BDiA - Prezentacja 5 - Profil.pdf

(839 KB) Pobierz
Budowa Dróg i Autostrad
PROJEKT
(profil)
Mgr inż. Mariusz Jaczewski
Pokój nr 54 GG
mariusz.jaczewski@pg.gda.pl
PROFIL PODŁUŻNY – WSTĘP 1
Projektowanie trasy w przekroju podłużnym polega
na zaprojektowaniu niwelety trasy.
Niweleta składa się z pochylonej prostej łamanej
oraz krzywych likwidujących załomy tej prostej
łamanej.
Jako krzywych będziemy używać łuków kołowych,
dla których jednak nie wprowadza się krzywych
przejściowych.
30 września 2013
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
2
PROFIL PODŁUŻNY – WSTĘP 2
Projektowanie niwelety polega na określeniu
wysokości i odległości pomiędzy wszystkimi ważnymi
punktami trasy, a więc: początku i końca (trasy oraz
łuków kołowych), wierzchołków oraz innych
charakterystycznych punktów.
Na ogół robi się to dla osi jezdni, chociaż czasami
wykonuje się to również dla krawędzi bocznych.
30 września 2013
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
3
PROFIL PODŁUŻNY – ZASADY 1
Pochylenie niwelety nie może przekraczać wartości
dopuszczalnych (minimalnych i maksymalnych),
Niweleta musi przebiegać przez punkty stałe trasy:
punkt początkowy, końcowy, główka szyny
przecinająca trasę, osi ważniejszych dróg
przecinających trasę, rzędne projektowanych
nawierzchni mostowych, wiaduktów i przepustów,
30 września 2013
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
4
PROFIL PODŁUŻNY – ZASADY 2
Ograniczenie nadmiernych wysokości nasypów i
głębokości wykopów,
Minimalizacja robót ziemnych, oraz
równoważenie ilości ziemi z nasypów i wykopów,
Zapewnienie właściwego odwodnienia tzn.
projektowanie wierzchołków łuków wypukłych w
wykopie, natomiast wierzchołków łuków
wklęsłych w nasypie (ze względu na
projektowane przepusty drogowe).
30 września 2013
Budowa Dróg i Autostrad - Projekt
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin