Prowadzący: mgr Radosław Kaczan
E-mail: rkaczan@swps.edu.pl
Wstęp do psychologii ogólnej – elementy historii myśli psychologicznej
Ćwiczenia
Semestr zimowy 2009/2010, studia zaoczne
Kurs składa się z 8 spotkań.
Cel zajęć: Ćwiczenia z psychologii ogólnej mają na celu zapoznanie studentów z psychologią rozumianą jako dziedzina nauki, ze wskazaniem charakteru i znaczenia metod naukowego zdobywania wiedzy. Zajęcia mają służyć jako wprowadzenie do naukowego i psychologicznego sposobu myślenia, którego zdobycie jest kluczowym warunkiem owocnego studiowania psychologii.
Tematyka: W trakcie kursu zaprezentowane zostaną główne obszary badań psychologicznych wraz z ich historycznym kontekstem, podstawy metodologii badań psychologicznych, a także najistotniejsze odkrycia dotyczące funkcjonowania ludzkiego umysłu. Cele te będą realizowane poprzez rozmaite formy pracy: dyskusję ogólnogrupową, pracę w małych grupach, uczestniczenie w demonstracjach
Forma zajęć: prezentacje, dyskusje na temat teorii i badań psychologicznych, mini-wykłady, dyskusja na temat materiału przeczytanego bądź obejrzanego na zajęciach.
Warunki zaliczenia:
1. obecność i aktywność na zajęciach (przekroczenie progu 25% nieobecności powoduje brak zaliczenia przedmiotu)
2. otrzymanie pozytywnych ocen z krótkich sprawdzianów które będę odbywać się na zajęciach. Sprawdziany będę składały się z trzech otwartych pytań z lektur obowiązkowych do danego tematu. Z każdego sprawdzianu można uzyskać od 0 do 3 punktów.
3. otrzymanie pozytywnej oceny z końcowego testu pisemnego
4. przygotowanie prezentacji i przedstawienie jej w trakcie zajęć
· Uwaga: Celem prezentacji jest poszerzenie wiedzy grupy na dany temat poprzez przedstawienie badań i/lub teorii (na podstawie lektury uzupełniającej). Tematy zostaną ustalone na 1 zajęciach. Prezentacja może trwać do 15 minut. Po prezentacji odbywa się dyskusja, grupa prezentująca odpowiada na pytanie reszty uczestników oraz przygotowuje i zdaje swoje pytanie i problemy do dyskusji.
· Kryteria oceny zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
5. zapisanie się na kurs e-learning prowadzony z tego przedmiotu i systematyczna aktywność w postaci wykonywania zamieszczonych zadań, udziału w dyskusji, komentarzy do przedstawionych przez prowadzącego tekstów, wysyłania pytań na forum.
Zaliczenie dokonuje się na stopień. Podstawą oceny końcowej są punkty uzyskane za:
ü Test zaliczeniowy – do 20 pkt. (zaliczony jeśli student otrzymał nie mniej niż 11pkt)
ü przygotowanie prezentacji – do 10 pkt. (zaliczony jeśli studenci otrzymali nie mniej niż 5 pkt.)
ü Krótkie sprawdziany do 10 pkt. (zaliczony jeśli student otrzymał nie mniej niż 5 pkt)
Uwaga:
· Zajęcia od 1 do 8 obywają się podczas Szajdów w Sali zajęcia 9 i 10 prowadzone są w trakcie całego semestru w formie zajęć e-learning
· Pierwsza lektura zaraz pod tematyką zajęć jest lekturą obowiązkową z której będę układane pytania do krótkich sprawdzianów i do testu końcowo
I. Psychologia jako nauka: jej historia i zastosowania.
Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 1).
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Stachowski, R. (2001). O psychologii poszukującej swego przedmiotu. Przegląd
Psychologiczny, 44/1, 11-36.
Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 2 s. 107 do 134
II. Proces badawczy: podstawowe metody i etyka badań psychologicznych.
· Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
· Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 3 s. 170 do 175 i rozdział 4 s. 175 do 207 i 272-300
Prezentacja 1
Modele badawcze w psychologii
Zajęcia 3
Koncepcje i wizje człowieka w wielkich szkołach psychologicznych
· Strelau, J. (2000) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 2 autorstwa Wiesława Łukaszewskiego
(UWAGA tylko stare wydanie podręcznika trzytomowego)
· Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 3 s. 89 do 107
Prezentacja 2
Wizja człowieka w psychoanalizie i psychologii humanistycznej – próba porównania
Zajęcia 4
Procesy poznawcze: świadomość, pamięć i uczenie się
· Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 5 i 7 z rozdziału 6 strony 166-190). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
· Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 6 s. 418 do 445
· Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP. (Rozdział 1, s. 11-31, rozdział 4, s.117-163).
Prezentacja 3 i 4
Czym jest i jak działa pamięć autobiograficzna
Problemy z pamięciom - czy są do uniknięcia
Zajęcia 5
Osobowość i jej zaburzenia
· Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 13). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
· Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 8 s. 651 do 655
· Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. (Rozdział 6, s. 231-276).
Prezentacje 5
Najważniejsze rodzaje zaburzeń osobowości i ich charakterystyka
Zajęcia 6
Różnice indywidualne: inteligencja i temperament
· Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 9). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
· Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 1 rozdział 9 s. 767 do 796
· Strelau, J. (1997). Inteligencja człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”. (s. 146-164)
Prezentacje 6 i 7
Testy inteligencji – od gazetowej zabawy do wyszukanych psychometrycznie narzędzi
Co to znaczy trudny temperament
Zajęcia 7
Psychologia rozwoju człowiek w cyklu życia
· Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 10 s. 308-324, 328-345, 348-351 ). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
· Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo (redakcja naukowa: A. Brzezińska; przekład: A. Wojciechowski), s. 1-20, 30-32
· Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 2 rozdział 12 s.182 do 232
· Janiszewska-Rain, J. (2005). Okres późnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał ludzi w wieku podeszłym? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 591 - 622). Gdańsk: GWP.
· Brzezińska, A. I., Hejmanowski, Sz. (2005). Okres późnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 623 - 664). Gdańsk: GWP.
Prezentacje 8 i 9
Dlaczego dzieci powinny chodzić do przedszkola?
Starość nie radość?? O rozwoju w okresie późnej dorosłości
Zajęcia 8
Nasze cenne zdrowie
· Gerrig R.J. i Zimbardo P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie nowe (Rozdział 12) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
· Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 2 rozdział 19 s.719 do 733
Prezentacja 10
Jak psychologia może pomóc ludziom w utrzymaniu dobrego zdrowia
Zajęcia prowadzone w formie e-learning
Zajęcia 9
Jeszcze raz historia psychologii – wielkie odkrycia i najbardziej znaczące eksperymenty
· Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych , które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP.
· Łukaszewski, W. (2008). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP
Zajęcia 10
Jak jest polska psychologia współcześnie – próba podsumowania do krótkiego wprowadzenia
· Strelau, J., Doliński, D. (2008) Psychologia - podręcznik akademicki tom 2 rozdział 21
· Aktualne artykuły naukowe i popularnonaukowe jako ilustracja tez i dyskusji na forum
Alette