Akcja-EDUKACJA-matematyka-zestaw-2-zadania.pdf

(2110 KB) Pobierz
zadaNIa treNINgowe
z matematykI
Akcja edukAcjA
ZESTAW 2.
Zadanie 1.
Przeprowadź analizę diagramu słupkowego i uzupełnij tabelę
6000
5500
5000
4500
4000
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
powietrze
woda
lód
beton
szkło
Ośrodki
m
Prędkość, —
s
Ośrodek
Powietrze
woda
Lód
Beton
Szkło
Prędkość rozchodzenia się
m
dźwięku,
s
340
Zadanie 2.
m
dźwięk rozchodzi się w powietrzu z prędkością 340
. oznacza to, że jeżeli usłyszysz
s
echo po dwóch sekundach od okrzyku, to przeszkoda, od której dźwięk się odbił,
znajduje się w odległości
A.
170 m.
B.
340 m.
C.
680 m.
1
Akcja EDUKACJA
|
zadania treningowe z matematyki
Zadanie 3.
odczytaj temperatury powietrza, które wskazują termometry. wpisz w każdą lukę pod
rysunkiem odpowiednią wartość wybraną z podanych.
26
21
16
5
33
–1
12
3
–4
. . . . . .°C
. . . . . .°C
. . . . . .°C
Zadanie 4.
oblicz w pamięci i wpisz odpowiedź.
a)
rowerzysta jechał z prędkością 15
. . . . . . . . . km
b)
Samolot leciał z prędkością 850
. . . . . . . . . km
c)
Pan wojtek jechał samochodem drogą szybkiego ruchu ze średnią prędkością 120
km
.
h
km
.
h
km
.
h
Ile kilometrów przejechał w czasie 3 godzin?
Ile kilometrów przeleciał w czasie 4 godzin?
Ile kilometrów przejechał w czasie 2 godzin? . . . . . . . . . km
d)
dziadkowie Basi mieszkają w odległości 240 km od miejscowości, w której mieszka
Basia. Basia z rodzicami jechała samochodem w odwiedziny do dziadków 4 godziny.
z jaką średnią prędkością jechali? . . . . . . . . .
km
h
2
Akcja EDUKACJA
|
zadania treningowe z matematyki
Zadanie 5.
7
Przeczytaj informacje zapisane przy ilustracjach zwierząt. Uzupełnij
Przeczytaj informacje zapisane przy ilustracjach zwierząt. Uzupełnij zdania.
zdania.
Najszybciej biegającym ssakiem
jest gepard. Może osiągnąć
Najszybszym owadem
jest konik polny, który
osiąga prędkość 54
km
.
h
prędkość 112
km
.
h
Struś może biec
z prędkością 70
km
.
h
Słonie mogą galopować
z prędkością 35
km
.
h
Najszybsze węże pełzają
Najszybszą rybą jest tuńczyk.
Na długich dystansach płynie
z prędkością 77
km
.
h
z prędkością 12
km
.
h
a)
z wymienionych zwierząt najszybszy jest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , a najwolniejszy
b) Gepard jest szybszy od konika polnego o ...............
h
.
b)
gepard jest szybszy od konika polnego o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
km
.
h
c) Słoń może uzyskać prędkość ................... razy mniejszą od strusia.
d) Gdyby kolarz jechał z prędkością, z jaką może galopować słoń, to
w czasie 5 godzin
przejechałby . . . . . .
przejechałby
.
.............
km.
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
km.
a) Z wymienionych zwierząt najszybszy jest ......................................... ,
.........................
a najwolniejszy ......................
km
c)
Słoń może uzyskać prędkość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . razy mniejszą od strusia.
d)
gdyby kolarz jechał z prędkością, z jaką może galopować słoń, to w czasie 5 godzin
e) Gdyby samochód jechał z
prędkością,
jaką osiąga konik polny, to
e)
gdyby samochód jechał z
prędkością,
jaką osiąga konik polny, to w czasie 3 godzin
w czasie 3 godzin
. . . . . . . . . . . . . . . . . . km.
przejechałby . . . . . .
przejechałby
.
............... km.
22
3
Akcja EDUKACJA
|
zadania treningowe z matematyki
Zadanie 6.
Jakie powiększenie uzyskuje się pod mikroskopem w każdym z poniższych wypadków?
Podkreśl w każdej parze jedną z wyróżnionych informacji.
okular powiększa 10 razy, a obiektyw 20 razy. obraz pod mikroskopem jest powiększony
2
/
200
razy.
okular powiększa 5 razy, a obiektyw 40 razy. obraz pod mikroskopem jest powiększony
8
/
200
razy.
Zadanie 7.
Skorzystaj z planu Wawelu w Krakowie i rozwiąż zadania 5–8.
5
Uzupełnij zdania.
Uzupełnij zdania.
a)
Plan wawelu jest wykonany w skali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
a) Plan Wawelu jest wykonany w skali .........................
b)
1 cm na planie to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . cm w rzeczywistości.
b) 1 cm na planie to ........................ cm w rzeczywistości.
c)
1 cm na planie to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . m w rzeczywistości.
c) 1 cm na planie to ........................ m w rzeczywistości.
6
Oblicz, w jakiej odległości od Baszty Złodziejskiej stoi pomnik Kościuszki.
4
7
Akcja EDUKACJA
|
zadania treningowe z matematyki
Zadanie 8.
oblicz odległość w terenie między miastami a i B, jeżeli na mapie w skali 1 : 500 000 wynosi
ona 12 cm.
zapisz wszystkie obliczenia i uzupełnij odpowiedź.
odpowiedź: odległość w terenie między miastami wynosi . . . . . . . . . . . km.
Źródła zadań:
zad. 1.:
Przyrodo, witaj! Zeszyt ćwiczeń do szkoły podstawowej. Klasa 5,
s. 105.
zad. 2.:
Przyroda z pomysłem. Ćwiczenia elektroniczne. Szkoła podstawowa. Część 2. Klasa 5,
lekcja 40.
zad. 3.:
Przyroda z pomysłem. Zeszyt ćwiczeń do szkoły podstawowej. Część 1. Klasa 4,
s. 44.
zad. 4.:
Matematyka wokół nas. Zeszyt ćwiczeń, część 1 do klasy piątej szkoły podstawowej,
s. 7.
zad. 5.:
Matematyka wokół nas. Zeszyt ćwiczeń, część 1 do klasy piątej szkoły podstawowej,
s. 22.
zad. 6.:
Przyrodo, witaj! Zeszyt ćwiczeń do szkoły podstawowej. Klasa 4,
s. 15.
zad. 7.:
Matematyka wokół nas. Zeszyt ćwiczeń, część 1 do klasy piątej szkoły podstawowej,
s. 97.
zad. 8.:
Przyrodo, witaj! Zeszyt ćwiczeń do szkoły podstawowej. Klasa 5,
s. 9.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin