Pod czyim jesteś autorytetem.pdf

(380 KB) Pobierz
F r a n k
V i o l a
AUTORYTETEM?
Wszystkim chrześcijanom, którzy pragną spotykać się
pod suwerennym panowaniem Jezusa Chrystusa,
w tej samej prostocie i czystości,
która wyróżniała pierwszych wierzących.
POD CZYIM JESTEŚ
www.
PoznajPana
.pl
Frank Viola „Pod czyim jesteś autorytetem?”
2
Spis treści
Słowo wstępne – Steve Atkerson ........................................................................ 3
WSTęP ................................................................................................................... 4
MODEl PRZYWóDZTWA .............................................................................. 6
TRADYCYJNE ZASTRZEŻENIA .................................................................. 17
AUTORYTET I PODDANIE ........................................................................... 31
„OCHRONA” W DENOMINACJI .................................................................. 44
AUTORYTET APOSTOlSKI .......................................................................... 50
PODSUMOWANIE I WNIOSKI .................................................................... 63
www.
PoznajPana
.pl
spis treści
Frank Viola „Pod czyim jesteś autorytetem?”
3
SłOWO WSTęPNE
Steve Atkerson
Pamiętacie dziecięcą bajkę „Nowe szaty cesarza?” Zdarzyło się w niej, że dziecko wyraziło
to, co wszyscy dorośli dawno wiedzieli, lecz nie chcieli przyznać. Frank Viola, w odkrywczym
traktacie na temat autorytetu w kościele, jest jak ów mały chłopiec, który w końcu wybuchnął:
”...ależ król jest nagi!”
Większość wierzących przypuszcza prawdopodobnie, że nie wszystko jest w porządku na
Syjonie, lecz nie spieszą się z kwestionowaniem obecnego status quo. W końcu, kto chce zostać
określony jako człowiek stwarzający problemy? Przerażające jest to, że większość systemów
społeczności kościelnych pozostaje całkowicie odartych z szaty biblijnej.
Tak więc, kto i nad kim ma autorytet w Kościele? Czy pastor, ewentualnie wieloosobowy
zespół starszych może kontrolować kościół? O co chodzi w odpowiedzialności? Czy denomi-
nacje ochronią swoich członków przed błędem doktrynalnym i upadkiem moralnym? Jak do
tych elementów pasuje duchowy dar administrowania?
Zmagałem się z tymi problemami, kiedy sam robiłem karierę pastora. Zaskakujące jest to,
że żaden z tych tematów nie został poruszony w czasie mojego pobytu w seminarium. Gdy już
byłem w służbie, odkryłem, że większość pastorów, z którymi miałem okazję dyskutować na
ten temat, nigdy nie przemyślało tych zagadnień.
Zasadniczą dla mnie zmianą była wiara w fakt, że zamiast jednego pastora, w każdym ko-
ściele rządzić powinna grupa starszych. Jak się okazało, był to tylko wierzchołek góry lodowej
– jest tak wiele rzeczy związanych z tematem przywództwa, że sprawa samej ilości starszych
staje się zupełnie nieistotna.
Opinia Franka jest zarówno gruntowna jak i biblijna. Każdy kolejny fragment zajmujący
się przywództwem i autorytetem został solidnie rozważony. Obiecuję Wam, że ta książka roz-
szerzy Wasze zrozumienie autorytetu w królestwie Bożym.
Niech nasz Pan ma radość z wykorzystania prawdy zawartej tutaj do uwolnienia legionów
uczniów i liderów, którzy zostali złapani w niewolę hierarchicznego systemu kościoła. Jak po-
wiedział Jezus: Prawda was wyswobodzi.
Steve Atkerson
Atlanta, Georgia, USA
www.
PoznajPana
.pl
spis treści
Frank Viola „Pod czyim jesteś autorytetem?”
4
WSTęP
„Pod czyim jesteś autorytetem?”
Tak lapidarnie brzmi pytanie zadawane przez współczesnych chrześcijan, spotykających
kogoś poza kościołem instytucjonalnym. Co jest tak naprawdę istotą tego pytania? Jakie są
jego biblijne podstawy? Odpowiedzią na te pytania zajmiemy się w tej książce.
Twierdzę, że ogromna część zamieszania i odchodzenia od normy chrześcijańskich zacho-
wań ma związek ze współczesnym nauczaniem, znanym jako „autorytet ochronny”. Nauczanie
to informuje, że chrześcijanin jest chroniony przed doktrynalnym błędem i moralnym upad-
kiem, gdy podda się autorytetowi innego wierzącego czy organizacji.
Na następnych stronach postaram się przedrzeć przez mgłę, który otacza trudne tematy
związane z nauczaniem o duchowym autorytecie, cierniowe tematy takie, jak przywództwo
w kościele, duchowy autorytet, uczniostwo i odpowiedzialność. Postaram się też nakreślić peł-
ny model, pomagający zrozumieć w jaki sposób autorytet działa w ekklesia (w kościele).
Czy taki typ „ochrony” występuje w Biblii?
Uderzające jest to, że słowo „ochrona” (z ang. covering, okrycie, u nas tłumaczone jako au-
torytet – przyp. tłum.) pojawia się tylko w jednym miejscu NT, gdzie jest używane w związku
z nakryciem głowy kobiet (1 Kor 11:15). ST używając tego słowa oszczędnie, zawsze używa go
w odniesieniu do naturalnej części ubioru. Nigdy nie ma ono duchowego zastosowania, nigdy
też nie jest używane w połączeniu z władzą czy poddaniem.
Zatem pierwszą rzeczą jaką możemy powiedzieć o „ochronie” jest fakt, że istnieje niewiel-
ka podstawa biblijna do tworzenia takiej doktryny! Jednak, pomimo tego, niezliczona ilość
chrześcijan bez zająknięcia powtarzaja jak papuga: „Pod czyim jesteś autorytetem?” (ochro-
ną). Niektórzy posuwają się aż do skrajności używając tego do sprawdzania autentyczności
kościoła czy służby.
Jeśli Biblia milczy na temat „ochrony” to co ludzie mają na myśli mówiąc „Pod czyim je-
steś autorytetem?” Inni wyrażą to pytanie w taki sposób: „Przed kim jesteś odpowiedzialny?”
lecz to wywołuje następny „śliski” temat – Biblia nigdzie nie skazuje nikogo na odpowiedzial-
ność wobec ludzi! Powierza to wyłącznie Bogu (Mat. 12:36; 18:23; łuk 16:2; Rzym 3:19; 14:12;
1 Kor. 4:5; Hebr. 4:13; 13:17: 1 Ptr. 4:5).
W konsekwencji, biblijna odpowiedź na pytanie „przed kim jesteś odpowiedzialny?” jest
prosta: Jestem odpowiedzialny wobec tej samej osoby co ty – przed Bogiem! Dziwne, że ta
www.
PoznajPana
.pl
spis treści
Frank Viola „Pod czyim jesteś autorytetem?”
5
właśnie odpowiedź jest najlepszym sposobem na to, aby być niezrozumianym i  fałszywie
oskarżonym. O ile brzmienie i tonacja „odpowiedzialności” są nieco inne od „przykrycia” to
melodia nadal jest ta sama i ona właśnie nie harmonizuje z nieomylna pieśnią Pisma.
Odkrywając znaczenie „ochrony”
Rozszerzmy nieco pytanie: Co ludzie rzeczywiście mają na myśli, gdy pada z ich ust pyta-
nie o „ochronę” (autorytet)? Ja zakładam, że w rzeczywistości pytanie to oznacza: „Kto ciebie
kontroluje?” Wspólna część tego (błędnego) nauczania na temat duchowego autorytetu, daje
się sprowadzić do pytania o to, kto kogo kontroluje a cały instytucjonalny kościół jest zbudo-
wany właśnie na takiej kontroli. Oczywiście, ludzie rzadko kiedy rozpoznają, że to właśnie leży
podstaw, ponieważ jest zazwyczaj bardzo dobrze ubrane w biblijne szaty. Wielu chrześcijan
myśli, że duchowy autorytet jest zwykłym mechanizmem ochronnym.
Kiedy jednak rozłożymy to nauczanie na czynniki pierwsze, okaże się, że jest ono zako-
rzenione w stylu rządzenia typu „jeden nad drugim” i łańcuchu poleceń. W tego typu stylu
przywódczym ci, którzy są na wyższej pozycji kościelnej w sposób nieustępliwy trzymają tych
pod sobą. Dziwne, mówi się wierzącym, że to przez tego typu kontrolę „z góry na dół” są oni
„chronieni” przed błędem.
Myślenie przebiega jakoś tak: każdy musi odpowiadać przed kimś, kto jest na wyższej ko-
ścielnej pozycji. Wśród zwyczajów powojennego kościoła oznacza to, że „laicy” odpowiadają
przed pastorem. W zamian, pastor musi odpowiadać przed kimś o jeszcze większym autory-
tecie (władzy).
Zazwyczaj pastor odwołuje się do swojej odpowiedzialności przed centralą denominacyj-
ną, innym kościołem (często zwanym „kościołem matką„) lub jakimś wpływowym pracowni-
kiem kościelnym. (Taki pracownik jest uważany za wyższego rangą w kościelnej piramidzie.)
Zatem „laik” jest „chroniony” przez pastora. Pastor jest „ochraniany” przez denomina-
cję, kościół matkę lub chrześcijańskiego pracownika. Skoro każdy jest odpowiedzialny wobec
wyższego kościelnego autorytetu, to wszyscy są pod ochroną tego autorytetu i to jest ten typ
myślenia.
Ten schemat „ochrony-odpowiedzialności” znajduje zastosowanie do wszystkich ducho-
wych relacji w  kościele a  każda relacja jest sztucznie przycinana, tak aby pasowała do tego
szablonu. Żadna relacja nie może pozostawać poza tym systemem – a w szczególności ta mię-
dzy „laikatem” a „liderami”. Niemniej ta linia myślenia generuje następujące pytania: kto jest
ochroną (autorytetem, władzą) kościoła matki? Kto jest ochroną (autorytetem, władzą) dla
denominacyjnego centrum? Kto jest ochroną chrześcijańskiego pracownika?
Niektórzy proponują taką odpowiedź, że to Bóg jest ochroną dla tych „wyższych” autory-
tetów, lecz takie wąskie stwierdzenie woła o następne pytanie:
Dlaczego Bóg nie może być ochroną dla „laików” – a nawet dla pastora?
Hmm... Oczywiście rzeczywistym problemem modelu „Bóg – denominacja – kler – la-
ikat” jest to, że wychodzi daleko poza ramy niespójnej, pokrętnej logiki, do której prowadzi.
Głównym problemem jest to, że bezcześci ona ducha NT! Ponieważ, poza pobożną retoryką
„zapewnienia odpowiedzialności” i „posiadania autorytetu” wyłania się system, który jest po-
zbawiony biblijnego poparcia i jest sterowany przez ducha kontroli.
www.
PoznajPana
.pl
spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin