przekaz digitalny.docx

(25 KB) Pobierz

Bell: „społeczeństwo postindustrialne oparte jest na usługach […] tym, co się liczy, nie jest obecnie zwykła praca mięśni czy energia, ale informacja”. Był przeświadczony, że przejście do ery postindustrialnej pozwoli przezwyciężyć liczne społeczne deprywacje i podziały epoki industrialnej: dobrze wykształcone społeczeństwo, obywateli zaznających przyjemności rozwoju cywilizacyjnego w możliwie równym stopniu, prosperująca gospodarka globalna, rozwinięty sektor badawczy i racjonalnie funkcjonująca administracja publiczna.

Społeczeństwo informacyjne (pojęcie wymyślone przez Tadao Umesao)- społeczne przeobrażenia wywołane rewolucją informacyjną. (inne określenia to: „globalna wioska” McLuhana,  „społeczeństwo postkapitalistyczne” Dahredorfa czy „społeczeństwo postmodernistyczne” Etzioniego)

Nick Dyer-Witheford doktryna rewolucyjna (która się nie spełniła):

1) Świat jest w stanie całkowitego przekształcenia, gwałtownej przemiany, podobnej w rodzaju i intensywności do tej, jaką było przejście od społeczeństwa rolniczego do przemysłowego w XIX stuleciu.

2) Najważniejszym zasobem nowego społeczeństwa jest wiedza/informacja.

3) Nadrzędną siłą napędową w tej rewolucji/społeczeństwie jest rozwój technologiczny i proces jego rozprzestrzenienia się.

4) W społeczeństwie informacyjnym pokolenie dobrobytu przyćmiło to wywodzące się z gospodarki opartej na produkcji materialnej.

5) Transformacja społeczna towarzysząca tym technicznym i ekonomicznym zmianom jest w istocie pozytywna.

6) Rewolucja informacyjna – techniczna, ekonomiczna i społeczna – zachodzi na skalę globalną.

7) Rewolucja informacyjna jest nie tylko nową fazą ludzkiej cywilizacji, ale także ewolucyjnym krokiem naprzód na rzecz życia samego w sobie

Georga Simmel przewidział, że generalnemu podniesieniu się poziomu wykształcenia społeczeństw będzie towarzyszyć zwiększanie się podziałów pomiędzy grupami, które mają dostęp do wiedzy, a grupami, które są takiego dostępu pozbawione.

1995 r. pojęcie digital divide rozumiano jako podział społeczeństwa na dwie zasadnicze grupy: podłączonych i niepodłączonych do światowej sieci Internet.

Kształt danego rozwiązania technologicznego wpływa na kierunek i kształt zmian społecznych Technologia stanowi w tym ujęciu zmienną podwójnie niezależną: po pierwsze, jej rozwój jest wobec zjawisk zachodzących w innych dziedzinach życia społecznego (gospodarce, polityce, kulturze) autonomiczny, tj. czynniki pozatechnologiczne nie oddziałują na procesy innowacji technologicznej, te ostatnie rządzą się tylko i wyłącznie własnymi prawami; po drugie, to zmiany technologiczne są źródłem zmian społecznych, przy czym – ponieważ właściwości danej technologii są wszędzie, niezależnie od kontekstu społeczno-kulturowego, takie same – wprowadzenie do użytkowania danego rozwiązania technologicznego w każdym społeczeństwie przynosi takie same skutki.

Inna definicja: podział cyfrowy rozumieć „lukę między tymi, którzy mają dostęp do technologii informacyjnych i potrafi ą je efektywnie wykorzystywać, a tymi, którzy takiego dostępu i takich umiejętności nie posiadają” („cyfrowe nierówności” lub „cyfrowe deprywacje”)

Dychotomiczne ujęcie zagadnienia jest zbyt daleko idącym uproszczeniem, a ponadto odnosi się jedynie do aspektu technicznego.

Ścisłe powiązanie coraz większego spektrum działań z nową technologią implikuje sytuację konieczności jej używania. W związku z tym umiejętności obsługi i nieskrępowanego poruszania się po Internecie stają się niemalże podstawowymi kompetencjami we współczesnym świecie.

Nawet wśród mieszkańców najbogatszych regionów świata, o największym nasyceniu technologiami informacyjnymi, znajomość i umiejętności korzystania z tych technologii są bardzo zróżnicowane. W skali makrospołecznej podstawowe ograniczenia wynikają ze stopnia rozwoju państw i regionów. Konsekwencją nierównej dystrybucji zasobów pomiędzy aktorami życia społecznego jest stratyfikacja, dzieląca ludzi pod względem cech społeczno-ekonomicznych, które to w znacznej mierze wpływają na formę i częstotliwość kontaktu z Internetem. Nie bez znaczenia pozostają również czynniki demograficzne. Zarówno płeć, jak i wiek mają duży wpływ na kwestię użytkowanie technologii informacyjnych. Nowy typ zróżnicowania, generowany przez zakres i sposoby wykorzystywania najnowszych technologii informacyjnych, tworzy jeszcze jedną płaszczyznę podziałów społecznych - tak zwane wykluczenie cyfrowe.

Określenia na nową epokę:

(a) rewolucja naukowo-techniczna; (b) era elektroniczna/era informacji (Marshall McLuhan);

(c) społeczeństwo wiedzy (Peter Drucker); (d)społeczeństwo telepatyczne  (James Martin, rok);

(e) trzecia fala (Alvin Toffler); (f) społeczeństwo postindustrialne (Daniel Bell); (g) społeczeństwo ryzy-ka (Ulrich Beck); (h) społeczeństwo sieciowe (Manuel Castells)

 

Informacja miała dla człowieka duże znaczenie od zawsze, lecz dopiero w gospodarce rynkowej stała się ona towarem, który można kupić i sprzedać.

Przeobrażenia te były wynikiem kumulacji nowych wynalazków i wiedzy z dziedziny komunikacji i przesyłu danych np. niezwykle dynamiczny postęp w obszarze mikroelektroniki. Sienkiewicz: wynalezienie komputera (i powstanie systemów łączności, które wykorzystują energię elektryczną) było czwartą rewolucją informacyjną w historii ludzkości (I – druk, II - książki , III – maszyny drukarskiej z ruchomą czcionką).

Kluczowe cechy społeczeństwa informacyjnego: kluczową rolę odgrywają informacja oraz technologie informacyjne i ich oddziaływanie w różnych sferach funkcjonowania nowoczesnego społeczeństw.

Frank Webster, wyróżnia pięć typów definicji sp. inf.: (a) technologiczne; (b) ekonomiczne; (c) zawodowe; (d) przestrzenne; (e) kulturowe.

Podstawy obsługi komputera i szerokiej gamy oprogramowania wymagane są od pracowników coraz niższych szczebli, niezależnie od segmentu rynku pracy. Umiejętności te w coraz większym stopniu wyznaczają nasze możliwości pełnego funkcjonowania w świecie, poczynając od komunikacji za pomocą e-maila czy komunikatorów internetowych, budowania społeczności wirtualnych, poprzez czytanie wiadomości bieżących, szukanie materiałów do nauki i pracy, zamawianie książek w bibliotece, na zakupach przez Internet i zarządzaniu finansami osobistymi online kończąc.

Cechy społeczeństwa:

1) dominacja sektora usług w społecznej strukturze zatrudnienia, sektora czwartego (finanse, ubezpieczenia) oraz sektora piątego (zdrowie, oświata, nauka);

2) wysokie tempo rozwoju sieci komunikacyjnych wraz ze wzrostem znaczenia środków masowego przekazu;

3) edukacja i badania naukowe jako główne źródło innowacji we wszystkich sferach życia;

4) dominacja naukowców i specjalistów w strukturze zatrudnienia;

5) ranga zasobów informacyjnych jako zasobów strategicznych - bezpieczeństwo informacyjne jako istotny element bezpieczeństwa społecznego;

6) znaczny wpływ technologii informacyjnych oraz mediów elektronicznych na zmiany zachowań społecznych („cyberkultura”) - powstanie nowych typów organizacji wirtualnych, sieciowych, wiedzy;

7) postępująca globalizacja, charakteryzująca się rosnącą współzależnością występowania wszelkich zjawisk w skali całego globu oraz postępująca współzależność między systemami życia społecznego, gospodarczego, kulturowego, politycznego i tak dalej;

8) wzrost znaczenia indywidualizmu, pluralizmu i społeczności lokalnych

(O internecie) po raz pierwszy w historii mamy do czynienia z wynalazkiem rozwijającym się w tak szybkim tempie, czemu towarzyszy ogromny wzrost jego znaczenia i niespotykaną jak dotąd na taką skalę siłę przenikania do praktyki społecznej.

Manuel Castells:  „ogół społeczeństwa przekształcają technologię - każdą technologię ulepszając ją, dostosowując i eksperymentując z nią. Dotyczy Internetu – technologii służącej komunikacji. (...) Ponieważ nasze działania opierają się na komunikowaniu, a Internet przeobraża sposób, w jaki się komunikujemy, toteż ma on głęboki wpływ na nasze życie. Jednocześnie sami powodujemy przekształcenie Internetu przez to, w jaki sposób z niego korzystamy.

Z jednej strony daje nam nieocenione możliwości, z drugiej zaś wywiera znaczny wpływ na psychikę i funkcjonowanie jednostek, jak

i całych społeczeństw.

Po pierwsze, Internet jest jednym z najobszemiejszych źródeł wiedzy. W olbrzymiej ilości danych zamieszczonych w Sieci znaleźć można informacje na niemalże każdy temat (dotrzeć do info zaraz po zamieszczeniu, pojawiają się w Sieci dużo szybciej niż w innych mediach,  dużo obszerniejsza, wiadomości na dany temat pochodzą z rozmaitych, często niezależnych źródeł). Użytkownik Internetu może otrzymać fachową pomoc w prawie każdej dziedzinie za pomocą forów i grup dyskusyjnych. Skontaktowanie się z ekspertami w danej dziedzinie niezależnie, gdzie mieszkają.

Po drugie, Internet jest źródłem zasobów ekonomicznych. Ułatwia on funkcjonowanie w gospodarce opartej na wiedzy. Mamy coraz większe możliwości prowadzenia działalności ekonomicznej

w Sieci, poczynając od uczestnictwa w aukcjach internetowych (w roli kupującego lub sprzedawcy), przez robienie zakupów i grę na giełdzie, na bankowości internetowej kończąc. Internet służy również do wyszukiwania najkorzystniejszych ofert, dzięki czemu

można zaoszczędzić czas i pieniądze.

Po trzecie, Sieć daje możliwości budowania i podtrzymywania kapitału społecznego. Dzięki niej mamy możliwość poznawania ludzi o podobnych zainteresowaniach, czy podtrzymywania kontaktu. Użytkownicy mogą być bardziej dostępni dla innych – szerszy krąg odbiorców.

Zagrożenia:

·            uzależnienie od tej technologii, osłabienie zdrowia fizycznego i psychicznego, a także popsucie relacji społecznych, osłabienie kontaktów z rodziną i społeczeństwemec  niemalże każdy temat.10-letniego zatrudnienia).atrudnienia, to w pazysta się w tym roku kalendarzowym już cały urlop,

·            Sieć wytwarza nowy typ podziałów społecznych, marginalizując osoby nie mające do niej dostępu lub nie umiejące w pełni z niej korzystać

 

Wykluczenie cyfrowe” (digital divide) służy do opisania nierówności w dostępie do Internetu.

Poza aspektami technicznymi, czyli samą infrastrukturą i fizycznymi możliwościami korzystania z komputera i Internetu, w coraz większym stopniu umiejętności obsługi i swobodnego poruszania się w Sieci stają się kluczowymi kompetencjami.

 

Kiedyś o dd: zgodnie z założeniami tej strategii, posiadanie technologii wiązało się jednoznacznie z jej używaniem. Dlatego też, analizy cyfrowego wykluczenia były prostym zestawieniem osób mających i nie mających dostępu do Internetu. Chociaż dostęp do Sieci jest oczywiście warunkiem koniecznym przezwyciężenia nierówności, sam w sobie nie rozwiązuje problemów.

Nowe podejście: Pierwsza z nich dotyczyła faktycznego dostępu do nowej technologii, druga zaś kwestii jej użycia. W ten sposób po raz pierwszy ujawniły się pewne zależności między predyspozycjami do korzystania z Sieci, a płcią, wiekiem czy dochodem, miejscem zamieszkania, rasą, a nawet stopniem inwalidztwa à rozgraniczenie pojęć: cyfrowego podziału (digital divide) i cyfrowych nierówno-

ści (digital inequalities).

Nowa definicja dd: „nierówności w dostępie do Internetu, intensywności jego wykorzystania, wiedzy o sposobach szukania informacji, jakości połączenia i wsparcia społecznego,

pomagającego w korzystaniu z Internetu, a także nierówności w zdolności do oceny jakości informacji i różnorodność wykorzystania sieci”

Carsten Fink i Charles Kenny wymieniają cztery wymiary - przepaści:

1) nierówność w dostępie do technologii informacyjnych - sama możliwość korzystania z IT, jak i jakość wykorzystywanego sprzętu, oprogramowania, czy prędkość łącza internetowego;

2) nierówność w możliwościach korzystania z IT - umiejętność korzystania z komputera i Internetu, rozumiana jako kompetencje techniczne i kulturowe, pozwalające na efektywne wykorzystanie technologii;

3) nierówność w czasie korzystania - jest to związane z autonomią użycia, to czy użytkownik ma swobodę w dostępie do technologii informacyjnych, liczy się w tym przypadku zarówno kwestia ograniczeń czasowych, miejsce w którym można korzystać z Internetu, jak i liczba osób korzystająca z tego miejsca;

4) nierówność w zakresie wpływu IT na korzyści społeczne.

Batorski: (+5)  sposób korzystania z nowoczesnych technologii, czyli zdolność umiejętnego i efektywnego wykorzystania Internetu (sprawnego wyszukiwania potrzebnych informacji, oceny jej przydatności) à ważna rola wsparcia społecznego

 

Bariery w minimalizowaniu przepaści:

- rozwój Internetu od początku następował w warunkach nierównomiernego dostępu à trwałe konsekwencje dla jego struktury i zawartości ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin