Gilson E. Bóg i ateizm.pdf

(4957 KB) Pobierz
Étienne Gilson
Bôg i ateizm
Etienne Gilson
Bóg i ateizm
Tłumaczenie
Maria Kochanowska
Piotr Murzański
Wprowadzenie
Karol Tarnowski
Wydawnictwo Znak, Kraków 1996
SPIS TREŚCI
K a ro l T arn o w ski,
W prow adzenie...................................................................
7
BÓG 1 FILOZOFIA
tłum. Maria Kochanowska
Przedm ow a........................................................................................................
I. Bóg i filozofia g re c k a ..............................................................................
II. Bóg i filozofia chrześcijańska..................................................................
III. Bóg i filozofia now ożytna........................................................................
IV. Bóg i myśl w spółczesna...........................................................................
TRUDNY ATEIZM
tłum. Piotr Murzański
H en ri G ouhier,
Przedm ow a............................................................................111
15
23
45
66
86
Trudny a tc iz m ..................................................................................................115
1. Jaki Bóg u m a rł? ..................................................................................... 118
2. Ateizm obojętności.................................................................................. 126
3. Co ateiści nazywają B ogiem ?............................................................... 128
4. Próba ateizmu naukow ego..................................................................... 135
5. Ateizm proletariacki...............................................................................138
6. Sedno p ro b le m u ..................................................................................... 143
7. Idea B o g a ..................................................................................................148
8. Przyczyna i d e i ........................................................................................ 153
9. Pytanie bez odpow iedzi.........................................................................159
Broniąc służebnicy............................................................................................166
Służebnice M ą d ro śc i.................................................................................. 166
Istnienie Boga u Arystotelesa i świętego T o m asza................................167
„Korowód dowodów” .................................................................................. 170
Czym jest „dowód” ? .................................................................................. 173
Dowód m etafizyczny.................................................................................. 175
Los najczcigodniejszej ze „służebnic” ......................................................178
Indeks o s ó b ........................................................................................................ 182
Indeks rze c zo w y ...............................................................................................187
KAROL TARNOWSKI
WPROWADZENIE
Etienne Gilsona nie trzeba polskiemu czytelnikowi przed­
stawiać. Jeden z najwybitniejszych, a może najwybitniejszy
historyk filozofii średniowiecznej, a także historyk metafizyki,
autor porywających, znakomicie napisanych książek, które
niejednego wprowadzały w świat filozofii w ogóle, Gilson
znany jest polskiemu czytelnikowi dzięki jakże zasłużonemu
pod tym względem wydawnictwu PAX. W ciemnej nocy
czasów stalinowskich, później gomułkowskich i gierkowskich
- czasów, do których ruch polityczny PAX-u przyłożył zresztą
niestety wydatnie swą rękę - pojawiły się w wydawnictwie
PAX, mającym jako jedyne z wydawnictw katolickich poli­
tycznie wygodną sytuację, świetne i bardzo na ogół starannie
wydane książki filozoficzne. PAX wydał już w latach pięć­
dziesiątych i sześćdziesiątych m.in.
Wyznania
oraz
Dialogi
i pisma filozoficzne
św. Augustyna, podstawowe dzieła New­
mana, Marcela i właśnie Gilsona, takie jak
Wprowadzenie do
filozofii św. Augustyna, Duch filozofii średniowiecznej, To-
mizm, Elementy filozofii chrześcijańskiej, Jedność doświad­
czenia filozoficznego,
a także przedrukowywaną dzisiaj przez
nasze wydawnictwo małą książeczkę
Bóg i filozofia.
Dzięki
tym, bardzo starannie tłumaczonym dziełom, Gilson wszedł
w obieg polskiej filozofii, w szczególności, naturalnie, filo­
zofii chrześcijańskiej o profilu tomistycznym.
Gilson bowiem nie jest tylko znakomitym znawcą i komen­
tatorem filozofii średniowiecznej, autorem monumentalnych
dzieł o myśli św. Tomasza, św. Bonawentury, św. Bernarda,
Dunsa Szkota, wreszcie Kartezjusza, ale jest także twórczym
interpretatorem filozofii św. Tomasza, głównym przedstawi-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin