Opracowane tezy_2.docx

(76 KB) Pobierz

Opracowane tezy

TEZA 1.
Różnice pomiędzy amerykańskim a europejskim dorobkiem badań w naukach o komunikacji. Podać przykłady: tradycji badawczych, szkół, modeli komunikacyjnych.

Ameryka:
W okresie przed powstaniem dyscypliny naukowej (XVIII/XIX w.) badaniami zajmowali się Adam Smith, Hebert Spencer czy Gustaw le Bona.

Podczas etapu prekursorskiego (1910-1935) badania prowadził John Dewey, wg którego społeczeństwo istnieje dzięki procesowi przekazu. Przekaz odbywa się w ramach procesu komunikowania, które obejmuje czyny, myśli i uczucia kierowane do najmłodszych. Bez komunikowania idei od najstarszych do najmłodszych społeczeństwo nie może istnieć i przetrwać.

Proces komunikowania wg Dewey'a:
Społeczeństwo->przekaz->komunikowanie->społeczeństwo->przekaz->komunikowanie...itd.

Szkoła chicagowska (Robert Parck, Ernest Barges) - Def. komunikacji nie ogranicza się do prostego przekazu informacji, jest to proces symboliczny, w wyniku którego kształtuje się kultura. Występuje w sztuce, architekturze, regułach, normach, rytuałach, polityce. Akcent położymy na interakcje społeczne, ich opis, relacje interpersonalne.

Powstanie i rozwój amerykańskich badań nad komunikowaniem przypada na lata 1935-1955. Był to złoty wiek psychologii społ. i socjologii i fundamentalny okres rozwoju nauki o komunikowaniu.

Trendy Europejskie
Szkoła frankfurcka: Theodor Adarno, Max Horkherimer, tradycja krytyczna.
Szkoła francuska: Ferdynand Terrou, Badanie totalitaryzmu III rzeszy i ZSRR, model wszechmocy propagandy, media jako narzędzie manipulacji.

Modele komunikacyjne:
1. Model ogólny Harolda Lasswella:
kto(intencja)-> Co(treść, kodowanie)-> przy pomocy jakiego środka(np. Gatunek dziennikarski)->Do kogo(odbiorca odkodowuje)->Skutek
Czyli wyłania nam się kontekst psychospołeczny:
-Treść muszę zakodować
-O środku decyduje ja
-Odbiorca odkodowuje

2. Model szczegółowy
Model konformizmu wobec grupy: Kurt Lewin

Chcąc działać w mediach masowych musimy znać odbiorców. Jeśli przekaz godzi w wartość, morale, z reguły jest odrzucany, więc trzeba to dopasować.

3.Model kategorii społecznych i geograficznych: Lazarsfeld
Inaczej odbiera kobieta, mężczyzna, dziecko, młody, stary, biedny, bogaty. Cechy demograficzne, społeczne rzutują na odbiór.

4.Model dyfuzji: Lazarsfeld i Katz
Model dwustopniowego przepływu informacji i opinii
Kontakty osobiste mają większy wpływ na kreowanie ludzkich opinii, postaw niż bezpośrednie przekazy medialne. Idee, wartości najpierw przejmują liderzy-przywódcy a dopiero od nich ludzie. Przywódca musi być znany i musi mieć łatwość nawiązywania kontaktów. Jest to model wykorzystywany do zmiany postaw, opinii, a nie przekazu informacji. W tym modelu wykorzystuje się zjawisko homofilii – lider jest podobny do nas, treść jaką nam przekazuje nie jest dla nas szokująca, nowa.

5.Model obicia świadomości grupowej: M. Brouwer
Istnieje komunikowanie formalne: masowe, np. TV, radio prasa
Komunikowanie nieformalne: między ludźmi, w społeczeństwie.
Brower mówi, że komunikowanie formalne jest odbiciem nieformalnego.

6.Model wspólnoty doświadczeń=umowy: Schramm
Oddziaływanie przekazu ma być skuteczne. Są konieczne 2 warunki - 2 typy przekazów: informacja i perswazja.
-odbiorca zawsze oczekuje informacji
-perswazja-kształtowanie opinii.

Odbiorca oczekuje informacji rzetelnej i jasnej, jeśli, stwierdza że informacja nie spełnia tych warunków-zmienia informatora. Następuje „zerwanie umowy”. Skuteczność w oddziaływaniu mediów jest większa gdy występuje możliwość porozumienia się między nadawcami i odbiorcami. Głównie poprzez przekazy perswazyjne.

7.Model wieloczynnikowy Tudora
To, co przekazywane, jest zależne od kultury(języka, historii, tradycji, nauki, religii, wartości) i struktury (hierarchie, wykształcenie, zamożność, przynależność do stowarzyszeń.)

TEZA 2. 
Ujęcie historii mediów według Marshala McLuhana, ewolucja mediów masowych, najważniejsze tezy.

Marshall McLuhan – koncepcja „globalnej wioski” - (Kanadyjczyk, lata ’60,’70. Wizja świata jako jednego plemienia, wyłonionego dzięki mediom elektronicznym, szczególnie telewizji.) Zdaniem McLuhana jak dawniej stosunki plemienne były kreowane przez  starszyznę i czarowników, tak dziś mln ludzi przed ekranem tv, nasiąka obrazami, informacjami. W ten sam sposób ta wspólnota elektroniczna kształtuje jeden świat, ograniczoną przestrzeń życia, ograniczone zainteresowania plemienia wokół tego, co pierwotne, uczuć, emocji, charakterystyczna dla człowieka ery przedpiśmiennej. Nie skupiał się na treściach raczej na formie, oddziaływaniu mediów na człowieka, niezależnie od teorii dane medium zmieniło człowieka. -Człowiek plemienia używał wszystkich zmysłów by przetrwać, wynalazki naruszyły tą zasadę. Trzy z nich to: alfabet, ruchowa czcionka, telegraf – stały się początkiem elektronicznej rewolucji. Harmonia i zgoda w plemieniu brała się zwładzy, indywidualizm naruszał porządek plemienia. Człowiek plemienia nie umiał pisać. - Życie ludzi dawniej było bogatsze od teraźniejszego, chłonęli wszystkimi zmysłami na raz świat, teraz ludzie racjonalizują. Kultura elektryczna miała na nowo przywrócić zetknięcie się z kulturą słowa mówionego (radio, tv). Jednak wprowadzają chaos wartości, załamanie osobowości, ludzie stracili poczucie ładu, niezrozumienie budzi agresję. Globalna wioska wymusiła ludziach aktywność, reakcję, zaangażowanie. Pokazuje różnorodność ludzi na świecie. Tv miesza świat informacji, powagi z rozrywką, co powoduje zagubienie widza – ale McLuhan zwraca uwagę że ukazuje to różnorodność świata, stwarza nowy typ polityka – wodza plemienia, który musi umieć i znać mechanizmy medialne. - Media wiążą świat kultury i biznesu. Dla niego reklamy tworzą wspólny zbiór znaków, symboli, zachowań przekładających się na wspólne doświadczenia i język kraju. Nasycenie rozrywką wpływa na życie emocjonalne, trudno odróżnić przyczynę od skutku, należy zdobywać wiedzę na temat funkcjonowania mediów.

TEZA 3. 
Wymiary koncentracji mediów na przykładzie światowych korporacji medialno-rozrywkowych.

The Disney Company
Od 2008 roku największa korporacja medialna na świecie. Jej wartość kapitałowa na 2011 rok wynosiła 40 mld dolarów. Jest właścicielem takich wytwórni filmowych jak:

·         Walt Disney Pictures – flagowa „marka” firmy, studio jest producentem m.in. takich filmów, jak Piraci z Karaibów, Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i stara szafa, 101 dalmatyńczyków i filmów animowanych – Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, Król Lew, Przygody Kubusia Puchatka

·         Walt Disney Animation Studios – najstarsze studio animacyjne na świecie, jest kluczowym elementem Disneya

·         Pixar – jest bratnią wytwórnią Walt Disney Animation Studios, zajmuje się wyłącznie produkcją animowaną komputerowo, np. Toy Story, Gdzie jest Nemo?, WALL·E, Potwory i spółka

Disney jest również właścicielem i operatorem sieci transmisji telewizyjnej ABC, sieci telewizji kablowych, takich jak Disney Channel, ESPN i ABC Family, publikacje, merchandising, teatru i podziałów, jest właścicielem i ma licencje do 14 parków rozrywki na całym świecie. Oficjalną maskotką korporacji jest Myszka Miki.

Walt Disney Company jest również właścicielem największej na świecie firmy komiksowej – Marvel Entertainment. W firmie tej tworzy Stan Lee, autor najbardziej rozpoznawalnego bohatera komiksów – Spider-Mana.

Disney produkuje: filmy aktorskie, filmy animowane, seriale aktorskie, seriale aktorskie dla starszych, seriale animowane, filmy dokumentalne, reality show, gry, komiksy, magazyny.

Time Warner
- Grupa medialna oceniana jako największą lub drugą z kolei na świecie za Disney
-Powstała z połączenia wydawnictwa Time i wytwórni filmowej Warner Brothers

Marki należące do grupy branży telewizyjnej: CNN, Cinemax, HBO, Cartoon Network, Boomerang.
Marki należące do grupy branży prasowej: Time, People, Fortune, Marie Claire.
Marki należące do grupy branży filmowej: Warner Brothers, Looney Tunes.

Axel Springer
- wydawnictwo założone w 1946 roku
- Największy  wydawca gazet w Niemczech i jeden z liderów rynku prasowego w Europie.
- Koncern wydaje ponad 170 gazet i czasopism: Die Welt ( wiodąca gazeta opiniotwórcza w Niemczech),  Bild ( najlepiej sprzedająca się w Niemczech ( TV Berlin, Radio Hamburg )
- Posiada własne drukarnie i firmy kolporterskie
- W Polsce wydaje Dziennik, Fakt, Przegląd Sportowy, Newsweek, Auto Świat Poradnik, Popcorn, Dziewczyna.

Viacom  
- rozpoczęła działalność w 1971 roku  stanowiąc część koncernu CBS
- właściciel stacji telewizyjnych  i kablowych: MTV, Quizilla, Rapsody, Shockwave, WH1.

Właściciel wytwórni filmowych: Paramoutnt Pictures, Dreamworks Studios, Nickleoden Movies.

Agora SA
Największy koncern medialny w Polsce
- od 1999 notowany na giełdzie

Działalność prasowa: Gazeta Wyborcza, Metro, Avanti, Cztery Kąty, Bukiety, Dziecko, Poradnik Domowy, Kuchnia, Kwietnik, Ładny Dom, Ogrody.
Działalność radiowa: Złote Przeboje, Roxy FM, TOK FM, internetowe radio Tuba.fm
Działalność internetowa: portale Gazeta.pl, Sport.pl, Wyborcza.pl wortal GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, serwis ogłoszeniowy Autotrader.pl, serwisy tematyczne i społecznościowe, platforma z serialami video Tivi.pl

Grupa ITI
Grupa ITI założona została przez J. Wejchera i M. Waltera
Poczatkowo import i eksport sprzętu elektronicznego, prowadzenie agencji reklamowej oraz dystrybucja filmów kinowych i na kasetach wideo.
W 1985 roku grupa rozszerza działalność na branźęspożywczą – chipsy Lilly chips
W 1997 roku uruchami kanał telewizyjny TVN,
Działalnośc telewizyjna i produkcyjna: TVN, TVN Siedem, TVN 24, TVN Meteo, TVN Turbo, TVN Style, Discovery Historia.
Działalność prasowa i rozrywkowa: Tygodnik Powszechny,  Pascal, Multikino.
Działalność internetowa onet.pl, DreamLAb.

Associated Press
- Stanowi kooperację 176 amerykańskich gazet.
Powstała w 1848 roku z inicjatywy 6 dużych dzienników nowojorskich.
Posiada biura w ponad 240 krajach na świecie
Zaopatruje w wiadomości ok. 6 tys stacji telewizyjnych i radiowych i ponad 1700 gazet
Według szacunków dziennie dostarcza ok. 10 000 wiadomości i ok. 1000 zdjęć.
Jej wiadomości są tłumaczone na 5 języków ( francuski, niemiecki, hiszpański, niderlandzki i szwedzki )

Teza 4.
Rzeczywista uniwersalność Kościoła polega na szczególnym zwieńczeniu historycznego fenomenu Chrystusa, gdyż tak jak Chrystus przyszedł do wszystkich ludzi i objął cały świat, tak samo Jego Kościół jest otwarty dla wszystkich ludzi i rozpościera się na cały stworzony świat. Po to Kościół jest uniwersalny, aby wszyscy stawali się jedną wspólnotą i widzieli przed sobą jeden wspólny przyszły cel - pełne zjednoczenie się w Chrystusie - a jednocześnie tu na ziemi realizowali swoją odrębność i niezależność, ale opartą na zasadach prawdziwej wiary i prawdziwej moralności. W podejściu do określenia i uzasadnienia własnych wyznaniowych postaw, do których poszczególne Kościoły mają prawo, należy zawsze kierować się poczuciem dobra wspólnoty i jej zbawienia, a nie wyłącznie podkreślać swoją odmienność, odrębność lub też instytucjonalną i organizacyjną prawdziwość. Jest czymś zaskakującym, że media stały się własnością garstki graczy, którzy, mając do dyspozycji szybkie narzędzia komunikacji, decydują w przeciągu kilku minut, jeśli nie sekund, o tym, co pójdzie w świat jako informacja.

TEZA 5.
Charakterystyka związków literatury z mediami i dziennikarstwem.
Wbrew oczywistemu, szkolnemu podziałowi na fikcję i nie-fikcję, obszary dziennikarstwa i literatury przenikają się na różne sposoby. To, co zdaje się wykazywać cechy wspólne obu obszarom, bywa określane jako gatunki pograniczne (od szeroko pojętej publicystyki, poprzez felieton, reportaż i fotoreportaż, aż po gatunki radiowe i portal internetowy). Współcześnie, jest bardzo wielu literatów uprawiających dziennikarstwo oraz dziennikarzy piszących książki. Jak barwne i nieszablonowe jest to środowisko świadczą choćby trzy postaci: Hanna Krall, Leopold Tyrmand i Ryszard Kapuściński. Są zarówno mistrzami w dziedzinie literatury jak i dziennikarstwa. Występują w radiu, telewizji, publikują w prasie, a także są obecni w internecie.

TEZA 6.
Komunikacja społeczna podstawowe pojęcia i elementy.

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA: to proces w czasie, którego dokonuje się wymiana poznania, przeżyć, dążeń i celów za pomocą znaków i symboli; przy użyciu- mowy, komunikacji werbalnej i komunikacji niewerbalnej.
Komunikacja, a informacja- kom. zawiera relację dwóch podmiotów, a informować możemy nie wchodząc w relację.

Formy kom. społecznej:
a)      W zależności od podmiotu: -intrapersonalan (moja wew. Komunikacja), -interpersonalna (między osobami), -międzygrupowa (podmiotami są grupy), - masowa
b)      W zależności od sytuacji: - prywatna, - publiczna
c)       W zależności od zaangażowania jednostek: - jednokierunkowa (nadawca aktywny, a odbiorca pasywny), - dwukierunkowa (nadawca i odbiorca aktywni)
d)      W zależności od układu czasowego: -aktualna (przedmioty wzajemnie komunikują się w tym samym czasie), - opóźnione (sms, list), - potencjalna (pamiętnik dla potomnych)

Generalny, ogólny model komunikacji. Formy:
- Alokucja (jedna osoba przemawia do dużej liczby osób)     o -->
- Konwersacja (bezpośredni kontakt, rozmowa)    o -->   o
- Konsultacja (tworzą się banki i instytucje informacyjne)     --> o  
- Banki informacji i agencja informacji...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin