opis.TXT

(7 KB) Pobierz
Wanda Budohoska, Ziemowit Włodarski  - Psychologia uczenia się. Przegląd badań eksperymentalnych i teorii (1997) [PDF(SKAN)] [PL]

Polski |Psychologia, uczenie siÄ™ | PDF (SKAN)
Rok 1997


„Przez uczenie się rozumiemy proces prowadzący do zmian w zachowaniu się osobnika, które nie zależą od funkcji jego receptorów i efektorów, zachodzą na podłożu indywidualnego doświadczenia i jeżeli nie odznaczają się trwałością, to zawsze polegają na wystąpieniu elementów nowych w porównaniu z poprzedzającym je zachowaniem" (str. 16-17).

Trzecie wydanie Psychologii uczenia się ukazujące się w 5 lat po wydaniu drugim ma postać niezmienioną. Niemniej jednak autorzy zamierzają przygotować znacznie rozszerzoną i zmienioną wersją tej książki.


Spis treci::385
Wstęp — napisał Ziemowit Włodarski::5
Część I. Proces uczenia się i jego efekty::9
    Rozdział 1. Pojęcie uczenia się — napisał Ziemowit Włodarski	::11
    Rozdział 2. Uczenie się a dojrzewanie w rozwoju osobnika — napisała Wanda Budohoska::19
        § 1. Badania z zakresu biologii molekularnej::22
        § 2. Badania z zakresu embriologii::23
        § 3. Badania z zakresu psychologii::25
            Ograniczanie ćwiczenia::25
            Stwarzanie warunków sprzyjających ćwiczeniu::32
            PorĂłwnywanie osobnikĂłw o podobnych i odmiennych zadatkach dziedzicznych::35
    Rozdział 3. Ogólna koncepcja badań, uczenia się, metody, sposoby przedstawiania wyników — napisał Ziemowit Włodarski::39
        § 1. Ogólna koncepcja badań::39
        § 2. Zmienne eksperymentalne::42
        § 3. Osoby badane::44
        § 4. Wskaźniki uczenia się::45
        §5. Metody stosowane w badaniach::46
            Metody odruchowo-warunkowe::47
            Metody bezwarunkowo-warunkowe::51
            Metody warunkowo-warunkowe::54
            Metody rozpoznawania::55
            Metody reprodukcji::65
            UrzÄ…dzenia specjalne::69
        §6. Sposoby przedstawiania wyników::73
            Krzywe uczenia siÄ™::73
Część II. Zależność efektów uczenia się od gatunkowych, rozwojowych i indywidualnych cech osobnika::79
    Rozdział 4. Uczenie się człowieka a uczenie się zwierząt — napisał Ziemowit Włodarski::81
    Rozdział 5. Uczenie się w zależności od wieku człowieka — napisali Wanda Budohoska i Ziemowit Włodarski::89
        § 1. Badania dzieci młodszych — napisał Ziemowit Włodarski::90
            Odruchy warunkowe::90
            Reakcje odroczone::96
        § 2. Badania dzieci starszych i osób dorosłych — napisała Wanda Budohoska::104
            Zakres pamięci bezpośredniej::105
            Trwałość pamięci	::106
            Szybkość uczenia się::108
            Wprawa::111
            Odporność na interferencje::113
            Samoocena osĂłb badanych::115
            Działalność produkcyjna::115
        § 3. Próby wyjaśnienia zależności między efektami uczenia się a wiekiem — napisała Wanda Budohoska::119
    Rozdział 6. Uczenie się w zależności od cech indywidualnych człowieka — napisał Ziemowit Włodarski::124
        § 1. Płeć::124
        § 2. Inteligencja::126
            Uczenie się osób normalnych a uczenie się osób niedorozwiniętych umysłowo::126
            Uczenie się osób w różnym stopniu niedorozwiniętych umysłowo::132
            Uczenie siÄ™ osĂłb normalnych o wyĹĽszym i niĹĽszym ilorazie inteligencji::134
            Uczenie się osób przeciętnych i wybitnie inteligentnych::135
        § 3. Zdolności specjalne::136
        § 4. Motywacja, nastawienia, zainteresowania::140
Część III. Zależność efektów uczenia się od jego organizacji::149
    Rozdział 7. Wpływ czynników działających w trakcie uczenia się — napisał Ziemowit Włodarski::151
        § 1. Powtórzenia::151
            Efekty powtórzeń::151
            Rozłożenie powtórzeń w czasie::160
            Sposoby powtarzania::175
        § 2. Wzmocnienia	::181
        § 3. Nagroda i kara::190
        § 4. Informacja o wynikach::195
        § 5. Organizacja percepcji::198
        § 6. Aktywność osoby uczącej się::212
    Rozdział 8. Wpływ czynników poprzedzających uczenie się — napisała Wanda Budohoska::218
        § 1. Transfer::218
            Rodzaje transferu::220
            Sposoby pomiaru transferu::227
            Czynniki Wpływające na kierunek i wielkość transferu::229
            Podobieństwo materiałów::229
            Wstępne różnicowanie bodźców::236
            Długość przerwy między czynnością początkową i testową::238
            Stopień trudności, materiału początkowego i testowego::239
            Stopień wyuczenia materiału początkowego::241
            Różnorodność zadań poprzedzających zadanie testowe::242
            Inne czynniki::243
        §2. Hamowanie proaktywne::243
            Problemy metodologiczne::243
            Czynniki wpływające na hamowanie proaktywne::245
            Podobieństwo materiałów::245
            Podobieństwo bodźców::245
            Podobieństwo reakcji::245
            Liczba materiałów wyuczonych::246
            Długość przerw między wyuczeniem się materiału testowego a pomiarem efektów jego wyuczenia się::248
    Rozdział 9. Wpływ czynników działających po zakończeniu uczenia się — napisała	Wanda Budohoska::250
        A. Czynniki działające w czasie przerwy między uczeniem się a jego pomiarem::250
            § 1. Retroaktywne hamowanie i retroaktywne ułatwienie::250
                Problemy metodologiczne::251
                Czynniki wpływające na hamowanie i ułatwienie retroaktywne::253
                Podobieństwo materiałów::253
                Wielkość materiałów::259
                Metody uczenia siÄ™::260
                Stopień wyuczenia materiałów::261
                Długość przerw między uczeniem się kolejnych materiałów::262
                Inne czynniki::264
            § 2. Reminiscencja::271
                Problemy metodologiczne::272
                Czynniki wpływające na reminiscencję::274
                Wiek osĂłb badanych::274
                Rodzaj materiału	::275
                Metody stosowane przy uczeniu siÄ™::275
                Stopień wyuczenia materiału::277
                Długość przerw pomiędzy uczeniem się a 	pomiarem efektów::278
        B. Czynniki działające w trakcie pomiaru::279
Część IV. Interpretacje psychologiczne uczenia się::287
    Rozdział 10. lnterpretacje uczenia się — napisała Wanda Budohoska::292
        § 1. Koncepcje poznawcze::292
            PoglÄ…dy wczesnych psychologĂłw postaci::292
            PoglÄ…dy Tolmpna	::295
        § 2. Interpretacje oparte na warunkowym odruchu	klasycznym::299
            Poglądy	Pawłowa::299
            PoglÄ…dy	Watsona::303
            PoglÄ…dy	Guthriego::305
        § 3. Interpretacje uwzględniające reakcje instrumentalne::309
            Poglądy Thorndike’a::310
            PoglÄ…dy Skinnera::312
            PoglÄ…dy	Konorskiego::315
            PoglÄ…dy	Hulla::319
            PoglÄ…dy	Millera::324
            Poglądy Spence’a	::327
            PoglÄ…dy Mowrera::329
            PoglÄ…dy Estesa::331
        § 4. Uwagi ogólne::334
            Zakończenie — napisał Ziemowit Włodarski::337
Bibliografia::341
Indeks nazwisk::369
Indeks rzeczowy::374



Okładka:
http://s22.postimg.org/8y5gsqea9/okladka.jpg
Zgłoś jeśli naruszono regulamin