Allen J. Globalna wojna z chrześcijanami Wstrząsający obraz współczesnych prześladowań.pdf

(10840 KB) Pobierz
JOHN L. ALLEN JR
GLOBALNA
WOJNA
Z CHRZEŚCIJANAMI
W strząsający obraz
w spółczesnych
prześladow ań
W YDAW NICTW O WAM
JOHN L. ALLEN JR.
GLOBALNA
WOJNA
Z CHRZEŚCIJANAMI
Wstrząsający obraz współczesnych prześladowań
przełożył Tomasz Mucha
WYDAWNICTWO WAM
KRAKÓW 2015
SPIS TREŚCI
P
odziękowania
W
stęp
Migawki z globalnej wojny
Retoryka woj enna
„Wojna z religią” i wojna z chrześcijanami
Łatwe rozgrzeszenie?
Czy naprawdę chodzi o chrześcijan?
Skąd ta cisza?
Czas się przebudzić
Nadziej a i perspektywa
CZĘŚĆ PIERWSZA
PRZEŚLADOWANIA CHRZEŚCIJAN NA ŚWIECIE
ii
15
17
22
24
27
28
30
35
36
39
1. Z
arys
Najbardziej prześladowana grupa
Dlaczego chrześcijanie?
Geografia globalnej wojny
Liczba ofiar
Przyszłość męczeństwa
2.
A
fryka
Afryka: zarys
Demokratyczna Republika Konga
Wybrzeże Kości Słoniowej
Nigeria
Sudan
43
47
53
55
57
60
63
65
67
70
71
76
Spis treści
9
9.
M
it
,
że to wszystko kwestia islamu
Galaktyka zagrożeń
Dlaczego ten mit jest szkodliwy?
10.
M
it
,
że prześladowanie ma miejsce tylko wtedy
,
GDY RELIGIA JEST MOTYWEM
Sami są sobie winni
Sceptycyzm
Może to i prześladowanie, ale z pewnością nie religijne
Erie de Putter
Siostra Lukrecija Mamić i Francesco Bazzani
Seminarzyści z Burundi
Dlaczego ten mit jest szkodliwy?
1 1 . M
it
,
że prześladowania chrześcijan
233
237
247
25 I
251
252
253
254
258
260
263
265
270
273
277
279
SĄ ZAWSZE SPRAWĄ POLITYCZNĄ
Biskup Juan Jose Gerardi Conedera z Gwatemali
Ksiądz Danii! Sysojew
Dlaczego ten mit jest szkodliwy?
CZĘŚĆ TRZECIA
SKUTKI POLITYCZNE I SPOŁECZNE
12.
K
onsekwencje społeczne i polityczne
Wydarzenia w kraj ach rozwij aj ących się
Wolność religijna j ako priorytet
Chrześcij aństwo j ako siła prodemokratyczna
Procesy pokojowe i sprawiedliwość
13.
D
uchowe owoce globalnej
„Ekumenizm męczenników”
Teologia oddolna
Ewangelizacj a i misj a
wojny
285
287
291
295
300
303
305
309
314
321
323
325
327
328
330
332
335
337
339
345
349
355
14.
Co
NALEŻY ZROBIĆ
Modlitwa
Wzmaganie świadomości
Globalne myślenie o kościele
Mikrodobroczynność
Instytucjonalna pomoc humanitarna
Rzecznictwo polityczne
Osiedlanie uciekinierów
Partnerstwo północ-południe
Postscriptum
I
ndeks
I
ndeks
I
ndeks
nazw geograficznych
osób
rzeczowy
PODZIĘKOWANIA
% %
7 ciągu całej mojej pracy zawodowej m iałem wiele okazji,
V
V
by zetknąć się tw arzą w tw arz z ofiaram i antychrześcijań-
skiej przem ocy i prześladow ań. Poznałem uciekinierów z Syrii,
którzy przyszli nad brzeg M o rza Śródziem nego w Bejrucie na
papieską m szę pod gołym niebem . L udzie ci nie mieli pojęcia, czy
kiedykolw iek będą m ogli wrócić do dom u. D esperacko pragnęli
jed n ak przekazać Z achodow i swoją wiadomość: „Nie zapom nij­
cie o nas!”. Byłem w ruinach w ysadzonego kościoła w N igerii
i rozm aw iałem z pastorem Jam esem W uye. Kiedyś prow adził on
chrześcijańskie bojówki do boju z m uzułm anam i. Stracił przy tym
praw ą rękę. Dzisiaj razem z nigeryjskim im am em propaguje pokój
i pojednanie. O dw iedzałem probostw a w Europie W schodniej,
by wysłuchiw ać opowieści chrześcijańskich duchow nych. Praw o­
sławni i katolicy opisywali swoje przeżycia w sowieckich gułagach.
N iektórzy z tych kapłanów wciąż nosili na ciele ślady tam tych
czasów. U tykali na strzaskane nogi, kaszleli z pow odu niewyle-
czonych chorób, ich palce pokryte były guzow atym i naroślam i,
bo dłonie, które udzielały błogosław ieństw , zostały połam ane.
R ozm aw iałem z m łodą dziew czyną, katoliczką obrządku chal­
dejskiego, która uciekła z Iraku. N a imię m iała Fatim a. U dało jej
się przeżyć oblężenie bazyliki Najświętszej M arii Panny w B ag­
dadzie, które m iało miejsce 31 października 2010 roku. O caliła
Zgłoś jeśli naruszono regulamin