doswiadczanie_swiata2.pdf
(
990 KB
)
Pobierz
Marzena Kędra
DOŚWIADCZANIE
ŚWIATA
EDUKACJA
WCZESNOSZKOLNA
Program nauczania
dla I etapu kształcenia
Marzena Kędra
DOŚWIADCZANIE
ŚWIATA
EDUKACJA
WCZESNOSZKOLNA
Program nauczania
dla I etapu kształcenia
WARSZAWA 2014
AUTORKA
Marzena Kędra
REDAKCJA JĘZYKOWA
Renata Faron-Radzka
PROJEKT I OPRACOWANIE GRAFICZNE
Paweł Jaros, Katarzyna Trzeszczkowska,
(z wykorzystaniem motywu z okładki
Naszego elementarza,
zaprojektowanej przez Katarzynę Trzeszczkowską)
SKŁAD I ŁAMANIE
Olga Latuszkiewicz
REDAKTOR PROWADZĄCA
Agnieszka Gzylewska
WYDAWCA
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Al. Ujazdowskie 28, 00-478 Warszawa
tel. 22 345 37 00, fax: 22 345 37 70
www.ore.edu.pl
Wydanie I
Warszawa 2014
ISBN 978-83-62360-77-2
Publikacja powstała w projekcie „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego
w przedszkolach i szkołach”.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SPIS TREŚCI
Wstęp �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 5
Rozdział 1.
Założenia programu nauczania �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 6
Rozdział 2.
Cele ogólne i szczegółowe �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
1�½ Cele szczegółowe w zakresie porozumiewania się w języku ojczystym �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
2�½ Cele szczegółowe w zakresie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji
naukowo-technicznych �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
3�½ Cele szczegółowe w zakresie kompetencji informatycznych �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
4�½ Cele szczegółowe w zakresie umiejętności uczenia się �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
5�½ Cele szczegółowe w zakresie poczucia inicjatywy i przedsiębiorczości �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
6�½ Cele szczegółowe w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
7�½ Cele szczegółowe w zakresie kompetencji społecznych i obywatelskich �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
10
11
11
11
11
11
11
12
Rozdział 3.
Treści kształcenia i oczekiwane osiągnięcia uczniów �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 13
1�½ Edukacja polonistyczna �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 14
2�½ Edukacja muzyczna �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 23
3�½ Edukacja plastyczna �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 26
4�½ Edukacja społeczna i etyka �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 30
5�½ Edukacja przyrodnicza �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 34
6�½ Edukacja matematyczna �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 42
7�½ Zajęcia komputerowe �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 52
8�½ Zajęcia techniczne �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 55
9�½ Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 58
Rozdział 4.
Sposoby osiągania celów ogólnych i szczegółowych �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 61
Rozdział 5.
Ocenianie i monitorowanie pracy ucznia �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 83
Biblio
grafia
�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 88
4
SPIS TREŚCI
»
WSTĘP
Wszystka wiedza pochodzi z doświadczeń�½
Doświadczenie jest produktem rozumu”�½
Immanuel Kant
1
W programie
Doświadczanie świata
ukazałam różnorodne metody, techniki i środki dydaktyczne służące
działalności eksploracyjnej uczniów na pierwszym etapie kształcenia�½ W niniejszym programie – uwzględnia-
jącym najnowsze badania z zakresu neurodydaktyki – przedstawiłam także wieloaspektowy proces uczenia
najmłodszych uczniów, który powinien korespondować z naturalnym rozwojem osobowości dziecka�½
Aby właściwie scharakteryzować model pracy nauczyciela z dzieckiem znajdującym się na tym etapie
kształcenia, warto uzmysłowić sobie, jaka powinna być szkoła, do której uczęszcza najmłodszy uczeń�½ W tym
celu należy odpowiedzieć sobie na następujące pytanie: Czy – zgodnie z wytycznymi nowoczesnych ten-
dencji pedagogicznych – szkoła powinna być „szkołą – świątynią”, czy „szkołą – placem budowy”?
Podpowiedzi i inspiracji można szukać w poglądach Celestyna Freineta, francuskiego pedagoga�½ Ten wybitny
nauczyciel uważał
2
, że „«szkoła – świątynia», nosząca na sobie głębokie stygmaty pochodzenia [�½�½�½] scholastycz-
nego i doktrynalnego, pozostaje w przekonaniu, że wiedza teoretyczna, kultura intelektualna i nabożny stosu-
nek do myśli i słów są prawdziwym i ostatecznym celem edukacji”�½ Zdaniem Freineta szkoła ta „nie zajmuje się
wcale przygotowaniem do życia [�½�½�½]�½ Jej królestwo nie jest z tego świata”�½ Ten pedagog wskazał także, czym
charakteryzuje się inny typ szkoły określanej mianem „placu budowy”�½ W opinii Freineta „szkoła – plac budowy”
to miejsce, gdzie cały wysiłek poznawczy swe źródło ma w wewnętrznym pragnieniu, spontanicznej skłonności
i naturalnej aktywności młodego człowieka�½ „W takich warunkach dziecko będzie niezmordowanie poszukiwać,
realizować swe pomysły, eksperymentować, uczyć się i wyrastać skupione, poważne, myślące, ludzkie”�½
Program
Doświadczanie świata
wynika z pragnienia budowania lepszej edukacji, która w świecie zmian komu-
nikacyjnych i technologicznych będzie eksponowała wartości, takie jak: kreatywność, zaufanie i współpraca�½
Mam nadzieję, że zaproponowana przeze mnie koncepcja przyczyni się do zwiększenia efektywności
procesu nauczania, dostarczy zarówno nauczycielom, uczniom, jak i rodzicom wiele satysfakcji�½ Wierzę,
że program ten w istotny sposób przyczyni się do zmodernizowania polskiej edukacji�½
Program nauczania wskazuje nauczycielowi, w jaki sposób ma dążyć do zapewnienia każdemu dziecku
optymalnych warunków uczenia się�½ Tworzenie wysokiej jakości edukacji wymaga od pedagoga umiejętnego
wykorzystania programu nauczania�½ Ten związek między ogólną koncepcją edukacji a konkretnymi wymaga-
niami stawianymi uczniowi doskonale obrazuje metafora „krosna”, „osnowy” i „tkaniny” zaproponowana
przez Bożenę Chrząstowską
3
�½ „Krosno” – to szkielet programu, który tworzy Ministerstwo Edukacji Narodo-
wej w postaci dokumentu, jakim jest
Podstawa programowa kształcenia ogólnego�½
Autorzy programów
nauczania dokonują konkretyzacji wymagań szczegółowych zapisanych w tym dokumencie�½ W ten sposób
powstaje „osnowa”, która kształtuje „jakość tkaniny”�½ Program rozumiany w ten sposób zawiera nie tylko kon-
kretny materiał, ale również podpowiedź, w jaki sposób go zrealizować�½
Niezwykle ważną rolę w tym procesie odgrywa nauczyciel – „tkacz”, ponieważ to od jego indywidualnej
interpretacji programu nauczania, przełożenia go na codzienny, autentyczny proces nauczania zależy sukces
dydaktyczny�½ Parafrazując metaforę Chrząstowskiej, można powiedzieć, że „wzór” i „jakość tkaniny” zależy
od kompetencji, zainteresowań, kreatywności pedagogicznej i osobowości nauczyciela�½
Zachęcam do zapoznania się z programem
Doświadczanie świata
nie tylko tych nauczycieli, którzy zdecy-
dują się go wdrażać w codziennej praktyce, ale również tych, którzy ciągle poszukują lepszych, nowych po-
mysłów na interesujące i efektywne nauczanie�½ Program jest zgodny z Ustawą z dnia 30 maja 2014 r�½ dotyczą-
cą zmiany ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
4
�½
Marzena Kędra
1
2
3
4
Źródło cytatu nieznane�½
C�½ Freinet,
Gawędy Mateusza,
Wydawnictwo PSAPF, Gniezno 1993, s�½ 73–75�½
B�½ Chrząstowska,
Sens reformy
[w:] Kompetencje szkolnego polonisty, B�½ Chrząstowska (red�½), WSiP, Warszawa 1995, s�½ 36–37�½
Zob�½ http://orka�½sejm�½gov�½pl/proc7�½nsf/ustawy/2315_u�½htm (dostęp: 25�½05�½2014)�½
5
Plik z chomika:
ryanowa
Inne pliki z tego folderu:
za_progiem.pdf
(3296 KB)
Mniej mowcie-wiecej dzialajcie-dzialam-rozumiem-opisuje.pdf
(2234 KB)
edukacja_wczesnoszkolna_kedra_marzena.pdf
(1622 KB)
program_kocham_szkole.pdf
(1957 KB)
edukacja_wczesnoszkolna_skura_lisicki.pdf
(1341 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Jak zadziwić przedszkolaka
Prywatne
zachomikowane
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin