Aleksander Makowski - Nieletni sprawni inaczej.pdf

(1554 KB) Pobierz
Nieletni sprawni inaczej
i ich ortopedagogika
Diagnoza i socjalizacja reedukacyjna przez ergoterapię
Aleksander
Makowski
Wydawnictwo Naukowe
PWN
Warszawa
1997
W trzydziestą rocznicę śmierci
ś.p. Profesor Marii Grzegorzewskiej,
twórczyni ortopedagogiki w Polsce
Projekt okładki i stron tytułowych: Maryna
Wiśniewska
Redaktor: Joanna Perzyńska Redaktktor techniczny: Teresa
Skrzypkowska
Copyright © by
Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o. Warszawa 1997
ISBN aS&l-12406-7
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
11
13
Rozdział I. Nieletni sprawni inaczej jako innowacja terminologiczna w
ortopedagogice .......................... 25
1. Zaburzenia rozwojowe a upośledzenia i niedostosowanie społeczne .......................................
1.1. Wpływ zaburzeń rozwojowych na upośledzenia, niedostosowanie społeczne i trudności w nauce ..........
26
1.2. Upośledzenia jednostek z punktu widzenia ich wychowal-
ności .................................... 30
1.3. Analogia porównawcza między upośledzeniem a niedostosowaniem społecznym ......................
30
1.4. Pojęcie, aspekty i kierunki rewalidacji upośledzonych . .
32
1.5. Specyfika ortopedagogiki w resocjalizacji niedostosowanych społecznie .............................
36
2. Upośledzenia a inne określenia stosowane w rewalidacji ... 37
3. Niedostosowanie społeczne na tle postępowej terminologii w resocjalizacji ................................
38
3.1. Jednostki „nieobyte" w środowisku .............. 39
3.2. Osobnicy z zaburzeniami w socjalizacji ............ 44
3.3. Nieletni sprawni inaczej oraz motywy ich przestępczej
działalności ................................ 51
Podsumowanie ................................... 53
25
Niepełnosprawni inaczej w znowelizowanej ortopeda-
..............................
55
l
i yflkii l przedmiot zainteresowań ortopedagogiki ......
55
<0ll/tu'|iii ortopedagogiki szczegółowej .............
61
J,| Oli^ofrenopedagogika w rewalidacji upośledzonych umy-
«lowo ....................................
62
1,2, Tyllopedagogika w rewalidacji niewidomych ........
68
2.3. Surdopedagogika w rewalidacji głuchych ...........
73
2.4. Logopedia w rewalidacji osób z wadami mowy ......
79
2.5. Pedagogika lecznicza w rewalidacji przewlekle chorych
i kalekich .................................
95
2.6. Pedagogika resocjalizacyjna w rewalidacji nieletnich spra-
wnych inaczej .............................. 100
3. Nieletni sprawni inaczej w znowelizowanej ortopedagogice
szczegółowej — problemy ......................... 102
Podsumowanie ................................... 106
Rozdział III. Socjalizacja reedukacyjna w znowelizowanej orto-
pedagogice szczegółowej ........................... 108
££ 1. Specyfika i zakres oddziaływań ortopedagogicznych w socja-
lizacji reedukacyjnej ............................. 109
^ 1.1. Istota socjalizacji reedukacyjnej ................. 109
1.2. Zakresy socjalizacji reedukacyjnej ................ 109
1.3 Relacja miedzy socjalizacją a socjalizacją reedukacyjna . 111
2. Wychowanie resocjalizujące jako przedmiot socjalizacji reedu-
ły
,i kacyjnej .....................................
112
2.1. Funkcjonalne znaczenie wychowania resocjalizującego . 113
2.2. Swoistość oddziaływań ortopedagogicznych w wychowa-] niu resocjalizującym .........................
114
3. Ergoterapia i jej zastosowanie w socjalizacji reedukacyjnej .. 115 ,
4. Działalność
ortopedagogiczna wspomagająca wychowanie re-
socjalizujące ................................... 116
4.1. Adaptacja i readaptacja nieletnich sprawnych inaczej do
warunków wychowania w zakładzie ortopedagogicznym
116
4.2. Opieka ortopedagogiczna ...................... 118
4.3. Profilaktyka ortopedagogiczna .................. 121
5. Współczesny zakład ortopedagogiczny jako znowelizowane
środowisko społeczno-wychowawcze ................. 124
Podsumowanie ................................... 129
Zgłoś jeśli naruszono regulamin