Skat - sposób liczenia szczytów.pdf

(164 KB) Pobierz
Sposób liczenia szczytów:
W celu wyliczenia wartości gry potrzebna jest informacja nt. liczby szczytów (matadorów)
posiadanych przez rozgrywajacego.
Szczytem nazywamy nieprzerwany ciąg waletów licząc od
najstarszego, tj. waleta
trefl.
I tak:
solista mając waleta
trefl gra "Z" szczytami,
natomiast gdy solista nie ma waleta
trefl to gra "BEZ" szczytów.
1. "Z":
z czterema, bo ciąg waletów nie został przerwany,
z trzema, bo brakuje
z dwoma, bo brakuje
też z dwoma, bo brakuje
z jednym, bo brakuje
też z jednym, bo brakuje
też z jednym, bo brakuje
też z jednym, bo brakuje
2. "Bez":
bez jednego, bo brakuje
bez jednego, bo brakuje
bez jednego, bo brakuje
bez jednego, bo brakuje
bez dwóch, bo brakuje
bez dwóch, bo brakuje
bez trzech, bo brakuje
bez czterech, bo brakuje
Przyglądając się powyższym przypadkom stwierdzisz, że analizie poddano tylko cztery atuty - a to
odpowiada tylko grom grand. Jak to wygląda w grach kolorowych gdzie występuje 11 atutów ?
Odpowiedź: analogicznie, gdyż szczyt jest to nieprzerwany ciąg atutów licząc od najstarszego.
Przykłady:
1. atu:
kier; mam następujące karty:
ponieważ ciąg atutów został przerwany brakiem damy kier to gram ''z siedmioma''.
Do skata odłożę: 8 i 9 i zapowiem: kier . Gdy wygram , to policzę sobie:
z 7, gra 8; 8x10=80 punkty.
W przypadku, gdy grałbym z ręki, bo:
w skacie by były:
czyli w ręce miałbym:
to zapowiedziałbym: kier z ręki, zapowiedziany krawiec (śląski szkaciorz powie: herz hand
angesagt schneider). Gdy wygram (przeciwnicy muszą mieć mniej niż 31 oczek !!!), to policzę
sobie:
z 7, gra 8, z ręki 9, schneider 10, zapowiedziany schneider 11; 11x10=110 punkty.
Gdybym jednak zagrał grand z ręki, a przeciwnicy nawet nie byliby schneider to miałbym więcej:
z 4, gra 5, z ręki 6; 6x24=144 punkty.
Doszliśmy do praktycznego spostrzeżenia: mając cztery walety i kolor od asa, to najczęściej (ale nie
zawsze) opłaca się grać grand.
2. atu:
kier; mam następujące karty:
ponieważ ciąg atutów został przerwany brakiem waleta
pik to gram ''z jednym''.
3. atu:
trefl: mam następujące karty:
ponieważ brakuje:
to gram ''bez pięciu''.
Do skata odłożę: 8 i 7. Gdy wygram
bez 5, gra 6; 6x12=72 punkty.
trefla, to policzę:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin