Flanagan D. - Ruby. Programowanie.pdf

(15617 KB) Pobierz
Poznaj możliwości języka Puby!
W
HELION
O’REILLY
David Flanagan, Yukihiro Matsumoto
Rysunki wykonane przez
why the lucky stiffa
Spis treści
Wstęp............................................................................................................................................... 7
1.
Wprowadzenie.................................................................................................................. 11
1.1. Krótki kurs języka Ruby
1.2. Wypróbuj język Ruby
1.3. Książka — informacje
1.4. Program rozwiązujący sudoku
12
20
24
25
2.
Struktura i uruchamianie programów Ruby......................................................................31
2.1. Struktura leksykalna
2.2. Struktura syntaktyczna
2.3. Struktura plików
2.4. Kodowanie znaków
2.5. Wykonywanie programu
32
39
40
41
43
3.
Typy danych i obiekty........................................................................................................45
3.1. Liczby
3.2. Tekst
3.3. Tablice
3.4. Tablice asocjacyjne
3.5. Zakresy
3.6. Symbole
3.7. Słowa kluczowe true, false i nil
3.8. Obiekty
46
50
66
68
70
72
73
73
4.
Wyrażenia i operatory.......................................................................................................85
4.1. Literały i literały słów kluczowych
4.2. Od\wołania do zmiennych
4.3. Odwołania do stałych
86
87
88
3
4.4. Wywołania metod
4.5. Przypisania
4.6. Operatory
89
91
99
5. Instrukcje i przepływ sterowania........................................................................................ 115
5.1. Instrukcje warunkowe
5.2. Pętle
5.3. Iteratory i obiekty przeliczalne
5.4. Bloki
5.5. Kontrola przepływu sterowania
5.6. Wyjątki i
ich
obsługa
5.7. Instrukcje BEGIN i END
5.8. Wątki, włókna i kontynuacje
116
124
126
136
141
148
158
159
6. Metody, obiekty klasy Proc, lambdy i domknięcia............................................................. 165
6.1. Definiowanie prostych metod
6.2. Nazwy metod
6.3. Nawiasy w metodach
6.4. Argumenty metod
6.5. Obiekty proc i lambda
6.6. Domknięcia
6.7. Obiekty klasy Method
6.8. Programowanie funkcyjne
167
170
172
174
181
188
191
192
7. Klasy i moduły..................................................................................................................... 201
7.1. Definiowanie prostej klasy
7.2. Widoczność metod — publiczne, chronione i prywatne
7.3. Tworzenie podklas
i
dziedziczenie
7.4. Tworzenie i inicjacja obiektów
7.5. Moduły
7.6. Funkcje load i require
7.7. Metody single tonowe i klasa eigenclass
7.8. Wyszukiwanie metod
7.9. Wyszukiwanie stałych
202
218
220
227
232
236
240
242
244
8. Refleksja i metaprogramowanie......................................................................................... 247
8.1. Typy, klasy i moduły
8.2. Wykonywanie łańcuchów
i
bloków
8.3. Zmienne
i stałe
8.4. Metody
8.5. Metody zwrotne
8.6. Śledzenie
248
250
252
254
258
259
4
|
Sp streść
8.7. Moduły ObjectSpace i GC
8.8. Niestandardowe struktury sterujące
8.9. Brakujące metody i stałe
8.10. Dynamiczne tworzenie metod
8.11. Tworzenie łańcuchów aliasów
8.12. Języki do wyspecjalizowanych zastosowań
261
262
264
267
269
274
9. Platforma Ruby.................................................................................................................279
9.1. Łańcuchy
9.2.
Wyrażenia regularne
9.3. Liczby
i
matematyka
9.4. Data i godzina
9.5. Kolekcje
9.6. Pliki i katalogi
9.7. Wejście i wyjście
9.8. Programowanie sieciowe
9.9. Wątki i współbieżność
280
285
295
299
300
320
325
335
340
10. Środowisko Ruby................................................................................................................ 355
10.1.
Uruchamianie interpretera Ruby
10.2. Środowisko najniższego poziomu
10.3. Praktyczne skróty do ekstrakcji
i
raportowania
10.4. Wywoływanie systemu operacyjnego
10.5. Bezpieczeństwo
356
360
368
370
374
Skorowidz.....................................................................................................................................379
Sp s treść |
5
6 I Sp s treść
Zgłoś jeśli naruszono regulamin