`PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ2015/2016Opracowała: mgr Elżbieta Krajewska
WRZESIEŃ1 – 4.09ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO Powitanie nowych członków świetlicy.
Zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona) -„ Podaj imię”.
Zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica- odczytanie Regulaminu świetlicy.Wykonanie kotylionów z imieniem. Ozdabianie pierwszej litery imieniaZabawy ruchowa na świeżym powietrzu.
Słuchanie muzyki relaksacyjnej. 7 – 11.09 POZNAJEMY SIĘ .
Wspólne układanie regulaminu świetlicy. „ Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe”- co to oznacza?
Rozmowy na temat poszanowania gier, książek.
Co robimy w świetlicy, aby było miło i ładnie – plakat
Zabawy na placu zabaw.Gra w dwa ognie, kolory.
Gra „ Kuku ” – rozpoznawanie głosów koleżanek i kolegów.
Słuchanie ulubionych piosenek.
14 – 18.09JESTEM BEZPIECZNY W DRODZE DO SZKOŁY I W SZKOLERozmowa na temat bezpiecznego zachowania się na terenie szkoły podczas przerw i w drodze do szkoły.Zapoznanie z przepisami ruchu drogowego.Wykonywanie znaków drogowych Mój znaczek odblaskowy-projekt, technika dowolna.Wykonanie makiety skrzyżowania.
Zabawa ruchowa- mijanie- stój, jedźZabawy na placu zabaw- gra w badmintona i ringo.
Nauka i śpiewanie piosenki „Znaczki odblaskowe”.
21– 25.09NADCHODZI JESIEŃKalendarzowa jesień, co się zmienia w przyrodzie? – pogadanka.
Jak ubieramy się jesienią? – burza mózgów.
Słuchanie wierszy o tematyce jesiennej.
Jesienny pejzaż – praca farbami.Liść – wydzieranka.Zmiana dekoracji w świetlicy. Zabawy rzutne do celu.
Spacer do parkuZabawy ruchowo – naśladowcze przy muzyce.28.09 – 2.10 MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ KRAJ Wspólne czytanie wierszy oraz opowiadań o Łodzi.Poznawanie wybranych wiadomości dotyczących strojów ludowych z różnych regionów Polski.Odszukanie na mapie Polski Łodzi.Zapoznanie się z jej historiąHerb Łodzi– wydzieranka.Konkurs plastyczny „Polskie krajobrazy” – technika prac dowolna .Spacer po okolicy.
Zabawy rzutne do celuZabawy według uznania dzieci. PAŹDZIERNIK
5 – 9.10 JEMY ZDROWO.Jaki to owoc, warzywo? – opisywanie słowem- budowanie zdań złożonych.
Rozmowa z dziećmi na temat darów jesieni.
Pogadanka na temat grzybów – praca z atlasem grzybówUkazanie możliwości wykorzystania darów z sadu, ogrodu- „ burza mózgów”.Owoce, warzywa – wydzieranka lub praca z plasteliną.Zimowe przetwory – wycinanka.Konkurs plastyczny „Zdrowa żywność” – technika prac dowolna .Gra w dwa ognie na boisku szkolnym lub na korytarzu.Nauka piosenki „Ogórek wąsaty”.12 – 16.10 DZIEŃ KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ Rozmowy na temat pracy różnych pracowników oświatyAnaliza treści wiersza „Nasza Pani” – TrelikowejUkładanie treści życzeń, wierszyków dla pani – technika swobodnych tekstów. Upominki dla naszej paniLaurka dla nauczyciela – technika dowolna.Portret mojej pani
Zabawy ruchowo naśladowcze : „ pani i dzieci na spacerze”, „ zbieramy bukiet dla naszej pani”.Nauka piosenki „Nasza pani jest kochana”Koncert życzeń dla nauczycieli.19 – 23.10 ZŁOTA JESIEŃ Zgadywanki i kolorowanki o tematyce jesiennej.
Umiejętność rozpoznawanie drzew – praca z atlasem przyrodniczymCechy charakteryzujące nową porę roku w oparciu o teksty z książki M. Kownackiej „Razem ze słonkiem”. Budowanie zdań złożonych.
Dary jesieni –wydzieranka.Jesienny bukiet – kompozycja z różnych liści.
„ Jeż”- z plasteliny i igieł z drzew.Zabawy konstrukcyjne z kasztanów.Gra w dwa ognie na boisku szkolnym.Zabawy w sali zabaw.Interpretacja ruchem ciała muzyki Vivaldiego „Jesień” 26 – 30.10PRACA LUDZI RÓŻNYCH ZAWODÓW Rozmowa z dziećmi na temat zawodów i pracy rodziców.Czytanie wiersza „Ile zawodów ma mama” Cz. Koriaty„Damskie i męskie zawody” – burza mózgów.
„Odpowiedzialne zawody” – pogadanka Wykonanie książeczki przedstawiającej różne zawody – technika prac dowolna. Zabawy ruchowe wirujący wąż, uciekający ogon.
Zabawy z chustą animacyjną – rekin, rybak. Słuchanie muzyki poważnejLISTOPAD
2 – 6.11HALLOWEEN/ PALĄ SIĘ ZNICZE Rozmowy z uczniami sławnych Polakach, którzy odeszli oraz o grobach najbliższychWłaściwie zachowujemy się w miejscach pamięci narodowej i na cmentarzach- pogadanka. Słuchanie czytanych przez nauczyciela wierszy.
Czytanie ciekawostek na temat Halloween. Dynia – rozwijanie zmysłówWykonanie kwiatów z bibuły.Rysunki dowolne.Kolorowanie jesiennych liści oraz rysunków o tematyce „Halloween”.Zabawy sportowe ze śpiewem; „ Chodzi lisek…”Rymowana gimnastyka dla smyka Uwrażliwianie na muzykę poważną.
Oglądanie bajek na DVD 9 – 13.11PAMIĘTAMY O PRZESZŁOŚCI Wyjaśnienie znaczenia symboliki Święta Niepodległości.Symbole narodowe: godło, flaga i hymn .
Słuchanie opowiadań: .Legendy o Białym orle" Badalskiej , „Lech , Czech i Rus" oraz „Historia Mazurka Dąbrowskiego".Utrwalenie wierszy: „Katechizm dziecka polskiego"Orzeł- wypełnianie konturu: plasteliną, bibułkowymi kuleczkami lub wydzieranka Zabawy orientacyjno-porządkowe: „Wilk i owce", „ Dogoń lisa", „Burza”.Słuchanie piosenek legionowych:„ Szara piechota",„ Legiony”.
Marsz przy akompaniamencie muzyki wojskowej -reakcja na komendy.Nauka piosenki:, „Gdy żołnierze idą drogą". 16 – 20.11 PRZYGOTOWANIE LUDZI I ZWIERZĄT DO ZIMY Zapoznanie ze zwierzętami zapadającymi w sen zimowy – praca z encyklopedią zwierzątW jaki sposób zwierzęta i ludzie przygotowują się do zimy?- swobodne wypowiedzi dzieci.Wiewiórka- wycinanie sylwetki i wypełnianie: bibułkowymi kulkami, plasteliną, włóczką lub wydzieranka.Jeż- lepienie z masy solnej i sosnowych igieł.Spiżarnia-wycinanie słoików i wypełnianie ich różnymiprzetworami: wyciętymi owocami, grzybami, Zabawy ruchowo- naśladowcze: ”Jeże", ,, Skaczące zające i wiewiórki".Zabawy rytmiczno-inscenizacyjne ze śpiewem piosenek: „ Stary niedźwiedź", ,, Zajączki",„ W leśniczówce".
23-27.11
ANDRZEJKI Pogadanka na temat: „Tradycje andrzejkowe”Czytanie artykułów z prasy dziecięco-młodzieżowej nt. tradycji andrzejkowych.Wspólne wyszukanie ciekawostek na temat Andrzejek w internecie Przygotowanie rekwizytów do wróżb.
Zabawa andrzejkowa. Słuchanie nagrań magnetofonowych - taniec dyskotekowy,układy taneczne: korowody, kółeczka, węże, mosty itp.Wykonanie dekoracji na zabawę. Pomoc dzieci przy dekoracji Sali.
GRUDZIEŃ
30.11- 4.12
MIKOŁAJKI
Zapoznanie dzieci z legendą o Św. Mikołaju – zwrócenie uwagi na dobroć, serdeczność postaci.
Mikołaj – orgiami.
Moja lista życzeń do Mikołaja- pisanie listów do Mikołaja.
Kolorowanki tematyczne.
Słuchanie piosenek o Mikołaju.
Oglądanie bajek na DVD.
Zabawy ruchowe- tor przeszkód.7-11.12
ŚWIETLICOWY SAVOIRE VIVRE I DBAMY O HIGIENĘ ORAZ KONDYCJĘZnaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka – burza mózgów.
Oglądanie filmu tematycznego.
Kształtowanie nawyków grzecznościowych- zwracanie uwagi na formy grzecznościowe na co dzień.
Wspólne czytanie fragmentów książki B. Pierga „Dobre wychowanie wierszem” Nauka składania serwetek, kwiaty z bibuły.
Wykonanie ilustracji do fragmentów książki Zabawy ruchowe – wirujący wąż, gorące krzesło, uciekający ogon.
Nauka piosenki „Szczotka pasta” lub „Mydło lubi zabawę” 14 – 24.12
PRZYGOTOWUJEMY OZDOBY ŚWIĄTECZNE Wspólne rozpoznawanie drzew iglastych na podstawie szyszek, igieł. Wspólne czytanie wierszy tematycznie związanych z Bożym Narodzeniem.
Wspólne ubieranie choinki.
Konkurs pt. „Najładniejsza bombka”- technika dowolna.Przygotowanie świątecznego wystroju świetlicy – elementy dekoracyjne- bombki, stroiki, łańcuchy itp.Karty świąteczne- technika dowolna. Redagowanie życzeń świątecznych.
Wspólne kolędowanie .
Uroczystość dzielenia się opłatkiem dzieci świetlicowych z wychowawcami.
28– 31.12 MIŁOŚĆ I TOLERANCJA W ŚWIETLE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIARozmowa z dziećmi na temat tradycji wigilijnych w oparciu o doświadczenia z domu rodzinnego.
Jak spędziłem święta? – swobodne wypowiedzi dzieci oraz ilustrowanie ich.Ćwiczenia mające na celu pobudzenie aktywności ruchowej poprzez zabawy np. robisz tak jak ja..., „ Cień”.
Śpiewanie piosenek o tematyce świątecznej – „Choinka”Zabawa w berka.
Zabawy integracyjne „ Kuku”, „ Ciepło- zimno”. Wspólne kolędowanie.
STYCZEŃ
4 – 8.01 NOWY ROK – WSZYSTKO ZACZNIE SIĘ OD NOWAWspólne czytanie wiersza B. Sudoł pt. : „Rok”.
Słuchanie opowiadań utrwalających nazwy pór roku i miesięcy - „ O dwunastu miesiącach” –J.Porazińska.
Pogadanka na temat tradycji balów karnawałowych.
Malowanie ilustracji do wierszy.
Wykonanie kotylionów z tektury i bibuły.
Maska karnawałowa – technika prac dowolna.
Zabawy ruchowe i konkursy sprawnościowe- wyścigi rzędów.
Zabawy na śniegu, toczenie kuli, lepienie bałwana Nauka piosenki „ Biały walczyk”.
Zabawy taneczne przy muzyce.
11-15.01
MUZYKA
Swobodne wypowiedzi dzieci nt. muzyki w oparciu o własne przeżycia.
Poznawanie instrumentów muzycznych- rozpoznawanie ich na ilustracjach.
Przybliżenie dzieciom sylwetki kompozytora F. Chopina.?
Wspólne czytanie wiersza „Kłopot z nutkami” R. Sobik
Tworzenie własnego instrumentu muzycznego- rozwijanie wyobraźni.Malowanie w rytm muzyki.
Zabawy ruchowe: dyrygent, mistrz tańca z miotłą
Odgadywane zagadek muzycznych bez słów, na podstawie wystukiwanego lub wyklaskanego rytmu oraz odgadywanie nazwisk wykonawców lub tytułów piosenek z list przebojów- rozwijanie zainteresowań muzycznych.Słuchanie utworów Fryderyka Chopina.
18.01 – 22.01
POZNAJEMY TWÓRCZOŚĆ WANDY CHOTOMSKIEJZapoznanie dzieci z życiorysem Wandy Chotomskiej.
Wspólne czytanie wierszy i książek wyżej wymienionej pisarki.
Tworzenie ilustracji do czytanych wierszy- technik dowolna.
Zabawy z masa solną
Zabawy z tunelem i chusta animacyjnąZabawy z piłka- piłka parzy- kolory- tańczące piłeczkiImprowizowanie melodii ruchami ciała.Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
25.-29.01
ZDROWY STYL ŻYCIA Co to znaczy zdrowo jeść? – pogadanka. Zapoznanie z pojęciem piramidy żywieniowej.Co to są nowalijki? – burza mózgówUkładanie menu dla ucznia.
Zabawy z masą solną – ciasta, ciasteczka, pizze.Mój ogródek warzywny – różnorodność technik.
Zabawy w Sali zabaw: dwa ognie, „ gąski do domu” , „ kolory”.
Słuchanie nagrań Majki Jeżowskiej.
LUTY
1-5. 02BAJKI NASZEGO DZIECIŃSTWAPraca z książką autorstwa D. Kamysz – Figa, D. Kmita „Bajki naszego dzieciństwa”.
Czytanie bajek J. H. Andersena.
Zabawy z plasteliną- lepienie postaci z bajek.Owady – technika pracy łączonaIlustracje do bajek - pastele
Zabawy ruchowe - szybko – wolno- berek wirus- murarzTory przeszkód.
Nauka piosenki „Pada śnieg”- rozwijanie zainteresowań muzycznych.Uwrażliwianie na dźwięki z otoczenia.8-12.02BEZPIECZNE ZABAWY ZIMOWE
Pogadanka na temat bezpieczeństwa podczas ferii zimowych.
Dostrzeganie zagrożeń zabaw koło drogi, zamarzniętej rzeki itp.
Wspólne przeczytanie i analiza opowiadanie „ Można było poczekać” Terlikowska.
Zimowe dyscypliny sportowe – burza mózgów.
Malowanie pastą do zębów zimowego krajobrazu.Papieroplastyka – saneczkarzZimowa dyscyplina sportowa – rysunek kredkami.
Zabawy na śniegu : chodzenie po śladach, bitwa na śnieżki. Zabawy z piłką :- piłka parzy- kolory- tańczące piłeczkiObserwacja krajobrazu zimowego – spacer do parku.
Improwizowanie melodii ruchami ciałaSłuchanie muzyki relaksacyjnej
MARZEC29.02- – 4.03 MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KOBIET
Pogadanka na temat pracy kobiet w różnych zawodach w oparciu o obserwację otoczenia oraz artykułów prasowych.Układanie wierszyków -życzeń dla najbliższych kobiet- technika swobodnych tekstów.Sławne Polki – wyszukiwanie informacji w internecie.
Rysowanie portretu kobiety praca z ołówkiem lub farbami.Kwiatek dla mojej pani – collage lub wykonanie ich z bibuły i drucików.
Zabawy ruchowe:- kwiaty rosną – kwiaty więdną,- gorące krzesłoZabawy relaksacyjne.
Odgadywanie zagadek muzycznych na podstawie wystukiwanego rytmu.Koncert życzeń dla pań.7 – 11.03 POWRÓT PTAKÓW
Zapoznanie dzieci z ptakami i ich zwyczajami na podstawie wiersza „Ptasie radio”.Wspólne wyszukiwanie w encyklopedii nazw ptaków, czytanie o ich przyzwyczajeniach , umiejętnie rozpoznawanie najczęściej występujących gatunków ptaków w Polsce.
Bocian – orgiamiPtaki – kalkomania – kolorowanie.Malowanie ptaków z masy solnej – ozdabianie ich.Zabawy na boisku szkolnym:- żaba i bocian,- ptaszki w gniazdachZabawy z woreczkami
Słuchanie odgłosów ptaków.Zabawy z tunelem i chusta animacyjną14 – 18.03 ASTRONOMICZNAWIOSNAWspólne czytanie opowiadań i wierszy o tematyce wiosennej - omówienie charakterystycznych cech wiosny.
Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych kwiatów wiosennych na podstawie ilustracji i zdjęć.
Kwiaty w moim ogrodzie – wydzieranka lub wyklejanka. Pani Wiosna – praca grupowa – technika łączona.Kwiaty – orgiami, wycinankaWykonanie dekoracji tematycznej w świetlicy.
Spacer do parku w poszukiwaniu oznak wiosny.Zabawy na placu zabaw z piłką, skakanką, rzuty do kosza.
Słuchanie piosenek o tematyce wiosennej.
Rozpoznawanie odgłosów z przyrody 21-31.03GIEŁDA POMYSŁÓW NA OZDOBY WIELKANOCNE.
Pogadanka na temat „Świąteczne zwyczaje ludowe w różnych regionach Polski” budzenie szacunku dla tradycji.
Co znajduje się w moim koszyczku wielkanocnym? – burza mózgówWysyłamy kartki świąteczne do najbliższych – adresowanie kopert, redagowanie życzeń, projektowanie kart.Wspólne czytanie wierszy , opowiadań oraz artykułów z prasy o tematyce świątecznej. Wykonanie palm wielkanocnych.Wykonywanie ozdób wielkanocnych- stroiki, pisanki. Świąteczna dekoracja świetlicy.
Zabawa ruchowa: „Króliki, kurczaki i baranki”Słuchanie nagrań Arki Noego. Zagadki muzyczne.
KWIECIEŃ
1 – 8.04 WIEŚ
Czym zajmuje się rolnik i czy jego praca jest ważna? – burza mózgów.Wspólne omówienie wiersza „Wiejskie życie” J. Wybieralska.
...
hala12