PODSTAWY PRAWA W GOSPODARCE!!!.doc

(47 KB) Pobierz
PODSTAWY PRAWA W GOSPODARCE

ORGANIZACJA WYBORÓW

- kampania musi się skończyć na 24h przed rozpoczęciem wyborów, a rozpocząć z dniem ogłoszenia postanowienia o wyborach.

Finansowanie kampanii wyborczej

-środki własne partii

-wpłaty osób fizycznych na rzecz komitetu (obywatele RP zamieszkali w kraju) – taka wpłata nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę

-istnieje limit wydatków na kampanie

-jawność finansowania kampanii

-wybory odbywają się w dniu wolnym od pracy

-jeden lub dwa dni

-lokale od 7.00 - 21.00

-wynik ogłasza się w Dzienniku Ustaw

-procedurę wyborczą kończy stwierdzenie ważności wyborów przez Sąd Najwyższy

 

ORGANY WŁADZY USTAWODAWCZEJ W POLSCE

Sejm

– 460 posłów,

- 4 lata,

- wybory: powszechne, równe, tajne, bezpośrednie, proporcjonalne

- skrócenie kadencji

a) samoistnie, głosowaniem 2/3 ustawowej liczby posłów

b) by prezydent – nieuchwalenie ustawy budżetowej

c) by prezydent - nieudzielanie przez Sejm Radzie Ministrów wotum zaufania w III próbie utworzenia rządu

-organy: Marszałek Sejmu, Prezydium Sejmu (Marszał i wicemarszały), Konwent Seniorów (Marszał, wicemarszały, przewodniczący klubów poselskich), komisje sejmowe.

Wszelkie sprawy będące przedmiotem posiedzenia Sejmu są wcześniej przygotowywane przez komisje sejmowe (stałe, nadzwyczajne, śledcze – w ich skład wchodzą posłowie).

 

Funkcje Sejmu:

Ustawodawcza

-uchwalanie ustaw

Inicjatywa ustawodawcza (15 posłów, komisja sejmowa, Senat, Prezydent, Rada Ministrów, 100 tys. obywateli) -> uruchomiona zostaje procedura legislacyjna (prowadzi ją Marszałek Sejmu):

I. etap sejmowy – 3 czytania, głosowanie nad uchwaleniem ustawy (zwykła większość ustawowej liczby posłów). Marszałek przekazuje ustawę do Senatu:

II. etap senacki 30 dni, uchwala ustawę/wprowadza poprawki/odrzuca całość. Jeżeli minie 30 dni bez akcji Senatu – ustawa jest przyjmowana w wersji Sejmowej. Uchwała o odrzucenie ustawy/ wprowadzenie poprawek – ustawa wraca do Sejmu -> głosowanie (bezwzględna liczba posłów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów). Brak większości nad odrzuceniem/wniesieniem poprawek – zaprzestanie prac/wniesienie poprawek.

Marszałek przedstawia ustawę do podpisu Prezydentowi.

III. etap prezydencki – ma 21 dni, zarządza ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Podpisanie jest obowiązkiem prezydenta. W ciągu tych 3 tygodni może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o sprawdzenie zgodności ustawy z Konstytucją – jeżeli jest zgodna – nie może odmówić podpisania ustawy. Może użyć weta ustawodawczego i dać Sejmowi do ponownego rozpatrzenia (3/5 przy obecności połowu ustawowej liczby posłów). Po tym prezydent ma 7 dni na podpisanie i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. – ustawa taka wchodzi w życie po upływnie 14 dni.

 

ZMIANA KONSTYTUCJI

-inicjatywę ma 1/5 ustawowej liczby posłów, Senat, Prezydent

-zmiana następuje w jednakowym brzmieniu przez Sejm (2/3 przy połowie) i w terminie nie dłuższym niż 60 dni przez Senat (bezwzględna większość przy połowie)

 

Kontrolna: kontrola wykonywania ustaw przez organy administracji (przede wszystkim Radę Ministrów). Rada Ministrów jest zobowiązana corocznie składać sprawozdanie w związku z ustawą budżetową (głosowanie nad udzieleniem absolutorium).

-zlecanie kontroli NIK

-działania kontrolne komisji stałych i śledczych

-przyjmowanie sprawozdań

-wyrażanie RM wotum nieufności

-interpelacje i zapytania poselskie

 

Kreacyjna: powoływanie lub wybieranie szeregu organów państwowych: Rzecznik Praw Obywatelskich, Prezes NIK, Prezes NBP, sędziowie Trybunału Konstytucyjnego, członkowie Trybunału Stanu. Sejm decyduje o powstaniu RM – udziela wotum zaufania.

 

Senat

-100 senatorów

-wybory: powszechne, tajne, bezpośrednie, większościowe

-kadencja Senatu jest ściśle powiązana z kadencją Sejmu

-wyłącznie funkcja ustawodawcza

 

WŁADZA WYKONAWCZA

Prezydent

-najwyższy przedstawiciel RP

-strażnik najwyższych wartości państwa – suwerenność, integralność terytorialna, bezpieczeństwo, przestrzeganie konstytucji

-5lat kadencji

-wybory powszechne, bezpośrednie równe, tajne

-jedna osoba może sprawować ten urząd przez max. 2 kadencje

-gdy nie ma Prezydenta – jego funkcje przejmuje Marszałek Sejmu

-gwarant ciągłości władzy państwowej

Uprawnienia:

-w sferze obronności – w okresie pokoju jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych RP, mianuje jakiś tam generałów, wprowadza na wniosek RM stan wojenny lub wyjątkowy

-w sferze spraw zagranicznych – mianuje ambasadorów, ratyfikuje umowy międzynarodowe

-w sferze stanowienia prawa – ma inicjatywę ustawodawczą, podpisuje lub odmawia podpisania ustawy, wydaje rozporządzenia/zarządzenia

-w sferze powoływania organów państwowych – powołuje RM, przyjmuje dymisję RM, powołuje sędziów, 1 Prezesa SN, Prezesa Naczelnego SA, Prezesa TK

-nadaje obywatelstwo, ordery, odznaczenia, tytuły naukowe profesora

 

Prezydent wydaje akty urzędowe: rozporządzenia (a.powszechnie obowiązujące), zarządzenia (a.wewnętrzne) oraz decyzje (sprawy indywidualne). Akty te wymagają kontrasygnaty – podpisu Premiera -> osłabia to pozycję prezydenta w stosunku do rządu, bo premier może odmówić. Wymóg ten wymusza współpracę.

 

Rada Ministrów

-organ prowadzący politykę wewnętrzną i zagraniczną państwa

-organ kierujący administracją rządową

-najwyższy administrator państwa – wszystkie sprawy polityki państwa, niezastrzeżone dla innych organów

-niezależna od prezydenta

-zależna od Sejmu

-Rada Gabinetowa – zwoływana przez Prezydenta (ministrowie na czele Prezydent)

 

POWOŁYWANIE I DYMISJA

-powoływana przez Prezydenta

-skład osobowy jest proponowany przez desygnowanego przez prezydenta Premiera

-wotum zaufania – nieudzielanie przez Sejm powoduje automatyczną dymisję -> formalnie kończy pracę, praktycznie działa aż do utworzenia następnego rządu

Dymisja:

-nieuchwalenie przez Sejm wotum zaufania dla RM

-wyrażenie wotum nieufności dla RM

-na pierwszym posiedzeniu Sejmu nowej kadencji

-w razie rezygnacji Premiera – prezydent nie ma obowiązku przyjąć tej dymisji

Zmiany w rządzie mogą być dokonywane na wniosek Premiera, przez Prezydenta.

Kompetencje:

-zapewnia wykonywanie ustaw

-inicjatywa ustawodawcza

-wydaje rozporządzenia, podejmuje uchwały

-koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej

-chroni interesy skarbu państwa

-uchwala projekt budżetu państwa

-zapewnia

Skład RM:

Prezes RM, wiceprezesi, ministrowie, prezesi komitetów

 

PREMIER

-szef rządu

-jednoosobowy naczelny organ administracji rządowej

-organizator

-koordynator prac całej RM

-rezygnacja premiera powoduje dymisję całej RM

Zadania:

-reprezentowanie RM, kierowanie pracami, przewodniczenie posiedzeniom i ich zwoływanie

-wydawanie rozporządzeń i zarządzeń

-zapewnienie wykonywania polityki RM

-koordynowanie i kontrolowanie członków RM

-nadzór nad samorządem terytorialnym

-powoływanie sekretarzy i podsekretarzy stanu

 

MINISTER

-kieruje określonym resortem

-członek rady ministrów

-jednoosobowy naczelny organ administracji rządowej

-kieruje, nadzoruje i kontroluje działalność podporządkowanych organów, urzędów itp.

-wydaje rozporządzenia i zarządzenia

-wykonuje zadania wyznaczone przez Premiera

-minister który ma pod sobą jakiś resort to minister działowy

-minister bez teki – wykonuje wyznaczone przez Premiera zadania, nie kieruje żadnym resortem

-minister wykonuje swoje zadania przy pomocy sekretarza stanu i podsekretarzy stanu (powoływani przez Premiera na wniosek ministra)

 

ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Jednoosobowe – minister, wojewoda, wójt

Kolegialne – RM, Komisja Nadzoru Finansowego, zarządy powiatów/województw

 

Organy o właściwości ogólnej – zadania obejmują całość administracji na terenie państwa lub określonej jednostki podziału terytorialnego

Organy o właściwości szczególnej – wyodrębnione działy administracji

Organy administracji rządowej – politycznie podporządkowane Sejmowi

Organy administracji samorządowej – wykonawcze w stosunku do organów stanowiących samorządu terytorialnego

 

ORGANY ADMINISTRACJI ZESPOLONEJ

-działają pod zwierzchnictwem wojewody ( z wyjątkiem komendantów wojewódzkich Policji i Straży Pożarnej)

-kierownicy zespolonych służb, inspekcji, straży

ORGANY ADMINISTRACJI NIEZESPOLONEJ

-podlegają właściwym ministrom

-mogą być adresatem poleceń wojewody

 

Organy centralne

-obszar całego państwa

-Naczelne Organy Administracji rządowej (RM, Premier, ministrowie)

-Centralne Organy Administracji rządowej (np. Prezes GUS, Prezes Urzędu Miar)

Organy terenowe

-określona część obszaru państwa

Wojewoda:

- przedstawiciel rządu w województwie

-organ rządowej administracji zespolonej

-podlega Premierowi (który ich powołuje i odwołuje na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji)

-reprezentuje RM na obszarze województwa

-kieruje i koordynuje organami administracji zespolonej w województwie

-reprezentuje Skarb Państwa

-stanowi akty miejscowe

-sprawuje nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego

 

AGENCJE RZĄDOWE – nie posiadają statusu organów administracji, ale realizują zadania administracji rządowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin