Dobre praktyki - wielokulturowy klient 2015r.pdf

(3157 KB) Pobierz
-
wielokulturowy klient
Dobre Praktyki
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz z budżetu państwa.
Publikacja została opracowana przez Stowarzyszenie Pro Humanum w ramach projektu
„Różnorodność w praktyce- edukacja antydyskryminacyjna dla urzędników
i funkcjonariuszy publicznych”
współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu
państwa.
© Stowarzyszenie Pro Humanum 2015
Kopiowanie możliwe pod warunkiem podania źródła oraz autorów. W przypadku
rozpowszechniania wymagana dodatkowo zgoda prezesa Stowarzyszenia Pro Humanum.
Autorzy:
Marta Buchalska
Joanna Bulanda
Marek Chodnicki
Jolanta Lange
Beata Machul-Telus
Publikacja
bezpłatna
2
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Dyskryminacja, jej rodzaje i mechanizmy
2. Różnice kulturowe - omówienie najważniejszych mniejszości narodowych i etnicznych
w Polsce.
3. Przykłady dyskryminowania wraz z dobrymi praktykami
Praca w urzędzie (narodowość, pochodzenie etniczne)
Wniosek o mieszkanie (narodowość, pochodzenie etniczne)
Anna – „Słoneczko” (płeć)
Awantura na ulicy (niepełnosprawność)
Dręczony osadzony (orientacja seksualna)
Niepełnosprawna pasażerka (niepełnosprawność)
Na granicy (wyznanie)
Pies przewodnik (niepełnosprawność)
4. Regulacje antydyskryminacyjne w UE
3
Wstęp
Każdy z nas może się stać świadkiem dyskryminacji, jednak nie każdy potrafi ją
rozpoznać i odpowiednio na nią zareagować. Tymczasem dobre rozwiązania są bardzo często
proste i mogą być z powodzeniem stosowane. Prezentujemy Państwu zbiór „dobrych
praktyk” w przeciwdziałaniu dyskryminacji. Publikacja ta jest wynikiem realizacji projektu
„Różnorodność
w praktyce - edukacja antydyskryminacyjna dla urzędników
i funkcjonariuszy publicznych”
współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu
państwa.
Niniejsze opracowanie jest próbą zebrania dobrych rozwiązań lub pożądanych reakcji
w sytuacji, gdy dochodzi do dyskryminacji, spotykanej w codziennym życiu zawodowym.
W opracowaniu staraliśmy się zaprezentować charakterystyczne i możliwe do
zaobserwowania zdarzenia. Przykłady zaczerpnięto z praktyki zawodowej uczestników
projektu zbieranych podczas rozmów i ćwiczeń w trakcie realizacji mi warsztatów
edukacyjnych, informacji prasowych (opisujących przypadki dyskryminowania) oraz
orzecznictwa sądowego (w tym dotyczącego skarg - odwołań od negatywnych decyzji np.
instytucji publicznych).
Chcieliśmy pokazać dyskryminację w jej różnych formach - w sposób opisowy
i zarazem analityczny, biorąc pod uwagę zwłaszcza takie przesłanki, jak: kolor skóry,
narodowość, płeć, orientację seksualną i niepełnosprawność. Każdy przykład zawiera krótki
opis danego wydarzenia wraz z analizą i interpretacją prawną.
Rozdział pierwszy poświęcony jest pojęciu dyskryminacji i jej rodzajom. Opisuje
mechanizmy powstawania stereotypów i uprzedzeń. Zawiera także definicje pomocne
w interpretacji tych zjawisk. Rozdział drugi zawiera prezentację najważniejszych mniejszości
narodowych i etnicznych w Polsce. W rozdziale trzecim znajdą Państwo przykłady
konkretnych sytuacji i ich analizy przy uwzględnieniu przesłanek dyskryminacji. Ostatni
rozdział zawiera przywołanie podstawowych aktów prawnych dotyczących przeciwdziałania
rasizmowi, dyskryminacji i ksenofobii.
4
Mamy nadzieję, że tekst ten okaże się przydatny w codziennej pracy zawodowej
i przyczyni się do ciągłego poszukiwania oraz popularyzowania takich rozwiązań, które
wpływać będą na zmniejszanie obszarów dyskryminacji w instytucjach publicznych w Polsce.
Stan prawny niniejszej publikacji został opracowany na dzień 1 stycznia 2015 r.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin