Chomiński, Formy muzyczne T3. Pieśń.pdf

(7857 KB) Pobierz
FORMY MUZYCZNE
3
FORMY
MUZYCZNE
ł
Małe formy instrumentalne
2
Wielkie formy instrumentalne
3
Pieśń
4
Opera i dramat
5
Wielkie formy wokalne
PWMI
JÓZEF GHOMIŃSKI
KRYSTYNA WILKOWSKA-CHOMIŃSKA
PIEŚŃ
1974
POLSKIE
WYDAWNICTWO
MUZYCZNE
TREŚĆ
Od
autorów
13
WSTĘP
1.
Charakter muzyki wokalnej
2. Systematyka form wokalnych
Rodzaje i gatunki literackie a formy wokalne
F o r m y wokalne a środki techniczne i wyrazowe
PODSTAWY
KSZTAŁTOWANIA
W
MUZYCE
WOKALNEJ
15
19
19
20
1. Wokalne środki wykonawcze
Rodzaje
głosów
średniowiecza
U k ł a d y głosowe
Traktowanie
U k ł a d y głosowe renesansu i czasów późniejszych
głosów
23
23
24
25
26
27
27
28
31
31
35
37
41
42
44
50
50
53
53
57
60
61
67
2. Podstawowe sposoby traktowania tekstu
Zależność formalna
i
wyrazowa
Sylabiczne i melizmatyczne traktowanie tekstu
3. Współdziałanie elementów muzycznych ze słowem
Melika — struktura
Rytmika — regulacja
Wersyfikacja
Agogika
Dynamika
Kolorystyka
Sonorystyka
Faktura
interwałowa
czasu
4. Elementarne współczynniki formy muzycznej
Motyw
Fraza
Zdanie
Okres
5 .
Ewolucjonizm
Cantusfirmus
6
TREŚĆ
Fugowanie
Wariacja
Praca tematyczna
68
69
70
74
82
82
83
83
84
85
85
91
91
91
92
103
106
109
muzycznego
6. Kanoniczne, motetowe i koncertujące zasady kształtowania
7. Rola instrumentów w muzyce wokalnej
Obsada
Obsady
Proces
Funkcja
Rozwój
instrumentalna
nieustabilizowane
stabilizacji
instrumentów
układów wokalno-instrumentalnych
Rodzaje partii instrumentalnych
8. Konwencjonalny język muzyczny
Okres renesansu i baroku
Figury
retoryczno-muzyczne
emfatyczne
Figury
Figury onomatopeiczne
Figury graniczne uzupełniające
Przemiany
konwencjonalnego języka
GATUNKI
I FORMY W
MUZYCE WOKALNEJ
Pieśń
solowa
111
113
113
113
113
potrójne
117
117
118
118
119
120
120
120
z
formą
muzyczną
121
124
127
127
128
128
128
128
ripresy
130
131
132
132
francuska
wersyfikacyjne
podwójne,
1. Liryka średniowieczna • • "
Muzyka
Ballada
Zasady
Refren i forma muzyczna
Ballady pojedyncze,
Problematyka
Problemy
Rola
Rondo
Architektoniczna
Korelacja
Virelai
Muzyka
Poezja i
Ballata
Typ
francuski
Obsada
Rytmika
Nomenklatura
Piedi
Volta
Typ
włoski
włoska
muzyka
rola refrenu
wersyfikacyjnej
Rodzaje rond a układ rymów
budowy
kadencji
tonalne
wykonawcza
Tekst i partie instrumentalne
Zgłoś jeśli naruszono regulamin