Co nowego wprowadza Nowe Przymierze.pdf

(163 KB) Pobierz
Co nowego wprowadza Nowe Przymierze?
What is New about the New Covenant? - Polish
Często, w uprzejmych słowach, ludzie przypominają nam, że jesteśmy w Nowym Przymierzu.
W umysłach wielu ludzi jest to dowód na nowe prawo, zatem sprawa zamknięta.
Ponieważ w tym, co zwie się Nowym Testamentem, nie ma żadnego nowego przykazania, którego by
nie było w Starym Testamencie, rzekomy cel 'nowego prawa' zawierającego tylko 'stare przykazania'
jest co najmniej dziwny. Pominąwszy to, interesujące jest, że gdy prorocy pisali o Nowym Przymierzu,
to nie pisali, że będzie ono zawierało nowe prawo, lecz to samo prawo, które spisał Mojżesz, a które
zwane jest po hebrajsku Torą. A prorocy w rzeczywistości nauczali czegoś takiego: Nowe przymierze –
to samo prawo. Mamy więc wybór. Albo wierzymy w to, co prorocy mówią w Biblii, albo wierzymy
popularnym doktrynom chrześcijańskim?
Zanim zbadamy ten temat i przyjrzymy mu się bliżej, byłoby dobrze zdefiniować najpierw, co
oznacza słowo 'przymierze'.
Czym jest przymierze?
Hebrajskie słowo na przymierze to 'werit', a lingwistyczne badanie tego hebrajskiego słowa
pomocne jest do jego pełnego zrozumienia. Słowo to ma swój korzeń w słowie 'ber', oznaczające
ziarno. Ziarnami karmiono zwierzęta, by utuczyć je na rzeź. Dwa inne słowa związane z 'werit' mają
też korzeń w 'ber' i mogą nam pomóc w zrozumieniu 'werit'. Słowo 'barij' oznacza tłuszcz, a 'barut'
oznacza mięso. Zauważcie wspólną cechę słów 'ber,
barij i barut'
– wszystkie mają coś wspólnego z
zarzynaniem zwierząt. Literalnie słowo 'werit' to zwierzę, jakie jest zabijane na ceremonię przymierza.
Określenie 'zawrzeć
przymierze'
znajduje się w Biblii 13 razy. W hebrajskim tekście to 'karut
werit'.
Słowo 'karut' literalnie oznacza 'ciąć'.
Gdy zawierane jest przymierze, utuczone zwierzę rozcinane jest na kawałki i kładzione na
ziemi. Następnie każda ze stron przymierza przechodzi między kawałkami, co oznacza, że jeżeli któraś
ze stron nie wypełni umowy, to druga strona ma prawo uczynić z tą pierwszą to samo, co zrobili ze
zwierzęciem. Więcej na ten temat znajdziecie w nauczaniu pt. „The
Threshold Covenant”.
W skrócie,
przymierze to umowa pomiędzy dwoma stronami. Może to być po prostu obietnica lub przysięga
jednej, lub wielu stron. Może zawierać konsekwencje bądź nagrody oparte na tych obietnicach.
Niektóre z ważniejszych przymierzy z Biblii
Przymierze z Adamem. (1 Mojżeszowa 2-3)
Jest to pierwsze przymierze, jakie Jahwe zawarł z człowiekiem. Adam miał wypełniać warunki
przymierza po to, by nie ponosić konsekwencji złamania go. Można go znaleźć w pierwszych
rozdziałach 1 Mojżeszowej, gdzie Bóg wymienia Adamowi warunkowe obietnice.
1 Mojżeszowa nie nazywa tego przymierzem, jednak całe kryterium przymierza występuje tam.
Jednakże Ozeasz nazywa to później przymierzem.
Ozeasz 6:7
Ale oni jako Adam przestąpili przymierze, tam wykroczyli przeciwko mnie.
Sednem tego przymierza jest Boże przykazanie dla Adama, by nie jadł z 'drzewa poznania
dobra i zła' (1 Mojż. 2:16-17). Przykazanie to zawiera Bożą obietnicę, ale też i karę, gdy Adam nie
będzie posłuszny. Bóg obiecuje Adamowi życie i błogosławieństwo, lecz ta obietnica uwarunkowana
jest Adamowym posłuszeństwem Bożemu przykazaniu niejedzenia owocu z drzewa poznania dobra i
zła. Karą dla Adama za nieposłuszeństwo będzie cielesna i duchowa śmierć, jak również przekleństwo
ziemi, by Adam musiał ciężej pracować na plony. Jedną z konsekwencji grzechu Adama było to, że do
swojej śmierci będzie się musiał trudzić (1 Mojż 4:17-19). Paweł określa to mianem Prawa Grzechu i
Śmierci (by dowiedzieć się więcej, obejrzyjcie serię pt. Paradoks Pawła).
Prawną konsekwencją złamania Tory jest śmierć. Grzech Adama złamał to przymierze z
Bogiem i pozostawił człowieka w upadłym stanie, jednakże wkrótce Bóg zawarł drugie przymierze
odkupienia z Adamem i Ewą (1 Mojż 3:1424). 1 Mojżeszowa nie nazywa tego dokładnie przymierzem,
jednak Bóg daje tu ludziom znaczącą obietnicę. Jest to pierwsza obietnica odkupienia i pierwsza
obietnica przyjścia Chrystusa (1 Mojż 3:15). Zaledwie trzy rozdziały tej niesamowitej księgi, a Jahwe
już daje nam nadzieję na Odkupiciela. Obietnica naszego Stwórcy mówi, że potomek węża ukąsi piętę
potomka Ewy, a potomek Ewy zdepcze głowę potomka węża; jest to przepowiednia tego, że
Przeciwnik zrani Mesjasza na krzyżu, ale to Mesjasz zatryumfuje nad Przeciwnikiem na tym samym
krzyżu.
Przymierze z Noem (1 Mojż. 9)
1 Mojż 9:11
I ustanawiam przymierze moje z wami, że już nigdy nie zostanie wytępione żadne ciało
wodami potopu i że już nigdy nie będzie potopu, który by zniszczył ziemię.
To przymierze jest wyjątkowe w tym, że jest to obietnica dla świata, bezwarunkowa. Jahwe po
prostu wspomina, że już nigdy nie użyje wody do zniszczenia Ziemi. Gdy Ziemia będzie zniszczona,
zanim utworzy nową, to użyje Swego ognia, by ją i niebo stopić.
2 Piotr 3:10
A dzień Pański nadejdzie jak złodziej; wtedy niebiosa z trzaskiem przeminą, a żywioły
rozpalone stopnieją, ziemia i dzieła ludzkie na niej spłoną.
Przymierze z Abrahamem (1 Mojż. 15)
Abrahamowi dano kilka obietnic w tym przymierzu:
obietnicę ziemi
obietnicę potomków
i obietnicę błogosławieństwa i odkupienia
Znakiem tego przymierza jest obrzezanie, na zawsze.
1 Mojż 17:7, 11
I ustanowię przymierze moje między mną a tobą i potomkami twoimi po tobie według
pokoleń ich jako przymierze wieczne, abym był Bogiem twoim i potomstwa twego po
tobie. Obrzeżecie mianowicie ciało napletka waszego i będzie to znakiem przymierza
między mną a wami.
Nasz Mesjasz powiedział, że ci, którzy są dziećmi Abrahama (czyli częścią Jego przymierza),
powinni wykonywać uczynki Abrahama.
Jan 8:39
Odpowiadając, rzekli mu: Ojcem naszym jest Abraham. A Jaszua im rzecze: Jeżeli jesteście
dziećmi Abrahama, spełniajcie uczynki Abrahama.
Uczynki Abrahama to nie tylko obrzezanie, lecz w rzeczywistości cała Tora.
1 Mojż 26:5
Dlatego że Abraham był posłuszny głosowi mojemu i strzegł tego, co mu poleciłem,
przykazań moich, przepisów moich i praw moich
(po hebrajsku mowa tam o Torze).
Chociaż Tora została dana na Synaju, została dana, by zostać spisaną. Przed Mojżeszem Tora
przekazywana była ustnie. Oczywiście ustny system nie był trwałym systemem, będąc spisana, miała
służyć nam lepiej. Chodzi o to, że Boże Słowo, które zawiera Torę, jest niezmienne od samego
początku. Na przykład, to stąd Kain i Abel wiedzieli, kiedy i jakie składać ofiary.
1 Mojż 4:3-5
Po niejakim czasie Kain złożył Jahwe ofiarę z plonów rolnych; Abel także złożył ofiarę z
pierworodnych trzody swojej i z tłuszczu ich. A Jahwe wejrzał na Abla i na jego ofiarę. Ale
na Kaina i na jego ofiarę nie wejrzał. Wtedy Kain rozgniewał się bardzo i zasępiło się jego
oblicze.
Kolejny przykład widać u Noego, który wiedział, jakie zwierzęta są czyste i nieczyste.
1 Mojż 7:2
Ze wszystkich zwierząt czystych weź z sobą po siedem, samca i samicę, a ze zwierząt
nieczystych po parze, samca i samicę.
Chociaż instrukcje w sprawie czystości i nieczystości po raz pierwszy pojawiają się w Biblii w
Torze, oczywiście istniały one dużo wcześniej, jak zresztą każde przykazanie Boga.
Przymierze z Mojżeszem (2 Mojż. 14:1-8)
Znakiem tego przymierza jest Sabat, na wieki.
2 Mojż. 31:16
Synowie izraelscy będą przestrzegać sabatu, zachowując sabat w pokoleniach swoich jako
przymierze wieczne.
Oczywiście nie znaczy to, że Sabat jest tu czymś nowym. Mieliśmy traktować Sabat jako święty
od samego początku, kiedy sam Jahwe zapoczątkował odpoczynek w siódmym dniu.
Izrael wszedł w to przymierze przez wiarę. Przyrzekli Stwórcy swe oddanie przymierzu jeszcze
przed Synajem.
2 Mojż 19:8
Wtedy cały lud odpowiedział razem, mówiąc: Uczynimy wszystko, co Jahwe rozkazał. A
Mojżesz powtórzył Jahwe słowa ludu.
Tak jak powiedział Habakuk.
Habakuk 2:4
Ale sprawiedliwy z wiary swej żyć będzie.
(przeczytajcie też Rzym 1:17; Gal 3:11; Heb 10:38)
Zawarcie przymierza nastąpiło wiarą, a gdy słowa zostały przyjęte na Synaju, Izrael miał nimi
żyć tą wiarą. Tora na Synaju nie została nam dana, by nas usprawiedliwić przed Bogiem, ale by dać
nam sposób, w jaki mamy żyć w wierze dla wiary. Stąd Boża sprawiedliwość objawia się przez nas,
gdy żyjemy Jego przymierzem.
Rzym 1:17
W niej bowiem objawia się sprawiedliwość Boga z wiary w wiarę, jak jest napisane:
Sprawiedliwy będzie żył z wiary.
Jednak Dom Izraela, który jest częścią Izraela, złamał przymierze z Jahwe i nie powrócili do
niego. W ostateczności Bóg z nimi się rozwiódł.
Jer 3:8
Widziała, że oddaliłem wiarołomną krainę Izraela,
wręczając jej dokument rozwodu
z
powodu cudzołóstwa. Jednak jej niewierna siostra Juda nie przejęła się tym i również ona
zaczęła cudzołożyć.
Jednak w tym samym rozdziale Jahwe ogłasza, że Dom Izraela znowu będzie złączony z
Domem Judy; oba znów będą odnowione w przymierzu. Jest to pierwsza wzmianka o Nowym
Przymierzu.
Jer 3:18
W owych dniach dom Judy złączy się z domem Izraela. Przyjdą razem z kraju północy do
kraju, który dałem w dziedzictwo waszym przodkom.
Od tego momentu obietnica Nowego Przymierza wchodzi do języka proroków. Jer 31:31-33 to
najpowszechniej cytowane wersety opisujące Nowe Przymierze.
Opisują one:
Izrael łamie przymierze
Jahwe był ich mężem, ale już nie jest
Jahwe odnawia przymierze z Domem Izraela i Domem Judy wkładając w nich Swą Torę
Będziemy znać Jahwe
Nie będziemy się już musieli nawzajem nauczać Słowa
Grzechy Izraela będą przebaczone
Jer 31:31-33
Oto idą dni – mówi Jahwe – że zawrę z Domem Izraelskim i z Domem Judzkim nowe
przymierze. Nie takie przymierze, jakie zawarłem z ich ojcami w dniu, gdy ich ująłem za
rękę, aby ich wyprowadzić z ziemi egipskiej, które to przymierze oni zerwali, chociaż Ja
byłem ich mężem – mówi Jahwe. Lecz takie przymierze zawrę z Domem Izraelskim po
tych dniach, mówi Jahwe:
Złożę mój zakon (Torę) w ich wnętrzu i wypiszę go na ich
sercu.
Ja będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. I już nie będą siebie nawzajem
pouczać, mówiąc: Poznajcie Jahwe! Gdyż wszyscy oni znać mnie będą, od najmniejszego
do największego z nich – mówi Jahwe. Odpuszczę bowiem ich winę, a ich grzechu nigdy
nie wspomnę.
Choć jesteśmy w nowym przymierzu, nie wszystkie obietnice się jeszcze spełniły. Na przykład,
wciąż uczymy siebie nawzajem Słowa Bożego. To zostanie wypełnione podczas przyjścia naszego
Mesjasza, w zmartwychwstaniu. Najważniejszą rzeczą do zauważenia jest to, że Nowe Przymierze
zdefiniowane jest jako Tora znajdująca się w naszym sercu. Znaczy to, że będziemy chcieli
wykonywać Torę. Niektórzy uczą, że Nowe Przymierze dało nam nowe prawo, ale jest to przeciwne
temu, co uczą prorocy.
Ezechiel 11:19-20
Bo im dam serce jedno i ducha nowego dam do wnętrzności waszych, i usunę serce
kamienne z ciała ich, a dam im serce mięsiste, aby w ustawach moich chodzili, a sądów
moich strzegli, i czynili je; i będą ludem moim, a Ja będę Bogiem ich.
Ezechiel 36:26-27
I dam wam serce nowe, a ducha nowego dam do wnętrzności waszych, i odejmę serce
kamienne z ciała waszego, a dam wam serce mięsiste. Ducha mego dam do wnętrzności
waszej, a uczynię, że w ustawach moich chodzić, a sądów moich przestrzegać, i czynić je
będziecie.
Nasz Mesjasz wprowadził nas w Nowe Przymierze i rozpoczął proces jednoczenia Domu Judy
z Domem Izraela.
Łuk 22:20
Podobnie i kielich, gdy było po wieczerzy, mówiąc: Ten kielich, to nowe przymierze we
krwi mojej, która się za was wylewa.
(a także 1 Kor 11:25)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin