Monitor Polski 1972 nr 24.pdf

(6433 KB) Pobierz
MONITOR
p
O L
,S
K
I
DZI ENNIK
URZĘDOWY
POL SKlEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
______________
~------------lV--a-r-sz-a-w_a-,--dn--ia--2-1-k-·w--ie-t-n-ia
1_9_7_2_r_e_________
łfr
__
TRBSC:
PoZ;:
24
OBWIESZCZENIE
MARSZAłKA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
136 -
z
drua 8 kwietnia 1972
r.
w sprawie
litej Ludowej
ogłoszenia
'
jednolitego tekstu regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospo-
.
325
136
OBWIESZCZENIE
MARSZAŁKA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ lunOWEJ
z dnia 8 kwietnia 1912 r;
w
,
sprawie
ogłoszenia
Jednolitego tekstu regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2) art. 2
uchwały
Sejm4 Polskiej RzeczypospoIitej Ludowej
z dnia 28 grudnia 1957 r. (Monitor Polski z 1958 r. Nr l,
poz. I) w brzmieniu:
"Art. 2.
1.
2.
Uchwała
1. Na podstawie art. 2
uchwały
Sejmu Polskiej Rzeczy-
pospolitej Ludowej z dnia 29 marca 1912 r. o zmianie regu-
laminu Sejmu Polskiej R.ze:zypospolitej Ludowej (Monitor
Polski Nr 21, poz, 127)
ogłasza się
w
załączniku
do
niniej~
sżego
obwieszczenia jednolity tekst
uchwały
Sejmu Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1
'molrca
1957 r. - Regula-
anin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Pol-
ski Nr 19, poz. 145, z 1958 r. Nr l, poz. 1, z 1971 r. Nr 11,
poz. 68 i Nr
·34,
poz. 219 oraz z 1972 r. Nr 2l,poz. 127)
z
uwzględnieniem
zmian
wynikających
z przepisów wyda-
nych przed dniem
ogłoszenia
jednolitego tekstu oraz z za-
stosowaniem nowej,
ciągłej
numeracji
artykułów, ustępów
i
pu,nktów.
2. Podany w
załączniku
do niniejszego obwieszczenia
jednolity tekst
uchwały
nie obejmuje
następujących
prze-
pisów:
l} art. 76 ust. 3
uchwały
Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej
Ludowej z dnia l marca 1957 r. (Monitor Polski Nr 19,
poz. 145) w brzmieniu:
,
,,3. Regulamin Sejmu wchodzi w
le.~ia.",
życie
podlega
ogłoszeniu
w
Monitorze
Polskim.
Uchwała
wchodzi w
życie
z dniem uchwale-
nia.",
3) art. 2
uchwały
Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
z dnia 13 lutego 1971 r. (Monitor Polski Nr 11,
'
poz. 68)
w brzmieniu:
,
"Art. 2.
Uchwała
wchodzi w
życie
z dniem
podjęcia.",
4) art. 2 uchwaly Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
z dnia 23 czerwca 1971 r. (Monitor Polski Nr 34, poz. 219)
w brzmieniu:
"Art. 2.
Uchwała
wchodzi w
życie
z dniem
podjęcia.",
5) art. 3
uchwały
Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
z dnia 29 marca 1972 r. (Monitor Polski Nr
,
21, poz. 127)
w brzmieniu:
.
"Art. 3,
Uchwała
wchodzi w
życie
z dniem
podjęcia."
Marszałek
Załącznik
••
z dniem uchwa-
Sejmu: S.
Gucwa
do obwleszczerua
Marszał­
ka Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej
Ludowe. z dnia 8 kwietnia 1972
r.
i
(poz.
136).
UCHW AtA SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LunOWEJ
z dnia 1 marca 1957 r.
RegulamIn Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Rozdział
t.
po-
Posłowie.
Art 1. 1.
selskie:
Posłowie składają następujące ślubowanie
"Slubuję uroczyście
jako
poseł
na Sejm Polskiej Rzeczy-
pospolitej Ludowej
pracować
dla
dobra
Narodu Polskiego
i
pogłębiać
jego
jedność, przyczyniać się
do umacniania
wię­
władzy
państwowej
z ludem
pracującym
miast i wsi, czy-
nić
wszystko dla utrwa
lenia
niepodleglości
i
suwerenn.ości,
.
dla
pomyślnego
socjalistycznego rozwoju Polskiej Rzeczypo-
spoliteJ Ludowej".
2. Slubowanie poselsk
ie
sklada
się
na p
ier
wszym posie-
_
dzeniuSejmu, a
posłowie
nieobecni oraz poslowie, którzy
zi
M{)nitor P.cilski Nr 24
uzyskają
mandat
ślubowani~na
uczestniczą·
-:-
326
-
,
poselski w czasie trwania kadencji,
składają
pierwszym posiedzeniu Sejmu, w którym
3.
Slubowanie odbywa
się
przez odczytanie roty (ust.
1),
a
następnie
kolejne
wywoływal1ie posłów,
z których
każdy
Art.
10. 1.
Sprawy
posłów,
którzy nie
wykDnują
.obo-
wiązków
poselskich, jak
również posłów,
którzy
zachowują
się
w sposób nie
odpowiadający godności posła
-
podlegają
rGzpatrzeniu
prlez
Komisję MandatDwo-RegulaminGw,ą
na
wniosek Prezydium Sejmu.
2.
Od
uchwały
komisji
przysługuje pGsłDwi
odwolanie
do Sejmu.
Odwołanie
wnosi
się
na
ręce Marszałka
Sejmu.
3.
Sejm w wypadkach
pGważniejszych naruszeń może
na
.
wniosek Komisji Mandatowo-Regulaminowej
wykluczyć
po-
.sta
%
j~dneg"(}
.l-ub
.kilku
posiedzeń.
-
Oi1e wniosek
Q
wyklu-
czenre
został zgłoszony
w okresia
między
sesjami, Sejm po-
.
dejmie
decyzję
aa
najbUższejsesjJ.
powtarza
nia
słowo .,ślubuję".
4.
Kancelaria Sejmu wyda
posł.owi
po
złożeniu ślubowa­
legitymację poselską podpisaną
przez
Marszałka ~ejmu.
Art.
2.
1.
Posłowie są obowiązani brać udz:iał
w pracach
Sejmu,
a
w
szczególności uczestniczyć
w posiedzeniach
,Sej-
mu oraz
w
posiedzeniach komisji, do których zostali powo-
lani.
2.
Poseł
stwierdza
swą obecność
na posiedzeniu Sejmu
lub komisji podpisem na
liście .obecności.
3.
W razie
niemożności udziału
w posiedzeniu Sejmu lub
komisji
7 dni.
poseł
Marszałkiem
winien
uspr,awiedliwić swą nieobecność
przed
Sejmu
lub
prLewodniczącymkornisfi
w
.
ciągu
na
pociągnięcie pGsła
do
luh aresztGwanie -
na
wniGsek KGmisjl Mandatowo-Regulaminowej,
większością
CD
najmniej dwóch trzecich
głosów
W
obecn,Gści
co. najmliiej
.
polowy
-oqólnej
Haby
posłów.
Art.
11.
Sejm
odpowiedzialności
wyraża zgodę
karno-sądowej
Art. 3. Organ
państwowy,
w.obec któreg{)
poseł
w wy-
konaniu obowi4Zków
poseJsk,ithpodjął interwencję, wniósł
we
własnym
imieniu albo
przekazał
d:o
załatwienia
skargi
łub
wnioski
'o
bywateli,
powiniennajpóżniej
w
.terminie
,
14 dni
powi.adomić
posla o
'sIanie
rozpatrzenia sprawy, chyba
że
z innych przepisów wynika
obowiązek wcześniejszego
po-
wiadomienia o spos.o bie jej
załatwienia.
Art. 4. Kierownik
urzędu
lub instytucji powinien
możli­
wie
niezwłocznie przyjąć posła,
który
przybył
w celu za-
łatwienia
sprawy
związanej
z wykonywaniem mandatu posel-
skiego,
oraz w
miarę możliwości udzielić
:poslowi
informacji
wyjaśnień
lub odpowiedzi .na pytanie.
Art.
S.Poseł
ma prawo czynnego uczestnictwa w se-
sjach wojewódzkiej rady narodowej
i
innych rad narodo-
wych
właściwych
dla
okręgu
wyborczego, z którego
został
wybrany.
Poseł może ró.wnież brać
czynny
udział
w posie-
dzeniach komisji tych rad. Prezydia rad narodowych zapew-
nią
warunki organizacyjne dla realizacji tego uprawnienia.
.
Art. 6.
Poseł może
z
ważnych
..pH'yczyn
zwrócić się
do
Prezydium Sejmu o udzielenie urlopu od wykonywania obo-
wiązków
poselskich.
Art. 7.
1.
Poseł
na czas trwania mandatu poselskiego
otrzymuje na swej wniosek bezpliltny urlop w
zakładzie
pra-
cy, w którym jest zatrudniony. W zakresie
uprawnień
uza-
leżnionych
Dd
ciągłości
pracy okres tego. urlopu zalicza
się
do Gkresu pracy.
2. O uzyskaniu ul'lGpUDd
zajęć
zawodowych
,
bowiązany
jest
zawiadomić
Prezydium Sejmu.
złożenia ślubowania.
Art.
12_
l.
Sejm - na wniosek Prezydium Sejmu lub
'
'KGmisji Mandatowo-Regulaminowej -
.
stwierdza
uchwalą
wygaśnięci'El
,manda1u
posła
(art. 76 Ordynacji wyborczej).
2. Sejm - na wniosek KGmisji Mandatowo-Regulamino-
w.ej -
s'iwier-d:ta
uch-wałąunieważnienie
mandatu pos:ia w
przypadku
unieważnienia
wyborów
(art.
73-15
Ordynac.jt
·
wyborczej).
skie
w~długprzynależ.ności
partyjnej.
Art.
13.
Posłowie mogą DrganizGwać się
w
kluby posel-
Art. 14. Prezydium Sejmu, po
wysłuchaniu
opinii Kon-
wentu Seniorów,
może wyrazić zgodę
na
powoływanie kół
lub
zespołów
poselskich na innych zasadach
niż określone
wart. 13.
Art.
15.
1.
Posłowie mGgą również organizować sią
w
wojewódzkie
zespoły
pGselskie,
obejmujące posłów,
którzy
uzyskali ma.ndaty na
obszar~e
poszczególnych województw.
2. Wojewódzkie
zespoły
poselskie
stwarzają
warunki
organizacyjne dla utrzymania i
zacieśniania więzi
Sejmu
i
pGsłów
z wyborcami, terenowymi organami
władzy pań­
stwowej oraz organizacjami politycznymi i
społecznymi
w
terenie. Wojewódzkie
zespoły
poselskie
udzielają posłGm
po-
mocy w wykonywaniu przez nich
czynności wynikającyclr'ie
sprawowania mandatu poselskiego.
Organizację wewnętrzną
i
tryb
~racy
zespGłu
poselskiego, jak
również
metody
3.
wojewódzkiego
i formy
,pracy
członków zespołu określa
zespól.
poseł
zo-
Art.
8.
1.
Posłowie otrzymują
diety
miesięczne
od dnia
2.
Wysokość
diet
Dkreśla
Prezydium Sejmu po.
wysłu­
chaniu Dpinii KDnwentu Seniorów.
Art. 9.
PosłDwie DtrzytDują
z
urzędu bezpłatnie
po jed-
nym egzemplarzu wszystkich druków sejmowych oraz Dzien-
nika Ustaw Polskiej Rzeczy'pospolitej Ludowej i Dziennika
Urzędowego.
Polskiej Rzeczypospolitej Ludowe] "MDnitDr Pol-
ski". Ponadto.
posłowie będący członkami
komisji
otrzymują
,
bezpłatnie
po. jednym egzemplarzu dzienników
urzędowych
odpDwiednich ministerstw.
Art. 16. Prezydium Sejmu czuwa nad wykonywaniem
przez
posłów obowiązków
poselskich,
nałożonych
na nich
przez
Konstytucję
Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, a
w
szczególności nałożonych
przez art. 2 ust. 2 i art. 87 Konsty-
tucji, jak
również
innych
obowiązków wynikających
ze
ślu-
bowania poselskiego i przepisów regulaminu.
.
Rozdział
2 ••
Organy Sejmu.
Art. 17.
1.
Na
pie~wszym
posiedzeniu Sejmu
przewod~
niczy do wyboru
Marszałka
Sejmu jeden znajstarszych wie-
Hem
posłów (Marszałek-Senior) powołany uchwałą
Rady
Państwa.
'
Monitor Polski Nr 24
-
327
2.
Konwent Seniorów rozpatruje w
a) projekty terminów i
posiedzeń
Sejmu,
porządku
Poz.
136
szczególności:
2.
Marszałek·Senior
Marszałka
oraz wybór
przeprowadza
ślubowanie
'
poselskie
Sejmu.
są:
dziennego poszcz.e gólnych
,
Art. 18.
Organami Sejmu
Prezydium Sejmu,
KonwenŁ.
Seniorów,
komisje.,
sekretarze Sejmu.
b) wnioski co do wyboru przez Sejm jego organów,
c) wnioski co do trybu dyskusji nad poszczególnymi punk-
tami·
porządku
dziennego,
dl
inne
sprawy przekazane pod jego obrady przez
dium Sejmu.
Prezy-~
Art. 19.
1.
Prezydium Sejmu
stanowią Marszałek
i
trzej
wicemarszałko.wie
Sejmu. Prezydium SejmU'
działa
na zasa-
dzie
kolegialności.
2. Sejm wybiera'
Marszałka
bezwzględną większością głosów
połowy
ogólnej liczby
posłów.
.
Art. 26.
1.
Komisje
organami Sejmu,
powołanymi
do
wyrażania
opinii o sprawach przekazanych
,
pod
ich obra-
dy przez Sejm lub Prezydium Sejmu, jak
również
organami
wicemarszałków
Sejmu
.
pomocniczymi Sejmu
w zakresie wykonywanej przezell
w
obecności
co najmniej
kontroli nad
działalnością
poszczególnych organów
państwo­
wych.
2.
Sejm
lając
Att.
20~
l.
Prezydium Sejmu stoi na
straży
praw Sej-
mu, czuwa nad
właściwym
tokiem
i
terminowością
prac Sej-
mu, reprezentuje Sejm na
zewnątrz,
czuwa n<ld
prawidŁowym
stosowaniem regulaminu Sejmu ora·z zabezpi.e cza spokój
t
porządek
na terenie sejmowym.
2.
powołuje
ich
skład
komisje
stałe
i nadzwyczajne, usta-
liczbowy i osobowy.
Prezydium Sejmu organizuje
współpracę
i
wymianę
doświadczeń między
komisjami orai
określa
formy
współdzia­
łania
komisji z wojewódzkimi
zespołami
poselskimi.
Art.
27.
Sejm
może powoływać
na stale lub cza'iOWO
do rozpatrywania spraw
poszczegÓlnych komisji.
Zakres i tryb
działania zes'połów określa
Sejm. Przepisy
rozdziału
3
regułaminu
stosuje
się
odpowiednio.
międzykomisyjne zesj:>oły
poselskie
przekraczających
zakres
działania
3.
Prezydium Sejmu utrzymuje
łąr;zność
z wojewódzki-
mi
zespołami
poselskimi, udziela im pomocy oraz
może
ide-
rrJwać.
pod ich adresem wytyczne
dotyczące
ich
pracy. Pre-
zydium Sejmu organizuje
współpracę
i
wymianę doświad­
czeń między
wojewódzkimi.
zespołami
poselskimi oraz
o,kreśla
formy
współdziałania wojew~dzkkhzespołów
poselskich
z komisjami.
4.
Prezydium Sejmu jest uprawnione do
wykładni
re-
gulaminu. W wypadkach
wątpliwych
Prezydium Sejmu za-
sięga
opinii Komisji Mandatowo-Regulaminowej.
.
Art.
28.
Sejm wybiera
dziesięciu
sekretarzy. Sekretarze
prowadzą listę
mówców i
protokoły posiedzeń
Sejmu, doko-
nują
obliczania wyników glosowania
i
pełnią
inne czyn, o-
n
ści
zlecone. przez
Marszałka.
ArL
29.
1.
Kancelaria Sejmu jest org.anem
czym i wykonawczym Prezydium Sejmu.
Kancelarii.
uchwalony przez Prezydium Sejmu.
2.
Organizację wewnętrzną
pomocni-
statut
określa
mianuje i zwalnia pracowników
Art. 21.
Prezydium Sejmu
może
na podstawie regu. lami -
,
Kancelarii
'
Sejmu i za ich
działania
odpowiada przed Sej·
nu
podejmować uchwały regulujące
szczególowo tryb po- mem.
stępowania
w Sejmie w ramach zasad
określonycl)
w
regu~
R
o
z
d
z
i
a
ł
3.
laminie.
Art.
22.
Prezydium Sejmu kieruje sprawami
wchodzą­
3.
.
Marszałek
Sejmu
Komisje.
cymi w zakres stosunków
krajów .
.
Sejmu z parlamentami
innych
Art. 30.
Ustanawia
się
następujące
komisje
stałe:
Art. 23. 1.
MaIszałe.k
Sejmu kieruje obradami Sejmu oraz
przewodniczy obradom Prezydium Sejmu i .Konwentu Senio-
rów.
2.
Wicemarszałkowie zastępują
ustalonym pr'zez Prezydium Sejmu.
Marszałka
1)
Budownictwa
i
Gospodarki Komunalnej,
2)
Drobnej
Wytwórczości, Spółdzielczości
miosła,
Pracy
"i
Rze-'
w zakresie
3) Gospodarki Mors.k iej i. Zeg<
lugi,
4) Górnictwa, Energetyki
i
Chemii,
5) Handlu
Wewnętrrnego,
Art.
24. L Konwent Seni.o rów
skła(la się.
z MaTs.z
alka
i
wicemarszałków
Sejmu oraz
przewodniczących
klubów po-
selskich lub ich
za.s.lępc6w.
2. Konwent Seniorów
może
przez
kooptację
innych
posłów.
rozszerzyć
6) Handlu Zagranicznego,
7) KomunikacJi i
9)
10)
Leśnictwa
Łączności,
swój
skład
8) Kultury i Sztuki,
i
Przemysłu
Drzewnego,
3. Posiedzenia Konwentu
S~niorów zwołuje Marszałek
Sejmu z inicjatywy
własnej,
Prezydium Sejmu lub na
żąda­
nie jedneg.'-'
z,klub6w.
Art.
25.
1.
Konwent Seniorów jest organem doradczym
Man.datowo-Regulaminową,
Postępu.Technicznego,
11) Nauki
i
13)
Oświaty
12) Obrony Narodowej,
i
Wychowania.
Sejmu w zakresie zapewnienia- sprawnego toku
prac Sejmu
'
i
w<;półdziałania
kl'lIbów
i
kół
poselskich w
sprawach
związanych
z
działalnością
Sejmu.
Pręzydium
14) Planu Gospodarczego
,
[hldżetu
i
Finansów,
'
15) Prac
Ustawcdawczy
ch,
Monitor Polski Nr 24
16) Pracy
i
Spraw Socj'alnych,
17)
Przemysłu Ciężkiego
Przemysłu
-
328
\
Poz. l36
po-
dziennym posiedzenia
.komisji
członków
komisji,
Prezydium Sejmu i zaintere$owane naczelne organy
pań­
stwowe.
Art. 36.
1.
W posiedzeniach komisji
mogą uczestniczyć
człcmkowie
Rady
Państwa
:
Rządu
oraz podsekretarze stanu,
a
wyjątkowo także
inni przedstawiciele naczelnych organów
administracji
państwowej,
o ile do
udziału
w posiedzeniu
będą na
l
eży
c
ie upoważniem.
Art.
35. Prezydium komisji zawiad.amia o terminie
i Maszynowego,
rządku
18)
Lekkiego,
Ptzemysłu Spożywczego,
19) Rolnictwa i
W)
Spraw
Wewnętrznych
i Wymiaru
Sprawiedliwości,
21) Spraw Zagranicznych,
22)
Zdrowią
i Kultury Fizyrznej.
zadań
Art. 31.
1.
Do
komisji
należy
·
w
szczególności:
a) rozpatrywanie projektów. ustaw,
b) rozpatrywanie dekretów przedstawionych Sejmowi do
za twierdzenia,
c) rozpatrywanie projektów dekretów przedstawionych ko-
misji przez
Radę Państwa
do zaopiniówania,
d)
wysłuchiwanie
spra
wozdań
i informacji
resortów,
urzędów
oraz instytucji lub ich
kierowników
zastępców,
ej'
przeprowadzanie
działów
analizy
działalności
poszczególnych
administracji i gospodarki
państwowej,
f)
rozpatrywanie spraw
'lwiązanych
z wprowadzaniem w
życie
i wykonywa.niem ustaw
i
uchwał
Sejmu-:
2. W posiedzeniach komisji
może uczestniczyć
Prezes
Najwyższej
Izby Kontroli lub jego przedstaw
iciele,
o ile do
udżialu
w posied7eniu
będą należycie upoważnieni.
3. Prezyd
ium
komisji
może zaprosić
do
udziału
w posie-
dzeniu komisji przedstawicieli
organi~acji
spo-l.ecznych i
in~
stytucji publicznych.
-..
.
.
4. Prezydium komisji
może
r
zaprosić
na posiedzenie ko-
misji rzeczoznawców lub w inny sposób
korzystać
z ich
współpracy.
Prezydium Sejmu
określi
zasady wynagradzania
rzeczozna wców.
5. W pos
iedzeniach
komisji
mogą ża wiedzą
przewod-
niczącego uczestniczyć
-
bez prawa
udziału
w
.
głosowaniach
-
posłowie
nie
będący członkami
kom
Isji.
6. Komisja
może postanowić
odbycie posiedze'n ia za-
mknięteg.).
2. Kierownicy resortów,
urzędów
oraz instytucji lub ich
.
zastępcy obowiązani są
na
żądanie
komisji
przedstawiać
sprawozdania oraz
udzielać
informacji.
Art. 32. Do
zadań
Komisji Mandatowo-Regulaminowej
należy między
innymi:
a)
b)
c)
składanie
Art. 31.
1.
Komisje stosownie do potrzeby
tworzą
pod-
komisje
stałe
lub
nćfdzwyczajne
dla poszczególnych dziedzin
swojej
działalności.
W
skład
podkomisji nadzwyczajnych
komisje
mogą powoływać posłów
spoza
składu
tych komisji.
2. Komisje
mogą
w
~azil
po"trzeby
przeprowadzać
w
wyznaczonym przez siebie
składzie
badania
działalności
po-
szczególnych
zakładów, przedsiębiorstw
i innych instytucji
państwowych
.
wniosków w sprawie
(art.
74
Ordynacji wyborczej),
składanie
ważności
wyborów
posła
wniosków w sprawie
unieważnienia
mandatu
(art.
73-75
Ordynacji wyborczej),
mandatu
76
ust. 1
składanie
wniosków
W
sprawie
wygaśnięcia
posła
wskutek utraty p·rawa
wybieralności
(art.
3. Komisje I podkomisje
wspólne.
4. Komisje
-
Sejmu.
mogą
odbywać
posiedzenia
sesjami
mogą obradować
w
okresie
między
pkt 3 Ordynacji wyborczej),
d)
składanie
wniosków w sprawie
odwołania posła,
ej rozpatrywanie wniosków o
wyrażenie
zgody przez Sejm
na
pociągnięcie posła
do
odpowiedzialności karno-sądo-
Art.
38.
t.
Uchwały
komisji
zapadają zwykłą większo-
weJ (art. 16 ust. 3 Konstytucji),
ścią głosów
w
obecności
co najmniej
połowy
ogólnej licz-
f)
rozpatrywanie wniosków w sprawie zmiany regulaminu,
.
by
członków
komisji.
g) udzielanie opinii dla
·Preiydium
Sejmu w spraMe wy-
~ładni
i slosowania regulaminu
;
.
Art. 33. Komisje
wybierają
ze swego grona prezydium
komisji w
składzie przewodniczącego
komisji
zastępców
przewodniczącego.
5. Komisje
wybierają
ze swego grona sprawozdawców
do poszczególnych spraw na plenarne posiedzenia
·
Sejmu.
2. Wnioski i poprawki, odrzucone przez komisje,
będą
na
żądanie
wnioskodawcy zamieszczone w sprawozdaniu ko-
misji jako wnioski
mniejszości.
.
.
Art. 39.
1.
Budżet
i
plan gospodarczy rozpatrywane
przez
Komisję
Planu Gospodarczego,
Budżetu
i Finansów,
jednakże
poszczególne
części budżetu
i planu
przedmio-
tem dyskusji
właściwych stałych
komisji, Wnioski komisji
zostają
przekazane do Komisji Planu Gospodarczego,
Budże­
tu i Finansów, która omawia
całość
projektów ustaw w tym
zakresie
i
przedstawia
.
je wraz ze
·
swoimi wnioskami na ple-
num Sejmu.
może uchwilli~ szczegółowy
Art. 34.
1.
Prezydium komisji kieruje pracami komisji,
a w
szczególności
opracowuje projekty planów pracy komi-
sji, ustala terminy i
porządek
dzienny
.
posiedzeń
komisji,
wyznacza sprawozdawców na posiedzenia komisji.
2. Prezydium komisji informuje Prezydium Sejmu o bie-
.
gu prac komisji.
3.
Przewodniczący
komisji kieruje obradami komisji
i
czuwa, aby sprawy powierzone komisji do
załatwienia
nie
zalegały. Protokół
obrad'&:omisji podpisuje
przewodniczący.
4. Prezydium komisji
obowiązane
jest
zwołać
w
określo­
nym terminie posiedzenie komisji na
żądanie
Prezydium
Sejmu lub co najmniej
·
jednej czwartej liczby
członków
·
ku-
misji.
Gospodarczego,
Budżetu
i
Finansów
regulamin,
określający
tryb prac
komisyjnych nad
budżetem
i planem. Regulamin podlega
zatwierdzeniu przez Prezydium Sejmu.
2. Komisja Planu
Art. 40•.
1.
.Komisja
może przedstawić
Sejmowi do
uchwalenia projekty rezolucji,
zawierające
postulaty pod
adresem Rady
Państwa,
Prezesa
Najwyższej
Izby Kontroli,
Rządu,
Prokuratora Generalnego PRL i posz·czególnych mi-
nistrów.
.
Monitor Polski Nr 24
'r
329
p.oz.
136
2. Projekty rezolucji
składa się
na
piśmie.
3. Projekt rezolucji
odrzućony
przez
komisję,
zamiesz-
cza
się
na
żądan
i
e
wnioskodawcy
'
w sprawozdaniu komisji
jako pro jek l mn ie
jszości.
Art.
45. 1. Posiedzenia Sejmu
!lą
jawne.
Art.
41.
1.
Komisja
może uchwalać
deZyderaty skiero-
wane do Rady
Pańsl
wa. Prezesa
Najwyższej
Izby Kontroli,
Rządu,
Prokuratora Generalnego PRL i poszczególnych mi-
nistrów.
2. Prezydium k,)mlsji przedstawia uchwalone przez ko-
dezyderaty
Marszałkowi
Sejmu. Prezydium Sejmu
przesyła
dezyderaty komisji
odpowiednim organom
pań-
stwowym.
"
misję
2.
Wstęp.
na
salę posiedzeń
Sejmu
przysługuje
Prezeso-
wi
Najwyższej
Izby KontrolI,
członkom
Rady Ministrów,
Prokuratorowi Generalnemu PRL i Pierwszemu Prezes·owi
Sądu Najwyższego
lub
upoważnionym
przez nich przedsta-
wicielom oraz zaproszonym przez Prezydium Sejmu delega-
cjom
.
obecna na galerii w sali po-
siedzeń
podczas jawnych obrad
Sejmu.
Marszałek
wyda
przepisy
porządkowe obowiązujące publiczność obecną
na
galerii.
4. Sejm na wni
osek
może
uchwal
i
ć
tajność
Państwa
3.
.
Publiczność
może
być
3. Prezydium Sejmu
może zwrócić
komisji uchwalony
przez
.
nią
dezyderat z umotywowanym zaleceniem ponowne-
go rozpatrzenia spravyy
.
Dezyderatowi ponownie przez ko-
misję
uchwalonemu Prezydium Sejmu nada dalszy b
ieg.
4. Organ, pod adresem którego uchwalony
został
dezy-
derat komisji
,
ma
obowiązek ustosunkować się
do niego
i
pisemnie
powiadomić
Prezydium Sejmu o
zajętym
stano-
wisku w
ciągu
30 dlli od dnia otrzymania dezyderatu, chyba
że
Prezydium Sejmu, na wniosek zainteresowanego organu,
·
ustali inny termin
nadesłania
tego powiadomieni a.
5. Odpowiedzi organów
państwowych,
którym przeka-
.lane
.
zostały
dezyderaty komisji sejmowych, rozpatrywane
na posiedze,niach tych komisJi.
6. W razie nieotrzymania odpowiedzi w terminie lub
uznania otrzymanej odpowiedzi za
niezadowalającą,
kom
isja
.
może ponowić
dezyderat,
przedłożyć
Prezydium Sejmu wnio-
·
sek o zwrócenie odpow
iedzi
jako
niezadowalającej
lub
·
przedłożyć
Sejmowi projekt odpowiedniej rezolucji.
komisji nad-
zwyczajnych
powołanych
na podsta wie art. 21 Konstytucji
'
PRL
ustalił każdorazowo
Sejm przy ich wyborze.
Prezydium Sejmu lub 30
posłów
obrad,
jeżeli
wymaga tego dobro
wnioskiem o uchwalenie
1/0
tajności
5. Obrady i
głosowanie
nad
pos
iedzenia
n
iejawne,
Art.
46. Przedmiot obrad Sejmu
a) projekty ustaw
i
uchwał,
stanowią:
b) zatwierdzanie dekretów,
c) wybór
Marszałka. wicemarszałków,
sekretarzy i 'komisji,
d) wybór Rady
Pdństwa, powoływanie
i
odwoływanie
Pre-
zesa
Najwyższej
Izby Kontroli,
powoływanie
i
odwoły­
wanie
Rządu
lub poszczególnych jego
członków,
e) zatwierdzanie
uchwał
Rady
Państwa
w s:prawie
nia i
odwołania członków Rządu,
fl
wnioski i informacje Rady
Państwa,
powoła­
Art.
42. Uprawnienia i zakres
działania
g) uwagi
Najwyżs,zej
Izby Kontroli do
sprawozdań
Rady
Ministrów z wykonania
budżetu państwa
i rocznego pla-
nu gospodarczego,
hl wnioski
Najwyższej
Izby Kontroli
w
przedmiocie abso-
lutorium dla
Rządu,
i)
sprawozdania
nych kontroli,
gólnych jego
Najwyższej
Izby Kontroli- z przeprowadza-
expose
Rządu
R
oz
d
z
i
a
ł
Postępowanie
4.
j)
sprawozdania, informaije
lubposzcze-
w Sejmie.
członków,
a)
S e s j e,
p o s
i
e d z e n
i
a.
k) intp.rpelacje i zapytania poselskie,
l)
'sprawy
przekazane przez
obowiązujące
ustawy lub prze-
widziane w regulaminie Sejmu,
Art.
43. 1. Sejm obraduje na sesjach.
2. Rada
Państwa zwołuje
sesje zwyczajne Sejmu dwa
\'},
m)
in~E'
sprawy wnies.ione lub przekazane przez Prezydium
:razy do roku:
sesję jesienną
nie
później niż
na
dzień 31paż-
~
Sejmu lub
Radę
Panstwa.
".
dziernika
i
sesję wiosenną
nie
później niż
na
dzień
1 kwiet-
Art. 41.
1.
Z
każdego
posiedzenia Sejmu
sporządza się
\
·
nia
.
protokół
i
stenogram, które
stanowią urzędowe
stwierdzenie
3. Rada
Państwa zwołuje
sesje nadzwyczajne Sejmu
przebiegu obrad.
Protokół
podpisuje
Marszałek
lub przewod-
2:
własnej
inicjatywy lub na pisemny wniosek co najmniej
niczący obrado~ wicemarszałek
oraz
urzędujący
sekretarz .
.
jednej trzeciej ogólnej liczby
posłów.
2.
Marszałek
Sejmu
może zarządzić skreślenie
z proto-
4. O
zamknięciu
sesji Sejmu postanawia Sejm na wnio-
kołu
i stenogramu zwrotów
ubliżających
powadze Sejmu,
sek Prezydium.
sprzecznych ze
ślubowaniem
poselskim lub sprzecznych
obowiązki.em wierności
dla Polskiej Rzeczypospolitej Lu-
Art.
44. 1. Posiedzenia Sejmu
odbywają się
w termi- dowej.
.
nach ustalonych przez
.
Prezydium Sejmu lub
uchwałą
Sejmu.
3. Od decyzji
Marszałka
Sejmu
poseł może odwołać s
i
ę
do Prezydium Sejmu, które decyduje ostatecznie po
zasięgnię­
2.
Porządek
dzienny
posiedzeń
Sejmu ustala Prezydium
ciu opinii Kom;sji Mandat'lwo-Regulaminowej.
Sejmu
i
przedstawia go Sejmowi do zatwierdZenia.
3. Prezydium Sejmu zawiadamia o terminie i
dziennym posiedzenia Sejmu
posłów
na Sejm,
Radę
Prezesa
Najwżyszej
Izby Kontroli
i
Rząd.
porządku
Państwa,
Art. 48.
Marszałek
Sejmu
zarządza
drukowanie projek-\
tów ustaw i
uchwał
Sejmu,
sprawozdań
komisji sejmowych
oraz
sprawozdań
stenograficznych z
posiedzeń
Sejmu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin