Warunki techniczne i wyposażenie pojazdów.pdf

(1001 KB) Pobierz
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 22 sierpnia 2013 r.
Poz. 951
OBWIESZCZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
1)
z dnia 6 czerwca 2013 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych 
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów
prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia
jednolity tekst rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 34, poz. 300);
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warun-
ków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 103, poz. 1085);
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 lipca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 169, poz. 1773);
rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 10 maja 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 90, poz. 604);
rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 15 października 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warun-
ków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 192, poz. 1393);
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 75, poz. 639);
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 21 lutego 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 47, poz. 242);
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 104, poz. 607);
rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 kwietnia 2012 r. zmieniającym
rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U.
poz. 525);
10) rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 sierpnia 2012 r. zmieniającym roz-
porządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. poz. 997);
11) rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 21 grudnia 2012 r. zmieniającym
rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U.
z 2013 r. poz. 30).
1)
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).
Dziennik Ustaw
–2–
Poz. 951
2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje:
1)
§ 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warun-
ków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 34, poz. 300), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.”;
2)
§ 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warun-
ków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 103, poz. 1085), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.”;
3)
§ 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 lipca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 169, poz. 1773), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”;
4)
§ 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 10 maja 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 90, poz. 604), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.”;
5)
§ 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 15 października 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warun-
ków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 192, poz. 1393), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 20 października 2007 r.”;
6)
§ 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warun-
ków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 75, poz. 639), które stanowią:
„§ 2. Dopuszcza się wyposażenie pojazdu w światła drogowe, mijania lub pozycyjne przednie o barwie żółtej
selektywnej do dnia 31 grudnia 2009 r.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.”;
7)
§ 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warun-
ków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 47, poz. 242), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.”;
8)
§ 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 104, poz. 607), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.”;
9)
§ 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 kwietnia 2012 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U.
poz. 525), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.”;
10) § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 sierpnia 2012 r. zmienia-
jącego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. poz. 997), które stanowią:
„§ 2. Przyczepy rolnicze powinny być dostosowane do wymagania określonego w § 46 ust. 2 w zakresie § 11
ust. 1 pkt 13 do dnia 31 grudnia 2012 r.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)
2)
§ 53 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w zakresie
wózka rowerowego,
§ 53 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem,
w zakresie roweru,
Dziennik Ustaw
3)
4)
–3–
Poz. 951
§ 53 ust. 1b rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem,
§ 55 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem,
w zakresie roweru i wózka rowerowego
– które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.”;
11) § 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 21 grudnia 2012 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U.
z 2013 r. poz. 30), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 stycznia 2013 r., z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit. b tiret trzecie i czwar-
te, które wchodzą w życie z dniem 30 września 2013 r.”.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej:
S. Nowak
Załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013 r. (poz. 951)
ROZPORZĄDZENIE 
MINISTRA INFRASTRUKTURY
1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
2)
I)
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137
i 1448 oraz z 2013 r. poz. 700) zarządza się, co następuje:
DZIał I
P rz epi sy  ogó ln e
§ 1. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pojazdu specjalnego lub używanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
3)
, z wyjątkiem
oznakowania określonego dla pojazdu uprzywilejowanego;
Obecnie działem administracji rządowej – transport kieruje Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).
Odnośnik nr 2 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 103, poz. 1085), które weszło
w życie z dniem 1 maja 2004 r.
Niniejsze rozporządzenie wdraża postanowienia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:
– dyrektywy 92/21/EWG z dnia 31 marca 1992 r. w sprawie mas i wymiarów pojazdów silnikowych kategorii M
1
(Dz. Urz. WE L 129
z 14.05.1992, z późn. zm.),
– dyrektywy 93/93/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie mas i wymiarów dwu- i trzykołowych pojazdów silnikowych
(Dz. Urz. WE L 311 z 14.12.1993),
– dyrektywy 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów kołowych poruszających się na terytorium
Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciąże-
nia w ruchu międzynarodowym (Dz. Urz. WE L 235 z 17.09.1996, z późn. zm.),
– dyrektywy 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszącej się do mas i wymiarów niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich
przyczep oraz zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG (Dz. Urz. WE L 233 z 25.08.1997, z późn. zm.).
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 75, poz. 639), które weszło w życie
z dniem 20 czerwca 2009 r.
1)
I)
2)
3)
Dziennik Ustaw
–4–
Poz. 951
2)
4)
pojazdu specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji, Biura Ochrony Rządu, agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego
Biura antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, Służby Więziennej i straży pożarnej,
z wyjątkiem oznakowania określonego dla pojazdu uprzywilejowanego;
3)
4)
pojazdu zabytkowego;
tramwaju i trolejbusu, dla których warunki techniczne określają odrębne przepisy.
1a.
5)
W przypadku pojazdu nabytego na licytacji publicznej, pojazdu zakupionego po przepadku na rzecz Skarbu Pań-
stwa lub na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, dla których nie można ustalić daty pierwszej rejestracji, warunki
techniczne określone w niniejszym rozporządzeniu stosuje się odpowiednio od dnia 1 stycznia roku produkcji pojazdu.
2. Pojazd zarejestrowany za granicą, a znajdujący się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, powinien odpowiadać
warunkom technicznym określonym w Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.
(Dz. U. z 1988 r. Nr 5, poz. 40 i 41).
3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
6)
„stosowaniu warunków technicznych w zależności od daty zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy”, rozumie się
przez to stosowanie tych warunków odpowiednio do daty pierwszej rejestracji pojazdu, którą jest:
a)
b)
data pierwszej rejestracji pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określona w dowodzie
rejestracyjnym pojazdu, z zastrzeżeniem lit. b i c,
data pierwszej rejestracji za granicą w przypadku pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą,
c)
7)
data zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy podana przez organy, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy,
d)
8)
1 stycznia roku produkcji – w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy, dla którego nie można ustalić daty
pierwszej rejestracji za granicą;
2)
„Regulaminach EKG ONZ” – rozumie się przez to Regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji
Narodów Zjednoczonych stanowiące załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań tech-
nicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajem-
nego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca
1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136);
3)
9)
ciężarze 1 tony – rozumie się przez to ciężar spowodowany obciążeniem masą jednej tony, który odpowiada 9,8 kilo-
niutona (kN);
4)
9)
maksymalnej masie całkowitej – rozumie się przez to największą masę pojazdu obciążonego określoną w zależności
od jego konstrukcji przez producenta;
5)
9)
maksymalnym nacisku osi – rozumie się przez to największy nacisk kół na podłoże danej osi pojazdu obciążonego,
określony przez producenta w zależności od konstrukcji pojazdu oraz konstrukcji tej osi;
6)
9)
masie ciągniętej – rozumie się przez to masę odpowiadającą naciskom osi pojazdu ciągniętego;
7)
9)
maksymalnej masie ciągniętej – rozumie się przez to największą masę ciągniętą określoną przez producenta pojazdu;
8)
9)
maksymalnym obciążeniu urządzenia sprzęgającego pojazdu samochodowego – rozumie się przez to masę odpowia-
dającą największemu statycznemu naciskowi pionowemu przenoszonemu przez urządzenie sprzęgające, określoną
przez producenta w zależności od konstrukcji pojazdu oraz konstrukcji tego urządzenia; masa ta nie obejmuje masy
urządzenia sprzęgającego pojazdu samochodowego;
4)
5)
6)
7)
8)
9)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 15 października 2007 r. zmieniającego roz-
porządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 192, poz. 1393),
które weszło w życie z dniem 20 października 2007 r.
Dodany przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w spra-
wie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 34, poz. 300), które weszło w życie
z dniem 4 kwietnia 2004 r.
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
Dodana przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
Dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 103, poz. 1085), które weszło w życie
z dniem 1 maja 2004 r.
Dziennik Ustaw
–5–
Poz. 951
9)
9)
maksymalnym obciążeniu urządzenia sprzęgającego naczepy i przyczepy z osią centralną – rozumie się przez to masę
odpowiadającą największemu statycznemu naciskowi pionowemu przenoszonemu przez urządzenie sprzęgające,
określoną przez producenta pojazdu;
10)
9)
masie pojazdu nieobciążonego – rozumie się przez to masę własną motocykla, motoroweru i pojazdu czterokołowego;
11)
10)
pojeździe czterokołowym – rozumie się przez to czterokołowiec lub czterokołowiec lekki.
DZIał II
Wy mi a ry,   masy  i  na cisk i  o si  po ja z d u
§ 2.
11)
1. Długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
pojazdu samochodowego, z wyjątkiem autobusu – 12,00 m;
przyczepy, z wyjątkiem naczepy – 12,00 m;
pojazdu członowego – 16,50 m;
zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy – 18,75 m;
autobusu przegubowego – 18,75 m;
autobusu dwuosiowego – 13,50 m;
autobusu o liczbie osi większej niż dwie – 15,00 m;
zespołu złożonego z autobusu i przyczepy – 18,75 m;
zespołu złożonego z trzech pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy
– 22,00 m;
10) motocykla, motoroweru lub roweru, pojazdu czterokołowego oraz zespołu złożonego z motocykla, motoroweru, roweru
lub pojazdu czterokołowego z przyczepą – 4,00 m.
2.
12)
Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 12, § 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3, nie może przekraczać 2,55 m i nie obej-
muje ona lusterek zewnętrznych, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych wykonanych
z gumy lub z innych tworzyw sztucznych. Szerokość nadwozia pojazdu, który przeznaczony jest do przewozu towarów
w określonej temperaturze, jeżeli jego ściany boczne wraz z izolacją termiczną mają grubość nie mniejszą niż 45 mm każda,
może wynosić do 2,6 m.
3. Wymiary, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 5–7, nie obejmują bagażnika mocowanego do tylnej ściany autobusu
oraz platformy samozaładowczej mocowanej z tyłu pojazdu samochodowego i przyczepy, przy czym nie mogą one powo-
dować przekroczenia tych wymiarów o więcej niż 0,3 m.
4. Wysokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 11, nie może przekraczać 4,00 m.
5. Odległość między osią sworznia siodłowego urządzenia sprzęgającego a tylnym obrysem naczepy nie może przekra-
czać 12,00 m.
6. Odległość mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem
przestrzeni ładunkowej położonej za kabiną kierowcy a tylnym obrysem przyczepy, po odjęciu odległości między tylnym
obrysem samochodu a przednim obrysem nadwozia przyczepy, nie może przekraczać 15,65 m.
7. Odległość mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem
przestrzeni ładunkowej położonej za kabiną kierowcy a tylnym obrysem przyczepy, nie może przekraczać 16,40 m.
10)
11)
12)
Dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 9; w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia
Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 21 grudnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warun-
ków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 30), które weszło w życie z dniem
19 stycznia 2013 r.
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 9.
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin