Miroslaw Filciak - Media wersja beta Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu.pdf

(7862 KB) Pobierz
Recenzje: dr hab. Marek Krajewski, prof. UAM;
dr hab. Tomasz Majewski, prof. UŁ
Wydawnictwo Naukowe Katedra 2013
Książka z wyłączeniem zdjęć i ilustracji dostępna na licencji
Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.
Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autora.
Treść licencji jest dostępna na stronie
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ pl/legalcode
Publikacja dofinansowana
przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej
Wydanie pierwsze
Gdańsk 2013
Projekt okładki: Anna M. Damasiewicz
Grafika © Kentoh | Shutterstock.com
Ilustracje z archiwum autora
Projekt layoutu i skład:
biuro@dialoog.pl; www.dialoog.pl
ISBN 978-83-63434-91-5
Wydawnictwo Naukowe Katedra
http://wnkatedra.pl
email: redakcja@wnkatedra.pl
Spis treści
Wstęp ............................................................................................................... 7
Rozdział 1
Problemy badań nad mediami, czyli założenia wstępne
.......................... 23
Problem pierwszy – o wyjściu zza biurka ..................................................... 43
Problem drugi – społeczne czy techniczne? .................................................. 50
Problem trzeci – pozycja badacza ................................................................. 57
Raz, dwa, trzy… i co dalej? .......................................................................... 70
Rozdział 2
Gra w kino
................................................................................................... 77
Gry i kino jako wydarzenia wizualne ........................................................... 84
Przyjemność (iluzji) kontroli ........................................................................ 87
Filmo-gra – renesans obrazów-działań ......................................................... 92
Immersja w kinie –
movie ride
...................................................................... 94
Hybrydyzacja technologiczna – machinima i interaktywne filmy .............. 107
Film o innych mediach – tematyzacja poprzez parateksty ......................... 115
Kino i symulacja ......................................................................................... 117
Rozdział 3
W parku rozrywki: granice mediów
....................................................... 121
Pomiędzy mediami: Universal Studios ....................................................... 129
Korekta perspektywy .................................................................................. 147
Kino oswojonych atrakcji ........................................................................... 165
Konwergencja 1.0, konwergencja 2.0 ......................................................... 173
Rozdział 4
Telewizja „po telewizji”
............................................................................. 185
Mniej popularne, bardziej demokratyczne .................................................. 191
Inaczej niż telewizja? .................................................................................. 209
Gra o prestiż ................................................................................................ 215
Polak przed ekranem ................................................................................... 222
Nowe pola ................................................................................................... 230
Rozdział 5
Nieautoryzowane, nieformalne… marginalne?
...................................... 237
Nieformalność i imperializm teorii ............................................................. 247
W stronę konkluzji ...................................................................................... 256
Podziękowania ............................................................................................ 273
Bibliografia ................................................................................................. 277
Indeks osób ................................................................................................. 295
Wstęp
Jak wskazuje już tytuł, będzie to książka o mediach. Przede
wszystkim o ich wzajemnych powiązaniach, choć takie podej-
ście nakazuje również przyjrzeć się temu, w jakich relacjach
z mediami pozostają ich użytkownicy. Zanim jednak wyjaśnię,
co przez to rozumiem i zagłębię się w definicyjnych niuansach,
muszę napisać kilka zdań o okolicznościach powstawania tego
tekstu. Przede wszystkim o tym, dlaczego uznałem, że warto
pisać o mediach, choć równocześnie uważam, że ich rolę w na-
szym codziennym funkcjonowaniu często przeceniamy.
Kiedy rozglądam się wokół biurka, przy którym siedzę,
pisząc te słowa, widzę mnóstwo medialnych artefaktów. Po-
układane na półkach i porozrzucane w ich okolicy książki. Sto-
sy niedoczytanych czasopism, płyt z nagraną muzyką, filma-
mi i danymi komputerowymi. Zewnętrzny dysk twardy, kilka
pendrive’ów, karty pamięci powtykane w różne miejsca, które
mają uchronić je przed zgubieniem. Regał, którego znaczną
część zajmują wypchane kartonowe pudła, skrywające me-
dialny chaos różnych treści i formatów. Ten „medialny opad”
dotyczy zresztą nie tylko nośników. Wokół mnie znajdują się
też rozmaite urządzenia, w coraz większym stopniu dublują-
ce swoje funkcje. Telefon, przenośna konsola do gier, czytnik
e-booków. Służące do ich łączenia zwoje poplątanych kabli.
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin