Niszczyciel Z-30 1940.pdf

(4285 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika morska
BROŃ
Niszczyciele
Zerstörer der Zerstörerklasse 1936A – Z-30
1940
Niszczyciel typu 1936A – Zerstörer Z-30
Z-30.
Stocznia: Deschimag, Brema. Położenie stępki:
15.04.1940.
Wodowanie:
08.12.1940.
Wejście do służby:
15.11.1941.
Los okrętu: po woj-
nie przekazany do Wielkiej Brytanii, złomowany w 1948 roku.
Dane taktyczno-techniczne. Wyporność standardowa:
2603 t.
Wypor-
ność pełna:
3597 t.
Długość maksymalna:
127 m.
Długość między pio-
nami:
121,9 m.
Szerokość:
12 m.
Wysokość burt na śródokręciu:
6,6 m.
Zanurzenie:
przy wyporności normalnej 3,7 m, pełnej 4,65 m.
Układ napę-
dowy:
6 kotłów systemu Wagnera, 2 zespoły turbin systemu Wagnera o
mocy 70000 KM, 2 śruby napędowe.
Prędkość:
37,5 węzła.
Zapas paliwa:
318 t normalny, 825 t maksymalny.
Zasięg:
2239 Mm przy 19 węzłach.
Uzbrojenie:
4 działa 150 mm TBK C/36 L/48 (4 x I) z zapasem 120 pocisków
na lufę, 4 działa (7 dział od 1944) przeciwlotnicze 37 mm SK C/30 L/83 (2 x
II) z zapasem 2000 pocisków na lufę, 5 dział (12 dział od 1942, 14 dział od
1944) przeciwlotniczych 20 mm C/30 L/65 (5 x I) z zapasem 2000 pocisków
na lufę, 8 wyrzutni torpedowych 533 mm (2 x IV) z zapasem 12-16 torped, 30-36 bomb głębinowych (2 zrzutnie bomb
głębinowych, 4 miotacze bomb głębinowych), możliwość zabrania 60 min morskich.
Załoga:
332 osoby (11 oficerów i 321
marynarzy).
Stępkę pod budowę ostat-
niego z serii niszczycieli typu
wz.1936A położono w stoczni De-
schimag w Bremie w dniu
15
grudnia 1940
roku. Budowana
jednostka otrzymała numer stocz-
niowy 964. Okręt wodowano
8
grudnia 1940,
a oficjalnie podnie-
siono banderę Kriegsmarine
15
listopada 1941
roku. Początkowo
Z-30 jako jedyny z niszczycieli
typu wz.1936A posiadał specjalne
przejścia ponad wyrzutniami tor-
pedowymi. Rozwiązanie to okaza-
ło się jednak niepraktyczne i zde-
montowano je już w 1942 roku.
Pierwszym dowódcą Z-30 został Korvettekapitan Heinrich Kaiser.
W trakcie szkolenia załogi niszczyciela w dniu
16 grudnia 1941
roku doszło do kolizji z okrętem podwodnym U-
216, w wyniku czego Z-30 uszkodził sobie stewę dziobową. Pierwszym zadaniem bojowym po zakończeniu prób i zgry-
wania załogi było eskortowanie od dnia
18 marca 1942
roku krążownika Admiral Hipper w drodze do Norwegii, a następ-
nie od
5 maja
Admiral Scheer na trasie z Trondheim do Narwiku. W Narwiku okręt wszedł w skład
II Grupy Bojowej
i
bezpośredniej eskorty pancernika Tirpitz.
W dniach od
24
do
28 września 1942
roku niszczyciel uczestniczył w ofensywnej operacji minowej u wybrzeży
Nowej Ziemi pod kryptonimem Zarin, a w dniach
13-15 października
stawiał zapory minowe w pobliżu przylądka Kanin
2
Nos na Morzu Białym. W okresie od
5
do
9 listopada
tego roku jednostka brała udział w zwalczaniu alianckiej żeglugi na
dalekiej północy, a na przełomie 1942/1943 uczestniczyła w operacji pod kryptonimem Regenbogen I (Tęcza I) przeciwko
konwojowi JW-51A.
W dniu
24 stycznia 1943
roku niszczyciel opuścił
Altafjord eskortując krążowniki Admiral Hipper i Koln w
drodze do portów niemieckich, a następnie został skiero-
wany na remont stoczniowy. W trakcie remontu w
marcu
1943
nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy Z-30, które
objął Korvettenkapitan (awansowany następnie do stopnia
Fregattenkapitana) Carl Heinrich Lampe. Po zakończeniu
prac stoczniowych w
czerwcu 1943
okręt został ponownie
skierowany na wody północnej Norwegii.
Jeszcze w czerwcu 1943 roku wraz z Z-27 nisz-
czyciel wziął udział w zabezpieczaniu operacji minowania
wód norweskich dla ochrony przed ewentualnym lądowa-
nie aliantów - zapora Westwall, w dniach
19
oraz
25-26
i
27-28
tego miesiąca.
W okresie późniejszym między
6
a
9 września
1943
roku jednostka w składzie
4. Flotylli Niszczycieli
Komandora Johannessona, wzięła udział w niemieckiej operacji
pod kryptonimem Sizilien-Zitronella, której celem były alianckie urządzenia na Szpicbergenie. W czasie tej akcji Z-30
zwalczał ogniem artyleryjskim cela lądowe w rejonie stolicy wyspy Barentsburga. W dniu
27 października 1943
roku ze-
spół 3 niszczycieli - Z-30, Z-31 i Z-33 pod bezpośrednim dowództwem szefa 4. Flotylli, zaokrętowanego na pokładzie Z-
30, podjął nieudaną operację stawiania min u wylotu Morza Białego pod kryptonimem Katarina (Katarzyna). W okresie od
25
do
27 grudnia 1943
roku jednostka uczestniczyła w nieudanej akcji Scharnhorst przeciwko alianckiemu konwojowi
JW-55B, która zakończyła się zatopieniem niemieckiego pancernika przez Brytyjczyków.
Wiosną 1944
roku niszczyciel
działał na wodach południowej Norwe-
gii, wykonując głównie zadania eskor-
towe i minowe. Od
31 sierpnia
tego
roku Z-30 znalazł się na krótkotrwałym
remoncie w Maureb Świnoujście. Po
zakończeniu napraw okręt powrócił do
swych poprzednich zadań eskorto-
wych i minowych na wodach za-
chodniego Bałtyku i południowej Nor-
wegii.
W czasie jednej z akcji w dniu
20 października 1944
roku na wodach
Oslofjordu Z-30 wszedł na minę, której
eksplozja uszkodziła okręt, powodując
również poważne straty w ludziach. Zginęło 9, ciężkie obrażenia odniosło 12, a zaginęło dalszych 5 członków załogi.
Uszkodzony niszczyciel został odholowany do Oslo, gdzie podjęto prace naprawcze, których nie zdołano ukończyć do
kapitulacji Niemiec. W
grudniu 1944
roku dowódcą Z-30 został Korvettenkapitan Dietrich Hoffmann, którego w
kwietniu
1945
zastąpił Korvettenkapitan Heinrich Erdmann. W dniu
14 maja 1945
roku Z-30 został oficjalnie wycofany z czynnej
służby w Kriegsmarine.
Początkowo pozostawiony niszczyciel obsadzili Norwegowie, jednak później przekazali zdobycz Brytyjczykom,
którzy latem 1945 roku przeholowali okręt do Rosyth nad Firth of Forth, gdzie Royal Navy rozpoczęła serię eksperymen-
tów z podwodnymi wybuchami. W
maju 1948
roku odpalono pod kadłubem ładunek wybuchowy o masie 1 tony, zaś we
wrześniu dwa takie ładunki. Po zakończeniu zaplanowanych eksperymentów
18 września 1948
roku wrak Z-30 sprzeda-
no firmie A. Young and Co. z Dalmuir, która do
marca 1949
roku pocięła jednostkę na złom.
Dowódcy
kmdr por./kpt. mar. (Fregattenlapitän/Kapitän zur See) Heinrich
Kaiser:
15 listopada 1941 - 10 marca 1943
kmdr ppor./kmdr por. (Korvettekapitän/Fregattenlapitän) Carl Heinrich
Lampe:
11 marca 1943 - 20 grudnia 1944
kmdr ppor. (Korvettenkapitän) Dietrich
Hoffman:
21 grudnia 1944 - 16 kwietnia 1945
kmdr ppor. (Korvettenkapitän) Heinrich
Erdmann:
17 kwietnia 1945 - 9 maja 1945
Zgłoś jeśli naruszono regulamin