Blank S. - Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy. Krok po kroku.pdf

(24494 KB) Pobierz
Spis tre ci
Jak czytaÊ tÚ ksiÈ kÚ? ...................................................................................7
WstÚp ........................................................................................................15
Z my lÈ o kim powstaïa ta ksiÈ ka? ...........................................................19
Wprowadzenie ...........................................................................................25
I PoczÈtek
Rozdziaï 1.
Przepis na katastrofÚ — startup nie jest maïÈ wersjÈ du ej firmy ...37
Rozdziaï 2.
Droga do objawienia — model Customer Development .................59
Manifest Customer Development ....................................................73
II Etap pierwszy
rozpoznanie rynku
Rozdziaï 3.
Wprowadzenie do rozpoznania rynku ..............................................99
Rozdziaï 4.
Rozpoznanie rynku, faza pierwsza — zdefiniuj hipotezy
dotyczÈce modelu biznesowego ......................................................117
Rozdziaï 5.
Rozpoznanie rynku, faza druga — udaj siÚ w teren
i przetestuj problem: „Czy ludzi to interesuje?” ............................245
Rozdziaï 6.
Rozpoznanie rynku, faza trzecia — udaj siÚ w teren
i przetestuj rozwiÈzanie ..................................................................287
Rozdziaï 7.
Rozpoznanie rynku, faza czwarta — zweryfikuj model biznesowy,
a potem wykonaj zwrot lub kontynuuj prace ..................................323
6
PodrÚcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku
III Etap drugi
weryfikacja rynku
Rozdziaï 8.
Wprowadzenie do weryfikacji rynku ...............................................345
Rozdziaï 9.
Weryfikacja rynku, faza pierwsza — przygotuj siÚ do sprzeda y .... 361
Rozdziaï 10.
Weryfikacja rynku, faza druga — udaj siÚ w teren i sprzedawaj! ......435
Rozdziaï 11.
Weryfikacja rynku, faza trzecia — opracuj pozycjonowanie
produktu i firmy ..............................................................................499
Rozdziaï 12.
Weryfikacja rynku, faza czwarta — najtrudniejsze pytanie:
wykonaÊ zwrot czy kontynuowaÊ prace? .........................................517
PodrÚcznik wïa ciciela startupu — mapa strony.............................560
Dodatek A Listy kontrolne ......................................................................565
Dodatek B Sïowniczek .............................................................................639
Dodatek C Jak zbudowaÊ internetowy startup — krótki przeglÈd .........653
PodziÚkowania .........................................................................................661
O autorach ...............................................................................................667
Skorowidz .................................................................................................671
Jak czytaÊ tÚ ksiÈ kÚ?
N
IE ULEGA WkTPLIWO¥CI
,
¿E NINIEJSZA KSIk¿KA
nie jest powie ciÈ. To szczegó-
ïowy podrÚcznik opisujÈcy proces budowy rentownego i skalowalnego star-
tupu. Ma zdecydowanie wiÚcej wspólnego z instrukcjÈ obsïugi samochodu
ni z lekturÈ, po którÈ siÚgasz dla relaksu. Nie próbuj przeczytaÊ tej ksiÈ ki
za jednym razem. Nie ma te sensu zakïadaÊ, e uporasz siÚ z niÈ w ciÈgu
weekendu. Nasza ksiÈ ka bÚdzie Twoim towarzyszem i — miejmy nadziejÚ —
najlepszym przyjacielem przez kolejne 6 do 30 miesiÚcy albo i dïu ej. CzÚsto
wïa nie tyle czasu potrzeba, aby zbudowaÊ rentowny startup zdolny odnosiÊ
sukcesy.
Organizacja materiaïu
Niniejsza ksiÈ ka zostaïa podzielona na cztery czÚ ci. Pierwsza z nich, zaty-
tuïowana „PoczÈtek”, opisuje caïÈ metodologiÚ Customer Development i koñ-
czy siÚ „Manifestem Customer Development”, czyli katalogiem czternastu
zasad, którymi powinny siÚ kierowaÊ startupy przystÚpujÈce do realizacji pro-
cesu Customer Development.
Nie czytaj za du o naraz.
NastÚpna czÚ Ê, zatytuïowana „Etap pierwszy — rozpoznanie rynku”, opi-
suje proces przeïo enia wizji zaïo ycielskiej na szablon modelu biznesowego,
a nastÚpnie na szereg hipotez. Na podstawie tych hipotez projektuje siÚ
nastÚpnie prowadzone z udziaïem klientów eksperymenty, których celem jest
sprawdzenie, czy tak samo jak oni postrzegasz potencjalny problem i jego
rozwiÈzanie.
8
PodrÚcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku
W trzeciej czÚ ci, pod tytuïem „Etap drugi — weryfikacja rynku”, znaj-
duje siÚ opis programu testów zakrojonych na szerszÈ skalÚ. BÚdziesz w ten
sposób sprawdzaÊ, czy uda Ci siÚ zebraÊ wystarczajÈco du o zamówieñ albo
zgromadziÊ wystarczajÈco du o u ytkowników, aby dowie Ê skalowalno ci
i powtarzalno ci Twojego modelu biznesowego.
Czwarta czÚ Ê, czyli dodatek A, zawiera szereg list kontrolnych, pomoc-
nych w monitorowaniu postÚpów w kolejnych dziaïaniach zwiÈzanych z reali-
zacjÈ procesu Customer Development. Na koniec ka dego kroku siÚgnij po
odpowiadajÈcÈ mu listÚ kontrolnÈ i upewnij siÚ, czy udaïo Ci siÚ wykonaÊ
wszystkie zadania w ramach tego kroku. Skseruj te listy i rozdaj ich kopie
czïonkom swojego zespoïu. Najwa niejsze jest jednak to, aby za ich pomocÈ
sprawdzaï stan ukoñczenia danego kroku, jeszcze zanim przystÈpisz do wyko-
nywania kolejnego.
Kanaï internetowy lub mobilny a kanaï fizyczny
PiszÈc tÚ ksiÈ kÚ, uwzglÚdnili my fakt, e proces Customer Development
osiÈga ró ne tempo w zale no ci od tego, czy chodzi o startupy internetowe
i mobilne, czy o firmy oferujÈce produkty za po rednictwem fizycznych kana-
ïów dystrybucji. Ró nice miÚdzy tymi dwoma rodzajami dziaïalno ci doty-
czÈ równie procesów zdobywania, zatrzymywania i zwiÚkszania warto ci
klientów — czyli procesu realizowanego przez
wszystkie
firmy. Po prostu pro-
dukty internetowe buduje siÚ szybciej, wiÚc w ich przypadku mo na szyb-
ciej przej Ê do pozyskiwania informacji zwrotnych. Z tego powodu na kartach
tej ksiÈ ki przedstawiamy ró ne zagadnienia dwutorowo: koncentrujemy siÚ
na fizycznych produktach i kanaïach oraz na produktach i kanaïach interne-
towych bÈd mobilnych. Nierzadko kwestie te sÈ omawiane odrÚbnie — kiedy
pojawia siÚ taka potrzeba, zawsze zaczynamy od kanaïu fizycznego, a potem
przechodzimy do charakterystyki kanaïu internetowego i mobilnego.
W poszczególnych fazach rozpoznania i weryfikacji rynku mo esz siÚ
posiïkowaÊ schematami (przykïad poni ej), które pozwolÈ Ci siÚ zorientowaÊ,
gdzie aktualnie siÚ znajdujesz.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin