Odkrywam siebie. Trzylatek – wpisy do dziennika
Wrzesień – tydzień I i II
Tematyka: Pierwszy raz w przedszkolu
(Zabawy – przewodnik, cz. 1, s. 24–27).
1. Pierwszy raz w przedszkolu
- Zabawa muzyczno-ruchowa Witamy się.
- Zabawa przy piosence To nasza zabawa.
· Ustawianie się w kole.
- Przedstawianie się, podawanie swojego imienia.
- Zabawa Jestem wesoły.
- Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji z wybranych klocków.
___________________________________________________________________________
2. Poznajemy się nawzajem
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Rób to, co ja.
- Nauka krótkiego wierszyka Paluszek.
· Rozwijanie pamięci słuchowej.
- Zabawa Czyje to imię? – poznawanie imion
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
3. Zabawimy się wspólnie?
- Zabawa przy piosence Krasnoludki.
· Zachęcanie do wspólnej zabawy.
- Zabawa Kogo wołam? – utrwalanie imion koleżanek i kolegów.
- Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań.
4. Tyle to dwa
- Zabawa dydaktyczna Policz do dwóch.
· Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie dwóch.
- Zabawy z ulubioną maskotką.
- Budowanie dowolnych konstrukcji z wybranych klocków.
5. Moja grupa
- Odbijanie dłoni maczanej w farbie na kartonie.
· Próba zintegrowania grupy.
- Zabawy i ćwiczenia integracyjne, ułatwiające poznanie się dzieci i ich adaptację w przedszkolu.
- Zabawa Poślij całuska.
- Dowolne zabawy w wybranych kącikach.
6. Poznajmy się
- Zabawa ułatwiająca poznanie i zapamiętanie imion dzieci Powitanie.
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny Jestem w przedszkolu.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Pokaż, jak to robią.
- Słuchanie rymowanki Kto jest w przedszkolu? ilustrowanej sylwetami postaci.
· Utrwalanie imion koleżanek i kolegów z grupy.
- Zabawa słowna utrwalająca imiona dzieci, ułatwiająca ich rytmizację - Nasze imiona.
- Oglądanie obrazka przedstawiającego słonika Felka. Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu Felka (karta pracy).
- Zabawa plastyczna To my (praca w małych zespołach).
7. Nasza sala
- Spacerkiem po naszej sali – zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem sali zabaw.
· Poznawanie kącików zainteresowań, omówienie sposobu korzystania z nich.
- Burza mózgów Co mogą robić dzieci w przedszkolu?
- Określenie, co robią dzieci przedstawione na obrazku (karta pracy).
- Ćwiczenia artykulacyjne Pokaż, jak to robią.
8. Znaczki ropoznawaczki
- Zabawy ze śpiewem.
- Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego Maczek.
· Rozpoznawanie znaczków rozpoznawczych; wyjaśnienie, do czego służą.
- Słuchanie piosenki Jestem przedszkolakiem.
- Zabawa rozwijająca umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni Gdzie jest miś?
- Odszukanie we wkładce obrazków przedstawiających słonika Felka. Naklejenie ich na stoliku i pod stolikiem (karta pracy).
9. Nasze zabawki
- Zabawa przy piosence Jestem przedszkolakiem.
- Zabawy przy piosence Jestem przedszkolakiem.
· Umuzykalnienie dzieci.
- Zabawa relaksacyjna Kołysanie ramionami.
- Zabawa rozwijająca zmysł dotyku Hop, hop, tralala, każdy swą zabawkę ma.
- Oglądanie tablicy. Określanie, co na niej było po jej schowaniu (tablica demonstracyjna).
- Kolorowanie (przez chętne dzieci) rysunków zabawek kredkami świecowymi.
10. Trzeba tylko chcieć
- Zabawa ze śpiewem Mam laleczkę.
- Zabawa muzyczno-ruchowa Szukam przyjaciela.
- Słuchanie opowiadania I. R. Salach Kłopoty Krysi.
· Uświadamianie dziecku, że jest częścią grupy.
- Zabawa rozwijająca umiejętność stosowania pojęcia para – Ubieramy lalkę.
- Rwanie papieru na paski (sztanca). Układanie z nich dowolnej kompozycji (Wyprawka).
- Ćwiczenia warg Ćwiczymy wargi.
- Nazywanie pojazdów przedstawionych na zdjęciach. Naśladowanie za nauczycielem ich odgłosów (karta pracy).
Wrzesień – tydzień III
Tematyka: Nadeszła jesień
1. Lecą liście
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci i drzewa.
- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania Pieski na spacerze.
- Słuchanie wiersza D. Gellner Jesień.
· Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat utworu.
- Spacer w okolicy przedszkola – obserwowanie drzew i opadających z nich liści.
-Wielozmysłowe poznawanie liści: oglądanie, dotykanie, wąchanie – próby określenia zapachu.
- Ćwiczenia graficzne Listki.
- Słuchanie piosenki Liście w parku.
- Pokazanie obrazka, na którym wiewiórka siedzi na ławce, a następnie obrazka, na którym wiewiórka stoi na drodze. Określenie, co robi wiewiórka na ostatnim obrazku (karta pracy).
...
lilia.em