Lukasz Kwadrans - Edukacja Romow Studium porownawcze na przykladzie Czech Polski i Slowacji.pdf

(2930 KB) Pobierz
Łukasz Kwadrans
Edukacja Romów
Studium porównawcze
na przykładzie
Czech, Polski i Słowacji
Fundacja Integracji Społecznej PROM
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa
Łukasz Kwadrans
Edukacja Romów
Studium porównawcze
na przykładzie
Czech, Polski i Słowacji
Wrocław-Wałbrzych 2008
Recenzenci:
prof. dr hab. Jadwiga Kosowska-Rataj
prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz
Projekt okładki:
Joanna Skrzypiec
na okładce wykorzystano fragment pracy
Amandy Noemi Łakatosz (10 lat) z Poznania pt. Sąsiedzi
Redakcja językowa:
Edward Rutkowski
Projekt typograficzny, korekta:
Sylwia Bielawska
Skład komputerowy:
T
A
rt Wrocław
© Łukasz Kwadrans, Wrocław–Wałbrzych 2008
Książka dofinansowana z budżetu państwa w ramach rządowego
Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce
ISBN 978-83-88425-48-6
Fundacja Integracji Społecznej „Prom”, ul. Podwale 13, 50-043 Wrocław,
tel. 071 359 29 21, fax 071 359 09 87, www.fundacjaprom.pl
e-mail: biuro@fundacjaprom.pl
Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej
im. Angelusa Silesiusa, ul. Zamkowa 4, 58-300 Wałbrzych,
tel. 074 641 92 26, e-mail: wydawnictwo@pwsz.com.pl
SPIS TREŚCI
1.
WSTĘP
......................................................................................................... 11
PROBLEMATYKA ROMSKA W EUROPIE ŚRODKOWEJ
............. 23
1.1. Charakterystyka społeczności romskiej .......................................... 23
1.1.1. Tożsamość etniczna w procesie przemian ............................ 23
1.1.2. Romowie jako grupa etniczna................................................. 37
1.1.3. Socjologiczna charakterystyka sytuacji mniejszościowej.... 45
1.1.4. Etnonimy własne grupy .......................................................... 49
1.1.5. Krótka historia Romów/Cyganów ......................................... 50
1.1.6. Edukacja Romów w ujęciu historycznym............................. 61
1.1.7. Struktura demograficzna ......................................................... 68
1.1.8. Liczebność.................................................................................. 72
1.2. Idea edukacji wielokulturowej/międzykulturowej........................ 74
1.2.1. Wielokulturowość..................................................................... 80
1.2.2. Międzykulturowość ................................................................. 82
1.2.3. Edukacja wielokulturowa jako reakcja .................................. 85
1.2.4. Edukacja międzykulturowa jako interakcja.......................... 88
1.2.5. Pedagogika międzykulturowa................................................ 92
1.3. Edukacja Romów – koncepcje........................................................... 94
ZAŁOŻENIA BADAWCZE....................................................................
103
PROBLEMY MNIEJSZOŚCI ROMSKIEJ
W CZECHOSŁOWACJI W LATACH 1945-1992
................................ 109
3.1. Romowie/Cyganie na ziemiach czeskich i słowackich
po roku 1945 ...................................................................................... 109
3.2. Procesy asymilacyjne wspomagane przez państwo.................... 115
3.3. Szkolnictwo większościowe a edukacja Romów ......................... 141
3.4. Kierunki działań władz oświatowych ........................................... 156
SYTUACJA ROMÓW W POLSKIEJ RZECZPOSPOLITEJ LUDOWEJ
W LATACH 1945-1989
............................................................................. 161
4.1. Romowie w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej ............................ 161
4.2. Produktywizacja, osiedlanie i działania asymilacyjne
wobec Romów ................................................................................... 164
4.3. Mniejszość romska w szkolnictwie powszechnym PRL ............ 182
4.4. Mobilizacja etniczna Romów .......................................................... 192
2.
3.
4.
5. PROCESY TRANSFORMACJI USTROJOWEJ
W REPUBLICE CZESKIEJ, RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ
I REPUBLICE SŁOWACKIEJ A PROBLEMY EDUKACJI
SPOŁECZNOŚCI ROMSKIEJ...............................................................
199
5.1. Charakterystyka sytuacji edukacyjnej Romów
po upadku komunizmu ................................................................... 199
5.2. Programy rządowe na rzecz społeczności romskiej .................... 209
5.3. Projekty edukacyjne oraz działalność romskich
i lokalnych organizacji ..................................................................... 225
5.4. Programy Unii Europejskiej i inne zagraniczne inicjatywy
na rzecz edukacji Romów ................................................................ 247
5.5. Problemy edukacji Romów w Europie Środkowej ...................... 252
5.5.1. Programy edukacyjne ............................................................ 252
5.5.2. Podręczniki .............................................................................. 261
5.5.3. Kadra (kształcenie, doskonalenie)........................................ 263
5.5.4. Działania państwa na rzecz podniesienia
świadomości edukacyjnej ...................................................... 267
ZAKOŃCZENIE
........................................................................................... 271
SPIS TABEL................................................................................................ 281
SPIS WYKRESÓW .................................................................................... 281
SPIS SCHEMATÓW ................................................................................. 281
BIBLIOGRAFIA......................................................................................... 285
SUMMARY
.................................................................................................... 309
Zgłoś jeśli naruszono regulamin