NAJNOWSZA ARCHITEKTURA W POLSCE.pdf

(1249 KB) Pobierz
NAJNOWSZA ARCHITEKTURA W POLSCE
tendencja do reprezentacji form podstawowych i kompozycyjnej abstrakcji
tendencja
do reprezentacji ikonicznej – form historycznych i kompozycji zwartej
-styl dworkowy i zakopiański
POLSKI PAWILON
– wystawa paryska, 1925, Józef Czajkowski
-wystawa ugruntowała pozycje art deco
-biały budynek, w formie ogólnej przywodzący na myśl dworek polski
-w detalu, rytmiczny i łamany- bliski ornamentyce zakopiańskiej,
-zwieńczony 23-metrową szklaną wieżą,
-o metalowej konstrukcji podstawowej, podświetlaną w nocy
-rysunki:Zofia Strujeńska
-synteza sztuki rodzinnej przyprawionej kubizmem
GDYNIA 1925
( PRZY PORCIE)
-miasto zbudowane przy porcie na prosbe tamtejszej ludności
-sukcec urbanistyczny
-Tadeusz Wenda
-duzo architektury okretowej ( ships shape)
BGK –
budynek mieszkalny 1935-39; S. Ziółkowski, Roman Piotrowski
-styl okrętowy, bardzo obecny wówczas w Gdyni
,
Kamienica Orłowskich;
1936; Zbigniew Kupiec
- Zakomponowana w układzie miejskim
Dom czynszowy Pęczkowskiego,
1928-1937
STYL 36 ROKU
-szereg obiektow państwowych
- powrot do architektury klasycznej ( podzial na try czesci)
- redukcja formy
Gmach Sądu Grodzkiego;
1936; Warszawa; Pniewski
Biblioteka Jagiellońska;
Kraków
GRUPA PRAESENS
- zwolennicy konstruktywizmu i funkcjonalizmu w sztuce
- była odpowiedzią na brak pogłębionej refleksji nad problemami
architektury ze strony artystów skupionych w Bloku
Zabudowa mieszkalna;
Lwów; 1927
Domy prefabrykowane; Warszawa; 1932; Helena i Szymon Syrkus
WSM Żoliborz
AWANGARDA KONSTRUKTYWISTYCZNA
GRUPA BLOK
-(pełna nazwa
Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów)
Władysław Strzemiński (kompozycja unistyczna) opiera sztukę na regułach matematycznych
-Kompozycja architektoniczna
-Projekt dworca kolejowego 1923 (w konkursie z dworcem „dworkiem” Gdyńskim)
Katarzyna Kobro – zrewolucjonizowała rzeźbę światową
(przestrzen-integralna czesc kompozycji)
-Kompozycje przestrzenne 1933
Projektowała płynne formy przed Zahą Hadid
W POSZUKIWANIU KULTURY
Pałac Kultury i Nauki;
1952-57; Lew Rudniew; Warszawa;
-socrealizm
-Przez 20 lat przedwojennych arch ograniczona materiałowo, finansowo
Dawny dworzec PKP w Katowicach;
- aut. Konstrukcji: prof. Wacław Zaleski
-Warszawscy architekci; świetny konstrukcyjnie, zburzony
rzekomo groził zawaleniem
-wpisany do rejestru zabytkow
-autorstwa ‘’ Tygrysów’’ ( 3 architektow)
Spodek w Katowicach
BRE Bank; Bydgoszcz;
1928; Bulauda, Mucha
-Infrastruktura – kable, kanalizacja, stacje benzynowe, itp.
-Próba powrotu do kontekstu i tożsamości miejsca;
nie imituje ale stara się reinterpretować
(dodaje cos od siebie bedac w otoczeniu)
– architektura kontekstualna – nowy regionalizm
Przystań miejska; Bydgoszcz; Apa Rokiccy
Inwestor:
Miasto Bydgoszcz
Powierzchnia zabudowy:
33908m²
Powierzchnia użytkowa:
1987 m²
Kubatura:
6755 m³
Projekt:
2008 – 2010
Realizacja:
2012
Finalista konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE
-
Pięknie wpisuje się w kontekst murów pruskich młynów
Filia muzeum morskiego; arch Frąszczak;
obok Żurawia w Gdańsku
-Ceglany z elementami przeszklonymi
-dobrze wpisany w historyczny kontekst
Renoma; Wrocław;
2009
odnowiony
-Pracownia projektowa Maćków
-Największy dom towarowy w Niemczech –
modelowy przykład architektury szkieletowej
- dodano konstrukcje z profili aluminiowych
-arch Herman Dernburg
-Erick Mendelson przegral z Hermanem
ZREINTERPRETOWANIA
Dom Studencki;
Kraków 2004
Pawilon Wyspiański,
2007, Kraków
- Budynek wypełnia lukę w średniowiecznej tkance miejskiej,
która była rezultatem rozbiórki domu "Pod Lipką"
mieszczącego się na rogu ul. Grodzkiej i placu Wszystkich Świętych.
- Głównym zadaniem projektowym było skonstruowanie
odpowiedniego połączenia funkcji i formy oraz
odniesień do historycznego otoczenia
- najważniejsze funkcje budynku to biuro
informacji turystycznej oraz miejsce zaprezentowania
witraży Wyspiańskiego
Ambasada Polska; Tokyo
-Ma związek z kontekstem Tokyo i z Polskim; 1995-2001
-Cylinder eliptyczny z cegieł nawiązuje do barbakanu;
-Ingarden & Ewy
Bolko Loft;
Bytom; 2003;
- Przemo Łukasik, Łukasz Zagłoba
-Dawna lampiarnia w kopalni – relikty widać na dolnej kondygnacji
- biuro meduza – dom własny Łukasika
-kontekstualizm
- Wyniesiony na słupach 8 m nad ziemia
- manifest postawy twórczej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin