Jak_sie_uczyc_skutecznie_szybko_i_przyjemnie.pdf

(3959 KB) Pobierz
Tytuł oryginału szwedzkiego:
Konsten att lyckas med sina studier
©Bosse Angelow and Bokforlaget Natur och Kultur
1995
©for the Polish edition by Moderski i S-ka Ltd
1998
Redaktor
Katarzyna Raźniewska
Bibliografię polską opracował
Maciej Skibiński
Projekt graficzny okładki:
EUROPRINT SA, Wrodaw
Robert Syta
Wydanie I
ISBN
83-87505-22--6
Wydawnictwo Moderski i S-ka, Sp. z o.o.
Redakcja i Dział Handlowy
ul. Gwiaździsta
23, 60-149
Poznań
tel.
I
fax
(0--61) 861-99-80
Druk: Zakład Poligraficzny
ABEDIK,
ul. Ługańska
l, 61-311
Poznań
Spis treści
Wstęp
I
9
Udane studia
11
Skuteczna nauka.
12
Warunki osiqgania celu studiów
Odpowiednia postawa
Motywacja
15
19
21
23
Wiara w siebie
Ogólne predyspozycje do nauki
Umiejętność uczenia się
Dyscyplina wewnętrzna
27
27
28
28
Prezentacja opinii oraz wyników
Praktyczne wska.zówki
Przypisy
29
30
2
Planowanie
31
Kłopoty z planowaniem
32
Potrzeba planowania
34
Rozkład zaj�½ć
36
Nauka własna
36
Lista spraw do załatwienia
42
Llkierunkowanie na cel
43
lJ�½wiadomienie sobie psychicznego mechanizmu ucieczkowego
45
Najbliższe otoczenie
46
Przypisy
47
;l
Techniki udoskonalające uczenie się
49
Gruntowne i powierzchowne podejście do nauki
50
l�½óżne metody nauki
54
Metoda pytań i odpowiedzi
54
Streszczenia
Podkreślanie
Notatki
57
58
62
64
59
63
65
67
Czytanie pobieżne
VVspółpraca
Obecność na wykładach
Metoda Buzana
Inne metody
Przypisy
68
4
Metody efektywnego czytania
71
Ćwiczenie
1:
Obliczanie indywidualnej prędkości czytania
Tekst A: Co to jest psychologia społeczna?
73
73
Ruch gałek ocznych
76
Ćwiczenie
2:
Zwiększanie prędkości czytania
społeczną?
77
Tekst B: Czy warto się interesować psychologią
78
83
84
Zasób słów
82
Ćwiczenie
3:
Ołówek pomocą, w nauce szybkiego czytania
Tekst C: Psychologia społeczna zintegrowana
Ćwiczenie
4:
Zmniejszanie liczby zatrzymań wzroku
Przypisy
89
90
91
5
Opano
wyw
anie stresu związanego z nauką
Różne typy reakcji stresowych
93
Analiza stresu zwiq.zanego z naukq
96
Stres egzaminacyjny
100
Przypisy
103
6
Rozwijanie predyspozycji do nauki poprzez trening
umysłowy
105
Uczenie się relaksu i medytacji
108
l
'echy
wspólne
109
l'ozbywanie się stresu
112
/·�½ft.1kty
uboczne
113
Wola i wytrwałość
114
l
Joznania
115
Metoda
1:
Odprężenie
118
Metoda
2:
Medytacja oparta na oddechu
121
Metoda
3:
Medytacja oparta na słowie
122
Wskazówki
123
Przypisy
124
125
125
7
Wystąpienia publiczne
( )bawa przed wystą.pieniem
Przygotowanie
127
Wyznaczanie celu
Czas
Treść
128
130
131
131
128
130
Pomoce techniczne
Ostatni sprawdzian
Przypisy
Przygotowanie psychiczne
137
H
l'isanie
139
Proces pisania
139
l�½ozpoczęcie pisania
141
Pisanie jako proces twórczy
Etap przygotowań
Etap frustracji
146
144
145
149
Umiejętność kontrolowania frustracji
Intuicja
150
152
153
Frustracja ukryta
Pozwolenie sobie na frustrację
Zgłoś jeśli naruszono regulamin