Polerowanie maszynowe lakieru z użyciem polerki obrotowej. Autor-DaveKG-Poradnik Detailing World.docx

(4337 KB) Pobierz

Polerowanie maszynowe lakieru z użyciem polerki obrotowej. Autor-DaveKG-Poradnik Detailing World.

Autorem tego poradnika jest jeden z doświadczonych entuzjastów detailingu – David McLean znany z for detailingowych jako DaveKG, można go spotkać m.in na autopia.org, lub detailingworld.co.uk.

Jednym z najlepszych sposobów na przeniesienie stanu lakieru Twojego auta na wyższy standard jest użycie polerki maszynowej, pozwoli to usunąć ryski i uwydatnić połysk. Polerowanie może być wykonane ręcznie oraz z użyciem polerki orbitalnej, jednak polerka obrotowa reprezentuje kolejny krok w dziedzinie polerowania maszynowego. To narzędzie umożliwia nie tylko uzyskanie korekcji w krótkim czasie , ale również umożliwia uzyskanie klarownego, ostrego i pełnego głębi wykończenia.

WSTĘP

Polerka obrotowa jest urządzeniem popularnym i rozpowszechnionym wśród profesjonalistów i entuzjastów detailingu. Niestety bywa używana w niewłaściwy sposób, co przyczyniło się do nadania jej złej sławy niebezpiecznego, ziejącego ogniem potwora który spali Twój lakier jak tylko na niego spojrzy! Jednakże polerka obrotowa użyta właściwie jest bezpiecznym i wysoce efektywnym narzędziem nie zasługującym na złą opinię.

W tym przewodniku obalimy ten mit wyczerpując zagadnienie sztuki polerowania mechanicznego, w sposób tak bezpieczny jak to tylko możliwe, aby uzyskać przyciągające wzrok wykończenie powierzchni, klarowne i pełne głębi.

Polerowanie mechaniczne nie tylko dostarcza korekcji wad lakieru takich jak ryski. Również wykańcza lakier na bardzo wysoki połysk co wyróżni Twój samochód od innych na konkursach i pokazach, lub po prostu na parkingu supermarketu. W istocie można argumentować iż końcowy etap nadania połysku ma większy wpływ na rezultat końcowy niż sama korekcja gdyż w wielu przypadkach uwydatnienie połysku jest najbardziej zauważalne. Naturalnie, korekcja wad lakieru jest również bardzo ważna.

Ten poradnik nie dotyczy jednego, określonego produktu. Zawiera techniki ogólne dotyczące wszystkich polerek obrotowych i past polerskich, jak i rady i wskazówki które mogą być zaadoptowane do użytku z wieloma produktami obecnymi na rynku. Należy również mieć na uwadze że każdy detailer posiada swoją własną technikę.

Kluczem do uzyskania najlepszego efektu jest praktykowanie przy różnych produktów polerskich, i określenie które sprawdzają się w Twoim przypadku najlepiej.

Zamierzeniem tego poradnika jest zapoznanie Cię z zagadnieniem, podzielenie się technikami i przedstawienie metod które pozwalają osiągnąć rezultat tak dobry jak to tylko możliwe

POLEROWANIE MASZYNOWE POLERKĄ OBROTOWĄ

Zanim zajmiemy się używaniem polerki obrotowej, dowiemy się czym dokładnie jest to narzędzie i do czego może być użyte.

POLERKA OBROTOWA

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-201.jpg

Polerka obrotowa jest podstawowym narzędziem pracy lakierników i profesjonalnych detailerów, używanym do korekcji powierzchni lakierowanych. Do pracy z nią można używać zarówno padów gąbczastych jak i wełnianych.Użyta właściwie daje możliwość uzyskania bardzo spektakularnych efektów, wysokiego poziomu korekcji lakieru, wyjątkowo ostrej przejrzystości i głębi. W niewłaściwych rękach może poważnie uszkodzić lakier.

Polerka obrotowa różni się od orbitalnej (mimośrodkowej) tym ,że obraca się tylko wokół własnej osi, co widać na rysunku poniżej.

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-12.jpg

Taki sposób obracania się tarczy skutkuje w równomiernym rozpadaniu się cząsteczek ściernych zawartych w paście polerskiej. W efekcie polerka obrotowa może być używana z szeroką gamą past polerskich od mocno ściernych, do bardzo drobnych mleczek wykończeniowych.

DLACZEGO OBROTOWA

Zanim wprowadzono polerki orbitalne, maszyny obrotowe były jedynym dostępnym sprzętem dla detailerów którzy chcieli wykonać korekcję lakieru maszynowo.Jednak wraz z nadejściem polerek orbitalnych proces polerowania stał się bardziej bezpieczny i dostępny dla niedoświadczonych użytkowników. Dlaczego więc wciąż używa się bardziej agresywnej maszyny? Jest wiele powodów.
Polerka obrotowa posiada większe możliwości ścierne od orbitalnej. Jest to szczególnie zauważalne przy pastach mocno ściernych. W przypadku poważnych uszkodzeń lakieru gdzie wymagane jest zastosowanie agresywnych past, polerka orbitalna która wymaga więcej czasu i cierpliwości może nie radzić sobie z korekcją. Polerka obrotowa przeciwnie, może z pastami mocno ściernymi działać szybciej i efektywniej .

Z polerkami obrotowymi można używać padów wełnianych , co nie jest możliwe z maszyną orbitalną. Z padem wełnianym należy pracować bardzo ostrożnie z uwagi na ich wysoki poziom ścieralności.

Poza możliwością wyższego poziomu korekty, maszyna obrotowa również przoduje w wykańczaniu powierzchni. Niezmienny promień okręgu po którym porusza się pad polerski skutkuje tym , że cząsteczki ścierne rozpadają się równomiernie co daje nieco ostrzejsze wykończenie niż przy użyciu maszyny orbitalnej. Nie oznacza to, że wykończenie jakie daje polerka orbitalne wypada w tym porównaniu bardzo słabo, bynajmniej. Zauważalne jest jednak uwydatnienie połysku jaki daje maszyna obrotowa, szczególnie na miękkich lakierach o intensywnych, barwach.

WYBÓR POLERKI I PRODUKTÓW

Podobnie jak ze wszystkimi rzeczami w detailingu istnieje obecnie duży wybór maszyn i produktów polerskich na rynku. W rzeczywistości wybór wśród polerek obrotowych jest większy niż w przypadku orbitalnych. Po krótkim przeglądzie for traktujących o detailingu zauważymy że w szczególności dwie maszyny są dość popularne: Makita 9227CB i Metabo PE12-175 widoczne na fotografiach .

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-21.jpghttp://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-22.jpg

Jakkolwiek, wiele innych maszyn obecnych na rynku również będzie dobrym wyborem. Wybór maszyny polerskiej jest w dużym stopniu kwestią osobistych preferencji. Różnice pomiędzy modelami maszyn obrotowych są większe niż pomiędzy modelami polerek orbitalnych. Zakres prędkości, waga, umiejscowienie włączników, ogólna ergonomia i specyfikacje mogą mięć znaczne różnice. Z tej perspektywy należy wybrać maszynę która najlepiej odpowiada Twoim osobistym preferencjom. Najłatwiejszym sposobem aby się o tym przekonać jest wypróbowanie różnych maszyn.

Polerowanie maszynowe może okazać się łatwe lub trudne w zależności od maszyny jaką wybierzesz. Pewne ogólne właściwości które powinna posiadać wybrana przez Ciebie polerka zostały wymienione poniżej:

*Regulacja prędkości obrotów w zakresie przynajmniej 1100rpm-2000rpm
*Elektroniczna kontrola prędkości utrzymująca stałą prędkość niezależnie od nacisku
*Wygodna ergonomia

Regulacja prędkości to kluczowa funkcja która pozwala wykorzystać zdolność dostosowania się polerki obrotowej do różnych zadań. Im większy zakres tych prędkości tym lepiej. Wolniejsze obroty są użyteczne przy wykańczaniu, szybsze zaś przy agresywnej korekcji. Elektroniczna kontrola prędkości która zapewnia stałą prędkość obrotu pada niezależnie od nacisku jest bardzo użyteczna, sprawia , że polerka staje się przewidywalna i gwarantuje że pad nie zatrzyma się w miejscu przy niskich prędkościach. Najważniejsze jest to aby maszyna była dla Ciebie wygodna, to już zależy od osobistych preferencji. Niektóre maszyny są cięższe od innych, różnią się ulokowaniem przełączników, i ich kształt może być różny. Sprawdź maszynę przed zakupem aby upewnić się , że pracuje Ci się z nią wygodnie.

PADY POLERSKIE

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-23.jpg

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-24.jpg

Polerki obrotowe mogą być używane z padami zarówno z gąbki jak i z wełny. Zaleca się aby rozpoczynając przygodę z polerką omijać pady wełniane z uwagi na ich wysoki poziom ścieralności. Zarówno wełniane jak i gąbczaste pady są wymienione poniżej. W tym przewodniku przedstawimy pady wełniane jedynie pokrótce.

Pady gąbczaste przeznaczone do użytku z polerką obrotową różnią się stopniem ścieralności i kształtem, dostępne są w rozmiarach 3 do 8 średnicy. Rodzaj gąbki(pianki) z której pad jest wykonany wpływa na jego twardość i szorstkość.

Ma to wpływ na ścieralność pada. Dobrze jest zaopatrzyć się w pady wykonane z różnych rodzajów gąbki. Pozwoli nam to nam uporać się ze wszystkimi niedoskonałościami, używając zarówno mocno ściernych past (compound) jak i wykańczając na wysoki połysk delikatnym mleczkiem.

Poniżej wymienione zostały najbardziej popularne wełniane i gąbczaste pady niektórych producentów.

MEGUIARS
• W4000 Cut & Shine Wool 8” Heavy Cutting
• WWHC7 Solo Heavy Cutting Wool 7” Heavy Cutting
• WWLC7 Solo Light Cutting Wool 7” Moderate Heavy Cutting
• W7000/6 Burgundy Foam 8 or 6” Cutting
• W8000/6 Yellow Foam 8 or 6” Polishing
• W9000/6 Tan Foam 8 or 6” Finishing
• WDFP7 Solo Polishing 7” Polishing
• WDFF7 Solo Finishing 7” Finishing

SONUS
• SFX-1 Yellow 6” or 4” Cutting
• SFX-2 White 6” or 4” Polishing
• SFX-3 Red 6” or 4” Finishing
• DAS Orange 6.5” Light Cutting
• DAS Green 6.5” Polishing
• DAS Blue 6.5” Finishing

MENZERNA
• Compounding White 5” Heavy Cutting
• Polishing Orange 5” Heavy Polishing

LAKE COUNTRY (INCLUDING CCS)
• Cutting Yellow 6” or 4” Cutting
• Light Cutting Orange 6” or 4” Light Cutting
• Heavy Polish Green 6” or 4” Heavy Cutting
• Polishing White 6” or 4” Polishing
• Finishing Black 6” or 4” Finishing
• Finessing Blue/Red 6” or 4” Fine Finishing

Jest to zaledwie niewielki wycinek rozległego wyboru padów dostępnych obecnie na rynku. Rozsądnie jest zaopatrzyć się na początek w co najmniej jeden pad mocno ścierny (cutting), dwa polerujące (polishing) i jeden wykańczający (finishing). Pozostawi Ci to pole manewru w dokonaniu wyboru, kiedy będziesz pracował.

Pady polerskie mogą mieć różne rozmiary, pozwala to wybrać pad który najlepiej odpowiada kształtom i wymiarom elementu nad którym będziesz pracował. Do dużych rozległych paneli takich jak dach czy maska pasują większe pady o rozmiarach 6 lub nawet 8. Mniejsze , bardziej złożone panele takie jak zderzak i tylna klapa obfite w detale takie jak emblematy lepiej polerować mniejszymi padami o średnicy 3 i 4 Agresywność pada jest również powiązana z jego rozmiarem, ponieważ większe pady będą poruszać się szybciej przy określonej prędkości mierzonej w obrotach na na minutę, co za tym idzie dają więcej możliwości wykorzystania właściwości ściernych past.

Będziesz też potrzebować odpowiednią podkładkę pod pad. Mniejsze 3 i 4 pady potrzebują podkładki 3, zaś większe 6 wymagają podkładki o średnicy 5,5. Większość polerek obrotowych używa gwintu M14, więc upewnij się , że twoja podkładka jest z tym rozmiarem kompatybilna. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi maszyny.

PASTY POLERSKIE

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-25.gifhttp://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-26.jpg

Kluczowym komponentem do polerowania mechanicznego jest pasta polerska (ang. polish). Szybki rzut okiem na witryny internetowych sklepów ujawni szeroki wybór różnych past dostępnych na rynku. Kilka bardziej popularnych produktów wybranych firm znajdziesz poniżej.

MEGUIARS #80-SERIES
• #85 Diamond Cut Compound Heavy Cut 10/10
• #84 Compound Power Cleaner Heavy Cut 9/10
• #83 Dual Action Cleaner Polish Medium Cut 6/10
• #80 Speed Glaze Light-Medium Cut 4/10
• #82 Swirl Free Polish Light Cut 2/10

MENZERNA
• S34A Power Gloss Compound Heavy Cut 8/10
• PO85RD3.0x Intensive Polish Medium Cut 6/10
• PO91L Intensive Polish Medium Cut 5/10
• PO106FA Final Finish Light – Medium Cut 4/10
• PO85RD Final Finish Light Cut 2/10

SONUS
• SFX-1 Restore Medium Cut 6/10
• SFX-2 Enhance Light Cut 3/10
• SFX-3 Final Finish Light Cut 1/10

POORBOYS
• SSR3 Super Swirl Remover 3 Heavy Cut 8/10
• SSR2.5 Super Swirl Remover 2.5 Medium Cut 6/10
• SSR2 Super Swirl Remover 2 Light – Medium Cut 4/10
• SSR1 Super Swirl Remover 1 Light Cut 2/10

Przygotowując się do pierwszej polerki maszynowej może kusić kupno jak największej ilości past polerskich, jednak w rzeczywistości na większość defektów występujących na powierzchniach lakierowanych, wystarczą na początek dwa produkty, które pozwolą na rozpoczęcie pracy. Jedna średnio ścierna pasta (przykładowo Menzerna PO85RD3.02 Intensive Polish) , oraz jedna lekko ścierna ( przykładowo Menzerna PO106FA Final Finish). Gdy poczujesz się już pewniej pracując z polerką obrotową będziesz mógł rozszerzyć wybór past o bardziej agresywne, mocno ścierne
pasty wymagające większej ostrożności. To rozwinie Twoje możliwości radzenia sobie z poważniejszymi defektami lakieru. Możesz również poszerzyć gamę używanych produktów o bardzo lekko ścierne cleanery do użycia jako pasty wykańczające.

ZACZYNAMY

Masz już cały sprzęt , zatem teraz zacznijmy go efektywnie używać!

PRZYGOTOWANIE I OKLEJANIE TAŚMĄ

Zanim zaczniesz polerowanie maszynowe lakieru swojego auta upewnij się , że jest dokładnie umyte i osuszone. Optymalnie, auto przed polerowaniem powinno być również oczyszczone glinką która usuwa przyklejone do lakieru zanieczyszczenia, które w przeciwnym wypadku mogą wbijać się w pad polerski i obniżyć jakość uzyskanego efektu polerowania. W innych przewodnikach znajdziesz instrukcje mycia i używania glinki.

Kiedy skończysz , dobrze jest umieścić samochód wewnątrz z dala od słońca. Stałe warunki w pomieszczeniu (temperatura, wilgotność) są pomocne przy polerowaniu, zapewniają niezmienne właściwości pasty polerskiej.

Dobrym pomysłem jest oklejenie taśmą teksturowanych plastikowych listew i elementów takich jak zderzaki, otwory wentylacyjne, i wystające uszczelki. Do oklejania można użyć maskującej taśmy malarskiej. Optymalna taśma to taka która zostanie na miejscu nawet zahaczona przez pad polerski i równocześnie łatwa do odklejenia po ukończonej pracy. Przykładem dobrej taśmy jest niebieska 3M 3434.

Decydując które elementy okleić zwróć szczególną uwagę na teksturowane plastiki, oklejenie ich zapobiegnie wcieraniu w nie pasty. Przed oklejeniem upewnij się ,że powierzchnia jest sucha, szczególnie w rejonach w których woda pozostaje dłużej, przykładowo pod bocznymi lusterkami.

Mercedes na zdjęciu poniżej pokazuje typowe miejsca oklejane przed polerowaniem.
http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-27.jpgWystające krawędzie kierunkowskazów zostały oklejone aby nie zostały zahaczone przez pad, na tym elemencie mógł również być niezauważony brud który przechwycony przez pad mógłby być ciągnięty po lakierze. Listwa wzdłuż drzwi została oklejona, jest tam wystająca krawędź, ale również miejsca z teksturowanym plastikiem które należy zabezpieczyć przez zabrudzeniem pastą. Klamki na tym wozie są z czarnego plastiku i również zostały oklejone.

USTAWIENIA MASZYNY

Ten rozdział poradnika jest oparty o model polerki obrotowej Makita 9227CB. Podane ogólne zasady mają również zastosowanie do innych maszyn tego typu. Przede wszystkim zdecyduj jakiego rozmiaru pada będziesz używać. Wybór będzie podyktowany przez rozmiar i kształt panela nad którym będziesz pracować. Mniejsze panele z wieloma detalami wymagają użycia małego pada.

Następnie będziesz musiał wybrać odpowiednią tarczę. Większość polerek ma męską końcówkę do połączenia co widać na zdjęciu poniżej Makity 9227CB ( gwint M14 ), ), tarcze posiadają końcówkę żeńską .

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-28.jpghttp://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-29.jpg

Rozpocznij przykręcając tarczę na gwint aż poczujesz zauważalny opór. Gdy poczujesz opór, odnajdź przycisk blokady trzpienia obrotowego, który widać na zdjęciu poniżej:

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-30.jpg

Teraz dokręć tarczę mocniej blokując trzpień obrotowy przyciskiem. Następnie zwolnij przycisk i obróć tarczę żeby sprawdzić ,że jest prawidłowo przymocowana. Teraz możesz przyczepić pad do tarczy i maszyna jest gotowa do pracy.

OCENA POWIERZCHNI LAKIEROWANEJ

Gdy maszyna jest gotowa do użytku nadszedł czas by ocenić powierzchnię lakieru nad którą będziesz pracować. To pozwoli wybrać pasty i pady odpowiednie do uzyskania pożądanych efektów.

STAN LAKIERU

Celem polerowania maszynowego jest korekcja defektów lakieru takich jak ryski, wżery, głębokie rysy , utlenienia, hologramy:
http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-31.jpg 

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-32.jpg

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-33.jpg

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-34.jpg

Ocena gołym okiem nie daje możliwości dokładnego określenia jaka kombinacja pada i pasty jest odpowiednia. Pozwoli jednak dać początkowy pogląd który pomoże w sprecyzowaniu idealnego połączenia środków polerskich dla konkretnego auta.

OŚWIETL TO!

Defekty takie jak ryski pokazujące się w słońcu jako koliste zarysowania, widoczne są również w światłach lamp np. na stacji benzynowej. Nie zawsze istnieje możliwość polegania na słonecznej pogodzie, by móc w słońcu ocenić stan lakieru. Należy mieć na uwadze, że wpatrywanie się w bezpośrednie odbicie słońca w lakierze nie jest zdrowe dla oczu.

Bardzo użytecznym narzędziem w które dobrze jest się zaopatrzyć jest odpowiednie źródło światła które uwydatni zarysowania lakieru. Dwoma przykładami takich narzędzi są Brinkmann Maxfire Dual Xenon oraz 3M PPS Sun Gun pokazane poniżej.

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-35.jpg

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-36.jpg

Taka ręczna lampa daje światło wystarczająco jasne by uwydatnić zarysowania i hologramy na lakierze. Aby uzyskać najlepsze efekty trzymaj źródło światła w pewnej odległości od powierzchni lakieru. Pokaże to więcej rys niż światło trzymane zbyt blisko. Dodatkowo oświetl powierzchnię nieco pod kątem co pomoże zauważyć mniejsze defekty, które mogą zostać niezauważone przy promieniu światła padającym prostopadle. Bardzo drobne hologramy maszynowe można wyłapać przesuwając lampę horyzontalnie szukając na lakierze charakterystycznego dla nich efektu falowania

Jednak nie wszystkie defekty lakieru są dobrze widoczne przy mocnym świetle. Głębokie rysy, jak ta widoczna na zdjęciu, najlepiej widać przy świetle jarzeniówek. Jasne światło uwydatniło by wszystkie koliste ryski, maskując bardziej rozległe głębsze uszkodzenia.

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-321.jpg

ILE LAKIERU?

Większość maszyn polerskich używa mechanicznego ,materiału ściernego w celu usunięcia defektów lakieru. Oznacza to , ze w trakcie polerowania usuwasz określoną ilość lakieru, zależną od tego jak szorstkie są używane ścierniwa. Polerki obrotowe mają większą moc ścierania od swoich mimośrodowych odpowiedników, i z tego względu większą uwagę należy poświęcić na grubość lakieru – szczególnie z pracując bardziej agresywnymi pastami (compounds)

Jeżeli jest to możliwe, przed rozpoczęciem polerowania mechanicznego najlepiej sprawdzić grubość lakieru na aucie. Można to zrobić miernikiem grubości lakieru.

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-37.jpg

Większość mierników podaje łączną grubość warstw lakieru, który zwykle składa się z dwóch lub trzech warstw: Podkład, Kolor, Klar (lakier bezbarwny). Interesuje nas grubość warstwy zewnętrznej. Przebicie się przez tą warstwę skutkuje koniecznością ponownego lakierowania! Dlatego konieczna jest odpowiednia interpretacja pomiarów. Ujmując ogólnie:

Powyżej 200 mikronów
Tej grubości lakieru można oczekiwać na starszych modelach które były lakierowane ręcznie – Ferrari 355 dla przykładu. Odczyt może również wskazywać na to, że badany element był ponownie lakierowany. Należy zwrócić uwagę na to że lakier nieoryginalny fabrycznie może odpowiadać inaczej na zastosowane metody polerowania od oryginalnego lakieru fabrycznego. Lakier na elemencie ponownie lakierowanym może mieć różną twardość i inaczej zachowywać się przy polerowaniu. Dlatego polerując pamiętaj o miejscach z odczytem wskazujący na grubszy lakier.

Przykład tego jak gruby może być lakier widać na zdjęciu poniżej gdzie otrzymano odczyt ponad 1000um – ten lakier ma 1mm grubości!

http://www.detailer.pl/blog/wp-content/uploads/2010/12/Auto-detailing-38.jpg

Pomiędzy 100-200 mikronów
Jest to normalna grubość lakieru. Odczyt w tym przedziale wskazuje standardowy lakier i świadczy o zdrowej grubości lakieru. Nie powinno być problemów z polerowaniem mechanicznym.

Pomiędzy 80-100 mikronów
Dla większości samochodów z warstwą lakieru bezbarwnego taki odczyt wskazuje na dość cienki lakier. Wiele nowszych samochodów daje mniejsze odczyty, ale takie wartości powinny podnieść ostrożność. Pomyśl dwa razy zanim użyjesz agresywnych past na cienkim lakierze gdyż możesz usunąć znaczne ilości lakieru, co może skutkować przebiciem i koniecznością lakierowania. Lakier o takich odczytach wciąż może być polerowany, ale należy przywiązać większą uwagę do wyboru padów i past polerskich.

Mniej niż 80 mikronów
Jest to bardzo cienki lakier, szczególnie jeśli jest na nim warstwa bezbarwna. Przy wyborze środków polerskich należy stosować wielką ostrożnością. Rozważyć można użycie pasty zawierającej wypełniacze która zamaskuje defekty zamiast usuwać więcej lakieru. Tak cienki lakier może być spowodowany użyciem agresywnych środków polerskich w przeszłości.

GRUBOŚĆ WARSTW?
Na początku tego rozdziału pisałem że najważniejsza jest znajomość grubości zewnętrznej warstwy lakieru, pozwalająca określić czy użycie polerki maszynowej jest pożądane. Jednak jak poznać grubość tylko warstwy zewnętrznej , mając odczyt łącznej grubości wszystkich warstw? Jeżeli nie posiadamy miernika który czyta grubość poszczególnych warstw lakieru ( bardzo drogi! ) , nie możemy precyzyjnie określić grubości warstwy zewnętrznej, możemy jednak określić pewną wartość szacunkową.

* 50-25-25: Ogólnie ujmując, na większości samochodów lakier bezbarwny stanowi 50% ogólnej grubości lakieru. Jest to oszacowanie w przybliżeniu i daje jedynie wstępne wyliczenia.
*Drzwi od środka: Zrób pomiar od wewnątrz drzwi. To da Ci odczyt grubości lakieru na powierzchni gdzie jest znacznie mniej lakieru bezbarwnego niż na zewnątrz i można założyć , że od wewnątrz drzwi nie ma lakieru bezbarwnego zupełnie. Różnica pomiędzy dwoma odczytami od wewnątrz i na zewnątrz da przybliżoną grubość lakieru bezbarwnego.

WYBÓR KOMBINACJI PADA I PASTY

Teraz gdy grubość i defekty lakieru zostały oszacowane, nadszedł czas aby wybrać kombinację pasty i pada polerskiego. Przed wypróbowaniem różnych zestawień weź pod uwagę grubość lakieru z którym masz do czynienia. Jeżeli jest ona niewielka, ograniczy to możliwość wykorzystania agresywnych środków. Natomiast jeżeli jest bardzo niska należy zadać pytanie: Czy w ogóle używać materiałów ściernych? Standardowa grubość lakieru nie powinna powodować problemów, jednak zawsze sprawdź ilość lakieru jaką usuwa testowane zestawienie środków polerskich.

Wiele pisze się o względnie twardych i miękkich lakierach na różnych samochodach. Przykładowo lakier na Mercedesach uznawany jest jako jeden z najtwardszych jakie można spotkać. Dla kontrastu, lakier na Oplu jest ogólnie uznawany za miękki, a na Hondzie bardzo miękki. Jednak istnieje znacznie więcej czynników które należy brać pod uwagę. Każdy samochód jest inny, nawet od tego samego producenta, również pośród tego samego modelu. Ocena głębokości rys nie jest możliwa gołym okiem, mogą okazać się głębsze lub płytsze niż się wydaje.

Dlatego dobrym sposobem jest wybranie powierzchni testowej na aucie i wypróbowanie różnych kombinacji past i padów, aż określimy które dają pożądany poziom korekcji i wykończenia. Celem jest uzyskanie zadowalającego efektu przy usunięciu tak małej ilości lakieru jak to tylko możliwe ( bez użycia wypełniaczy, chyba że lakier jest bardzo cienki). Aby to osiągnąć zawsze zacznij od wypróbowania najmniej ściernej kombinacji pada i pasty jakie posiadasz, to upewni Cię w tym, że nie używasz niepotrzebnie zbyt agresywnej kombinacji, która usunęłaby więcej lakieru niż jest to konieczne.

Na przykład, zakładając , że posiadasz wszystkie wymienione pasty z serii Meguiars #80, trzy pady polerskie i W4000 Cut & Shine wool pad. Ocena wyboru kombinacji przebiegałaby następująco:

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin