zarzadzanie praca - III.doc

(220 KB) Pobierz
I

INSTRUMENTY ZARZĄDZANIA PRACĄ

 

Instrumenty zarządzania pracą - to metody i techniki pozwalające efektywniej zarządzać pracą, tak by była ona bardziej wydajna i gwarantowała wysoką jakość wytwarzanych dóbr, aby była bardziej przyjazna człowiekowi i bezpieczna, a tym samym spełniała oczekiwania wiązane z pracą, zarówno pracownika jak i pracodawcy.

 

I - ANALIZA PRACY

 

1. Zinterpretować pojęcie analizy pracy oraz wymienić jej podstawowe cele

Pojęcie analizy pracy - to badanie elementów składających się na proces pracy, związanych z realizacją określonego zadania, pod kątem:

- czynności prowadzących do wykonania zadania,

- umiejętności, zdolności i doświadczenia niezbędnych do ich wykonania,

- wymagań psychofizycznych stawianych wykonawcy przez pracę,

- narzędzi i sprzętu potrzebnego do wykonania zadania.

Cele analizy pracy

- określenie i ocena wymagań stawianych przez pracę pracownikom, pod względem ich przygotowania zawodowego i osobistych kompetencji

- porównanie wymagań kwalifikacyjnych stawianych przez pracę z kwalifikacjami posiadanymi przez pracownika

- ocena zadań stawianych pracownikom w związku z pracą oraz stopnia ich wywiązywania się z nałożonych na nich obowiązków

- likwidacja przyczyn / źródeł nieprawidłowości w procesie pracy

- usuwanie zakłóceń pojawiających się w toku pracy oraz przeciwdziałanie ich występowaniu

- usprawnienie organizacji pracy

- poprawa warunków pracy

- zwiększenie bezpieczeństwa pracy

- poprawa jakości wytwarzanych produktów

- wzrost wydajności pracy

 

2. Wyjaśnij na czym polega istota analizy pracy i co stanowi jej przedmiot

Istota analizy pracy

nastawienie na zadania, skupiające uwagę na zadaniach i wynikających stąd obowiązkach związanych z ich realizacją oraz na wynikach, jakie należy uzyskać w efekcie ich wykonania.

nastawienie na człowieka, koncentrujące uwagę na wymaganiach stawianych wykonawcy przez pracę, jego zachowaniach z tym związanych, wykonywanych czynnościach, niezbędnych przy tym kompetencjach, umiejętnościach, zdolnościach i cechach osobowościowych.

Przedmiot analizy pracy

- czynności związane z realizacją określonego zadania

- wymagania stojące w związku z tym przed wykonawcami

- kwalifikacje wymagane i rzeczywiste wykonawców

- wysiłek psychonerwowy i fizyczny ponoszony przez pracowników w trakcie realizacji zadania (uciążliwość pracy)

- istniejący stan w zakresie warunków pracy

- czas pracy i otrzymywane przez pracowników wynagrodzenie

- współpraca z innymi stanowiskami pracy

 

3. Scharakteryzować przebieg działań składających się na analizę pracy

Przebieg działań składających się na analizę pracy

- ustalenie czynności / operacji wykonywanych na stanowisku pracy w związku z realizacją określonego zadania, z uwzględnieniem ich kolejności, częstotliwości i sposobu wykonania;

- ocena celowości wykonania określonych działań;

- określenie przestrzeni pracy właściwej dla realizowanego procesu, poprzez identyfikację przebiegu ruchów pracownika w układzie horyzontalnym i wertykalnym;

- sprecyzowanie wymagań natury fizycznej (ostrość wzroku i słuchu, zręczność, natężenie pracy mięśni);

- sprecyzowanie wymagań intelektualnych, osobowościowych, takich jak: inteligencja, wiedza, pomysłowość i inicjatywa, twórcze myślenie, uwaga (podzielność i koncentracja), siła woli (wytrwałość), zdolność kierowania zespołem, umiejętność współdziałania, poczucie odpowiedzialności;

- określenie uciążliwości stwarzanych przez warunki, w jakich wykonywana jest praca, a których źródłem jest środowisko pracy.

 

4. Wymienić główne źródła informacji o pracy, z których należy korzystać w trakcie analizy pracy

Źródła i metody gromadzenia informacji niezbędnych do przeprowadzenia analizy pracy

1) Źródła informacji i metody zbierania informacji

- proces pracy (obserwacja ciągła, obserwacja migawkowa, metoda fotofilmowa)

- wykonawca (obserwacja ciągła, obserwacja migawkowa, metoda fotofilmowa, metoda ankietowa, metoda wywiadu)

- dokumentacja (analiza dokumentacji)

2) sposoby prezentacji informacji

- schematy

- karta przebiegu

- wykazy przebiegu

- modele makiety

- opis słowny

- rysunki i szkice

- kwestionariusze

- tabele, zestawienia

 

5. Jakie efekty można uzyskać w wyniku analizy pracy

- kryteria lub standardy wykonania pracy w kategoriach: 1) wydajności 2) fachowości (kompetencji)

- inf. o charakterze i rodzaju umiejętności niezbędnych przy wykonywaniu danej pracy

- inf. na temat potrzeb szkoleniowych

- inf. służące projektowaniu i przeprojektowaniu procesów pracy

- informacje przydatne w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy

- inf. niezbędne przy określaniu relatywnej wartości badanej pracy oraz znaczenia jej wkładu w wyniki działalności firmy

Pytania pomocnicze przydatne w trakcie analizy pracy: m.in.

- Czy pracownicy dysponują zasobem wiedzy, umiejętnościami i zdolnościami niezbędnymi przy wykonywaniu danej pracy?

- Czy praca ta jest możliwa do wykonania, czy pracownicy są w stanie sprostać trudnościom związanym z zapewnieniem zadanej jakości pracy i zawsze wykonywać ją zgodnie z ustalonymi odgórnie wzorcami?

- Czy pracownicy mają dostęp do informacji, które umożliwiają im uporanie się z trudnościami, kiedy te zaczynają pojawiać się, czy też dopiero wówczas gdy jest już za późno na to, by móc im skutecznie przeciwdziałać?

- Czy potrzebne jest dodatkowe przeszkolenie pracowników?

- Czy potrzebne jest przeprojektowanie stanowiska pracy?

- Czy potrzebna jest zmiana wyposażenia stanowiska pracy w środki techniczne?

- Czy potrzebna jest modyfikacja procesu pracy?

- Czy potrzebne jest zreformowanie systemu ocen poziomu wykonania pracy?

- Czy potrzebne jest zreformowanie systemu wynagradzania?

 

II - PRZEGLĄDY I OCENY STANOWISK PRACY

 

1. Jakiemu celowi powinny służyć przeglądy i oceny stanowisk pracy

Cele przeglądów i oceny stanowisk pracy

- wzrost wydajności pracy

- racjonalizacja wykorzystania zasobów pracy

- racjonalizacja eksploatacji środków pracy

- racjonalizacja wykorzystania materiałów

- podniesienie poziomu technicznego, technologicznego i organizacyjnego na stanowisku pracy

- poprawa warunków pracy na stanowisku, w tym poprawa sytuacji w zakresie BHP / obniżenie poziomu ryzyka zawodowego

Przeglądy i oceny stanowisk pracy stanowią diagnostyczną metodę organizatorską wykrywania potrzeby zmian stanu istniejącego, ukierunkowanych na:

- zwiększenie efektywności procesu przetwarzania,

- poprawę warunków pracy na stanowisku.

 

2. Jaki zakres powinna obejmować ocena stanowiska pracy

Zakres oceny stanowiska pracy

- ocena poziomu technicznego

- ocena poziomu technologicznego

- ocena poziomu organizacyjnego

- ocena warunków pracy na stanowisku

- ocena warunków ekonomicznych związanych ze stanowiskiem

 

3. Na czym polega ocena poziomu technicznego i technologicznego stanowiska pracy

Ocena poziomu technicznego i technologicznego stanowiska pracy

Oceny cząstkowe stanowiska pracy odnoszą się do:

1)Nowoczesności maszyn i urządzeń;

2)Stopnia ich zużycia, w tym:

- Obniżenia zdolności produkcyjnej w stosunku do wielkości pierwotnej,

- Wieku maszyn,

- Stopnia ich amortyzacji,

- Pogorszenia parametrów eksploatacyjnych,

- Wzrostu awaryjności maszyn i urządzeń;

3)Wyposażenia w narzędzia i pomoce warsztatowe pod względem:

- Kompletności,

- Jakości i przydatności do realizowanych na stanowisku procesów technologicznych;

4)Zakresu mechanizacji i automatyzacji prac na stanowisku.

 

4. Ocena poziomu organizacyjnego stanowiska pracy

Ocenom cząstkowym podlegają:

- Poprawność usytuowania stanowiska pracy w stosunku do innych stanowisk w ciągu technologicznym,

- Wielkość i kształt powierzchni roboczej stanowiska,

- Rozmieszczenie elementów wyposażenia na stanowisku pracy,

- Formy organizacji pracy zastosowane na stanowisku,

- System pracy obowiązujący na stanowisku,

- Racjonalność obsady osobowej na stanowisku pracy.

- Organizacja i stan zaopatrzenia stanowiska pracy w dokumentację techniczną oraz w środki i przedmioty pracy,

- Stan obsługi logistycznej stanowiska,

- Organizacja i stan obsługi konserwacyjno-remontowej stanowiska,

- Wykorzystanie mocy produkcyjnej maszyn i urządzeń zainstalowanych na stanowisku,

- Organizacja odbioru wyrobów i odpadów ze stanowiska,

- Organizacja kontroli jakości na stanowisku.

 

5. Oceny cząstkowe składające się na ocenę warunków na stanowisku pracy

Ocenom cząstkowym podlegają:

1)Uciążliwość pracy przejawiająca się w:

- Obciążeniu fizycznym i psychonerwowym pracownika zatrudnionego na stanowisku,

- Monotonii pracy i monotypii,

- Nieprzystosowaniu ergonomicznym stanowiska pracy;

2)Warunki środowiska materialnego (temperatura i wilgotność powietrza, zapylenie, substancje toksyczne, hałas, oświetlenie, wstrząsy, wibracje i in.);

3)Stan BHP, w tym:

- Stan zagrożenia wypadkowego,

- Stan wyposażenia  stanowiska w urządzenia i sprzęt ochronny i sygnalizacyjny,

- Stan zabezpieczenia przeciwpożarowego,

- Stan wyposażenia pracownika w środki ochrony indywidualnej,

- Stan wyposażenia stanowiska w niezbędne instrukcje, oznaczenia i napisy ostrzegawcze.

 

6. Podstawowe źródła informacji wykorzystywane w trakcie oceny stanowiska praca

1)Dokumentacja związana w określony sposób z ocenianym stanowiskiem pracy

- Dokumentacja techniczno-ruchowa maszyn i urządzeń

- Projekt organizacji stanowiska pracy

- Dokumentacja technologiczna

- Rysunki wytwarzanych wyrobów / półwyrobów

- Warunki techniczne wykonania i odbioru wyrobów

- Normy pracy, normatywy materiałowe

2)Samo stanowisko pracy i realizowane na nim procesy

3)Pracownicy zatrudnieni na ocenianym stanowisku pracy lub w jakiś sposób z nim związani (brygadzista, mistrz, osoba dokonująca odbioru technicznego urządzeń po ich zainstalowaniu na stanowisku, kontroler jakości, technolog, organizator produkcji)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin