Tachikawa Ki-9 1935.pdf
(
7701 KB
)
Pobierz
JAPONIA
Technika lotnicza
BROŃ
1935
Samolot szkolno-treningowy i łącznikowy
Tachikawa Ki-9
Dane taktyczno-techniczne
Typ:
samolot szkolno-treningowy i łącznikowy.
Konstrukcja:
dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Data oblotu:
7
stycznia 1935.
Producent:
Tachikawa.
Lata produkcji:
1935-1945.
Wyprodukowano:
2618 egzemplarzy.
Rozpiętość:
10,32 m.
Długość:
7,52 m.
Wysokość:
3,0 m.
Powierzchnia nośna:
24,5 m
2
.
Masa własna:
1015 kg.
Masa startowa:
1425 kg.
Napęd:
silnik gwiazdowy Hitachi Ha-13a o mocy 350 KM.
Prędkość maksymalna:
240 km/h.
Prędkość przelo-
towa:
150 km/h.
Pułap praktyczny:
5800 m.
Długotrwałość lotu:
3,5 h.
Załoga:
2 osoby (instruktor i uczeń).
Tachikawa Ki-9 (Samolot Armii Typ 95
Szkolenia Pośredniego Model A to japoński samo-
lot szkolno-treningowy służący do szkolenia pod-
stawowego i pośredniego. Samolot wszedł do
służby w 1935 i służył do końca wojny, używany
był także jako samolot łącznikowy, planowano
także jego użycie do ataków
kamikaze.
W 1933 w
Tachikawa
zaprojektowano
samolot
Tachikawa R-5
napędzany silnikiem
ADC Cirrus IV,
który był prywatną inicjatywą tej
firmy. Samolot został przekazany
Cesarskiej Ar-
mii Japońskiej
gdzie uznano, że jest on zbyt mały. W marcu 1934 konstruktorzy Tachikawa zostali zaproszeni do szkoły
lotniczej Armii w
Tokorozawa
gdzie przedyskutowano, jakie są wymagania stawiane przez samolotem szkolnym zapro-
jektowanym dla Armii. Miesiąc później
Koku Hombo
(ministerstwo ds. lotnictwa) nakazało Takachiwie zaprojektowanie
samolotu który mógłby służyć zarówno do treningu podstawowego jak i pośredniego, w zależności od jego użycia miał
być wyposażony w różne silniki. Wersja do szkolenia po-
średniego miała być napędzana silnikiem
Hitachi Ha-13a
o mocy 350 KM, a wersja do szkolenia podstawowego
miała otrzymać silnik
Nakajima NZ
(150 KM). W wersji do
szkolenia pośredniego samolot miał być wyposażony do
nauki
lotu na przyrządach,
we wersji szkolenia podsta-
wowego samolot nie miał być wyposażony w żadne oprzy-
rządowanie poza najbardziej niezbędnym. Dodatkowo
wymagano, aby w wersji szkolenia pośredniego samolot
mógł wykonywać akrobacje do 12 g, prędkość maksymal-
na miała wynosić przynajmniej 220 km/h i samolot miał
przebywać w powietrzu przynajmniej 2,5 godziny.
Inżynierowie Tachikawa nie chcieli przyjąć warunków Koku Hombo na zaprojektowania jednego samolotu z
dwoma tak różnymi silnikami, ale Ministerstwo zwrócił uwagę, że podobne samoloty powstały już w Polsce oraz Szwecji i
nalegało aby samolot został zaprojektowany właśnie w taki sposób. Głównym projektantem samolotu został
Ryokichi
Endo.
Tachikawa Ki-9 był
dwupła-
towym,
dwumiejscowym, jednosilni-
kowym samolotem szkolenia podsta-
wowego i pośredniego. Wewnętrzna
konstrukcja kadłuba, powierzchni
nośnych i sterowych była stalowa,
kryta płótnem. Instruktor i uczeń sie-
dzieli w otwartych kokpitach w ukła-
dzie tandem (jeden za drugim), w
wersji łącznikowej, do przewozu ofice-
rów obydwa kokpity były w pełni za-
mknięte. W wersji do nauki lotu na
przyrządach tylny kokpit ucznia mógł
być całkowicie zasłonięty nieprze-
puszczającym światła materiałem.
Samolot miał podwozie klasyczne,
stałe z kołem ogonowym.
Napęd samolotów (z wyjąt-
kiem trzeciego prototypu) stanowił 9-
cylindrowy, chłodzony powietrzem
silnik gwiazdowy
typu
Hitachi Ha-
13a
o mocy 350 KM z dwupłatowym,
drewnianym śmigłem (wszystkie sa-
moloty z wyjątkiem trzeciego prototy-
pu). Trzeci prototyp napędzany był 7-
cylindrowym, chłodzonym powietrzem
silnikiem gwiazdowym
Nakajima NZ
o mocy 150 KM.
Masa własna samolotu wyno-
siła 1015 kg, a masa startowa 1425
kg. Rozpiętość skrzydeł wynosiła
10,32 m, długość 7,52 m, a wysokość
3,0 m, powierzchnia skrzydeł wynosi-
ła 24,5 m
2
. Prędkość maksymalna
samolotu wynosiła 240 km/h, pręd-
kość przelotowa 150 km/h, długotrwa-
łość lotu wynosiła do 3,5 godziny.
Pierwsze trzy prototypy zosta-
ły ukończone pod koniec 1934, samo-
lot z silnikiem Ha-13a odbył pierwszy
lot
7 stycznia 1935
roku. W czasie
oblatywania odkryto, że stery samolo-
ty były dość ciężkie, środek ciężkości
był przesunięty zbytnio do przodu, a
amortyzatory głównego podwozia były
zbyt twarde. Po niewielkich modyfikacjach samolot ponownie wzbił się w powietrze 9 stycznia, w czasie tego lotu spraw-
dzono charakterystykę przeciągnięcia po czym samolot został dostarczony do Tokorozawy.
Po testach Armii do produkcji weszła tylko wersja napędzana silnikiem o większej mocy. W późniejszym czasie
samolot został nieco zmodyfikowany, był nieco lżejszy, miał trochę skrócony kadłub i silniejsze podwozie, ta wersja
otrzymała oznaczenia Ki-9 Kai (Samolot Armii Typ 95 Szkolenia Pośredniego Model B).
Ki-9 używane były do szkolenia podsta-
wowego i pośredniego. W końcowym okresie
wojny uczyli się na nim latać między innymi piloci
kamikaze. Szkolenie pilotów kamikaze polegało
wyłącznie na nauce ich startu i lotu nurkowego,
ponieważ nie oczekiwano, że powrócą oni z ataku
na nieprzyjaciela, samolotem zawsze lądował
instruktor, po ukończeniu szkolenia podstawowe-
go piloci kamikaze zazwyczaj kontynuowali szko-
lenie na innych typach samolotów.
Same Ki-9 zostały także przygotowane do ataków kamikaze na siły amerykańskie które miały dokonać inwazji na
Japonię. Ich uzbrojeniem były dwie stukilogramowe bomby umieszczone pod kadłubem, dodatkowo na w tylnym kokpicie
umieszczano dwustulitrową beczkę z benzyną.
Samolot używany był przez Armię Japońską do końca wojny, w czasie wojny używane były także przez
Tajskie
Siły Lotnicze
(gdzie były używane jeszcze do 1949 roku) oraz siły powietrzne marionetkowych państw azjatyckich pod
kontrolą japońską. Po wojnie weszły na wyposażenie
Indonezyjskich Sił Powietrznych,
a także
Sił Powietrznych Re-
publiki Chińskiej
i
Republiki Korei.
Plik z chomika:
jaciom2
Inne pliki z tego folderu:
Tachikawa Ki-9 1935.pdf
(7701 KB)
Inne foldery tego chomika:
A - A
B - B
C - C
D - D
F - F
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin