Rodriguez_A_SJ_O_doskonalosci_chrzescijanskiej_Warszawa_1858 b.pdf
(
22252 KB
)
Pobierz
O DOSKONAŁOŚCI
CHRZESCIAŃSKIEJ
DZIEŁO
X . A L F O N S A R O D K IG U E Z S. J .
Z JĘ Z Y K A HISZPAŃSKIEGO NA FRANCU ZK I KILKAKROTNIE
PRZEŁO ŻON E, A TERAZ W EDŁUG
OSTATNIEGO TŁUM ACZENIA
,i\<
FRAŃ CUZKIEGO
PBZEZ
7
/
• * •łJi-
I !«
36.
I K r m n n ik a C r n i t E
W PRZEKŁADZIE POLSKIM W YDANE.
•
D O U ŻYT K U L U D ZI ŚW IECKICH ZASTO SO W A N EG O ,
W ARSZAW A.
SK ŁAD G ŁÓ W N Y W KSIĘGARNI J. BŁASZKOW SKIEGO,
przy ulicy Krakowskie-Przedmieście N. 395.
Rękopism
Kilka słów o ety tania duchownem
O. Prokopa kaznodziei Kapueyna
prowincyi Polskiej, czytałem i sądzę godnym druku, skoro Władza Wyższa
Duchowna udzieli zezwolenia.
X . BENJAMIN
Kapucyn, Kommis. Jencralski i Prowincyał.
m
pp.
Przeciwko wydaniu
Uwag w kilku słowach o czytaniu duchownem
żadna
ze strony Cenzury Duchownej nie zachodzą przeszkody.
Warszawa, dnia 12 Marca 1854 roku.
X . A . DOROBIS W iz. X X . Mis.
W olno drukować, z warunkiem złożenia w Komitecie Cenzury, po wydru
kowania, prawem przepisanej liczby egzemplarzy.
Warszawa, dnia 30 Czerwca (12 Lipca) 1856 roko.
']
ii J
i )
:
Cenzor,
O
i
radca
dw oru
,
Cenz. Ksiąg Duch. Archid. Warsz.
mpp.
Dzieło pod napisem:
O Doskonałości Chrseściańskiej
przez Alfonsa Rodri-
gueza, kapłana z Towarzystwa Jezusowego, w języku hiszpańskim, osobliwie
dla osob stanu zakonnego napisane, przez uczonych zostało uznane za najdo
skonalsze w tej materyi, i dlatego wkrótce prawie na wszystkie języki europej
skie przełożone.
Gdy zaś tłumacz francuzki, to tak ważne dzieło zastosował
do użytku osób świeckich, i przez to uczynił jo jeszcze korzystniejszem, przeto
pożądaną jest rzeczą, aby i w języku polskim jak najprędzej ukazać się m ogło.
X . P . RZEW U SK I C. K . Duch.
Archidyecezyi Warszawskiej.
S ta n is ła w s k i,
J t?
559.
\.
im p n iM A T U n .
Datum Varsavise, d. 13 Martii 1854.
(L. S.)
ANTONIOS MAŁKOWSKI
Episcopus Adm. Archid, Vars.
l
.
czajew icz
,
Secret.
Chwała Jezusowi i Maryi Przenajświętszej.
KILKA SŁÓW
O
C Z Y T A N IU
D U CH O W N YM .
Z POW ODU W YD ANIA NINIEJSZEGO DZIEŁA.
Pilnuj czytania, napominania i nauki.
A
’ie zanie
dbuj łaski, która jest w tobie... o tim rozmyślaj,
w tern się obieraj... to czyniąc i samego siebie zba
wisz i tych, którzi/ cię słuchają.
(Ś. Paweł do Tess. LI. v. IV).
O j cow'e Święci i mistrzowie życia duchownego, trzy naj
skuteczniejsze naznaczają środki do postępu na drodze dosko
nałości chrześciańskiej; a temi są: godne i częste przystępo
wanie do Sakramentów Ś Ś ., wprawa i wytrwałość w modli
twie wnętrznej, tojest rozmyślanie (medytacye), i codzienne
czytanie duchowne.
Te trzy środki, a dla wielu konieczne warunki, nietylko
postępu na drodze doskonałości chrześciańskiej, ale utrzyma
nia duszy w stanie łaski, w ścisłym z sobą zostają związku.
Bez przygotowania się porządną modlitwą, nie sposób godnie
przystępować do Sakramentów Świętych; bez oczytania się
w dziełach duchownych, trudno przyjść do łatwej modlitwy
>
'
i
ni
wnętrznej: można przeto powiedzieć, że czytanie duchowne
jest kluczem, jest wstępem do drogi doskonałości chrześciań-
skiej, jest ze trzech środków zaleconych przez Świętych Oj
ców tak ważnym, że od niego większa lub mniejsza skutecz
ność drugich dwóch zawisła, — środkiem tak potrzebnym, że
jego pominienie dla wielu dusz zostawi w ich zawodzie ducho
wym brak niczem innem zastąpić się nie dający.
Jakoż każdy mający cokolwiek doświadczenia w przewo
dnictwie duchownem, często napotyka osoby, które od dawna
wstąpiwszy na drogi ściśle chrześciańskie, pełne najlepszych
chęci nabycia jak najwyższej doskonałości wstanie, w jakim
ich Opatrzność umieściła; uczęszczając do Świętych Sakra
mentów, i nie mało czasu poświęcając na odmawianie pacie
rzy; pomimo tego, mały nader albo żaden postęp w doskona
łości chrześciańskiej nie uczyniły.
Wejrzawszy w tryb życia takich osób, łatwo spostrzedz,
że brak czytania duchownego główną był przeszkodą naby
cia tego stopnia doskonałości, do którego za łaską Boską przy
dobrych swoich chęciach dojśćby już były powinne.
Dla jednych bowiem z tych dusz, przeszkodą postępu bywa
gruba niewiadomość najpospolitszych prawideł wyższej dosko
nałości, a ztąd lekceważenie sobie tego, co z wyższą dosko
nałością duchowną nie zgadza się wcale; dla drugich przeci
wna ostateczność, tojest przesadne wyobrażenie w tej mierze,
zbytnie po sobie wymaganie, niezadowolenie z najniewinniej-
szych, a czasem i dobrych swoich postępków; a ztąd ściśnie-
nie jakoweś serca, upadek ducha, ciągła obawa i niepokój
wewnętrzny; owe po grżechu najcięższe zapory i główne prze
szkód}' do postępu na drodze doskonałości. Prócz tego, jak
jedni tak i drudzy uskarżają sic zwykle na niemożność odby
wania modlitwy wnętrznej, rozmyślania, bez której w zwy
kłym biegu rzeczy niepodobne nabycie wyższej doskonałości.
Jak jedni tak i drudzy większy nierównie postęp byliby
uczynilii gdyby byli czytania duchownego nie zaniedbywali,
i jak dla jednych tak i dla drugich, najskuteczniejszem lekar
stwem jest czytanie duchowne, Czytanie to bowiem oświeca
jąc sumienie, przedstawia prawidła doskonałości w najdro
bniejszych odcieniach, a tym sposobem, tym którzy zbyt lek
ko na tej drodze chcieli postępować otwiera oczy na ich błę
dy; w drugich zaś, którzy w przeciwną osteczność wpadając,
zbyt się krępowali prostując wyobrażenie o warunkach dosko
nałości, pozbawia ich niepokoju i ciągłego niezadowolenia z sie
bie, podnosi ich na duchu i zachęca do tym dzielniejszego po
stępu.
Nakoniec jak jednym tak i drugim, czytanie duchowne uła
twia nabycie wprawy w modlitwę wnętrzną, gdyż nasuwa pa
mięci podczas jej odbywania obfitsze i rozmaitsze do rozmy
ślania przedmioty, a czyni tein pożytecznięjszem rozmyślanie,
że dając dokładniejsze poznanie prawidła doskonałości wyświeca
nam nasze własne braki i niedoskonałości, oraz pobudza do tem
skuteczniejszych postanowień praktycznych. „Czytanie du
ch o w n e jest jakby podstawą modlitwy wnętrznej , a nastrę
c z a ją c nam różne przedmioty do rozważania, wdraża nas do
„rozmyślań pobożnych” pisze autor sławnego dzieła pod ty
tułem:
Scala profectionis.
Lecz czytanie duchowne jeszcze
ważniejsze dla dążących do doskonałości przynosi korzyści.
Jeśli nie zupełnie, to przynajmniej w znacznej części zastąpić
ono może brak przewodnictwa duchownego, jednego także ze
środków ułatwiających nabycie doskonałości, a na którego
niedostatek zupełny, tak wiele osób się uskarża.
Zapewne pozbawiałby się dobrowolnie wielkiej pomocy
w życiu duchownem ten, któryby mając sposobność poddać
się pod przewodnictwo światłego i biegłego w tym zawodzie
kapłana nie uciekał się do niego, a w czytaniu książek religij
nych na wszystkie swoje wątpliwości szukał rozwiązania, na
wszystkie ćwiczenia przepisu, na szczególne położenia goto
wych szczególnych prawideł. Ale ten komu Bóg nie dał mo
żności znalezienia przewodnika duchownego, a którego S.
Franciszek Salezy każe wybierać jednego z pomiędzy dziesię
ciu tysięcy, kto przy konfesyonale musi się ograniczyć na oska
rżeniu się z grzechów, bez wymagania od spowiednika przewo
dnictwa, co nie zawsze jest złączone z charakterem spowiednika;
ten niechże w czytania duchownem tem pilniej oświeca swój
um ysł, rozgrzewa serce, i pobudza do postępu wolę, bo ina
czej, na drodze, którą za łaską Boską obrał, albo nie daleko
pójdzie, albo nawet nie długo'się ostoi. „Przez czytanie du
chowne, mówi S. Augustyn, najlepiej może się człowiek po
znać; bo, jakby w zwierciedle jakiem się przejrzał, dowie się
czem jest, i na jakiej znajduje się drodze. Częste czytanie du
chowne oczyszcza duszę, ożywia pamięć kar wiecznych, zwra
ca serce czytającego do rzeczy niebieskich” . I na innem miej
scu tenże Doktór tak mówi: „K to chce z Bogiem zawsze prze
bywać, często powinien modlić się i czytać książki duchowne.
Piękne to i zbawienne zajęcie czytać pisma pobożne, a ku po
stępowi w doskonałości wielce pożyteczne — bo jak mięsnemi
pokarmami posila się ciało, tak duchownem czytaniem krzepi
się i żyje wnętrzny człowiek.”
Lecz żeby z czytania duchownego te nieoszacowane i ni-
czem innem zastąpić się zwykle nie dające odnieść pożytki,
trzeba stosowny do osobistego położenia czynić wybór dzieł
czytać się mających; gdyż nie wszystkie wszystkim są ró
wnie pożyteczne.
Wprawdzie jest kilka dzieł tego rodzaju tak znamienitych,
tak pełnych namaszczenia, tak głęboko biorących zadanie
wyższego udoskonalenia chrześciańskiego, że z tych każde dla
każdego, dla wszystkich, i w najrozmaitszych stanach zosta
jących osób, może być stosowne i pożyteczne. Takiem
np.
jest niezrównane dzieło
O naśladowaniu Jezusa Chrystusa,
Tomaszowi a Kempis pospolicie przypisywane;
Filotea
S. Fran
ciszka Salezego;
Potyczka duchowna
Scupoli i kilka innych.
Atoli i takie dzieła chociaż stanowiące wyjątek przez niezró
wnane swoje zalety, w wielu ustępach i całych rozdziałach są
zastosowane do wyłącznego stanu życia; jak np.:
O naślado
waniu,
dla osób zostających pod regułą zakonną;
Filotea
dla
kobiet żyjących w świecie i t. d. Ztąd te nawet dzieła lubo
wszystkim w ogólności zalecane, dla osób wszelkiego stanu
przedstawiają budującą naukę, i ożywiają w każdym czytel
niku pragnienie postępu duchownego; są atoli głównie prze
znaczone i najkorzystniejsze dla pewnych osób żyjących w sta
nie i położeniu, jakie autor miał wyłącznie na celu. Przeto
i między arcydziełami treści ascetycznej mamy wybierać te,
które wiemy, iż głównie są przeznaczone dla osób znajdują
cych się wstanie, w którym nas samych Opatrzność umieści
ła ; a inne jakkolwiek bądź znakomite i przez kościół upowa
żnione, nie łatwo pozwalać sobie czytać. Często bowiem się
zdarza , że niestosowne oczytanie się w pismach treści obcej
naszemu położeniu, naszym obowiązkom, naszemu powołaniu,
wyradza w umyśle fałsz}'we wyobrażenia doskonałości, bo
niestosowne do naszego stanu, zniechęca nas do położenia,
wktórem się znajdujemy z woli Boskiej, bo ciągle nas przeno
si w inną sferę, a nakoniec wprawia w fałszywe położenie ani
łaską Boską ani przyrodzoną skłonnością naszą, lecz rozdra
żnieniem wyobraźni sztneznie spowodowane,
r W ybór zaś taki dziś teinbardziej doradzać wypada, i tera-
bardziej do tej rady zastosować się należy, - że dzięki Bogu,
z upływem czasu, i skutkiem pism pozostałych po różnych
świątobliwych pisarzach mistycyzmem katolickim głęboko
przejętych, którzy mieli na celu wszystkie stany i położenia
ludzkie, dziś ju ż , prawidła wyższej doskonałości chrześcijań
skiej, mają, jakby można powiedzieć, swoje osobne
kodexa
dla osób wszelkiego stanu i położenia. Są dzieła podające pra
widła nabycia tej doskonałości w życiu kapłańskićm^ drugie
tejże treści dla osób związanych ślubami zakonnemi; niektóre
znowu dla poczynających jeden z tych zawodów, inne dla już
wdrożonych w tem powołaniu, inno dla dusz łaską Bożą
wiedzionych po najwyższej drodze życia wewnętrznego, inne
znowu dla mających się utrzymywać na niższych stopniach
tejże drogi, odrębne nakoniec dla żyjących w położeniu wy-
jątkowern, w najściślejszem odosobnieniu, a znowu inne jedy
nie dla tych, którzy zostając w świecie, i w świecie żyją nie
dla świata lecz dla Boga, a więc i w świecie mogą i pragną do
najwyższej doskonałości za łaską Boską dążyć.
Tejto właśnie ostatniej treści dzieł potrzeba, daje się czuć
między nami od niejakiego czasu. Ustaje już wreszcie i u nas,
Plik z chomika:
joliet_
Inne pliki z tego folderu:
Passion [Lektor PL].AVI
(757536 KB)
7 pieczęci [Lektor PL].avi
(575536 KB)
wiek złota LEKTOR PL.AVI
(430791 KB)
37 Powodów dlaczego warto żyć.doc
(21 KB)
Marta Florek, Adam Rymarz - W ciszy niepokalanej.mp3
(9722 KB)
Inne foldery tego chomika:
✞ Przekłady Interlinearne (abn) Prymasowska seria
4 polecam - Książki religijne
43 GRECKO-POLSKI NOWY TESTAMENT - WYDANIE INTERLINEARNE
Apokryfy
Biblia Ewangeliczna, Przekład dosłowny (2004)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin