Plan pracy świetlicy.doc

(67 KB) Pobierz

`PLAN  PRACY  WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ  W  ŚWIETLICY  SZKOLNEJ
2015/2016

Opracowała: mgr Elżbieta Krajewska
 

WRZESIEŃ
1 – 4.09
ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO
Powitanie nowych członków świetlicy.

Zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona) -„ Podaj imię”.

Zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica- odczytanie Regulaminu świetlicy.
Wykonanie kotylionów z imieniem. Ozdabianie pierwszej litery imienia
Zabawy ruchowa na świeżym powietrzu.

Słuchanie muzyki relaksacyjnej.

7 – 11.09
POZNAJEMY SIĘ .

Wspólne układanie regulaminu świetlicy. „ Nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe”- co to oznacza?

Rozmowy na temat poszanowania gier, książek.

Co robimy w świetlicy, aby było miło i ładnie – plakat

Zabawy na placu zabaw.
Gra w dwa ognie, kolory.

Gra „ Kuku ” – rozpoznawanie głosów koleżanek i kolegów.

Słuchanie ulubionych piosenek.
 

14 – 18.09
JESTEM BEZPIECZNY W DRODZE DO SZKOŁY  I  W SZKOLE
Rozmowa na temat bezpiecznego zachowania się na terenie szkoły podczas przerw i w drodze do  szkoły.
Zapoznanie z przepisami ruchu drogowego.
Wykonywanie znaków drogowych
Mój znaczek odblaskowy-projekt, technika dowolna.
Wykonanie makiety skrzyżowania.

Zabawa ruchowa
- mijanie
- stój, jedź
Zabawy na placu zabaw- gra w badmintona i ringo.

Nauka i śpiewanie piosenki „Znaczki odblaskowe”.
 

21– 25.09
NADCHODZI  JESIEŃ
Kalendarzowa jesień, co się zmienia w przyrodzie? – pogadanka.

Jak ubieramy się jesienią? – burza mózgów.

Słuchanie wierszy o tematyce jesiennej.

Jesienny pejzaż – praca  farbami.
Liść – wydzieranka.
Zmiana dekoracji w świetlicy.
Zabawy rzutne do celu.

Spacer do parku
Zabawy ruchowo – naśladowcze przy muzyce.

28.09 – 2.10
MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ KRAJ
Wspólne czytanie wierszy oraz opowiadań o Łodzi.
Poznawanie wybranych wiadomości dotyczących strojów ludowych z różnych regionów Polski.
Odszukanie na mapie Polski Łodzi.
Zapoznanie się z jej historią
Herb Łodzi– wydzieranka.
Konkurs plastyczny „Polskie krajobrazy” – technika prac dowolna .
Spacer po okolicy.

Zabawy rzutne do celu
Zabawy według uznania dzieci.

PAŹDZIERNIK
 

5 – 9.10
JEMY ZDROWO.
Jaki to owoc, warzywo? – opisywanie słowem- budowanie zdań złożonych.

Rozmowa z dziećmi na temat darów jesieni.

Pogadanka na temat grzybów – praca z atlasem grzybów
Ukazanie możliwości wykorzystania darów z sadu, ogrodu- „ burza mózgów”.
Owoce, warzywa – wydzieranka lub praca z plasteliną.
Zimowe przetwory – wycinanka.
Konkurs plastyczny „Zdrowa żywność” – technika prac dowolna .
Gra w dwa ognie na boisku szkolnym lub na korytarzu.
Nauka piosenki „Ogórek wąsaty”.

12 – 16.10
DZIEŃ KOMISJI EDUKACJI  NARODOWEJ
Rozmowy na temat pracy różnych pracowników oświaty
Analiza treści wiersza „Nasza Pani” – Trelikowej
Układanie treści życzeń, wierszyków dla pani – technika swobodnych tekstów.
Upominki dla naszej pani
Laurka dla nauczyciela – technika dowolna.
Portret mojej pani

Zabawy ruchowo naśladowcze : „ pani i dzieci na spacerze”, „ zbieramy bukiet dla naszej pani”.
Nauka piosenki „Nasza pani jest kochana”
Koncert życzeń dla nauczycieli.

19 – 23.10
ZŁOTA JESIEŃ
Zgadywanki i kolorowanki o tematyce jesiennej.

Umiejętność rozpoznawanie drzew – praca z atlasem przyrodniczym
Cechy charakteryzujące nową porę roku w oparciu o teksty z książki M. Kownackiej „Razem ze słonkiem”. Budowanie zdań złożonych.

Dary jesieni –wydzieranka.
Jesienny bukiet – kompozycja z różnych liści.

„ Jeż”- z plasteliny i igieł z drzew.
Zabawy konstrukcyjne z kasztanów.
Gra w dwa ognie na boisku szkolnym.
Zabawy w sali zabaw.
Interpretacja ruchem ciała muzyki Vivaldiego  „Jesień”


26 – 30.10
PRACA LUDZI RÓŻNYCH ZAWODÓW
Rozmowa z dziećmi na temat zawodów i pracy rodziców.
Czytanie wiersza „Ile zawodów ma mama” Cz. Koriaty
„Damskie i męskie zawody” – burza mózgów.

„Odpowiedzialne zawody” – pogadanka
Wykonanie książeczki przedstawiającej różne zawody – technika prac dowolna.
Zabawy ruchowe wirujący wąż, uciekający ogon.

Zabawy z chustą animacyjną – rekin, rybak.
Słuchanie muzyki poważnej


LISTOPAD
 

2 – 6.11
HALLOWEEN/ PALĄ SIĘ ZNICZE
Rozmowy z uczniami sławnych Polakach, którzy odeszli oraz o grobach najbliższych
Właściwie zachowujemy się w miejscach pamięci narodowej i na cmentarzach- pogadanka. Słuchanie czytanych przez nauczyciela wierszy.

Czytanie ciekawostek na temat Halloween. Dynia – rozwijanie zmysłów
Wykonanie kwiatów z bibuły.
Rysunki dowolne.
Kolorowanie jesiennych liści oraz rysunków o tematyce „Halloween”.
Zabawy sportowe  ze śpiewem; „ Chodzi lisek…”
Rymowana gimnastyka dla smyka Uwrażliwianie na muzykę poważną.

Oglądanie bajek na DVD

9 – 13.11
PAMIĘTAMY O PRZESZŁOŚCI
Wyjaśnienie znaczenia symboliki Święta Niepodległości.
Symbole narodowe: godło, flaga i hymn .

Słuchanie opowiadań: .Legendy o Białym orle" Badalskiej ,  „Lech , Czech i Rus" oraz „Historia Mazurka Dąbrowskiego".
Utrwalenie wierszy: „Katechizm dziecka polskiego"
Orzeł- wypełnianie konturu: plasteliną, bibułkowymi kuleczkami lub wydzieranka
Zabawy orientacyjno-porządkowe: „Wilk i owce", „ Dogoń lisa", „Burza”.
Słuchanie piosenek legionowych:„ Szara piechota",„ Legiony”.

Marsz przy akompaniamencie muzyki wojskowej -reakcja na komendy.
Nauka piosenki:, „Gdy żołnierze idą drogą".

16 – 20.11
PRZYGOTOWANIE LUDZI I ZWIERZĄT DO ZIMY
Zapoznanie ze zwierzętami zapadającymi w sen zimowy – praca z encyklopedią zwierząt
W jaki sposób zwierzęta i ludzie przygotowują się do zimy?- swobodne wypowiedzi dzieci.
Wiewiórka- wycinanie sylwetki i wypełnianie: bibułkowymi kulkami, plasteliną, włóczką lub wydzieranka.
Jeż- lepienie z masy solnej i sosnowych igieł.
Spiżarnia-wycinanie słoików i wypełnianie ich różnymi
przetworami: wyciętymi owocami, grzybami,
Zabawy ruchowo- naśladowcze: ”Jeże", ,, Skaczące zające i wiewiórki".
Zabawy rytmiczno-inscenizacyjne ze śpiewem piosenek: „ Stary niedźwiedź", ,, Zajączki",
„ W leśniczówce".
 

23-27.11

ANDRZEJKI
Pogadanka na temat: „Tradycje andrzejkowe”
Czytanie artykułów z prasy dziecięco-młodzieżowej nt. tradycji andrzejkowych.
Wspólne wyszukanie ciekawostek na temat Andrzejek w internecie
Przygotowanie rekwizytów do wróżb.

Zabawa andrzejkowa. Słuchanie nagrań magnetofonowych - taniec dyskotekowy,
układy taneczne: korowody, kółeczka, węże, mosty itp.
Wykonanie dekoracji na zabawę. Pomoc dzieci przy dekoracji Sali.

 

 

 

 

 

 

GRUDZIEŃ

 

30.11- 4.12

MIKOŁAJKI

Zapoznanie dzieci z legendą o Św. Mikołaju – zwrócenie uwagi na dobroć, serdeczność postaci.

Mikołaj – orgiami.

Moja lista życzeń do Mikołaja- pisanie listów do Mikołaja.

Kolorowanki tematyczne.

Słuchanie piosenek o Mikołaju.

Oglądanie bajek na DVD.

Zabawy ruchowe- tor przeszkód.

7-11.12

ŚWIETLICOWY SAVOIRE VIVRE  I  DBAMY O HIGIENĘ ORAZ KONDYCJĘ
Znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka – burza mózgów.

Oglądanie filmu tematycznego.

Kształtowanie nawyków grzecznościowych- zwracanie uwagi na formy grzecznościowe na co dzień.

Wspólne czytanie fragmentów książki B. Pierga „Dobre wychowanie wierszem”
Nauka składania serwetek, kwiaty z bibuły.

Wykonanie ilustracji do fragmentów książki
Zabawy ruchowe – wirujący wąż, gorące krzesło, uciekający ogon.

Nauka piosenki „Szczotka pasta”  lub „Mydło lubi zabawę”

14 – 24.12

PRZYGOTOWUJEMY OZDOBY ŚWIĄTECZNE
Wspólne rozpoznawanie drzew iglastych na podstawie szyszek, igieł.
Wspólne czytanie wierszy tematycznie związanych z Bożym Narodzeniem.

Wspólne ubieranie choinki.

Konkurs pt. „Najładniejsza bombka”- technika dowolna.
Przygotowanie świątecznego wystroju świetlicy – elementy dekoracyjne- bombki, stroiki, łańcuchy itp.
Karty świąteczne- technika dowolna. Redagowanie życzeń świątecznych.

Wspólne kolędowanie .

Uroczystość dzielenia się opłatkiem dzieci świetlicowych z wychowawcami.

Oglądanie bajek na DVD.


28– 31.12
MIŁOŚĆ I TOLERANCJA W ŚWIETLE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA
Rozmowa z dziećmi na temat tradycji wigilijnych w oparciu o doświadczenia z domu rodzinnego.

Jak spędziłem święta? – swobodne wypowiedzi dzieci oraz ilustrowanie ich.
Ćwiczenia mające na celu pobudzenie aktywności ruchowej poprzez zabawy np. robisz tak jak ja..., „ Cień”.

Śpiewanie piosenek o tematyce świątecznej – „Choinka”
Zabawa w berka.

Zabawy integracyjne „ Kuku”,  „ Ciepło- zimno”.
Wspólne kolędowanie.
 

 

 

 

 

 

 

 

STYCZEŃ
 

4 – 8.01
NOWY ROK – WSZYSTKO ZACZNIE SIĘ OD NOWA
Wspólne czytanie wiersza B. Sudoł  pt. : „Rok”.

Słuchanie opowiadań utrwalających nazwy pór roku i miesięcy - „ O dwunastu miesiącach” –J.Porazińska.

Pogadanka na temat tradycji balów karnawałowych.

Malowanie ilustracji do wierszy.

Wykonanie kotylionów z tektury i bibuły.

Maska karnawałowa – technika prac dowolna.

Zabawy ruchowe i konkursy sprawnościowe- wyścigi rzędów.

Zabawy na śniegu, toczenie kuli, lepienie bałwana Nauka piosenki „ Biały walczyk”.

Zabawy taneczne przy muzyce.

 

11-15.01

MUZYKA

Swobodne wypowiedzi dzieci nt. muzyki w oparciu o własne przeżycia.

Poznawanie instrumentów muzycznych- rozpoznawanie ich na ilustracjach.

Przybliżenie dzieciom sylwetki kompozytora F. Chopina.?

Wspólne czytanie wiersza „Kłopot z nutkami” R. Sobik

Tworzenie własnego instrumentu muzycznego- rozwijanie wyobraźni.
Malowanie w rytm muzyki.

Zabawy ruchowe: dyrygent, mistrz tańca z miotłą

Odgadywane zagadek muzycznych bez słów, na podstawie wystukiwanego lub wyklaskanego rytmu oraz odgadywanie nazwisk wykonawców lub tytułów piosenek z list przebojów- rozwijanie zainteresowań muzycznych.
Słuchanie utworów Fryderyka Chopina.

 

18.01 – 22.01

POZNAJEMY TWÓRCZOŚĆ WANDY CHOTOMSKIEJ
Zapoznanie dzieci z życiorysem Wandy Chotomskiej.

Wspólne czytanie wierszy i książek wyżej wymienionej pisarki.

Tworzenie ilustracji do czytanych wierszy- technik dowolna.

Zabawy z masa solną

Zabawy z tunelem i chusta animacyjną
Zabawy z piłka
- piłka parzy
- kolory
- tańczące piłeczki
Improwizowanie melodii ruchami ciała.
Słuchanie muzyki relaksacyjnej.

 

 

25.-29.01

ZDROWY STYL ŻYCIA
Co to znaczy zdrowo jeść? – pogadanka. Zapoznanie z pojęciem piramidy żywieniowej.
Co to są nowalijki? – burza mózgów
Układanie menu dla ucznia.

Zabawy z masą solną – ciasta, ciasteczka, pizze.
Mój ogródek warzywny – różnorodność technik.

Zabawy  w Sali zabaw: dwa ognie, „ gąski do domu” , „ kolory”.

Słuchanie nagrań Majki Jeżowskiej.

 

 

 

LUTY

 

1-5. 02
BAJKI NASZEGO DZIECIŃSTWA
Praca z książką autorstwa D. Kamysz – Figa, D. Kmita „Bajki naszego dzieciństwa”.

Czytanie bajek J. H. Andersena.

Zabawy z plasteliną- lepienie postaci z bajek.
Owady – technika pracy łączona
Ilustracje do bajek - pastele

Zabawy ruchowe
- szybko – wolno
- berek wirus
- murarz
Tory przeszkód.

Nauka piosenki „Pada śnieg”- rozwijanie zainteresowań muzycznych.
Uwrażliwianie na dźwięki z otoczenia.

8-12.02
BEZPIECZNE ZABAWY ZIMOWE

Pogadanka na temat bezpieczeństwa podczas ferii zimowych.

Dostrzeganie zagrożeń zabaw koło drogi, zamarzniętej rzeki itp.

Wspólne przeczytanie i analiza opowiadanie „ Można było poczekać” Terlikowska.

Zimowe dyscypliny sportowe – burza mózgów.

Malowanie pastą do zębów zimowego krajobrazu.
Papieroplastyka – saneczkarz
Zimowa dyscyplina sportowa – rysunek kredkami.

Zabawy na śniegu : chodzenie po śladach, bitwa na śnieżki.
Zabawy z piłką :
- piłka parzy
- kolory
- tańczące piłeczki
Obserwacja krajobrazu zimowego – spacer do parku.

Improwizowanie melodii ruchami ciała
Słuchanie muzyki relaksacyjnej
 

 

 

 

 

 

 

 

MARZEC

29.02- – 4.03
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KOBIET

Pogadanka na temat pracy kobiet w różnych zawodach w oparciu o obserwację otoczenia oraz artykułów prasowych.
Układanie wierszyków -życzeń dla najbliższych kobiet- technika swobodnych tekstów.
Sławne Polki – wyszukiwanie informacji w internecie.

Rysowanie portretu kobiety praca z ołówkiem lub farbami.
Kwiatek dla mojej pani – collage lub wykonanie ich z bibuły i drucików.

Zabawy ruchowe:
- kwiaty rosną – kwiaty więdną,
- gorące krzesło
Zabawy relaksacyjne.

Odgadywanie zagadek muzycznych na podstawie wystukiwanego rytmu.
Koncert życzeń dla pań.

7 – 11.03
POWRÓT PTAKÓW

Zapoznanie dzieci z ptakami i ich zwyczajami na podstawie wiersza „Ptasie radio”.
Wspólne wyszukiwanie w encyklopedii nazw ptaków, czytanie o ich przyzwyczajeniach , umiejętnie rozpoznawanie najczęściej występujących gatunków ptaków w Polsce.

Bocian – orgiami
Ptaki – kalkomania – kolorowanie.
Malowanie ptaków z masy solnej – ozdabianie ich.
Zabawy na boisku szkolnym:
- żaba i bocian,
- ptaszki w gniazdach
Zabawy z woreczkami

Słuchanie odgłosów ptaków.
Zabawy z tunelem i chusta animacyjną

14 – 18.03
ASTRONOMICZNAWIOSNA
Wspólne czytanie opowiadań i wierszy o tematyce wiosennej - omówienie charakterystycznych cech wiosny.

Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych kwiatów wiosennych na podstawie ilustracji i zdjęć.

Kwiaty w moim ogrodzie – wydzieranka lub wyklejanka.
Pani Wiosna – praca grupowa – technika łączona.
Kwiaty – orgiami, wycinanka
Wykonanie  dekoracji tematycznej w świetlicy.

Spacer do parku w poszukiwaniu oznak wiosny.
Zabawy na placu zabaw z piłką, skakanką, rzuty do kosza.

Słuchanie piosenek o tematyce wiosennej.

Rozpoznawanie odgłosów z przyrody

21-31.03
GIEŁDA POMYSŁÓW NA OZDOBY WIELKANOCNE.

Pogadanka na temat „Świąteczne zwyczaje ludowe w różnych regionach Polski”  budzenie szacunku dla tradycji.

Co znajduje się w moim koszyczku wielkanocnym? – burza mózgów
Wysyłamy kartki świąteczne do najbliższych – adresowanie kopert, redagowanie życzeń, projektowanie kart.
Wspólne czytanie wierszy , opowiadań oraz artykułów z prasy o tematyce świątecznej.  Wykonanie palm wielkanocnych.
Wykonywanie ozdób wielkanocnych- stroiki, pisanki.
Świąteczna dekoracja świetlicy.

Zabawa ruchowa: „Króliki, kurczaki i baranki”
Słuchanie nagrań Arki Noego. Zagadki muzyczne.



 

KWIECIEŃ
 

1 – 8.04
WIEŚ

Czym zajmuje się rolnik i czy jego praca jest ważna? – burza mózgów.
Wspólne omówienie wiersza „Wiejskie życie” J. Wybieralska.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin