniu kosztów produkcji, sprawdzaniu ich zgodności z planami oraz opracowywaniem planów i strategii minimalizacji kosztów

Style kierowania

Kierowanie autokratyczne - oznacza podejmowanie decyzji bez konsultowania ich z innymi

Kierowanie biurokratyczne – opiera się na rutynie wspieranej przepisami, regulaminami i zasadami postępowania

Kierowanie dyplomatyczne – opiera się na umiejętnościach i takcie w nakłanianiu pracowników do wykonywania decyzji kierownictwa

Kierowanie demokratyczne – oznacza, że kierownik i pracownicy wspólnie wypracowują decyzje

Kierowanie z pozostawieniem swobody wyboru – oznacza, że kierownik stawia zadania a pracownicy mają swobodę wyboru sposobu ich realizacji

Kierowanie kontrolowane przez pracowników – polega na tym, że pracownicy otrzymują zadania, a kierownictwo zajmuje się problemami administracyjnymi

Kierowanie partnerskie dopuszcza pracowników do formułowania celów i  podejmowania decyzji

Wybór stylu kierowania i jego skuteczność zależą od:

Osobowości kierownika-przywódcy

Ludzi, którymi kierujemy

Sytuacji w jakiej kierujemy

Warunków w jakich kierujemy

Dwanaście złotych zasad kierowania

Dawaj dobry przykład

Przedstaw podwładnym zestaw celów i ukierunkuj ich

Dostarczaj swoim podwładnym informacji o nowych wydarzeniach w przedsiębiorstwie i o tym jak one mogą wpłynąć na ich sytuację

Pytaj podwładnych o radę

Daj swoim ludziom do zrozumienia, że im sprzyjasz

Nie wydawaj rozkazów

Wyróżniaj umiejętności nie rutynę

Ufaj tam, gdzie to zaufanie jest możliwe

Chwal publicznie

Krytykuj w cztery oczy

Krytykuj konstruktywnie

Podaj do wiadomości, że mile widzisz nowe pomysły

Siedem grzechów głównych kierowników

Starać się być raczej lubianym niż szanowanym

Zaniedbanie konstruktywnej krytyki

Zaniedbanie pytania podwładnych o radę i pomoc

Zaniedbywanie wyrabiania u podwładnych poczucia odpowiedzialności

Przedkładanie zasad formalnych nad umiejętności

Lekceważenie skarg i zażaleń podwładnych

Zaniedbywanie informowania podwładnych

Pożądane działania dobrego przywódcy - kierownika

Dobre zarządzanie, Stanowienie wartości, Tworzenie wizji firmy, Kreowanie entuzjazmu i skupianie uwagi na wybranych, jasno określonych celach

Przywództwo polega na stworzeniu innym klimatu do wydajnej i entuzjastycznej pracy oraz warunków do osiągania założonych celów firmy

Czynniki motywacyjne Herzberga (czynniki związane z pracą a motywacja)

1.   Poczucie osiągnięcia celu

2.   Zasłużone uznanie

3.   Zainteresowanie pracą

Możliwość rozwoju   Możliwość awansu Odpowiedzialność Stosunki koleżeńskie Płaca Sprawiedliwy przełożony Polityka i przepisy przedsiębiorstwa Status Zapewnienie ciągłości pracy Życzliwość przełożonego Warunki pracy

Kontrolowanie

Ustanawianie przejrzystych norm

Obserwacja i rejestrowanie wyników

Porównywanie wyników ze standardami i planami

Przekazywanie wyników i informacji o odstępstwach  właściwym pracownikom

Podejmowanie w razie potrzeby działań korygujących

Zachowanie wobec rywali na rynku (element strategii różnicujący postawy firm turystycznych)

Walka – nasilenie promocji, obniżki cen, rabaty, rozwój sieci sprzedaży

Naśladownictwo cenowe

Kooperacja – łączenie wysiłków

Szukanie luk – robienie tego czego nie robią giganci, dostosowanie się do lokalnych warunków

Główne przyczyny niepowodzeń w biznesie

Wypuszczenie na rynek nadmiernej ilości produktów bez uprzedniego zbadania koniunktury finansowej

Ustalanie zbyt niskich cen na dany towar lub usługę

Niedocenianie problemu czasochłonności kształtowania się rynków zbytu

Wkraczanie w świat handlu bez odpowiedniego doświadczenia i wiedzy o funkcjonowaniu rynku

Zaciąganie kredytów bez opracowanego planu ich spłaty

Przeprowadzanie nadmiernych inwestycji w początkowym okresie funkcjonowania firmy

Zbyt szybkie podejmowanie, nieraz mało rozsądnych decyzji dotyczących rozdysponowania  kredytu

Bałaganiarskie prowadzenie księgowości (cichy zabójca biznesu)

Przenoszenie własnych ekstrawaganckich nawyków na zarządzanie firmą

Kojarzenie pojęcia wolności ekonomicznej z przekonaniem o braku potrzeby samodyscypliny pracy w biznesie

Finanse - główne przyczyny niepowodzeń w biznesie

Bezplanowe zadłużanie się

Zbyt niski kapitał założycielski

Zbyt wysoki kapitał nieumiejętnie zarządzany

Podejmowanie przedsięwzięć wymagających zbyt wysokich dla danej firmy nakładów finansowych

Nieliczenie się z możliwością załamania koniunktury lub niespodziewanymi wydatkami

Zbyt rozrzutne gospodarowanie kredytem

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin