Kompozycja_Od_zdjecia_do_arcydziela_kozdar.pdf

(2939 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kompozycja. Od zdjęcia
do arcydzieła
Autor: Laurie Excell, John Batdorff, David Brommer,
Rick Rickman, Steve Simon
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-246-3236-7
Tytuł oryginału:
Composition: From Snapshots to Great Shots
Format: 200×230, stron: 272
Twórz doskonałe zdjęcia za każdym razem, gdy sięgasz po aparat!
• Jak mistrzowsko komponować elementy w kadrze?
• Jak umiejętnie grać światłem, cieniem i kolorem?
• Jak twórczo wykorzystać linie, kształty lub perspektywę?
Choć to światło nadaje obrazowi określony nastrój i dramaturgię, a z uchwyconych obiektów
wydobywa ich kształt, formę i fakturę, dopiero kompozycja jest tym, co przesądza o jakości
fotografii. To właśnie gra szczegółów – magia tańczących w kadrze linii, kontrastów, kolorów, smug
światła i cienia – sprawia, że zdjęcie skutecznie przyciąga wzrok odbiorców. Zręcznie zaaranżowana
scena fotografii wydobywa jej głębię, nadaje jej treść i sprawia, że za perfekcyjnym technicznie
obrazem idzie także ciekawa historia. Zatem Twoja droga od zwyczajnie dobrych do naprawdę
robiących wrażenie zdjęć zacznie się wtedy, gdy nauczysz się doskonale wykorzystywać siłę
tkwiącą w świetle i opanujesz sztukę twórczej kompozycji. Jeśli marzysz o tym, aby robić doskonałe
zdjęcia za każdym razem, gdy sięgasz po aparat ? oto książka, dzięki której stanie się to możliwe!
Zaczniesz od niezbędnych fundamentów, czyli opanowania kwestii technicznych, takich jak
intuicyjna obsługa aparatu czy rozpoznanie cech różnych obiektywów i filtrów. Przeczytasz także
na temat „trójkąta ekspozycji” ? wzajemnych zależności między przysłoną, czasem naświetlania
oraz czułością matrycy. Zrozumiesz zasady aranżacji poszczególnych elementów w kadrze,
poznasz najważniejsze reguły kompozycji, a także przyjrzysz się liniom, kształtom, barwom
i deseniom oraz ich roli w kierowaniu wzroku widza ku najważniejszym aspektom zdjęcia
i wywoływaniu w nim określonych emocji. Dowiesz się, jak twórczo wykorzystywać położenie linii
horyzontu, orientację ujęcia, kąt ułożenia aparatu czy też perspektywę. Następnie przejdziesz do
części książki napisanej przez zawodowych fotografików, którzy specjalizują się w różnych
dziedzinach tej sztuki. Każdy z nich szczodrze podzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem na
temat kompozycji oraz jej związków z umiejętnym przedstawieniem określonego rodzaju tematu.
Każdy rozdział jest naszpikowanym wiedzą przewodnikiem, zawierającym opis takich zagadnień, jak:
• „trójkąt ekspozycji” i inne elementy techniczne mające wpływ na kompozycję
• gra świateł i cieni oraz jej rola w kierowaniu wzroku widza
• linie i kształty prowadzące odbiorcę ku najważniejszym elementom zdjęcia
• rola barw – pochodnych lub dopełniających - w kreowaniu indywidualnego spojrzenia
na temat
• zależności przestrzenne i położenie tematu w obrębie kadru na zdjęciach portretowych,
krajobrazowych oraz fotografiach akcji
Opanuj sztukę twórczej kompozycji i twórz zachwycające,
prawdziwie artystyczne fotografie!
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis treści
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. SPRZĘT
Używany sprzęt ma bezpośredni wpływ na styl fotografowania
Rozważania nad sprzętem
Rozważania nad sprzętem
Co noszę w plecaku?
Lista dziesięciu ulubionych funkcji aparatu
Zadania z rozdziału 1.
8
11
11
12
14
16
33
39
ROZDZIAŁ 2. TRÓJKĄT EKSPOZYCJI
Czułość ISO, przysłona i czas naświetlania
oraz ich wzajemne zależności w kontekście oświetlenia
Rozważania nad kadrem
Trójkąt ekspozycji
Zadania z rozdziału 2.
43
43
46
48
63
ROZDZIAŁ 3. ŚWIATŁO
Światło: najważniejszy składnik każdej fotografii!
Rozważania nad kadrem
Rozważania nad kadrem
Jakość i ilość światła
Kierunek światła
Kompensacja ekspozycji
Zadania z rozdziału 3.
67
67
68
70
72
80
84
88
ROZDZIAŁ 4. LINIE, FAKTURY I KSZTAŁTY
Linie, bryły i faktura obiektów to kierunkowskazy,
które prowadzą wzrok widza w obrębie kadru aż do głównego tematu kompozycji
Rozważania nad kadrem
Rozważania nad kadrem
Krzywe
Linie
Desenie
Naturalna oprawa
91
91
92
94
96
98
103
105
SPIS TREŚCI
5
Ujęcie pionowe czy poziome?
Warstwy
Zadania z rozdziału 4.
107
110
112
ROZDZIAŁ 5. KOLOR
Tajniki koloru i jego wpływ na dynamikę oraz wymowę zdjęć
Rozważania nad kadrem
Rozważania nad kadrem
Koło barw
Kolory dopełniające
Kolory i emocje
Czerń i biel
Kolorowe desenie
Kolory a balans bieli
Znaczenie koloru
Zadania z rozdziału 5.
115
115
116
118
120
122
123
126
128
129
132
134
ROZDZIAŁ 6. ZALEŻNOŚCI PRZESTRZENNE
Co, gdzie, kiedy, jak i dlaczego, czyli wszystko o dobrej kompozycji zdjęcia
Rozważania nad kadrem
Rozważania nad kadrem
Punkt widzenia
Przestrzeń
Skala
Perspektywa
Zbliżenie czy fotografia środowiskowa?
Horyzont
Aranżacja tematu
Zadania z rozdziału 6.
137
137
138
140
142
143
146
146
150
154
156
158
ROZDZIAŁ 7. CZERŃ I BIEL
Nauka widzenia w czerni i bieli
Rozważania nad kadrem
Rozważania nad kadrem
Kiedy warto się zdecydować na czerń i biel?
Jak oswoić się ze światem widzianym w czerni i bieli?
Nastaw się na fotografowanie
Klamka zapada i co dalej, czyli moja analiza sceny
Moje ustawienia aparatu
Edycja zdjęć z myślą o czerni i bieli
161
161
162
164
166
166
173
174
177
181
6
KO M P O Z YC J A . O D Z D J Ę C I A D O A R C YD Z I E Ł A
Mój sprzęt
Baw się dobrze, łam reguły
Zadania z rozdziału 7.
183
184
185
ROZDZIAŁ 8. KOMPOZYCJA W FOTOGRAFII SPORTOWEJ
Inna niż wszystkie
Rozważania nad kadrem
Rozważania nad kadrem
Jak opanować skomplikowane aspekty fotografii sportowej?
Jak radzić sobie z dynamiką akcji?
Dwa najważniejsze pytania
Ucz się na błędach
Zadania z rozdziału 8.
187
187
188
190
192
193
197
206
211
ROZDZIAŁ 9. NIE TYLKO REGUŁA TRÓJPODZIAŁU
Szczypta historii, odrobina psychologii oraz rola treści i pustej przestrzeni w kadrze
Rozważania nad kadrem
Rozważania nad kadrem
O początkach kompozycji
Doskonałą kompozycję mamy w genach!
Dekonstrukcja i psychologia kompozycji
Zagospodarowanie przestrzeni
Kilka uwag o kadrowaniu i drukowaniu
Zadania z rozdziału 9.
213
213
214
216
218
220
224
228
235
237
ROZDZIAŁ 10. TANIEC Z KOMPOZYCJĄ
Rozważania nad kadrem
Rozważania nad kadrem
Taniec
Praca nad sceną
Zmiana punktu widzenia
Właściwy moment
Wybory i ograniczenia
Cierpliwość popłaca
Oceniaj swoje prace
Podążaj za magią
Intuicja przychodzi z doświadczeniem
Zadania z rozdziału 10.
239
240
242
244
246
248
250
252
255
257
257
260
261
SKOROWIDZ
262
SPIS TREŚCI
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin