nauczanie-jezyka-angielskiego-poprzez-gry-i-zabawy-final.pdf

(259 KB) Pobierz
NAUCZANIE JĘZYKA ANGIELSKIEGO POPRZEZ GRY I ZABAWY
W PRZEDSZKOLU – przykładowe scenariusze lekcji – autor: Mariola Bogucka
Poniżej prezentujemy sześć scenariuszy przykładowych lekcji dla przedszkolaków w
wieku trzech, czterech i pięciu lat. Gry i zabawy językowe w przedszkolu „rosną” razem
z dziećmi: od zabaw sensomotorycznych wykorzystujących ruch własnego ciała w
najmłodszych grupach (trzylatki), przez zabawy na niby, czyli wymyślanie nowych
sytuacji (czterolatki), po zabawy konstrukcyjne i zabawy wymagające przestrzegania
reguł (pięciolatki).
Zajęcia dla przedszkolaków wykorzystują tematy, które wracają w następnym roku, ale
wraz z wiekiem dziecka zmienia się ilość nauczanego materiału językowego (patrz
Animals –
dla cztero- i pięciolatków). Bez względu na wiek dziecka, zawsze istotne jest
powtarzanie znanych już słów i struktur oraz elementy rutynowe lekcji.
1. Zajęcia dla trzylatków (scenariusz A i B)
zabawy sensomotoryczne (wykorzystanie ruchu własnego ciała)
Scenariusz A
Temat: Powitanie
Czas:
15 minut
Materiały: pacynka lub maskotka
(Micky Mouse lub inna)
piosenka
Hello, Micky
miękka piłeczka
Cel zajęć:
prezentacja pacynki
prezentacja i ćwiczenie piosenki na powitanie
osłuchanie/wystawienie dzieci na język obcy
wprowadzenie zabawy ruchowej
Rozpoczęcie zajęć - powitanie
Nauczyciel prowadzi dzieci do sali z dywanikiem, a następnie gestem zaprasza je, aby
stanęły w kręgu i jednocześnie mówi:
Let’s make a ring.
Jak tylko zostanie uformowany krąg, nauczyciel pokazuje, aby dzieci usiadły i mówi:
Let’s sit down.
Nauczyciel wyjmuje tajemnicze pudełko, z którego bardzo powoli wyłania się pacynka
Myszki Micky.
Wprowadzenie do piosenki
Nauczyciel mówi do pacynki:
Hello, Micky!,
a pacynka odpowiada patrząc na dzieci:
Hello, Hello, Hello children!
Pacynka i dzieci machają do siebie.
Nauczyciel zaprasza dzieci do powtórzenia powitania razem w grupie.
1
Piosenka:
Sing and do
Nauczyciel prezentuje piosenkę na powitanie, a następnie zachęca dzieci do wspólnego
śpiewania:
Hello, hello.
Hello, children!
Hello, hello, hello!
Hello, Micky!
Hello, hello!
Hello, Micky!
Hello, hello!
(My First English Adventure Starter, Pearson)
Zabawa językowa
Nauczyciel podchodzi do każdego dziecka z pacynką, która wita się z każdym po kolei:
Hello, Kasia / Hello, Piotrek …
Pacynka zachęca dzieci, aby odpowiadały
Hello, Micky.
Nauczyciel/pacynka rzucają miękka piłeczkę do wybranego dziecka, mówiąc
Hello, Kasia
i gestem pokazuje, aby Kasia rzuciła piłeczkę do innego kolegi/koleżanki, mówiąc
Hello,
Stasiu / Hello, Ania …
Jeśli nauczyciel uważa za stosowne użycie języka polskiego może wytłumaczyć dzieciom,
że Micky będzie „przychodził” bawić się z nimi na wszystkich zajęciach.
Zakończenie lekcji
Nauczyciel pokazuje, że Micky jest już bardzo zmęczony i pacynka znika w pudełku.
Nauczyciel mówi
Bye, bye, Micky
oraz zachęca dzieci do powtórzenia
Bye. Micky.
Na kolejnych zajęciach dzieci poznają piosenkę
Bye-bye, Micky.
Bye-bye, bye-bye,
Bye-bye, children!
Bye-bye.
Bye-bye, Micky!
Bye-bye, bye-bye!
Bye-bye, Micky!
Bye-bye, bye-bye!
(My First English Adventure Starter, Pearson)
Uwaga! Niektóre dzieci potrzebują więcej czasu na osłuchanie się z nowym językiem i nie należy
oczekiwać, że wszystkie w takim samym stopniu będą uczestniczyć w zajęciach, na przykład powtarzać
nowe słowa i zwroty.
2
Scenariusz B
Temat: My body
Czas:
15 minut
piosenki
Hello, Micky! Bye-bye, Micky!
karty obrazkowe (
head, arms, legs)
Cel zajęć: powtórzenie piosenki na powitanie i zakończenie zajęć
prezentacja i ćwiczenie części ciała
rytmiczne powtarzanie nowych słów
wprowadzenie zabawy ruchowej TPR
Rozpoczęcie zajęć - powitanie
Nauczyciel (i pacynka!) rozpoczynają zajęcia powitalną piosenką
Hello, Micky!,
a
następnie mówi:
Let’s make a ring
i dzieci siadają w kręgu.
Przygotowanie do piosenki/ zabawy językowej
Nauczyciel pokazuje na pacynce części jej ciała:
head, arms, legs,
a potem demonstruje
wyrazy na sobie. Następnie rytmicznie (różne tempo, natężenie głosu ) powtarza słowa
jednocześnie wskazując na kolejne części ciała.
Nauczyciel zachęca dzieci do pokazywania i powtarzania.
Nauczyciel pokazuje karty obrazkowe i pyta dzieci o nowe słowa, następnie umieszcza
karty w różnych częściach klasy i gestem sugeruje, aby uczniowie podchodzili do karty,
którą wymienia, np.
head.
Dzieci wykonują ćwiczenie najpierw w grupie, a następnie
indywidualnie.
Piosenka/ zabawa językowa
Nauczyciel udaje, że myje pacynkę, a następnie siebie dotykając kolejno części ciała.
i prezentuje
chant:
Head, head!
Rub, rub, head!
Arms, arms!
Rub, rub arms!
Rub, rub,legs!
Head, arms and legs!
Materiały: pacynka/maskotka
(My First English Adventure Starter, Pearson)
Dzieci recytują
chant
i „myją” wymienione części ciała.
Zakończenie zajęć
Dzieci siadają w kręgu i machając do pacynki, razem z nauczycielem śpiewają piosenkę
Bye-bye, Micky!
3
2. Zajęcia dla czterolatków (scenariusz A i B)
zabawy na niby ( udawanie wymyślonej sytuacji)
Scenariusz A
Temat:
Czas:
Play Time! (Toys)
30 minut
piosenka na powitanie
Hello Song
karty obrazkowe
czyste karteczki do rysowania
Cel zajęć:
powtórzenie piosenki na powitanie i zakończenie zajęć
powtórka nazw zabawek
ball, doll, kite, puzzle, teddy bear
prezentacja i ćwiczenie nowych nazw zabawek
bike, boat, car, toy, paints,
puppets, train
wprowadzenie zabawy ruchowej TPR
wprowadzenie zabawy „na niby”
Rozpoczęcie zajęć - powitanie
Dzieci stoją w kręgu, machają na powitanie i śpiewając, odpowiadają pacynce:
Hello, hello (wave, wave), children.
Are you ready to play?
Hello, hello (wave, wave), children.
Let’s learn English today.
Hello, hello (wave, wave), teacher.
We are ready to play.
Hello, hello wave, wave), teacher.
We speak English – HOORAY!
Materiały: pacynka (Sammy, the Squirrel)
(My Little Island,2, Pearson)
Przygotowanie do piosenki/ zabawy językowej
Nauczyciel powoli odkrywa karty obrazkowe z zabawkami, które dzieci już znają, np.
używając dodatkowej nieprzezroczystej karty, odsłania kolejne części obrazka. Dzieci
nazywają zabawki:
teddy bear.
Nauczyciel chwali je i powtarza:
Yes, It’s a teddy bear.
4
Następnie nauczyciel prezentuje nowe zabawki używając kart obrazkowych:
(bike, boat,
train ….).
Nauczyciel ustawia karty na tablicy, potem podchodzi kolejno do kart i udaje,
ze się bawi. Dzieci powtarzają nowe wyrazy i wykonują odpowiednie ruchy.
Piosenka
Nauczyciel pokazując karty/ wykonuje ruchy, prezentuje słowa piosenki.
Come, come (wave)
Come, let’s play.
I’ve got a bike.
Let’s ride today.
Come, come (wave)
Come, let’s play.
I’ve got a boat.
Let’s play today.
Come, come (wave)
Come, let’s play.
I’ve got paints.
Let’s paint all today.
Come, come (wave)
Come, let’s play.
I’ve got a puppets.
Let’s play today.
Come, come (wave)
Come, let’s play.
I’ve got a train.
Let’s play all today.
(My Little Island 2, Pearson)
Dzieci powtarzają, a następnie razem śpiewają i wykonują odpowiednie ruchy.
Zabawa językowa
Nauczyciel rozstawia karty w różnych miejscach, a dzieci wskazują/ podchodzą i dotykają
karty z odpowiednią zabawką:
Point to the car./ Go to the bike./ Touch the paints./ Show
me the puppet.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin