wydawnictwo_juka_arkusz_obserwacji_dziecka_3-4.pdf.pdf

(102 KB) Pobierz
Arkusz obserwacji cech rozwojowych dziecka 3-, 4-letniego
Imię i nazwisko dziecka...............................................................................................................................................................................................................................
Daty kolejnych obserwacji:
obserwacja I (wrzesień) .............................................................................................................................................................................
obserwacja II (styczeń/luty) .......................................................................................................................................................................
obserwacja III (maj/czerwiec) ....................................................................................................................................................................
Prowadzący obserwację: ............................................................................................................................................................................................................................
Rodzaj prowadzonej obserwacji: jednostkowa, bezpośrednia, bierna, całościowa, ciągła.
Obserwacja I
Obserwowana cecha
wysoki
pozom
rozwoju
cechy
przeciętny
poziom
rozwoju
cechy
niski
poziom
rozwoju
cechy
brak danej
cechy
wysoki
pozom
rozwoju
cechy
Obserwacja II
przeciętny
poziom
rozwoju
cechy
niski
poziom
rozwoju
cechy
brak danej
cechy
wysoki
pozom
rozwoju
cechy
Obserwacja III
przeciętny
poziom
rozwoju
cechy
niski
poziom
rozwoju
cechy
brak danej
cechy
Rozwój fizyczny
Dziecko:
wykonuje samodzielnie czynności związane
z samoobsługą
w czasie wolnym wybiera zabawy ruchowe
chętnie bierze udział w zabawach i ćwiczeniach
ruchowych
rytmicznie porusza się przy muzyce
w czasie wolnym chętnie rysuje*
wykonuje prace plastyczne zgodnie z zadaną
tematyką*
rysuje, posługując się jedną ręką*
prawidłowo trzyma narzędzie do rysowania,
malowania*
wycina proste kształty*
Rozwój umysłowy
Dziecko:
chętnie ogląda książeczki
uważnie słucha bajek i opowiadań
1
wypowiada się na temat wysłuchanych
utworów
komunikuje się z innymi w sprawie swoich
potrzeb
odpowiada na pytania
zadaje pytania
samodzielnie nazywa: przedmioty, cechy,
czynności, kolory*
powtarza z pamięci krótki tekst
dostrzega różnice i podobieństwa
dobiera w pary dwa takie same przedmioty,
obrazki
składa bez wzoru obrazki złożone z kilku
elementów
łączy kropki linią
pogrubia i odwzorowuje proste kształty*
układa dowolne formy według wzoru
układa proste ciągi rytmiczne*
dopasowuje obrazki według kolejności
występowania po sobie (co było najpierw a co
potem)
układa proste historyjki obrazkowe*
porządkuje przedmioty, obrazki według jednej
wybranej cechy
wyodrębnia i liczy przedmioty
wskazuje i nazywa części ciała
wymienia kierunki od osi własnego ciała (góra,
dół, przód, tył, bok)
stosuje określenia przyimkowe (na, pod, za,
obok, przed)
podaje swoje imię i nazwisko
wymienia nazwę swojej miejscowości*
2
wie, jakiej jest narodowości*
chętnie śpiewa
Rozwój społeczny i emocjonalny
chętnie bawi się w grupie
współdziała z dziećmi w zabawie
nawiązuje przyjazne kontakty z dziećmi
rozumie i wykonuje polecenia nauczyciela
przestrzega ustalonych norm
wykazuje się samodzielnością w codziennych
czynnościach
sprząta zabawki
dba o swoje rzeczy i porządek wokół siebie
szanuje cudzą własność
kończy rozpoczętą pracę*
stosuje zwroty grzecznościowe: proszę,
przepraszam, dziękuję
radzi sobie w sytuacjach konfliktowych*
*nie dotyczy dziecka trzyletniego
Uwagi dodatkowe:
Wynik każdej z obserwacji zaznaczamy innym kolorem, np. I pomiar – czerwonym, II pomiar – zielonym, III pomiar – niebieskim.
Po przeprowadzeniu pierwszego pomiaru obserwacji nauczyciel układa plan pracy indywidualnej z danym dzieckiem.
Drugi pomiar służy sprawdzeniu skuteczności pracy nauczyciela z dzieckiem.
Trzeci pomiar służy określeniu stanu rozwoju i jego dynamiki.
Stan rozwoju określamy przez zliczenie pionowo wyników z poszczególnych poziomów. Większość wyników z danej częstości występowania określo-
nej cechy sugeruje poziom rozwoju dziecka. Jeżeli dana cecha występuje bardzo często – mówimy o wysokim poziomie rozwoju, jeżeli występuje często
– o przeciętnym poziomie rozwoju, jeśli rzadko – o niskim poziomie rozwoju, a jeśli dana cecha nie występuje nigdy – mówimy o bardzo niskim poziomie
rozwoju.
3
Stwierdzenie niskiego i bardzo niskiego poziomu rozwoju u dziecka wymaga specjalistycznej konsultacji i intensywnego wspomagania rozwoju.
Dynamikę rozwoju określamy przez porównanie w poziomie wyników z kolejnych pomiarów. Dostrzegamy w ten sposób:
– postęp w rozwoju danej cechy, jeżeli wzrasta częstość jej występowania,
– stagnację rozwoju danej cechy, jeżeli częstość jej występowania nie zmienia się,
– regresu w rozwoju danej cechy, jeżeli częstość jej występowania zmienia się z wyższej na niższą.
Stwierdzenie u dziecka regresu w rozwoju kwalifikuje go do konsultacji ze specjalistą.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin