Holmes A. - Skuteczne zdawanie egzaminów. Jak zdobyć umiejętności gwarantujące sukces w nauce 52 wspaniałe pomysły.pdf

(29407 KB) Pobierz
Jak
zdobyć un1iejętności
gwarantujące
sukces
w
nauce
@
www.rebis
.com .pl
REBIS
-
Spis
treści
lnsplruJ1tce
elementy
...................................................................... .
Wstęp
.................................................... ···········································
1.
Czy siedzisz wygodnie?
.......................................................................... .
Jeśli
wracasz do nauki i egzaminów po kilku latach przerwy (za dobre sprawowanie), dobrze zrobisz,
przypominając
sobie metody
gwarantujące
sukces na tym polu.
2.
Zsylabusem 11 pan brit.
. . . . . . .
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
.
.
.
.
.
. . .
.
.
. .
.
. . . . . . .
.
.
.
. . .
.
.
. .
. .
.
.
. . .
.
.
.
.
. .
.
5
Sylabus
pełni ważną funkcję:
mówi nam, czego
powinniśmy się nauczyć. Oczywiście
podpowiada
także
nauczycielom, co
należy
nam
przekazać,
ato
może okazać się
bardzo pomocne.
3.
N1st1wlenie przede wszystkim
......
..... „ „ . „ „
„ „ „ „
... „
.
„ .......... „ „ ... „
. .
9
Nieważne,
czy chodzi o egzaminy
wstępne
na studia,
pracę licencjacką
albo
magisterską
czy
też
egzaminy
związane
z wykonywanym zawodem
-
nie uciekniesz przed
koniecznością
przyswajania
wiedzy. Jest to sztuka, która wymaga samozaparcia i dyscypliny, a przede wszystkim odpowiednie-
go nastawienia.
4.
Chroń
swoje
środowisko
....
„ . „
.. „
..
„ . „ „ „ „ „
„ „
„ .. „ „ ... „ . „ ......... „ „ „ ..
„ .
13
Gdzie lubisz
pracować?
Wolisz
siedzieć
nad
książkami
przy muzyce czy w ciszy? Tylko od ciebie
zależy,
czy stworzysz dla siebie idealne warunki do nauki.
5.
Lista wlod1tc1 do sukcesu
.........................................................................
17
Utrzymywanie motywacji do nauki jest
-
w najlepszym razie
-
trudne. Jak zatem
poradzić
sobie
z tym problemem? Jednym ze sposobów, który sprawdza
się
w przypadku
większości
ludzi, jest
opracowanie listy
postanowień.
V
52
wspaniałe
pomysły
-
Jak
pomyślnie zdać
egzaminy
6.
Zawodnicy na start
I
.
.
. .
.
. . . . . .
. .
.
. . . . .
.
.
. .
.
. . . . .
. .
. .
.
.
. .
. . . .
. .
. .
.
. .
.
.
.
.
.
. . . . .
.
. .
.
. .
. .
.
. . . .
. . . .
. . .
23
Poświęciłeś
trzy lata na
naukę
danego przedmiotu,
całe
tygodnie albo
i
miesiące
aby
powtarzać,
i
w
końcu
kilka godzin, by
przelać
na papier
całą tę wiedzę
podczas pisemnego egzaminu.
Musiało
to
być
dla ciebie bardzo
męczące.
Dlatego zapewne
myślisz
z pewnym
lękiem
o osobach, które
będą
poprawiać twoją pracę.
7.
Te
wspaniałe książki
. .
.
. .
.
. . . . . . . .
.
. .
.
. . . . .
.
.
.
. .
.
.
.
. .
.
.
.
.
.
. . . . . . . . . . .
.
.
.
.
.
. . .
. .
. . .
.
. . .
. .
. .
. . .
. .
.
.
29
Rocznie wydaje
się około
miliona
książek.
Jakkolwiek
by na to
spojrzeć
-
to ogromna liczba. Bez
wątpienia zawierają
one
sporo
wiedzy, z której
możesz skorzystać.
Miejscem, w którym
najłatwiej
zdobędziemy
wszystkie potrzebne
książki,
jest biblioteka.
8.
Stojąc
na
ramionach olbrzymów
.
.
. .
.
.
.
. .
.
. . .
.
.
.
. . . .
. . . . . . . . .
. .
. . . . . .
.
.
. . . . .
.
.
.
.
. .
. .
. .
.
.
.
.
.
. . . . .
33
Na rynku
obecnie
dostępne tysiące opracowań,
które
mają sprawić, że
twoje uczniowskie
życie
stanie
się
prostsze.
Odżałuj
zatem
trochę
pieniędzy, żeby nabyć
kilka z nich.
9.
Gdzie kucharek
sześć„
.
...
„ .. „ „ „
„ ... „ „ „ ..
.. „ „ „ „ ...
.
„ „ „ „ .
.
............
Ach, te projekty grupowe.
Możesz
je
uwielbiać, możesz
ich nie
znosić,
ale
sprawdzają
one
twoją
umiejętność
pracy w zespole
i
pobudzają cię
do kreatywnego
myślenia.
..
37
10.
Nadmiar informacji
.
.
.
.
. . . . .
.
.
.
.
. .
.
.
.
.
. .
.
. .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. . . . .
. .
. . . .
.
. .
.
.
.
. .
.
.
.
.
. . .
.
. . . . .
.
.
.
.
.
.
. . . .
41
Przyswojenie wymaganego od ciebie ogromu informacji, faktów, liczb, eksperymentów i
przykła­
dów wydaje
się niemożliwe.
Od
czego
zacząć?
11
.
Częściej
w
górę,
rzadziej w
dół
.
. .
.
. .
. . .
.
.
.
. .
.
. .
.
.
. .
. . .
.
.
.
. .
.
.
.
.
. .
.
.
.
. .
. .
.
. .
. . .
.
. .
. .
. . .
.
.
.
.
.
.
. . . .
45
Gdyby nauka
i
egzaminy
przypominały jedną
z
dziecięcych
gier,
polegających
na tym,
że
zjednych
pól przeskakuje
się
w
górę,
a
z innych
trzeba
się cofać,
to na które z nich
wolałbyś częściej trafiać?
W
świecie
edukacji seminarium przedegzaminacyjne wyniesie
cię
do przodu, natomiast opuszcze-
nie go to spadek o kilka pól w dól.
VI
12.
Tik, tak.„
.
„ „
....•.•..• „
...
„ „ „ „
..
„ . „ ...•.......... „
..
„ . „ „ „ . „ .. „ .
„ „ .... „
•• „
49
Każdy uczeń
musi
nauczyć się organizować
czas.
Nieważne,
czy opracowujesz plan powtórek, czy
starasz
się
jak
najbardziej produktywnie
wykorzystać
swój krótki pobyt w sali egzaminacyjnej
-
liczy
się każda
sekunda
.
Spis
treści
13.
Obstawianie
zwycięzców
.............................
„ ............................. „
.....
„...
53
Czemu
nie
spróbować zupełnie
innego
podejścia,
skoro ogrom
materiału
do powtórzenia
cię
prze-
rasta?
Przestań gonić
na
ślepo, wyciągnij lornetkę
i
rozejrzyj
się. Najwyższy
czas,
byś dowiedział się,
jakie
pytania
będą
na egzaminie.
14.
Okrok dalej
. . .
.
. . . . . . . . . . . . . . . .
.
. . . . . . . . . . . . .
.
. .
.
.
.
. . . . . . . .
.
. . . . .
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
. . . . . . .
.
. . .
57
Zjednej
strony
przerobiłeś cały
sylabus,
więc
powinno ci
się powieść,
z drugiej
-
nie do
końca
jest to
prawdą.
Owszem, na pewno zdasz, ale
żeby dostać dobrą ocenę, będziesz się musiał trochę więcej
napracować.
15.
iycie, wszechjwlat Iwszystko„. tylko jak brzmi pytanie?
......................................
61
Niemożność
zrozumienia, o co
właściwie
chodzi w pytaniach egzaminacyjnych, to jeden z odwiecz-
nych
kłopotów
studentów. Jak
oddzielić
ziarno
pytań
od plew ozdobników?
16.
Pozwól ml
zajrzeć
w
gł~b
twego
umysłu
. .
. .
.
.
. .
.
. .
.
.
. . .
.
. .
.
.
.
.
. . . . . . . . . . . .
.
. . . .
. .
. . .
.
. .
.
. . . . . . .
67
Jednym
ztrudniejszych
zadań,
które
czekają cię
w trakcie nauki, jest sprowadzenie twoich obszer-
nych notatek do
dającej się zapamiętać ilości słów,
obrazów,
słów-kluczy
i podpunktów. Najlepszym
bodajże
sposobem przeprowadzenia tego procesu jest mindmapping, czyli tworzenie map
myśli.
17.
Rano, wieczór, we dnie, wnocy
..................................................................
73
Ojakiej porze dnia czujesz
się
najbardziej wydajny? Czy
wywiązujesz się
ze swych
obowiązków
bladym
świtem,
czy
też
zaczynasz w najlepsze
zajadać,
kiedy
większość
zdrowych na
umyśle
ludzi
śpi
już
smacznie w
łóżeczku? Nieważne,
kiedy przypada twój okres
najwyższej aktywności, właśnie
wtedy
powinieneś się uczyć.
18.
Słowo,
które
spowodowało lawinę
„ „ . „ „ . „ . „ „
„ „ „ . „ „ „ . „ •.. „ „ „ „ . „ „ ..
„ „.
77
Twój mózg potrafi
zapamiętywać
fenomenalne
ilości
informacji.
Jeśli
odpowiednio go
wyćwiczysz,
pojedyncze wyrazy lub zwroty
wystarczą
ci,
byś
odtworzy/
całą zawartość
notatek, tak jak
gdybyś
czytał
z kartek
leżących
przed
tobą
na stole.
VII
52
wspaniałe
pomysły
-
Jak
pomyślnie zdać
egzaminy
19.
. . . . .
.
. . . . . . . . . . . . . .
.
. .
.
. . . . . . . .
.
. . . . .
. . .
. . . . . .
.
.
.
. . . . . . . . . . .
.
. . .
81
Gdybym
miał wskazać jedną
rzecz, której podczas nauki i na egzaminie potrzebujesz w
każdej
ilości,
to mój wybór
padłby
na pozytywne
myślenie.
Potęga
pozytywnego
myślenia
20.
Zakuwanie do
upadłego
.......................
... .......
„ .............................. „ .
.
.
.
.
87
Na Dalekim Wschodzie
furorę robią
obecnie
szkoły
stworzone po to, by
napychać wiedzą
uczniow-
skie
głowy
do granic
możliwości. Ponieważ
takie placówki
zaczną się
wkrótce
pojawiać także
w twojej okolicy, wiedz,
że mają
one swoje dobre
i
zie strony.
21.
Wynajęta
pomoc
. .
. . . .
. .
. . .
. .
. . .
.
. . . .
. .
. . . .
. . . . .
.
. .
. .
. .
. .
.
.
.
.
. .
.
.
. .
.
. . .
.
.
.
.
.
.
. .
.
.
.
.
.
.
.
. . . . . . . . . .
91
Niezależnie
od tego, jak dobry jest
państwowy
system edukacyjny, wiele osób
uważa, że
tylko
dodatkowa pomoc
może
im
zapewnić doskonałe
wyniki. Dlatego korepetytorzy
mają
wielkie
wzięcie
zarówno
wśród przejmujących się postępami
dzieci rodziców,
jak
i przebojowych uczniów
czy studentów.
.
22.
Co dwie
głowy
to nie jedna
„ „ „ „ . „
.
„ „ „ „ .. „ „ „ „ .
„ „
„ .. „ „
.
„ .. „ .. „
......
„ „
Ucząc się
samodzielnie, jedynie w towarzystwie
dźwięków
radia,
możesz się poczuć
bardzo samot·
ny. Nauka w grupie
może być zaś
bardzo efektywna i
jednocześnie
przyjemna.
23.
Kręcąc się
w
kółko
„ „ „
..... „ .. „ „
„ . „ „
„ .
„ „ „ .. „
„ ..
„ . „
.... „
95
„ .„ „
..
99
Większość
ludzi ma
dość
bierne
podejście
do uczenia
się,
co powoduje,
że
proces przyswajania
wiedzy staje
się
nudny
i
męczący.
Dobrze zrobisz,
stosując
aktywne techniki powtarzania
materiału,
dzięki
którym tchniesz w
naukę życie
i
sprawisz,
że
stanie
się
ona
interesująca.
24.
Nic, tylko praca I praca
..
„ .....
.....•.•••.
.•...
........ „
.••....
„ ........
..............
103
Skoncentruj
się,
skoncentruj, skoncentruj. Niektórzy
uważają, że
jedynym sposobem na zdanie egza-
minów
i
skończenie
studiów
jest
bezustanna praca.
żadnego
odpoczynku, a
już
na pewno
żadnej
zabawy. Psychologowie
twierdzą,
że
jest to
zła
strategia.
25.
Żagiel
w
górę!
...
...........•............••...•..•. „ .. „
„.
...
„ „
..
„.
..
„ ...•.
„....... .
109
VIII
Internet jest
świetnym źródłem
informacji
dla
każdego,
kto
chciałby dowiedzieć się czegoś więcej.
Nic
więc
dziwnego,
że
istnieje
tak wiele
możliwości
uczenia
się,
a nawet zdobywania kwalifikacji
zawodowych przez
Sieć.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin