jak kocha i wymaga. poradnik dla rodzicw_11.pdf

(1335 KB) Pobierz
JAK KOCHAĆ I WYMAGAĆ
PORADNIK DLA RODZICÓW
Pracownia Wychowania i Profilaktyki
Joanna Sakowska
Anna Zajic
Maria Talar
Marta Witkowska
Warszawa 2011
Spis treści:
Wprowadzenie
………………………………………………………………….…3
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
Jak określać dziecku granice? …………………………….….4
Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami?
………….…....10
Jak zachęcać dziecko do współpracy? ………………….….26
Czy powinno się karać dzieci? ……………………………. 35
Jak zachęcać dziecko do samodzielności? …………………40
Jak uwolnić dziecko od narzuconych mu ról? ……………..47
VII.
Jak mądrze chwalić dzieci?
………………………………………..55
Literatura ……………………………………………………………………. 59
Wprowadzenie
Skuteczność oddziaływań wychowawczych zależy od jakości relacji rodzic (wychowawca) – dziecko.
Co więcej – jak wskazują liczne badania – więź emocjonalna jest najważniejszym czynnikiem
chroniącym przed podejmowaniem przez dziecko zachowań ryzykownych (używanie substancji
psychoaktywnych, agresja,
łamanie
prawa, przedwczesna inicjacja seksualna m.in.). Więź ponadto
pozwala dziecku na osobową identyfikację z dorosłym przez co może on modelować pożądane
zachowania dziecka.
Prawidłowa relacja powinna zawierać w sobie dwa aspekty:
1. Miłość, akceptację, szacunek
2. Granice, normy wymagania
Rodzice mają najlepsze intencje a mimo to czasami ich działania nie przynoszą oczekiwanego
rezultatu. Czy można nauczyć się budowania prawidłowych relacji ? Na pewno koniecznie trzeba się
tego uczyć – i to nie tylko w stosunku do dziecka.
Konkretną, sprawdzoną przez wiele lat funkcjonowania propozycją w tym zakresie, jest program
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców. Zasady wychowawcze proponowane uczestnikom podczas
zajęć opierają się na dialogu i wykorzystują wiedzę z psychologii rozwojowej i komunikacji. Choć
w swej istocie proste w rzeczywistości czasami okazują się trudne w praktycznym stosowaniu,
wymagają bowiem zmiany utrwalonych nawyków i przyzwyczajeń, a te trudniej jest rozbijać niż
kształtować nowe.
Prezentowany Poradnik zawiera najważniejsze wskazania, praktyczne podpowiedzi zachowań,
ćwiczenia
do autorefleksji.
Mamy nadzieję,
że
będzie również zachętą do udziału w zajęciach Szkoły dla Rodziców
i Wychowawców.
Informacje o programie można znaleźć na stronie http://www.ore.edu.pl/
Strona zawiera m.in.: informacje ogólne, tytuły przydatnych pozycji książkowych oraz bank
realizatorów – osób prowadzących zajęcia dla rodziców i wychowawców (tam należy szukać
kontaktu i informacji o możliwości uczestniczenia w zajęciach).
Joanna Sakowska
Na podstawie programu Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
www.ore.edu.pl
Źródło:
www.swierszczyk.pl/dla-rodzicow/
3
I. Jak określać dziecku granice?
Rodzice chyba zapomnieli, iż dzieci bardziej niż czegokolwiek innego potrzebują zasad
życia,
które jasno ustalają, co jest dobre, a co złe.
R. Coles
Czasem słyszy się takie stwierdzenie: „To przekracza wszelkie granice”. O co chodzi?
O jakie granice? Co zostało przekroczone?
W wychowaniu codziennością są sytuacje, w których rodzice i wychowawcy zmierzają się
z pragnieniami czy kaprysami dzieci, ich dobrym bądź uciążliwym czy wręcz nieznośnym
zachowaniem.
Oto kilka przykładów:
Nie będę tego jadł. To jest niedobre.
Kup mi grę. Aaaaaaaaaaaaa…!!! (wrzask na cały sklep).
Pani w szkole jest głupia i wstrętna. Nie pójdę tam więcej.
Nie zostawiaj mnie w przedszkolu. Nie kochasz mnie.
Co się pani czepia? Zawsze tylko mnie pani widzi!
Nie jest
łatwo
odróżnić kaprysy dzieci od ich rzeczywistych potrzeb. Zresztą do jednego i drugiego
dzieci mają prawo. Dopiero reakcja dorosłego może przyczynić się do tego,
że
dziecko samo
spostrzeże różnicę i wyciągnie wnioski albo – wprost przeciwnie – utwierdzi się w przekonaniu,
że
wszystko mu wolno.
Życie
dziecka jest jak droga. Jeśli droga jest dobrze oznakowana, to dziecko bezpiecznie osiągnie
cel.
Nie ma wychowania tam, gdzie nie ma oznakowanych szlaków, po których można się
bezpiecznie poruszać.
Na podstawie programu Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
www.ore.edu.pl
Źródło:
www.swierszczyk.pl/dla-rodzicow/
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin