ks Andrzej Zwolinski-Sekty w internecie.pdf
(
5237 KB
)
Pobierz
KS.
I t r e , a e także gry komputerowe, film czy muzy
nent l
ka s a y s ę współcześnie doskonałymi narzędziami
ił i
dla s k do pozyskiwania nowych wyznawców.
et
Poszukują one sposobów dotarcia do szerokich grup
społecznych istąd bierze s ę i h zainteresowanie no
i c
wymi środkami przekazu. Dzięki nim t e c s t n
rśi a a i
styczne, okultystyczne, magiczne, pseudoreligijne
zdobywają pełne prawo do p e e t c i bez względu
rznaj,
na wynikające z tego szkody społeczne.
Książka zawiera dogłębną an l z zjawiska występo
aię
wania s k oraz wskazuje na metody uniknięcia i h
et
c
destrukcyjnego wpływu na współczesnego człowieka.
ANDRZEJ
ZWOLIŃSKI
U INTERNECIE
ISBN 978-83-7580-046-3
9 788375 800463
K S ■ ANDRZEJ
ZWOLIŃSKI
SEKTY
U INTERNECIE
Ta książka jest
darem czytelnika.
Dziękujemy
Wydawnictwo SALWATOR
Kraków
WSTĘP
Redakcja
Anna Sledzikowska
r
mogą zasymilować tylko pięćdziesiąt. Jedną z istotnych cech procesu
poznawczego jest więc selektywność odbieranych informacji, czy
li asymilacja danych użytecznych z punktu widzenia realizowanych
celów i odrzucanie informacji zbędnych. Niektórzy uczeni uważają,
że w aparacie psychicznym człowieka znajduje się określony filtr in
formacyjny, związany z koncentracją uwagi, decydujący o tym, które
dane są przyjmowane, a które blokowane. Tę operację polegającą na
odbiorze i przemianie danych zewnętrznych polski psycholog Anto
ni Kępiński nazywał metabolizmem informacyjnym.
Obserwując i poznając otaczającą go rzeczywistość, człowiek wy
odrębnia z istniejącego obiektywnie świata tylko pewne fragmenty.
W kolejnych etapach rozwoju ludzkości i w różnych społecznościach
siatka fragmentów rzeczywistości wyodrębnionych za pomocą zmy
słów i siatka fragmentów przekazanych do odpowiednich ośrodków
mózgu tylko częściowo się ze sobą pokrywają. Istnieje, także indy
widualnie zróżnicowana, różnorodność odczytywania tego samego
świata. Wynika ona z faktu, iż na siatkę fragmentów rzeczywisto
ści nakłada się siatka pojęć, czyli fragmentów odbitych w umyśle
człowieka, a ponadto na siatkę pojęć nachodzi dodatkowo siatka
nazw (wyrazów, grup wyrazowych lub zdań). Zbiór możliwych do
Redakcja techniczna
i przygotowanie do druku
Joanna Lazarów
Ś
wiat atakuje oczy i uszy człowieka informacją równą milionom
bitów na sekundę, z których - według większości badań - ludzie
Projekt okładki
Artur Falkowski
Imprimi potest
ks. Jan Folkert SDS, prowincjał
l.dz. 675/P/08
Kraków, 7 listopada 2008
© 2009 Wydawnictwo SALWATOR
ISBN 978-83-7580-046-3
Wydawnictwo SALWATOR
ul. św. Jacka 16, 30-364 Kraków
tel. (0-12) 260-60-80, faks (0-12) 269-17-32
e-raail: wydawnictwo@salwator.com
www.salwator.com
wyodrębnienia fragmentów rzeczywistości może być zbiorem nie
skończonym, zbiór pojęć zaś, a także odpowiadających im nazw, jest
zazwyczaj w umyśle konkretnego człowieka zbiorem skończonym.
Zbiory wyrazów (słowniki) są zbiorami skończonymi, słów może
być najwyżej kilka milionów. W 1893 roku znany niemiecki przyrod
nik i matematyk Hermann Helmholtz pisał: „Zmysły przemawiają
do nas językiem, który potrafi oddać znacznie subtelniejsze różnice
i o wiele bogatsze odcienie niż te, jakie można oddać słowami”.
Zjawisko dotyczące wpływu języka na opis i poznanie świata na
zywa się hipotezą Sapira-Whorfa, która w skrajnej postaci brzmi:
„tyle jest światów, ile jest języków”, a w formie łagodniejszej: „tyle
jest obrazów świata, ile jest języków”.
Ponieważ nie ma poznania bez informacji, istnieje ścisły zwią
zek między informacją a poznaniem. Jeśli jest poznanie, to mamy
do czynienia także z informacją. A gdy jest informacja, to ona daje
poznanie. Informacja jest niesiona przez sygnały (element fizyczny,
proces, stan itp.). Bez nich jest niemożliwa, a zatem między pozna
niem, informacją i sygnałem zachodzi nierozdzielność. Postrzeganie
świata ma wpływ na świadomość.
Arystoteles miał - w klasycznej szkole starożytnych Aten - tylko
dwunastu uczniów. Współczesny nauczyciel jest w stanie docierać
do milionów studentów na wielu kontynentach i to w sposób bez
pośredni. Masowość dostępu ułatwia standaryzację myślenia, ujed
nolicenie doświadczenia, a więc także, pośrednio, poznania oraz
koncepcji życia i świata. Nowoczesne przekaźniki informacji z samej
swej istoty mają moc tworzenia symboli, które odgrywają ogromną
rolę w kształtowaniu duchowego środowiska człowieka.
Technologia w istotny sposób wkroczyła w życie współczesnego
człowieka, odmieniła je, przekształciła też charakter kultury. Sam
proces przeobrażeń w sztuce rozpoczął się na długo przed pojawie
niem się komputera i Internetu. W twórczości pierwszych moderni
stów widać poszukiwanie sposobu na „umaszynowienie” dzieła sztu
ki. Techniką fascynował się między innymi Guillaume Apollinaire,
tworząc poezję wizualną, zauroczenie techniką widać w twórczości
awangardzistów okresu międzywojennego, w manifestach futury
stów, produktywistów czy konstruktywistów. Od zachwytu szybko
ścią, ruchem, maszyną i dynamiką wiodła droga do utożsamienia
artysty z inżynierem.
Skonstruowanie komputera zwielokrotniło wcześniejsze możli
wości i tendencje; w doświadczeniu i przeżywaniu sztuki pojawiła się
nowa jakość. Nowe dzieła wymagały coraz aktywniejszego udziału
odbiorcy. Wraz z nastaniem nowej epoki elektronicznej pojawiła się
też „nowa estetyka” związana ze statusem ontologicznym obrazów
elektronicznie generowanych oraz ich taktylnym wymiarem. Taktyl-
ność nowego obrazu zwraca uwagę na bezpośredni, „namacalny”
charakter kontaktu oka odbiorcy z obrazem. Takim taktylnym me
dium jest na przykład telewizja (Herbert Marshall McLuhan); ma
szyną taktylną jest komputer, w którym gest naciskania klawiszy na
klawiaturze umożliwia i inicjuje wszelką komunikację elektroniczną
(Vilem Flusser); taktylną naturę ma rzeczywistość wirtualna (William
Gibson); inni podkreślają taktylny aspekt powierzchni monitora,
mówiąc o połączeniu monitora mentalnego z monitorem komputera
(Jean Baudrillard).
Obecnie wszystko staje się obrazem - również pismo, które w zdi-
gitalizowanej formie pojawia się na ekranie monitora komputero
wego. Pomimo postępującej ikonizacji obrazy zostały pozbawione
referentów - nie odsyłają do rzeczywistości przedmiotowej - istnieją
wyłącznie na ekranie. Ich źródłem nie są już fotograficzne reproduk
cje istniejących obiektów. Odbiór nabrał także innego, wielozmysło-
wego znaczenia. Oko przestaje być podstawowym źródłem postrze-
żeń, a pojawiają się „maszyny widzenia - zdolne nie tylko do rozpo
znawania zarysu kształtów, ale również do całościowej interpretacji
pola wizualnego”. Dochodzi również do automatyzacji percepcji
oraz rozszczepienia osobowości na rzeczywistą i wirtualną. Istotnej
zmianie ulega kontakt z rzeczywistością: znikają rzeczy, a przed ocza
mi przewija się jedynie „procesja symulakrów” - maszyny widzenia
produkują bowiem nie tyle postrzeżenia, ile raczej ślepotę. Zmienia
się charakter wizualności: maszyna, zastępując człowieka w wyborze
obiektów oglądu, dokonuje fuzji wymiarów: realnego i wirtualne
go. Dochodzi więc do „wydziedziczenia oka”, „przechwycenia spoj
rzenia przez urządzenia do patrzenia”. W obliczu wielości obrazów
elektronicznych znikają, jako kryterium wartościujące, „doskona
łość”, „autentyczność” czy „oryginalność”. Rozpoczyna się „epoka
designu”, w której odbiorca, zapominając o roli konsumenta, staje
się współtwórcą dzieła sztuki, korzystając z interaktywnej roli gracza
komputerowego lub internauty wędrującego po sieci.
Terminy „rzeczywisty” czy „prawdziwy” są dzisiaj pojęciami dwu
znacznymi, gdyż funkcjonują we współczesnej kulturze na sprzecz
nych płaszczyznach. Trudno rozpoznać, czy dany film jest dokumen
talnym zapisem wydarzeń, czy fabularną wersją snów i marzeń; nie
wiadomo, czy relacja dokumentalna oddaje wiernie fakty, czy zosta
ła dla jakichś celów sfałszowana. Współczesna cywilizacja staje przed
fundamentalną trudnością wynikającą z programowego i wielokrot
nego zacierania różnic między realnością a fantazją, między obrazem
a jego złudzeniem.
Współczesna kultura ma charakter zdecydowanie obrazowy. Po
sługując się niezliczoną ilością obrazów, media wpływają na ludzkie
zachowania i postawy. Często przejmują funkcję głównego informa
tora o rzeczywistości. Potrafią uwznioślić wybrane przez siebie miej
sca i czas w historii, mity i podania o przeszłości i o tym, co będzie.
Obraz w swych licznych odmianach i rodzajach stał się podstawo
wym elementem kultury współczesnego świata. Jednocześnie jego
trwałość i wartość stały się względne.
Z DZIEJÓW ŚWIATA WIRTUALNEGO
mi. Taki świat miał uwolnić ich od wszelkich ograniczeń związanych
z kondycją otrzymaną w chwili zrodzenia. Pozwalał także realizować
marzenia, nawet najbardziej wyszukane.
W średniowiecznej literaturze Indii znajduje się opis fikcyjnych
inteligentnych robotów pełniących funkcję żołnierzy, tworzących
miasta, w których wszyscy mieszkańcy są maszynami. W osiemna
stowiecznej Francji Julien de La Mettrie wyraził wstrząsające dla
współczesnych mu ludzi przekonanie, że człowiek jest jedynie ma
szyną
(L hom m e machinę
, 1747).
W latach dwudziestych X X wieku w literaturze fantastycznej po
jawiło się określenie „sztuczna inteligencja” (ang.
Artificial Intelli-
gence,
Al). Użyto go w opowiadaniach o samolotach, które porozu
miewają się w hangarach i samodzielnie wzbijają w powietrze, przej
mując zwyczaje wędrownych ptaków, lub o pustych pociągach jadą
cych w sobie tylko znanym kierunku albo o sieciach telefonicznych,
które samowolnie kojarzą rozmówców i kierują ich losem. W latach
sześćdziesiątych „sztuczna inteligencja” stała się pełnoprawnym ter
minem naukowym, wkrótce zaczęła oznaczać coś bardzo konkretne
go: „intelekt w pudełku”, którego znakiem stał się komputer - maszy
na błyskawicznie wykonująca podstawowe działania matematyczne
L
udzi od dawna fascynował świat stworzony przez nich samych:
z wybranymi parametrami, oczekiwanymi cechami i przymiota
Plik z chomika:
dragonball11
Inne pliki z tego folderu:
Dzieci Norwegii.djvu
(3606 KB)
Dzieci Norwegii.pdf
(5615 KB)
Pracoń A. - Masakra na wyspie Utoya.djvu
(5734 KB)
Pracoń A. - Masakra na wyspie Utoya.pdf
(4234 KB)
swiat Tajemnic_03_2016 a.pdf
(78700 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
!!!!blokersi
!!!@@@@ NOWE PLIKI(1)
!!@@@ EBOOKI NAJNOWSZE(xyz)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin