Wykład 25.10.2014.docx

(21 KB) Pobierz

Benchmarking: „wzorcowanie”, marker, który jest wzorcem pewnego działania. Działania firmy skierowane na twórcze naśladownictwo najlepszych firm.Ratare” – punkt orientacyjny.

- uczenie się od najlepszych poprzez porównywanie się z najlepszymi

- poszukiwanie najefektywniejszych metod dla danej działalności pozwalających osiągnąć przewagę konkurencyjną

- porównywanie procesów, usług i produktów z ich odpowiednikami u najlepszych konkurentów

- ciągła ocena produktów, usług i metod danego przedsiębiorstwa w świetle osiągnięć konkurentów lub liderów w danej branży

- poszukiwanie wzorcowych sposobów postępowania poprzez uczenie się od innych i wykorzystanie ich doświadczenia

Idea: Lepiej uczyć się na cudzych błędach niż na swoich. Polega ona na doskonaleniu efektów własnej organizacji poprzez identyfikację, analizowanie i adaptowanie rozwiązań stosowanych przez inne podmioty gospodarcze lub jednostki publiczne.

CEL: Poprawienie efektywności organizacji lub pozyskanie tej efektywności.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

- przyspieszenia tempa wprowadzania zmian

- zmniejszenie niechęci do wykorzystywania pomysłów innych

- uzyskanie, umocnienie bądź pozyskanie przewagi konkurencyjnej

- lepsze rozpoznanie własnych atutów

- polepszenie mierników oceny

- otwarcie się na zmiany

 

Czym benchmarking nie jest!

- to proste skopiowanie przebiegu procesu z jednej organizacji do drugiej

- nie jest to zwykłe podpatrywanie pracy innych

- nie jest to zwykłe naśladownictwo

 

4 RODZAJE BENCHMARKINGU (nie jest metodą jednorodną)

-  funkcjonalny: poszukiwanie rozwiązań w podmiocie obcym, ale o podobnych wzorcach (ten sam rynek, branża), nie jest on konkurencją.

- wewnętrzny: we własnej organizacji; jesteśmy w stanie poznać w sposób wyczerpujący oraz zaadaptować dane rozwiązanie do odpowiedniej komórki organizacyjnej.

- konkurencyjny: poszukiwanie wzorca u bezpośredniego konkurenta; jest on ograniczony przez trudny dostęp do informacji

- generyczny: poszukiwania są w podmiocie innej branży

 

 

PARAMETRY: trójkąt benchmarkingowy

produkty







komponenty



części





Procesy główne





Procesy szczegółowe i inne (pomocnicze, zarządcze)





aktywności





Miejsca pracy

Struktura organizacyjna

przedsiębiorstwo















                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

Etapy posługiwania się trójkątem benchmarkingowym. Wg Brilmana występuje 10 etapów:

1.       Przedmiot benchmarkingu – decyduje o tym kadra menadżerska

2.       Poznanie i szczegółowe opisanie podmiotu benchmarkingowego; opisujemy jak wygląda proces, patrzymy jak to robią najlepsi

3.       Utworzenie zespołu ds. benchmarkingu, otrzymuje on własnego kierownika, w skład zespołu wchodzą pracownicy jednostki organizacyjnej, którzy będą zajmować się procesem, również przedstawiciele działu finansowego, prawnego i działu marketingowego

4.       Wybranie partnera do metody benchmarkingu, wybór organizacji wzorcowej

5.       Etap badawczy, opracowanie i wysłanie kwestionariusza

6.       Wizyta u wzorca – zobaczenie rozwiązania

7.       Zweryfikowanie osiągniętych rezultatów – etap podsumowujący (tu może się okazać, że partner jest nieodpowiednim wzorcem, w tym momencie cofamy się do etapu 4)

8.       Analiza rozbieżności i luk – w celu adaptacji rozwiązania wzorcowego

9.       Poinformowanie kadry menadżerskiej o rezultatach gotowego rozwiązania; kadra zarządcza musi podjąć decyzję o wdrożeniu tego rozwiązania

10.    Rozpoczęcie wdrożenia w życie rozpatrywanego wzorca, trwa on od upływu czasu wyznaczonego czasu kontrolnego.

Analiza wg H.Langera:

1.       Analiza mocnych i słabych stron

2.       Określenie zasadniczych luk w organizacji

3.       Ustalenie najlepszych rozwiązań

4.       Badanie przyczyn i studiowanie metod

5.       Wdrożenie we własnym przedsiębiorstwie

6.       Poszukiwanie nowych benchmarków

Benchmarking wewnętrzny:

- najprostsza forma benchmarkingu; występuje ona w działach korporacji, kopiuję się działania do innego działu, nie ma problemu z udostępnieniem informacji)

- porównujemy działy tej samej firmy (lub które radzą sobie najlepiej)

- niskie bariery przepływu informacji

- niski koszt przeprowadzenia procesu

- względnie krótki czas realizacji

- niskie koszty

Benchmarking konkurencyjny (odnoszący się do konkurencji) PRZYKŁAD: Bank Zachodni

- porównujemy własne działania z działaniami konkurentów

- najtrudniejszy rodzaj benchmarkingu

- trudny dostęp do informacji

- pomocna jest współpraca z odpowiednią firmą doradczą

Benchmarking funkcjonalny:

- porównanie się z firmami spoza branży

- relatywnie łatwy dostęp do informacji

- możliwość wdrożenia innowacyjnych rozwiązań

- najbardziej czasochłonny i najtrudniejszy do przeprowadzenia

- trudności w znalezieniu odpowiedniego partnera

- trudności z wdrożeniem odmiennych procesów

 

 

 

WADY I ZALETY

Benchmarking wewnętrzny

ZALETY

WADY

- względnie łatwy dostęp do informacji

- dobre wyniki w zróżnicowanych firmach

- zawężone pole badań

- występowanie uprzedzeń w przedsiębiorstwie, trudno dzielić się swoim know-how

 

Benchmarking konkurencyjny

ZALETY

WADY

- pozyskiwanie istotnie strategicznych danych, porównywalność procesów i produktów

- możliwość określenia pozycji wśród konkurencji

- względnie wysoka akceptacja ze strony załogi

- trudny dostęp do danych

- prawdopodobieństwo kopiowania zawężonych rozwiązań branżowych

 

 

Benchmarking funkcjonalny

ZALETY

WADY

- duża możliwość znalezienia innowacyjnych rozwiązań

- ożywienie pomysłowości

- zwiększenie udziału załogi w poszukiwaniu nowych pomysłów

- znaczne trudności wdrożeniowe

- czasochłonność analiz

- problem porównywalności

 

 

Skuteczny benchmarking powinien być procesem ciągłym, w którym bezpośrednim skutkiem musi być trwała poprawa efektywności. Powinien być procesem nie łamiącym kodeksu postępowania prawnego i moralnego.

 

Etapy benchmarkingu:

1.       Planowanie (- identyfikacja podmiotu rozwiązań, -znalezienie przedsiębiorcy do porównań, - wybór sposobu zbieraniu danych)

2.       Analiza (- usuwanie obecnych ubytków, -usuwanie poziomów przyszłych wyników)

3.       Integracja (- rozpowszechnianie rezultatów benchmarkingowych, -ustalenie celów funkcjonalnych)

4.       Implementacja (- budowa planów wdrożenia, -rzeczywiste wdrożenie połączone z monitorowaniem jego postępu)

5.       Okres dojrzałości (- osiągnięcie przywództwa, -całkowite wdrożenie najefektywniejszych metod dla prowadzonej działalności)

 

Ograniczenia benchmarkingu:

- innowacyjność i kreatywność pracowników

- nie daje gwarancji zdobycia przewagi konkurencyjnej

- problem z uzyskaniem informacji

- duży wysiłek, czas i koszty

- ograniczenia etyczne i prawne

- konieczność powiązania rozwiązań operacyjnych z aspektami strategicznymi

- trudności przygotowania i wdrożenia programu zmian

Zgłoś jeśli naruszono regulamin