kupowanie.doc
(
33 KB
)
Pobierz
n
n
A. Falkowski, T. Tyszka, Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2009.
n
Założenie, że konsumenci w swoich decyzjach dążą do maksymalizacji użyteczności i że posiadają dobrze określone, wewnętrznie spójne preferencje, pozostaje w wyraźnej niezgodzie z zakupami impulsywnymi.
n
Wielkość popytu nie zależy tylko od ceny, ale również od różnych marketingowych zabiegów.
n
Wielkie przytacza eksperyment nad 4000 amerykańskimi konsumentami.
n
Większość zakupów była niezaplanowana!
n
Zaplanowane zakupy były wyjątkiem a nie regułą.
Eksperyment Wielkiego
n
Zakupy specjalnie zaplanowane – 34%
n
Zakupy zaplanowane ogólnie (bez określenie gatunku) – 11%
n
Zakupy zastępcze (kiedy kupuje inny rodzaj produktu niż zaplanował) – 3%
n
Zakupy niezaplanowane – 52%
Zakupy impulsywne
n
Szczególna kategoria zakupów nieplanowanych.
n
Dokonane pod wpływem nagłej chęci, impulsu.
n
Konsument odczuwa przymus zakupu.
n
Taki impuls skłania zazwyczaj do natychmiastowego zakupu.
Zakupy impulsywne
n
Nie wszystkie kategorie produktów kupowane są jednakowo często w sposób niezaplanowany.
n
Rzadko tak kupujemy typowe produkty: cukier, jajka, mleko.
n
Częściej: odzież biżuterię, słodycze.
Zakupy impulsywne
n
Kupując pod wpływem impulsu kierujemy się specyficzną motywacją: chcemy sobie poprawić nastrój, poczuć się kimś ważnym.
n
Są to motywy związane z wizerunkiem siebie.
Zakupy impulsywne
n
Ludzie różnią się natężeniem skłonności do kupowania impulsywnego.
n
Jest to powiązane z temperamentem.
n
Ponadto, to kobiet zazwyczaj kupują produkty związane z estetyką i emocjami, więc one częściej ulegają pokusie nieplanowanych zakupów.
n
Sklepy dysponują całym zestawem środków, aby skłonić nas do niezaplanowanych zakupów.
Odpowiednia atmosfera w sklepie
n
Na atmosferę składają się kolory, dźwięki zapachy i inne elementy.
n
Przyjemna atmosfera ma skłonić klienta do dłuższego przebywania w sklepie (a tym samym do większych zakupów).
n
W tym celu centra handlowe stają się centrami rozrywki (place zabaw dla dzieci, kawiarnie itd.
Odpowiednia atmosfera w sklepie
n
Ponadto dowiedziono, że poprawiając nastrój klienta wpływamy na jego ocenianie (oceny są wyższe).
n
Supermarkety często na wejściu do sklepu umieszczają owoce, by wywołać wrażenie świeżości produktów znajdujących się w sklepie.
Odpowiednia atmosfera w sklepie
n
Niekiedy w obrębie sklepu buduje się piekarnie…
n
Starannie się dobiera się oświetlenie, na przykład tak aby podkreślić żywość kolorów (tkanin itd).
n
Na ogół dobiera się muzykę relaksującą, „nienarzucającą się”.
Odpowiednia atmosfera w sklepie
n
Eksperyment: w sklepie sprzedającym wina muzyka klasyczna (w przeciwieństwie do pop) sprzyja zakupom droższych gatunków.
n
Eksperyment: konsumenci dłużej siedzieli w restauracji przy wolniejszej muzyce (także pili więcej).
Rozplanowanie przejść sklepowych
n
Należy tak zaprojektować przestrzeń sklepu, aby kupujący przemierzał jak najwięcej powierzchni sklepowej.
n
Wówczas są długo wystawieni na oddziaływanie bodźców sklepowych.
n
Klient, który kupuje tylko w określonym miejscu sklepu (np. tylko na stoisku monopolowym), kupuje mniej.
n
Towary pierwszej potrzeby (chleb, mleko) umieszcza się w odległych zakątkach sklepu.
n
Od czasu do czasu zmienia się rozmieszczenie produktów, aby konsument nie szukał ich automatycznie.
n
W sklepie wyróżnia się obszary intensywnej i słabszej sprzedaży.
n
Intensywna sprzedaż: zewnętrzne przejścia między pólkami, początek i koniec przejść oraz obszar przy kasach.
n
Obszary słabszej sprzedaży: początek drogi odbywanej przez klientów, z lewej strony przejść między pólkami i na pólkach przy podłodze.
n
Szczególnie atrakcyjna wysokość: pozi
om oczu konsumenta.
n
Sprzedaż artykułów rozmieszczonych na poziomie pasa osiąga 74% sprzedaży artykułów na półkach na poziomie oczu (na poziomie podłogi tylko 54%)
Wystawy wewnątrzsklepowe
n
Pierwszy sposób: wyroby układa się w piramidach końcach przejść między półkami (z tablica informacyjną).
n
Drugi sposób: wypełnia się pojemnik (np. plastikowy) wyrobami (też z informacyjną tablicą).
Wystawy wewnątrzsklepowe
n
Wystawy powinny być często zmieniane, aby nie stały się czymś zwyczajnym.
n
Wystawa nie może być zbyt starannie poukładana (klienci boją się brać towar)
n
Produkty na wystawie powinny być łatwo dostępne, nie może ich być zbyt dużo (puste miejsca wywołują wrażenie częstych zakupów).
Witryny
n
Mają przyciągać uwagę przechodniów.
n
Przy ich urządzaniu często zatrudnia się specjalnych dekoratorów, którzy łączą umiejętnie efekty światła, koloru, kształtu itd.
n
Istotne jest dopasowanie witryny do sezonu, ważnych wydarzeń lokalnych i in.
Cenowe promocje
n
W 1988 r. zrobiono badania 2400 amerykańskich produktów spożywczych.
n
Obniżka ceny zwiększyła sprzedaż o 35%
n
Obniżka ceny + reklama w mediach – o 173%
n
Obniżka ceny + reklama w sklepie – o 279%
n
Obniżka ceny + reklama w mediach + reklama
w sklepach – o 545%
Efekt asymetrycznej dominacji
n
Obok ręczników, które chcemy sprzedać, kładziemy inne o podobnej cenie, ale wyraźnie gorszej jakości.
Narzucenie konsumentom norm
n
Prażona kukurydza w multikinie
n
Prezenty na walentynki (i wiele innych okazji), których liczba rośnie
n
Co jest na topie, a co nie…
n
W dzisiejszym świecie ogromna część naszej wiedzy o społecznej i ekonomicznej rzeczywistości pochodzi nie z bezpośredniej obserwacji czy doświadczenia, lecz z mediów (nieprawdziwy obraz rzeczywistości).
n
Istnieje związek między częstością oglądania telewizji a przekonaniami na temat powszechności produktów i zachowań związanych z wystawnym trybem życia.
n
Jeżeli kupowanie jest tak powszechne, jak to pokazuje telewizja, to należy się do tego dostosować…
n
Im bardziej mamy zaprzątniętą uwagę (np. dziećmi), tym bardziej podatni jesteśmy na impulsywne zakupy.
Taktyki sprawowania kontroli
Obniżanie chęci posiadania produktu
n
Taktyka unikania (nie chodzimy do sklepów zbyt często)
n
Taktyka odraczania i odwracania uwagi (jeżeli konsumentowi uda się oprzeć impulsowi choć na krótką chwilę, na początku, to ma szansę oprzeć mu się w ogóle)
Taktyki sprawowania kontroli
Obniżanie chęci posiadania produktu
Taktyka zastępowania (zakup jabłka zamiast pączka)
Taktyki sprawowania kontroli
Zwiększanie siły woli.
n
Taktyka samoograniczenia (jeżeli lodówka jest pusta, to się nie przejemy, jeżeli płacimy gotówką, a nie kartą, kupujemy mniej)
n
Monitorowanie procesu wydawania pieniędzy (od zaspokojenia chwilowej potrzeby odwodzi nas uszczuplenie portfela)
Taktyki sprawowania kontroli
Zwiększanie siły woli.
n
Taktyka analizy kosztów psychicznych (koncentrujemy się na negatywnych stanach psychicznych, takich jak poczucie winy, po wykonaniu niewłaściwego zachowania, np. zakupu kolejnych butów).
Plik z chomika:
pciola1
Inne pliki z tego folderu:
analiza.doc
(33 KB)
MACIERZE.doc
(53 KB)
macierze_moje_i_rzad_stat - Z INTERNETU 30.12.2007.doc
(99 KB)
ENCYKLOPEDIA_PRAWA(1).doc
(68 KB)
mark sciaga.doc
(49 KB)
Inne foldery tego chomika:
europeistyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin