Apetyt na region. Ogólnopolskie badania opinii publicznej 2013 (art.).pdf

(1604 KB) Pobierz
OGÓLNOPOLSKIE BADANIA
OPINII PUBLICZNEJ
WRZESIEŃ 2013
„PODKARPACKIE BADA POLAKÓW „APETYT NA REGION”
Województwo Podkarpackie, które może poszczycić się najbardziej różnorodną kuchnią regionalną
i największą liczbą certyfikowanych produktów tradycyjnych, zarejestrowanych przez Ministerstwo
Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zapytało Polaków o ich „apetyt na region”. Celem tego prekursorskiego w Polsce
badania było poznanie trendów i kierunków, w których zmierza turystyka kulinarna w Polsce, zbadanie
zainteresowania Polaków produktami tradycyjnymi i wpływ oferty kulinarnej i kulinarnych produktów
turystycznych na turystyczne decyzje zakupowe Polaków.
Okazuje się, że dla współczesnego turysty, dobre jedzenie to już nie tylko dodatek do wakacji. Smakowanie
lokalnej kuchni i tradycyjnych potraw znacząco zwiększa naszą satysfakcję z wyjazdu.
Możliwość
doświadczania autentyczności miejsca poprzez kontakt z lokalną kuchnią jest unikatowym atraktorem
czynnikiem, którego sobie nie uświadamiamy w pierwszej chwili, nie zastanawiamy się nad nim, jednak
w momencie, kiedy go doświadczamy, staje się dla nas bardzo ważny i
z wyjazdu tylko „udanego” może
uczynić wyjazd „doskonały”, długo wspominany i wzbudzić w nas chęć powrotu w dane miejsce, aby
ponownie spróbować potraw, które nas zachwyciły.
Badanie „Apetyt na region” zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia oraz Citybell Consulting na początku
września 2013 r. metodą wywiadów internetowych (CAWI) na ogólnopolskiej próbie liczącej 1026 osób.
W badaniu wzięli udział mieszkańcy miast powyżej 100 tys. mieszkańców, którzy w przeciągu ostatnich
24 miesięcy przynajmniej dwa razy wyjechali w celach turystycznych lub wypoczynkowych w Polskę.
TURYSTYKA BIJE REKORDY
Turystyka osiągnęła już pozycję największej gałęzi światowej gospodarki, wyprzedzając przemysł czy
wydobycie surowców. Wartość międzynarodowego ruchu turystycznego szacuje się na ponad bilion
dolarów, a jego dynamika wzrostu sięga 3-4 %. W 2012 roku Europę odwiedziło 534 miliony turystów,
aż o 17 milionów więcej niż w 2011 r.
Co skłania nas do podróżowania? Chęć odkrywania, oderwanie się od codzienności, przeżycie czegoś
wyjątkowego, zdobycie nowych doświadczeń. Motywy są te same od lat. Zmieniła się jednak forma. Coraz
częściej uciekamy od wszystkiego co masowe, szukając autentyczności i unikatowych doświadczeń przez
kontakt z ludźmi, ich kulturą, przez kontakt z lokalną, regionalną kuchnią.
EKOTURYSTYKA
Nade wszystko chcemy doświadczać i „smakować” nasze podróże.
To właśnie chęć podróżowania poza utarte szlaki, sprawiła że turystyka
zaczęła się rozwijać. Teraz mówimy już częściej o
ekoturystyce, turystyce
naturalnej
czy
turystyce przygodowej,
czy o
turystyce kulinarnej,
będącej przedmiotem naszego badania.
To szczególny typ podróżowania,
którego głównym celem jest poznawanie tajników miejscowej kuchni,
próbowanie, czy raczej „doświadczanie” jedzenia danego kraju czy
regionu. Turystyka kulinarna jest formą turystyki kulturowej. Poznając
dania i produkty kulinarne danego regionu, poznajemy jednocześnie jego
kulturę, zabytki i przyrodę.
Podróżowanie odpowiedzialne,
z poszanowaniem przyrody
TURYSTYKA NATURALNA
Podróżowanie do miejsc
dziewiczych, aby cieszyć się
naturą
TURYSTYKA PRZYGODOWA
Podróże, związane z kontaktem
z przyrodą, które wymagają
umiejętności fizycznych,
wytrzymałości i zawierają w
sobie pewien stopień ryzyka.
Badanie zrealizowane przez Citybell Consulting i ARC Rynek i Opinia na początku września 2013 r.
CZEGO POLACY OCZEKUJĄ OD WYJAZDÓW TURYSTYCZNYCH?
Praktycznie każdy z badanych
(97%)
od wyjazdu turystycznego oczekuje oderwania
od codzienności,
wypoczynku i odstresowania się.
Chcemy też podczas wyjazdu
„naładować akumulatory”,
by zebrać siły
oraz energię do dalszej pracy
(93%).
Nie mniej ważne jest dla nas podczas podróży
odkrywanie nowych
rzeczy, przeżycie czegoś wyjątkowego, zdobycie nowych doświadczeń (ponad 80%).
Ważna jest dla nas też
cisza (77%), kontakt z lokalną specyfiką miejsca,
w którym wypoczywamy
(75% respondentów)
i możliwość
aktywności fizycznej
w czasie wyjazdu
(71%).
Co ciekawe, najmniej zależy nam na
imprezowym
spędzaniu wyjazdu (39%)
i na
luksusach
w trakcie podróży
(32%).
Co jest dla nas ważne, kiedy jesteśmy już na wyjeździe turystycznym?
W Polsce, podobnie jak zagranicą, widać wyraźnie trend związany z jakością oferty turystycznej. Cena nadal
jest ważna dla
87%
respondentów, ale takie czynniki, jak
smaczne jedzenie (75%), położenie blisko wody
(64%), możliwość aktywnego wypoczynku (60%) znacząco zwiększają naszą satysfakcję z pobytu.
Widać
także wyraźnie, że w obszarze naszych zainteresowań w znacznym stopniu znajdują się doznania kulinarne
związane z lokalną, tradycyjną kuchnią.
Możliwość próbowania kuchni regionalnej podczas wyjazdu
jest
ważna dla blisko
60%
badanych, a co drugi ankietowany polski turysta
(50%)
ceni sobie i korzysta
z
możliwości zakupu produktów oraz potraw przygotowanych z produktów od lokalnych dostawców.
Chęć spróbowania lokalnych specjałów wyrabianych z naturalnych produktów wysokiej jakości jest nawet
wyżej ceniona i bardziej pożądana niż
udogodnienia dla rodzin z dziećmi (tylko 34%) i lokalizacja blisko
dyskotek czy klubów (jedynie 18%).
To ważny sygnał dla wszystkich podmiotów związanych z turystyką –
regionów, miast, biur podróży, hoteli i pensjonatów, restauracji, organizatorów wydarzeń lokalnych.
Jak pokazuje badanie, smakowanie lokalnej kuchni i tradycyjnych potraw znacząco zwiększa naszą
satysfakcję z wyjazdu.
Możliwość doświadczania autentyczności miejsca poprzez kontakt z lokalną
kuchnią jest unikatowym atraktorem
– czynnikiem, którego sobie nie uświadamiamy w pierwszej chwili,
nie zastanawiamy się nad nim, jednak w momencie, kiedy go doświadczamy, staje się dla nas bardzo ważny
Badanie zrealizowane przez Citybell Consulting i ARC Rynek i Opinia na początku września 2013 r.
i
z wyjazdu tylko „udanego” może uczynić wyjazd „doskonały”, długo wspominany i wzbudzić w nas chęć
powrotu w dane miejsce, aby ponownie spróbować potraw, które nas zachwyciły.
JESTEŚMY OTWARCI NA NOWE SMAKI
Chcemy tego co nowe, szukamy wyjątkowych produktów! Naturalnych, świeżych i pysznych.
Zwłaszcza na
wakacjach, kiedy jesteśmy otwarci na nowe doznania, także te kulinarne (tylko 1/5 badanych nie lubi
próbować nowych produktów i wybiera sprawdzone potrawy). Szukamy smaków, które nas zachwycą,
nowych potraw, których do tej pory nie mieliśmy szansy czy okazji spróbować, a których wspomnienie
zabierzemy ze sobą z wakacji.
Podróż w nowe miejsce dla większości z nas (78% badanych) jest
okazją do próbowania kuchni lokalnej.
Na dodatek jesteśmy wręcz skłonni
nadłożyć drogi, by zjeść posiłek w niepowtarzalnym miejscu (aż 72%).
Powodem tego jest fakt, że w naszym otoczeniu
za dużo jest tego, co masowe i standardowe,
a
za mało
tego, co autentyczne i niepowtarzalne.
Z tym stwierdzeniem zgadza się
ponad 70% badanych.
Co ciekawe, to panowie (68%) są bardziej skłonni wybrać restaurację, która oferuje dania regionalne,
co potwierdza teorię, że są prawdziwymi kulinarnymi smakoszami. Prawie w tym samym stopniu
i panie, i panowie chętnie nadłożą drogi, aby zjeść w niepowtarzalnym miejscu (73% - kobiety,
71%
-
mężczyźni).
Dlatego też, jeśli tylko mamy wybór, chętniej wybierzemy dania kuchni regionalnej. Na pytanie „Które
danie podczas wyjazdu wakacyjnego w jednym z regionów Polski, wybrałaby Pan/Pani mając do wyboru
szeroką ofertę dań w ten samej cenie?”
ponad połowa z nas
(54%) w takim wypadku wybiera danie
kuchni regionalnej, którego jeszcze nie jadła. A na dania przyrządzane z regionalnych produktów
skusiłoby się aż 78% badanych. Tylko 8% zamówiłoby znane, sprawdzone polskie danie np. kotlet
schabowy, kotlet mielony, kurczaka czy karkówkę z grilla.
Zaledwie
4% badanych,
mając do wyboru danie
regionalne, którego jeszcze nie próbowali, zdecydowałoby się na
pizzę, kebab czy makaron.
Wpływ na to mają dwa czynniki: chęć próbowania nowych smaków i zdrowe odżywianie,
do którego
przykładamy coraz większą wagę. Ze zdrowym pysznym jedzeniem kojarzy nam się właśnie
kuchnia
regionalna i tradycyjne potrawy
przyrządzane na miejscu ze świeżych produktów od lokalnego wytwórcy.
Badanie zrealizowane przez Citybell Consulting i ARC Rynek i Opinia na początku września 2013 r.
Badanie zrealizowane przez Citybell Consulting i ARC Rynek i Opinia na początku września 2013 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin