b1.pdf

(605 KB) Pobierz
Postrzeganie barwy -----------------------------------------
Bohaterem tego wykładu jest „barwa”, która jest cechą każdego przedmiotu tak
jak jego kształt, ciężar itd. Jednak jest to specyficzna cecha. Ciężar czy kształt
pozostaje taki sam. Natomiast z barwą jest o tyle ciekawie, że bywa ona bardzo
kapryśna i lubi się zmieniać w zależności od tego np. jaki przywitał nas dzień.
Barwa przedmiotów będzie inna, gdy pada deszcz i jest pochmurno, gdy świeci
słońce. Te zmiany czasem są bardzo delikatne i nawet ich nie zauważamy,
przypisując danemu przedmiotowi już na stałe wcześniej zapamiętaną barwę.
Jest wiele czynników od, których zależy jak daną barwę postrzegamy w danym
momencie i zostały one ujęte w pewne reguły, ale tak naprawdę widzenie barw
jest subiektywnym procesem.
PODZIAŁ BARW
Barwy dzielimy na ch r o m a t y cz n e i a ch r o m a ty cz n e !
Do barw achromatycznych zaliczamy barwę białą i czarną oraz wszystkie barwy
pośrednie między nimi będą określane jako stopnie lub poziomy szarości
(określenie odcień jest zarezerwowane dla barw chromatycznych). Wszystkie
inne barwy (o nasyceniu różnym od zera) są określane jako barwy
chromatyczne.
1051368654.004.png
Wyróżniamy następujące CECHY BARWY :
BARWA (ODCIEŃ)
NASYCENIE
JASNOŚĆ
Wszystkie systemy kolorów opierają się na trzech parametrach odbieranych
przez człowieka jako odrębne jakości: barwie , jasności i nasyceniu .
W systemach tych barwa (niem. Ton, ang. hue) jest wynikiem mieszania kilku
znajdujących się w widmie barw podstawowych, które oko ludzkie odczuwa
jako wyraźnie inne od pozostałych. Te barwy mają swoje nazwy, a barwy
pośrednie określane są jako procentowy udział sąsiednich barw podstawowych.
BARWA
JASNOŚĆ
NASYCENIE
Jasność (niem. Hellichkeit, ang. Brightness/Value) jest cechą koloru rozumianą
intuicyjnie, zależną od ilości światła (jego energii, czyli amplitudy fali) i
oznacza intensywność koloru. Jej fotometryczną miarą jest tzw. luminancja.
Wrażenie jasności jest czytelne tylko w odniesieniu do tej samej barwy.
Przedstawione wyżej próbki różnych barw mają tę samą jasność, chociaż
odruchowo próbkę o barwie żółtej uznajemy za "jaśniejszą" od próbki o barwie
zielonej. Powstawanie wrażenia jasności jest dość złożone. Na przedstawionych
niżej próbkach kolorów o barwie czerwonej próbka z prawej strony (czarna)
1051368654.005.png 1051368654.006.png 1051368654.007.png
oznacza zupełny brak światła (ciemność), kolejne próbki to coraz
intensywniejsze światło czerwone, próbka środkowa to światło czerwone o
pełnej jasności, a kolejne stopnie rozjaśniania powstają w wyniku dodawania do
barwy czerwonej dwóch pozostałych składowych światła białego (GB).
Stopniowe dodawanie tych składowych zbliża proporcje barw do równowagi,
którą jest biel. W różnych modelach kolorów skala jasności obejmuje tylko
dolny zakres przedstawionych próbek, albo cały zakres od bieli do czerni.
Nasycenie trzeci parametr koloru (niem. Sättigung, ang. Saturation), wyrażające
czystość koloru. Wrażenie nasycenia jest intuicyjnie czytelne w odniesieniu do
kolorów o tej samej barwie i jasności. Próbka z lewej strony przedstawia kolor o
barwie czerwonej w pełnym nasyceniu. Próbka z prawej strony przedstawia
kolor o barwie achromatycznej (szarość) o tej samej jasności. Jest to kolor
składający się z trzech składowych RGB. Wrażenie zmiany nasycenia przy tej
samej jasności koloru powstaje przez zastąpienie części światła o barwie
czerwonej odpowiednią ilością dwóch pozostałych składowych GB. W
rezultacie dwie składowe GB i równa im część składowej R dają barwę
achromatyczną (szarość), która "brudzi" czystą barwę czerwoną. Stopień
nasycenia jest więc odległością koloru od koloru szarego o tej samej jasności (w
wybranym układzie współrzędnych).
PROCES POSTRZEGANIA BARW
Postrzeganie barw jest możliwe tylko za pośrednictwem zmysłu wzroku. I tak
np. informacje na temat kształtu otrzymane za pośrednictwem wzroku możemy
kontrolować przez zmysł dotyku. Mamy wówczas dwa źródła wiedzy o danej
cesze przedmiotu. Informacja o barwie otrzymujemy tylko z jednego kanału
informacji i działa on na następującej zasadzie.
Do całego tego „przedsięwzięcia” zaangażowane są:
rogówka,
tęczówka,
soczewka,
siatkówka z pręcikami i czopkami,
nerw prowadzący do mózgu.
Cały proces widzenia jest możliwy dzięki . światłu , które wpada do
1051368654.001.png
wnętrza oka przez przejrzystą rogówkę. Oko jest bardzo wrażliwe na światło.
Gałka oczna ma kształt zbliżony do kuli o średnicy 24 mm.
W siatkówce znajduje się 7 milinów czopków 120 milinów pręcików.
Soczewka zmienia swoją wypukłość, przy bliskich przedmiotach jest wypukła
przy dalszych zmniejsz wypukłość – akomodacja do ostrego widzenia.
Źrenica reaguje jak przysłona i również wpływa na ostrość widzenia
wpuszczając mniej lub więcej światła zależnie od warunków oświetlenia.
TRZY RODZAJE WIDZENIA
1051368654.002.png
Czopki czyli receptory dzielą się na trzy grupy reagowania na daną długość fali
świetlnej.
Z wiekiem nabywamy zdolność prawidłowego rozróżniania barw.
W wieku 6-8 lat jest ona rozwinięta najbardziej.
Zdolność adaptacji oka do oświetlenia (pomieszczenie ciemne/jasne).
Widzenie nocne
Wszystko co widzimy zawdzięczamy, światłu. To one pozwala dostrzegać
otoczenie. Kiedy go brak widzimy ciemność, ale to nie oznacza, że to co
wcześniej widzieliśmy zniknęło? Raczej nie, chyba, że mamy do czynienia
z magiczna sztuczką. Brak światła nie dematerializuje przedmiotów. Możemy
sprawdzić to dotykając ich. Tą drogą dowiadujemy się jaki mają kształt. A jak
jest z barwą? Czy barwa znika wraz ze światłem?
Niewątpliwie postrzeganie barw jest związane ze światłem - wycinek widma
1051368654.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin