10 PRZYKAZAŃ.txt

(10 KB) Pobierz
http://www.kchds.pl/lbib-pl/14.htm


ORODEK KSZTAŁCENIA BIBLIJNEGO

Lekcja 14

KTO ZMIENIŁ BOŻE PRZYKAZANIA

Zamiast wstępu: Poniżej dokonamy zestawienia Przykazań Dekalogu w wydaniu (wersji) biblijnym, oraz katechizmowym (katechizmu Rzymskokatolickiego): 

Biblijna wersja Dekalogu:

"Jam jest Pan, Bóg Twój, którym cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli." 

I. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mnš. 
 II. Nie uczynisz sobie obrazu rytego ani żadnej podobizny tego, co jest na niebie w górze i co na ziemi nisko, ani z tych rzeczy, które sš w wodach pod ziemiš. Nie będziesz się im kłaniał ani służył. Ja jestem Pan, Bóg Twój, mocny, zawistny, karzšcy nieprawoć ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia tych, którzy mnie nienawidzš, a czynišcy miłosierdzie tym tysišcom tym, którzy mnie miłujš i strzegš moich przykazań. 
 III. Nie będziesz brał imienia Pana, Boga twego, nadaremno; bo nie będzie miał Pan za niewinnego tego, który by wzišł imię Pana, Boga swego, nadaremno. 
 IV. Pamiętaj, aby dzień sobotni więcił. Szeć dni robić będziesz i będziesz wykonywał wszystkie roboty twoje; ale siódmego sabat Pana, Boga twego, jest; nie będziesz wykonywał weń żadnej roboty, ty i syn twój, i córka twoja, sługa twój i służebnica twoja, bydlę twoje i goć , który jest między bramami twymi. Przez szeć dni bowiem czynił Pan niebo i ziemię, i morze, i wszystko, co w nich jest, a odpoczšł dnia siódmego; i dlatego pobłogosławił Pan dniowi sobotniemu i powięcił go. 
 V. Czcij ojca twego i matkę twojš, aby długo żył na ziemi, którš Pan, Bóg twój, da tobie. 
 VI. Nie będziesz zabijał. 
 VII. Nie będziesz cudzołożył. 
 VIII. Nie będziesz kradzieży czynił. 
 IX. Nie będziesz mówił fałszywego wiadectwa przeciw bliniemu twemu. 
 X. Nie będziesz pożšdał domu bliniego twego, ani będziesz pragnšł żony jego, ani sługi jego, ani służebnicy, ani wołu, ani osła, ani żadnej rzeczy, która jego jest.(Wg przekładu ks. Wujka 2 Mjż 20,3-17)

Wersja katechizmowa

"Jam jest Pan, Bóg twój, którym cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli". 

I. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mnš. 
 II. Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno. 
 III. Pamiętaj, aby dzień więty więcił. 
 IV. Czcij ojca twego i matkę twojš, aby długo żył i dobrze ci się powodziło na ziemi. 
 V. Nie zabijaj. 
 VI. Nie cudzołóż. 
 VII. Nie kradnij. 
 VIII. Nie mów fałszywego wiadectwa przeciw bliniemu twemu. 
 IX. Nie pożšdaj żony bliniego twego. 
 X. Ani żadnej rzeczy, która jego jest.  (Wg przekładu ks. A. Czšstki "Duży katechizm religii katolickiej"). 


Już na pierwszy rzut oka widać poważne zmiany treci Dekalogu: 

1. Usunięte zostało całkowicie drugie przykazanie Dekalogu, zabraniajšce tworzenia i kultu wizerunków. Kociół Rzymsko-Katolicki, który dokonał tej poważnej zmiany, wprowadził równoczenie do swych domów modlitw całe mnóstwo obrazów i posšgów, oddajšc im, i uczšc wiernych oddawać im głębokš czeć. 

2. Usunięcie drugiego przykazania spowodowało też zmianę numeracji przykazań, i tak: trzecie przykazanie biblijnego Dekalogu w wersji katechizmowej występuje jako drugie, czwarte, jako trzecie itd. 

3. Aby jednak było Dziesięć Przykazań, Kociół Rzymsko-Katolicki dokonał rozdzielenia dziesištego przykazania, na dwa osobne, co wprowadza dziwne zamieszanie do Dekalogu; jeżeli każde z przykazań Dekalogu nakazuje, bšd zakazuje jakiej jednej sprawy, to IX i X przykazanie w wersji katechizmowej wspólnie dotyczš pożšdania cudzej własnoci. 

4. Kociół Rzymsko-Katolicki dokonał też zmiany treci czwartego przykazania Bożego. Nakaz więcenia właciwego, siódmego dnia tygodnia - soboty - zamieniono na ogólny nakaz więcenia "dnia więtego" poprzez który rozumie się najpierw niedzielę, a następnie inne dni wišteczne roku kocielnego - które wyszczególnia i nakazuje zachowywać katechizm. 

Dokonana zmiana Bożych Przykazań jest wielkim przestępstwem. Pismo więte naucza, że kto narusza chociaż jedno przykazanie, jest przestępcš całego Prawa, kto za znieważa PRAWO BOŻE, ZNIEWAŻA SAMEGO BOGA. (Jak 2,9.10). 

 

II. ZMIANY BOŻEGO DEKALOGU DOKONAŁ KOCIÓŁ RZYMSKO-KATOLICKI.

1. Podana wyżej katechizmowa wersja Dekalogu, zaczerpnięta została z katechizmu ks. A. Czšstki pt. "Duży katechizm religii katolickiej". 

2. Cytaty z dzieł innych teologów rzymsko-katolickich: 

a) Ks. Fr. Spirago "Katechizm Ludowy", t. II, str. 65-66: "Dekalog żydowski obejmował pierwotnie następujšce przykazania: 
 1) Przykazanie oddawania czci tylko prawdziwemu Bogu. 
 2) Zakaz czczenia obrazów i posšgów. 
 3) Zakaz znieważania imienia Bożego. 
 4) Nakaz więcenia sabatu. 
 5) Nakaz czci dla rodziców. 
 6) Zakaz zabijania. 
 7) Zakaz cudzołóstwa. 
 8) Zakaz kradzieży. 
 9) Zakaz fałszywego wiadectwa. 
 10) Zakaz pożšdania rzeczy cudzych. 
 (...) poczynił w nich Kociół Katolicki następujšce zmiany formalne. Drugie Przykazanie dotyczšce czci obrazów złšczył z pierwszym, natomiast dziesište przykazanie Boże rozdzielił na dwa osobne przykazania. (...) Nakaz więcenia sabatu przemienił Kociół na nakaz więcenia niedzieli..." 

b) Ks. W. Zaleski, "Nauka Boża, Dekalogu", s.13: "...Kociół obecnie zakaz o wizerunkach pomija zupełnie, gdyż zawiera się on w zakazie bałwochwalstwa. Nakaz więcenia Szabatu, Kociół zmienił na ogólny nakaz więcenia dnia więtego. (...) "Nie będziesz pożšdał żony bliniego swego", jest w Dekalogu wyszczególnione na pierwszym miejscu. Kociół ujšł to w osobne przykazanie..." 

e) Ks. A. Jankowski "Podręczna Encyklopedia Biblijna", t. I, s. 268: "Analizujšc co do treci tekst Dekalogu wg księgi Wyjcia, należy jako drugie przykazanie wymienić: zakaz kultu wizerunków Jahwe (Wyj 20,4-6); 

Jako trzecie zakaz wzywania nadaremno imienia Bożego (Wyj 20,17), natomiast nasze dziewište - włšczyć do dziesištego (Wyj 20,17), które ogólnie zakazuje grzesznych pożšdań.(...) Dla Orygenesa - wbrew większoci Ojców - stanowił ten zakaz osobne przykazanie (IX), co pocišgało za sobš połšczenie w jedno zakazu kultu innych bóstw i kultu wizerunków. Tego podziału trzyma się Klemens Aleksandryjski, w. Augustyn, wielu łacińskich Ojców, za nimi Kociół Rzymski, a także luteranie..." 

3. Kilka wiadectw o dokonanej przez Kociół Rzymsko-Katolicki zmianie czwartego przykazania Dekalogu (przeniesienia więcenia z soboty na niedzielę). 

a) Znany teolog Stephen Kesnan, "A Doctrinal Catechizm, s. 174: "Pytanie: Czym można udowodnić, że Kociół posiada władzę ustanawiania wišt? Odp. Gdyby nie miał tej władzy, nie mógłby ustanowić niedzieli, pierwszego dnia tygodnia, na miejscu więcenia soboty - siódmego dnia tygodnia, a więc dokonać zmiany nie posiadajšcej uzasadnienia w Pimie więtym..." 

b) kard. Piotr Gasparri, "Katechizm katolicki z polecenia Jego Eminencji X. dr. Augusta Hlonda, Prymasa Polski", s. 78: "...Pytanie 205: Dlaczego w Nowym Testamencie nie więci się soboty? Odp. W Nowym Testamencie nie więci się soboty, ponieważ Kociół zastšpił jš jako więtem niedzielš..." 

c) Katechizm ułożony z ramienia soboru Trydenckiego, ("Catech. ex. door. Con. Trid, ad. parochos, P.III. o.4, u 18) owiadcza wprost "Spodobało się Kociołowi Bożemu, więcenie dnia sobotniego przenieć na niedzielę..." 

4. NIEKONSEKWENCJE RZYMSKO-KATOLICKICH TEOLOGÓW.

Teolodzy ci z jednej strony poważajš Dekalog i głoszš jego więtoć i niezmiennoć, z drugiej strony jednak, na następnych kartach swych ksišżek, beztrosko oznajmiajš o dokonanej przez kociół rzymski zmianie przykazań. 

a) ks. Fr. Spirago, t. II Katechizmu Ludowego, na s. 10 pisze: 

"Prawa wydane przez zastępców Boga, sš tylko wtedy prawdziwymi prawami, jeli nie stojš w sprzecznoci ani z Prawem Bożym objawionym. Nie ma przykazania przeciw przykazaniu Bożemu. Jeli np. cesarz rozkazuje co innego, a jego namiestnik co innego, to przede wszystkim słuchać trzeba cesarza. Podobnie jeli namiestnicy Boga nakazujš co takiego, czego Bóg zakazuje, wspomnieć trzeba na słowa Apostołów, że "więcej trzeba słuchać Boga niż ludzi". 

A nieco dalej, na s. 65: "...Dziesięcioro Bożych przykazań przekształcił Kociół Katolicki, poczynił w nich Kociół, następujšce zmiany formalne. Drugie przykazanie dotyczšce czci obrazów złšczył z pierwszym, natomiast dziesište rozdzielił na dwa osobne przykazania...Nakaz więcenia Sabatu, przemienia kociół na nakaz więcenia niedzieli..." 

Kogo więc należy więcej słuchać? "Namiestników, czy Żywego Boga? Czyje przykazania przestrzegać?! 

b) Ks. W. Zalewski "Nauka Boża, Dekalogu", s. 113: "Dekalog, to dziesięć najważniejszych nakazów...moralnego prawa, ich szczególnš wagę podkrela fakt uroczystego ogłoszenia na górze Synaj.(...) Tylko prawa Synaju sš zawsze wieże życiodajnie, oparte na najgłębszych tęsknotach i potrzebach natury ludzkiej. Na kamieniu wypisał je Bóg, bo jak skała sš one niespożyte, wieczne...Dekalog to najwiętszy kodeks, jaki kiedykolwiek oglšdała ziemia.(...) Treciš Dekalogu sš podstawowe, ogólne normy prawa przyrodzonego. W tym leży największa siła Dekalogu i jego wieczysta aktualnoć i niezmiennoć. 

Niestety i ten teolog nieco dalej stwierdza z dziwnš niekonsekwencjš i nieodpowiedzialnociš: "Nakaz więcenia szabatu, Kociół zmienił na ogólny nakaz więcenia dnia więtego" (s. 13) 

 Jak można zmieniać prawa Boże, które słusznie teolog ten nazwał wczeniej "niespożytymi", "wiecznymi", "powszechnymi", "dotyczšcymi całej ludzkoci", "aktualnymi" i "niezmiennymi"? 


Zakończenie: Zmiana przykazań Bożych, jest sprawš bez precedensu. Jakkolwiek bowiem w starożytnoci, w historii narodu Izraelskiego Przykazania Boże bywały naruszane, lub zaniedbywane, to jednak nie znalazł się nikt, kto ważyłby się wycišgnšć więtokradczš rękę w stronę Dekalogu i dokonać w nim zmian i przekształceń, usuwajšc jedne z przykazań, dzielšc in...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin