Informator kierowcy przewożącego towary niebezpieczne w Siłach Zbrojnych RP.pdf

(8510 KB) Pobierz
Wstęp
,,Informator kierowcy przewożącego towary niebezpieczne w Siłach Zbroj-
nych Rzeczypospolitej Polskiej” jest publikacją przeznaczoną dla kandydatów
na kierowców i kierowców przewożących towary niebezpieczne w Siłach
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Powstał w oparciu o sugestie żołnierzy
zawodowych i pracowników wojska biorących udział w szkoleniach dla kierow-
ców przewożących towary niebezpieczne odbywających się w CSLog.
W informatorze zostały szczegółowo przedstawione przepisy dotyczące
przewozu towarów niebezpiecznych zgodnie z umową ADR oraz ustawą
o przewozie towarów niebezpiecznych. Dodatkowo został wzbogacony o regu-
lacje dotyczące krajowego przewozu towarów niebezpiecznych środkami trans-
portu należącymi do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub środkami
transportu za, które Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej są odpowiedzialne,
oraz zezwoleń wymaganych dla takiego przewozu.
Informator zapoznaje również z warunkami technicznymi pojazdów specjal-
nych wykorzystywanych podczas przewozu towarów niebezpiecznych w siłach
zbrojnych, a także wykazem towarów, które są najczęściej przewożone wraz
z dotyczącymi ich przepisami szczególnymi.
Uwzględniono w nim również zmiany wynikające z nowelizacji umowy
ADR 2013 – 2015, które dotyczą bezpośrednio kierowcy przewożącego towary
niebezpieczne oraz warunków przewozu tych towarów.
Wydanie opatrzono licznymi fotografiami ilustrującymi omawiane zagad-
nienia, które mają za zadanie ułatwić interpretację niektórych przepisów wyni-
kających z umowy ADR oraz ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Wszystko to ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa podczas wykonywania
tego rodzaju operacji transportowych, zważywszy na fakt, że ilości przewożo-
nych towarów niebezpiecznych z roku na rok są coraz większe.
2013
1
© IWspSZ
SPIS TREŚCI
1. Podstawowe pojęcia i definicje……………………………………….
2. Klasyfikacja towarów niebezpiecznych………………………………
3. Obowiązki głównych uczestników przewozu w zakresie bezpieczeń-
stwa…………………………………………………………………….
4. Szkolenie kierowców pojazdów przewożących towary niebezpieczne..
5. Szkolenie osób innych niż kierowcy zaangażowanych w przewóz
towarów niebezpiecznych……………………………………………...
6. Dokumenty wymagane podczas przewozu……………………………
6.1 Dokument przewozowy………………………………………………
6.2 Certyfikat pakowania dużego kontenera lub pojazdu…………….…..
6.3 Instrukcje pisemne……………………………………………………
7. Opakowania……………………………………………………………
7.1 Kody opakowań………………………………………………………
7.2 Oznakowanie sztuk przesyłki………………………………………...
8. Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznych………
8.1 Wymagania konstrukcyjne dla EX/II, EX/III, FL, AT, OX …………
8.2 Wymagania dodatkowe dotyczące konstrukcji nadwozi pojazdów
przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych w sztukach
przesyłki (innych niż pojazdy EX/II i EX/III)…………………………
8.3 Wymagania dodatkowe dotyczące konstrukcji nadwozi pojazdów
przeznaczonych do przewozu stałych materiałów niebezpiecznych
luzem…………………………………………………………………..
8.4 Wymagania dodatkowe dotyczące pojazdów kompletnych lub
skompletowanych przeznaczonych do przewozu materiałów w tempe-
raturze kontrolowanej………………………………………………….
8.5 Oznakowanie pojazdów………………………………………………
8.5.1 Oznakowanie pojazdów przewożących sztuki przesyłki…….……..
8.5.2 Oznakowanie pojazdów cystern……………………………………
8.5.3 Inne oznakowanie pojazdów zgodne z ADR……………………….
8.5.4 Wyposażenie dodatkowe jednostek transportowych…………….…
9. Przepisy dotyczące różnych rodzajów przewozu
Tabela A………………………………………………………………..
9.1 Przepisy dotyczące przewozu w sztukach przesyłki………………….
9.1.1 Ładowanie razem…………………………………………………...
9.1.2 Ograniczenia dotyczące materiałów i przedmiotów wybucho-
wych……………………………………………………………………
9.1.3 Środki ostrożności wobec żywności, artykułów spożywczych
i karmy dla zwierząt……………………………………………………
9.2 Przepisy dotyczące przewozu luzem…………………………………
9.3 Przepisy dotyczące przewozu w cysternach……….…………………
10. Ograniczenia przewozu przez tunele…………………………………
4
8
21
23
25
26
26
29
30
31
33
38
45
49
56
57
57
59
61
64
71
74
78
94
94
96
97
98
99
102
2
© IWspSZ
11. Znaki drogowe oraz wybrane przepisy ruchu drogowego dotyczące
kierujących pojazdami przewożącymi towary niebezpieczne……….
12. Wyłączenia w stosowaniu przepisów…………………………...........
13. Przepisy dotyczące ochrony towarów niebezpiecznych……………..
14. Transport multimodalny……………………………………………...
15. Odpady niebezpieczne………………………………………………..
15.1 Przewóz odpadów niebezpiecznych…………………………….
16. Kontrola przewozu towarów niebezpiecznych……………………….
17. Przepisy szczególne…………………………………………………..
18. Przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych pojazdami
należącymi do Sił Zbrojnych lub środkami transportu za które Siły
Zbrojne są odpowiedzialne………………………………...................
106
108
118
121
122
123
125
127
168
3
© IWspSZ
Celem przepisów regulujących przewóz towarów niebezpiecznych jest
wyeliminowanie lub ograniczenie związanego z tym przewozem ryzyka poprzez
zmniejszenie prawdopodobieństwa zaistnienia wypadku oraz rozmiaru ewentu-
alnych szkód.
Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi przewóz towarów niebez-
piecznych są:
,,ADR"
oznacza Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu
drogowego towarów niebezpiecznych, sporządzoną w Genewie dnia 30. 09.
1957r. (Dz. U. z 2011r. Nr 110. poz. 641), wraz ze zmianami obowiązującymi
od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej i ogłoszo-
nymi w odpowiedni sposób. Podlega aktualizacji co 2 lata w latach nieparzys-
tych.
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011r. o przewozie towarów niebezpiecznych.
(Dz. U. Nr 227 poz.1367) z późniejszym zmianami.
1. Podstawowe pojęcia i definicje
,,ADN"
oznacza Umowę Europejską dotycząca międzynarodowego przewozu
towarów niebezpiecznych drogami śródlądowymi).
Fot.1 Transport na rzece Wiśle (archiwum autora)
„Kodeks IMDG”
oznacza „Międzynarodowy Kodeks Morski Towarów Niebez-
piecznych”, stanowiący wykonanie przepisów części A rozdziału VII Międzyna-
rodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS), opublikowa-
ny przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) w Londynie.
Fot.2 Załadunek kontenerów w porcie morskim (archiwum autora)
4
© IWspSZ
Zgłoś jeśli naruszono regulamin