obieg rzeczywisty RÓŻNICE.pdf

(89 KB) Pobierz
16
3. OBIEG RZECZYWISTY
Wykresy obiegów teoretycznych wykonane we współrz dnych p-V lub T-S wykazuj znaczne ró nice w
stosunku do obiegów rzeczywistych. Przybli one wykresy obiegów rzeczywistych przedstawiono na rysunku3.1.
Rys. 3.1. Wykresy obiegów rzeczywistych dla silnika czterosuwowego (a) i dwusuwowego (b)
Ró nice mi dzy obiegami teoretycznymi i rzeczywistymi wynikaj z warunków, w jakich te procesy
zachodz , a mianowicie:
- doprowadzanie i odprowadzanie ciepła w obiegu rzeczywistym nie odbywa si przez podgrzewanie i
ozi bianie, lecz przez spalanie, a jego szybko i jako mo e by zmienna,
- w obiegu rzeczywistym odbywa si ci gła wymiana ciepła mi dzy gazami i ciankami cylindra, tłoka i
głowicy oraz mi dzy ciankami i czynnikiem chłodz cym,
- napełnianiu cylindra wie ym ładunkiem towarzysz straty przepływu w przewodach oraz zaworach
wlotowych i wylotowych,
- przepłukanie cylindra nie jest doskonałe, gdy po zako czeniu wydechu zawsze pozostaje w cylindrze
pewna ilo spalin,
- ciepło wła ciwe gazów rzeczywistych zmienia si wraz z temperatur ,
- gor ce cianki komory spalania oddziałuj na temperatur ładunku (podgrzewaj ) zmniejszaj c
napełnienie cylindra,
- ilo czynnika w obiegu jest zmienna ze wzgl du na nieszczelno cylindra.
Straty obiegu rzeczywistego na tle obiegu teoretycznego w układzie współrz dnych T-S pokazano na
rysunku3.2.
Rys. 3.2. Straty cieplne obiegu rzeczywistego na wykresie T-S
Zgłoś jeśli naruszono regulamin