Transport_raport.pdf

(10862 KB) Pobierz
TransporT
pod lupą
W
Wstęp
P
rezentujemy Państwu autorski
raport, który zawiera analizę sy-
tuacji branży transportu drogowego
i jej znaczenie dla polskiej gospodarki.
Wskazujemy obszary, które są pomoc-
ne w planowaniu strategii inwestycji
w przedsiębiorstwach przewozów sa-
mochodowych. Szukamy rozwiązań
mogących zapewnić wsparcie polskim
firmom transportowym w rozwoju ich
biznesu.
Według danych Głównego Urzędu
Statystycznego z 2012 roku
1
transport
samochodowy ładunków to ponad
70 proc. pracy przewozowej, co sprawia,
że stanowi on dominującą gałąź usług,
dystansując nawet koleje. Przewozy
samochodowe odgrywają najważniej-
szą rolę wśród wszystkich przewozów
pasażerskich.
Sektor transportu drogowego jest
liczącym się pracodawcą - pośrednio
i bezpośrednio znajduje w nim za-
trudnienie milion osób, co stanowi
7,5 proc. wszystkich pracujących w Pol-
sce osób. Jako jedna z niewielu gałęzi
usług, transport drogowy wypracowuje
nadwyżkę w obrotach zagranicznych.
Branża wytwarza ok. 10 proc. PKB kra-
ju, jednak mimo dużego znaczenia dla
gospodarki i rynku pracy boryka się
z licznymi trudnościami. Jedną z naj-
poważniejszych barier, obok niespój-
nego, zbyt skomplikowanego prawa,
jest utrudniony dostęp do kapitału.
W tym stanie rzeczy dogodnym roz-
wiązaniem są narzędzia finansowe
oferowane przez firmy z branży leasin-
gowej. To właśnie atrakcyjne warun-
ki zakupu samochodów dostawczych,
ciężarowych, autobusów, ciągników
siodłowych i naczep, oferowane przez
firmy leasingowe mogą być narzędziem
wspierającym nowe inwestycje i popra-
wiającym konkurencyjność na rynku
usług przewozowych.
Raport „Transport pod lupą” składa
się z czterech części. Pierwsza skupia
się na ogólnej charakterystyce branży
transportowej. W rozdziale poświęco-
nym tej tematyce opisany jest rynek
transportowy na tle konkurencji „ga-
łęziowej” oraz międzynarodowej. Wy-
nika z niego, że polscy przewoźnicy nie
1 Transport. Wyniki działalności w 2011. GUS,
Warszawa 2012
tylko zdominowali transport krajowy,
odbierając pasażerów i ładunki innym
gałęziom transportu, ale także stano-
wią poważną siłę w międzynarodowych
przewozach towarów. Od kilku lat wy-
konują większą pracę od konkurencyj-
nych firm z pozostałych państw Unii
Europejskiej. Rozwój polskich firm
przewozowych ułatwiło otwarcie rynku
europejskiego, co potrafili najlepiej wy-
korzystać polscy przedsiębiorcy. Szcze-
gólnie szybko wykorzystali możliwość
kabotażu, czyli przewozów wewnątrz
innych krajów.
Druga część publikacji cytuje wyniki
badania branży transportowej, przepro-
wadzonego na zlecenie EFL
2
i opisuje
warunki funkcjonowania firm trans-
portowych w Polsce. Rozdział ten zawie-
ra również ocenę sytuacji branży w 2013
roku. Pokazuje on, że mimo imponują-
cych wyników rzeczowych - rekordowej
pracy przewozowej - branża przewozo-
wa cierpi na brak kapitału. Kondycja fi-
nansowa przewoźników jest niepewna,
a ryzyko utraty stabilności finansowej
wysokie. Przedsiębiorcy wskazują, że
pracują na malejących marżach. Ich
zyski są pochłaniane przez rosnące ceny
paliw, opłaty drogowe i ogólnie coraz
wyższe koszty działalności. Poważną ba-
rierą jest według przedstawicieli firm
skomplikowane, rozrośnięte prawo.
Jego częste zmiany i brak harmonizacji
przepisów w Unii Europejskiej są ha-
mulcem rozwoju branży. Przewoźnicy
minione sześć miesięcy oceniają jako
trudne, a po nadchodzącym półroczu
nie spodziewają się poprawy. Nie zmie-
nia tego faktu nawet nadejście jesien-
nego szczytu przewozowego. Nastroje
przekładają się na powściągliwe plany
inwestycyjne. Tylko jedna trzecia bada-
nych przewiduje zakupy taboru. Decy-
zję o zakupie samochodów przyspieszyć
może nowa norma czystości spalin
Euro VI, która zacznie obowiązywać od
1 stycznia 2014 roku. Samochody Euro VI
są droższe od obecnie sprzedawanych
Euro V.
Trzecia część raportu poświęcona
jest sposobom finansowania inwestycji
2 „Raport z badania branży transportowej.
Finansowe aspekty prowadzenia przedsiębior-
stwa transportowego w Polsce”, przeprowadzony
przez Instytut Keralla Research na zlecenie EFL
przez przedsiębiorców i zawiera m.in.
ocenę największych barier w rozwoju
branży. Wynika z niej, że najbardziej
rozpowszechnionym rodzajem finan-
sowania jest leasing. Poprzez leasing
finansowana jest znakomita większość
ciągników siodłowych i co trzecia cię-
żarówka o dopuszczalnej masie całko-
witej (dmc) powyżej 3,5 tony. Łącznie
wartość wyleasingowanych w 2012
roku ciągników siodłowych, samocho-
dów ciężarowych i naczep zbliżyła się
do 9 mld zł i była o ponad 1 miliard zł
większa od wartości wyleasingowanych
samochodów osobowych. W pierwszych
miesiącach br. zainteresowanie leasin-
giem malało w stosunku do roku po-
przedniego, ale w drugiej połowie 2013
roku firmy leasingowe spodziewają się
zwiększenia obrotów.
Rozpowszechnienie leasingu wśród
firm z branży transportowej nie jest
równomierne w całym kraju. Leasing
popularny jest np. na Śląsku, natomiast
w woj. świętokrzyskim zainteresowanie
jest radykalnie mniejsze. Leasing jest
także bardziej popularny wśród firm
posiadających duże floty niż w zarzą-
dzających małymi parkami samochodo-
wymi. Podobna zależność widoczna jest
w przypadku leasingu i zatrudnienia.
Leasing jest chętniej wykorzystywany
przez przedsiębiorców wykonujących
przewozy międzynarodowe niż krajowe.
Co czwarty z ankietowanych przed-
siębiorców przyznawał, że ma trudności
z uzyskaniem finansowania. Co ósmy
zdecydowanie ma tego typu trudno-
ści. Przedsiębiorcom najtrudniej jest
uzyskać środki unijne oraz kredyty.
Największe kłopoty z uzyskaniem fi-
nansowania mają przedsiębiorcy z woj.
świętokrzyskiego.
Czwarty rozdział raportu poświęco-
ny został nowej usłudze, czyli najmo-
wi i wynajmowi długoterminowemu.
Większość przewoźników nie zna tej
oferty, niewielu z niej korzysta i nadal
mała jest świadomość zalet tych na-
rzędzi. Spośród kilkudziesięciu firm
korzystających z tych usług większość
ma niewielką część floty nabytą w tej
formie. Najem i wynajem długoter-
minowy jest – podobnie jak leasing –
popularniejszy w większych firmach,
zatrudniających wielu pracowników.
W przeciwieństwie do leasingu przed-
siębiorcy korzystający z nowej usługi
wykonywali przede wszystkim usługi
transportu krajowego. Przedsiębiorcy
dopiero wypróbowują nową ofertę i są
wobec niej nieufni. Dostrzegają jej za-
lety, takie jak np. stałe koszty w całym
okresie eksploatacji samochodu lub
łatwość jego zbycia. Z drugiej strony,
jako barierę dla rozpowszechnienia
tego typu rozwiązań wskazują wysokie
koszty.
Za doskonałymi rezultatami rzeczo-
wymi (rekordowa praca przewozowa)
polskich firm transportowych nie idą
proporcjonalnie duże wpływy i zarobki.
Polscy przedsiębiorcy wykonują rekor-
dową pracę przewozową, pozostawiając
w tyle konkurencję z innych krajów,
jednak muszą mierzyć się z poważnymi
barierami. Należą do nich zbyt rozbu-
dowane i często zmieniające się prawo
oraz malejące zyski. Branża wskazuje,
że o ile w ostatnich latach stawki prze-
wozowe pozostały na niezmienionym
poziomie, to koszty poszybowały w górę.
Coraz niższe marże doprowadziły
do osłabienia finansowego przedsię-
biorstw, w związku z czym coraz trud-
niej jest im nabywać nowy tabor. Firmy
są niepewne przyszłości i niechętnie
angażują się w nowe zakupy, wskazują
również, że mają coraz większe trud-
ności w zapewnieniu zewnętrznego
finansowania.
W tym stanie rzeczy dużą pomocą
może być oferta firm leasingowych
lub flotowych - w postaci najmu i wy-
najmu długoterminowego. Znaczenie
firm leasingowych dla rozwoju branży
transportowej widoczne jest po wyso-
kim odsetku firm, które z tej formy
finansowania korzystają oraz dużej
proporcji pojazdów wyleasingowanych
w stosunku do zarejestrowanych.
4 | transport pod lupą |
Wstęp
Wstęp
| transport pod lupą | 5
spis treści
roZDZIaŁ I / 9
Polska transportem drogowym stoi
/ 10
Transport samochodowy na tle konkurencji
/ 10
Obciążenia podatkowe
/ 11
Flota samochodów
/ 12
Rejestracje nowych samochodów ciężarowych
/ 13
Krajowy transport ładunków
/ 14
Rynek przewozów
/ 14
Przewoźnicy
/ 14
Międzynarodowy transport ładunków
/ 14
Rynek przewozów
/ 14
Park samochodowy w transporcie międzynarodowym ładunków
/15
Komunikacja autobusowa
/ 16
Rynek przewozów
/ 16
Przewoźnicy
/ 17
Rejestracje nowych autobusów
/ 17
Podsumowanie I rozdziału
/ 17
roZDZIaŁ II / 19
Ocena warunków funkcjonowania firm transportowych w Polsce
/ 20
Portret przewoźnika
/ 20
Bariery rozwoju branży transportowej
/ 21
Nastroje przewoźników
/ 24
Przewidywane inwestycje
/ 26
Spodziewane trendy w transporcie
/ 26
Podsumowanie II rozdziału
/ 27
roZDZIaŁ III / 31
Sposoby finansowania inwestycji
/32
Leasing taboru
/ 32
Prognozy rynku leasingu
/ 32
Małe i duże floty
/ 33
Aktualna struktura finansowania
/ 34
Penetracja różnych rodzajów finansowania
/ 35
Bariery finansowania
/ 36
Podsumowanie III rozdziału
/ 39
roZDZIaŁ IV / 43
Najem i wynajem długoterminowy
/ 44
Zalety i wady
/ 44
Popularność najmu i wynajmu długoterminowego według województw
/ 46
Podsumowanie
/ 49
spis treści
| transport pod lupą | 7
1
Polska transportem
drogowym stoi
Zgłoś jeśli naruszono regulamin