Kaczan_wstep_do_psychologii.rtf

(107 KB) Pobierz

Prowadzący: mgr Radosław Kaczan

E-mail: rkaczan@swps.edu.pl

 

Wstęp do psychologii ogólnej – elementy historii myśli psychologicznej

Ćwiczenia

Semestr zimowy 2009/2010, studia zaoczne

Kurs składa się z 8 spotkań.

Cel zajęć: Ćwiczenia z psychologii ogólnej mają na celu zapoznanie studentów z psychologią rozumianą jako dziedzina nauki, ze wskazaniem charakteru i znaczenia metod naukowego zdobywania wiedzy. Zajęcia mają służyć jako wprowadzenie do naukowego i psychologicznego sposobu myślenia, którego zdobycie jest kluczowym warunkiem owocnego studiowania psychologii.

Tematyka: W trakcie kursu zaprezentowane zostaną główne obszary badań psychologicznych wraz z ich historycznym kontekstem, podstawy metodologii badań psychologicznych, a także najistotniejsze odkrycia dotyczące funkcjonowania ludzkiego umysłu. Cele te będą realizowane poprzez rozmaite formy pracy: dyskusję ogólnogrupową, pracę w małych grupach, uczestniczenie w demonstracjach

Forma zajęć: prezentacje, dyskusje na temat teorii i badań psychologicznych, mini-wykłady, dyskusja na temat materiału przeczytanego bądź obejrzanego na zajęciach.

Warunki zaliczenia:

1.      obecność i aktywność na zajęciach (przekroczenie progu 25% nieobecności powoduje  brak zaliczenia przedmiotu)

2.      otrzymanie pozytywnych ocen z krótkich sprawdzianów które będę odbywać się na zajęciach. Sprawdziany będę składały się z trzech otwartych pytań z lektur obowiązkowych do danego tematu. Z każdego sprawdzianu można uzyskać od 0 do 3 punktów.

3.      otrzymanie pozytywnej oceny z końcowego testu pisemnego

4.      przygotowanie prezentacji i przedstawienie jej w trakcie zajęć

·         Uwaga: Celem prezentacji jest poszerzenie wiedzy grupy na dany temat poprzez przedstawienie badań i/lub teorii (na podstawie lektury uzupełniającej). Tematy zostaną ustalone na 1 zajęciach. Prezentacja może trwać do 15 minut. Po prezentacji odbywa się dyskusja, grupa prezentująca odpowiada na pytanie reszty uczestników oraz przygotowuje i zdaje swoje pytanie i problemy do dyskusji.

·         Kryteria oceny zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.

5.      zapisanie się na kurs e-learning prowadzony z tego przedmiotu i systematyczna aktywność w postaci wykonywania zamieszczonych zadań, udziału w dyskusji, komentarzy do przedstawionych przez prowadzącego tekstów, wysyłania pytań na forum. 

Zasady oceniania

Zaliczenie dokonuje się na stopień. Podstawą oceny końcowej są punkty uzyskane za:

ü      Test zaliczeniowy – do 20 pkt. (zaliczony jeśli student otrzymał nie mniej niż 11pkt)

ü      przygotowanie prezentacji              – do 10 pkt. (zaliczony jeśli studenci otrzymali nie mniej niż 5 pkt.)

ü      Krótkie sprawdziany do 10 pkt. (zaliczony jeśli student otrzymał nie mniej niż 5 pkt)

 

Program zajęć

 

Uwaga:

·         Zajęcia od 1 do 8 obywają się podczas Szajdów w Sali zajęcia 9 i 10 prowadzone są w trakcie całego semestru w formie zajęć e-learning

·         Pierwsza lektura zaraz pod tematyką zajęć jest lekturą obowiązkową z której będę układane pytania do krótkich sprawdzianów i do testu końcowo

 

I. Psychologia jako nauka: jej historia i zastosowania.

Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 1).

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Stachowski, R. (2001). O psychologii poszukującej swego przedmiotu. Przegląd

Psychologiczny, 44/1, 11-36.

Strelau, J., Doliński, D.  (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 2 s. 107 do 134

 

 

II. Proces badawczy: podstawowe metody i etyka badań psychologicznych.

·         Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

·         Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 3  s. 170 do 175 i rozdział 4 s. 175 do 207 i 272-300

Prezentacja 1

Modele badawcze w psychologii

 

Zajęcia 3

Koncepcje i wizje człowieka w wielkich szkołach psychologicznych

·         Strelau, J.  (2000) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 2 autorstwa Wiesława Łukaszewskiego

(UWAGA tylko stare wydanie podręcznika trzytomowego)

·         Strelau, J., Doliński, D.  (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 3  s. 89 do 107

Prezentacja 2

Wizja człowieka w psychoanalizie i psychologii humanistycznej – próba porównania

 

Zajęcia 4

Procesy poznawcze: świadomość, pamięć i uczenie się

·         Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 5 i 7 z rozdziału 6 strony 166-190). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

·         Strelau, J., Doliński, D.  (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 6  s. 418 do 445

·         Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP. (Rozdział 1, s. 11-31, rozdział 4, s.117-163).

Prezentacja 3 i 4

Czym jest i jak działa pamięć autobiograficzna

Problemy z pamięciom - czy są do uniknięcia

 

 

 

 

Zajęcia 5

Osobowość i jej zaburzenia

·         Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 13). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

·         Strelau, J., Doliński, D.  (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 8  s. 651 do 655

·         Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. (Rozdział 6, s. 231-276).

Prezentacje 5

Najważniejsze rodzaje zaburzeń osobowości i ich charakterystyka

 

Zajęcia 6

Różnice indywidualne: inteligencja i temperament

·         Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 9). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

·         Strelau, J., Doliński, D.  (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 9  s. 767 do 796

·         Strelau, J. (1997). Inteligencja człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”. (s. 146-164)

Prezentacje 6 i 7

Testy inteligencji – od gazetowej zabawy do wyszukanych psychometrycznie narzędzi

Co to znaczy trudny temperament

 

Zajęcia 7

Psychologia rozwoju człowiek w cyklu życia 

·         Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 10 s. 308-324, 328-345, 348-351 ). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

·         Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski), s. 1-20, 30-32

·         Strelau, J., Doliński, D.  (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 2 rozdział 12  s.182 do 232

·         Janiszewska-Rain, J. (2005). Okres późnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał ludzi w wieku podeszłym? W: A. Brzezińska  (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 591 - 622). Gdańsk: GWP.

·         Brzezińska, A. I., Hejmanowski, Sz. (2005). Okres późnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska  (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 623 - 664). Gdańsk: GWP.

Prezentacje 8 i 9

Dlaczego dzieci powinny chodzić do przedszkola?

Starość nie radość?? O rozwoju w okresie późnej dorosłości

 

Zajęcia 8

Nasze cenne zdrowie

·         Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 12) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

·         Strelau, J., Doliński, D.  (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 2 rozdział 19  s.719 do 733

Prezentacja 10

Jak psychologia może pomóc ludziom w utrzymaniu dobrego zdrowia

 

Zajęcia prowadzone w formie e-learning

 

Zajęcia 9

Jeszcze raz historia psychologii – wielkie odkrycia i najbardziej znaczące eksperymenty

·         Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych , które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP.

·         Łukaszewski, W. (2008). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP

Zajęcia 10

Jak jest polska psychologia współcześnie – próba podsumowania do krótkiego wprowadzenia

·         Strelau, J., Doliński, D.  (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 2 rozdział 21

·         Aktualne artykuły naukowe i popularnonaukowe jako ilustracja tez i dyskusji na forum 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin