Edukacja artystyczna i kulturalna w szkołach w Europie.pdf

(2207 KB) Pobierz
EURYDICE
Agencja Wykonawcza ds Edukacji
Kultury i Sektora Audiowizualnego
Edukacja artystyczna i kulturalna
w szkołach w Europie
Komisja Europejska
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji,
Kultury i Sektora Audiowizualnego
Edukacja artystyczna i kulturalna
w szkołach w Europie
Niniejsze opracowanie zostało po raz pierwszy opublikowane w języku angielskim w 2009
roku (tytuł oryginału
Arts and Cultural Education at School in Europe)
przez
EACEA, P9 – Eurydice
Avenue du Bourget 1 (BOU2)
B-1140 Brussels
© Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA)
ISBN dla angielskiej wersji językowej 978-92-9201-061-4
DOI dla angielskiej wersji językowej 10.2797/28436
ISBN dla polskiej wersji językowej 978-92-9201-073-7
DOI dla polskiej wersji językowej 10.2797/32653
Przetłumaczono i opublikowano za zgodą EACEA.
Pełną odpowiedzialność za polską wersję ponosi:
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Z języka angielskiego przetłumaczył
Jakub Czernik –
Atominium
Biuro Tłumaczeń Specjalistycznych
©
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
00-551 Warszawa
ul. Mokotowska 43
Warszawa 2010
ISBN 978-83-60058-81-7
Z wyjątkiem celów komercyjnych, przedruk fragmentów dokumentu dozwolony pod
warunkiem podania
źródła.
Tłumaczenie publikacji sfinansowano ze
środków
Komisji Europejskiej.
Druk publikacji sfinansowano ze
środków
Ministerstwa Edukacji
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Narodowej
oraz
PRZEDMOWA
Rola, jaką edukacja artystyczna odgrywa w zwiększaniu kompetencji młodych ludzi w XXI wieku, jest
powszechnie
doceniana
w Europie.
Komisja
Europejska
wystąpiła
z projektem
utworzenia
Europejskiej Agendy Kultury, który w 2007 r. zatwierdziła Rada Unii Europejskiej. w Agendzie tej
położono nacisk na wpływ edukacji artystycznej na rozwój kreatywności uczniów. Strategia
współpracy krajów UE w zakresie edukacji i szkoleń w następnej dekadzie wyraźnie podkreśla
znaczenie kompetencji kluczowych, w tym
świadomości
kulturalnej i kreatywności.
Rok 2009 był Europejskim Rokiem Kreatywności i Innowacji. Chodziło bowiem o umocnienie związku
między
świadomością
kulturalną i kreatywnością. w roku tym poświęcono uwagę rozbudzaniu
kreatywności artystycznej oraz kreatywności w innych dziedzinach, na wszystkich poziomach
kształcenia. Parlament Europejski w Rezolucji z 2009 r. o studiach artystycznych w Unii Europejskiej
przedstawił zalecenia dotyczące rozwoju edukacji artystycznej i wezwał do lepszej jej koordynacji
w skali europejskiej.
Poprzednie badania nad zwiększeniem kreatywności młodych ludzi pod wpływem edukacji
artystycznej wykazały,
że
należy stale poprawiać jej jakość. Próbując wyjść temu naprzeciw i wskazać
najlepsze metody działania, Eurydice przygotowała niniejszy przegląd stanu edukacji artystycznej
i kulturalnej
w Europie.
Studium
zawiera
informacje
porównawcze
o miejscu
przedmiotów
artystycznych i kulturalnych w programach nauczania w 30 państwach europejskich. Obejmuje cele
i zadania tego kształcenia, formy jego organizacji, zajęcia nadobowiązkowe, jak również inicjatywy na
rzecz rozwoju edukacji artystycznej i kulturalnej. Studium zawiera także informacje na temat oceniania
uczniów i doskonalenia nauczycieli w dziedzinach artystycznych. Pokazuje na przykład,
że
muzyka
i sztuki plastyczne to najbardziej rozpowszechnione przedmioty w szkołach podstawowych i szkołach
średnich
i stopnia, natomiast udział zawodowych artystów w prowadzeniu przedmiotów artystycznych
jest niewielki. w studium zwrócono uwagę na znaczenie wielostronnego współdziałania wszystkich,
którzy są związani z edukacją artystyczną.
3
Arts and Cultural Education at School in Europe
Wierzę,
że
studium przygotowane przez Eurydice pozwoli wszystkim zainteresowanym zapoznać się
z systemami edukacji artystycznej i kulturalnej w państwach europejskich oraz zainteresuje ono
zarówno nauczycieli, jak i decydentów.
Ján Figel’
Komisarz ds. Edukacji, Szkoleń, Kultury
i Młodzieży
29 września 2009 r.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin