Propozycja planu pracy z języka polskiego do programu „Teraz polski!” – klasa VI szkoły podstawowej
170 godzin lekcyjnych
Numer
i temat lekcji
Liczba godzin
Środki dydaktyczne
Teksty
z podręcznika
Zagadnienia
Cel kształcenia – wymagania ogólne
z podstawy programowej
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Uczeń:
Wymagania wykraczające ponad podstawę programowąUczeń:
Co możesz zobaczyć w lustrze?
F
1
Podręcznik rozdział I „Bądź sobą!” s. 11
Dzieło sztuki:
Norman Rockwell „Dziewczynka w lustrze”
Dzieło sztuki plastycznej, opowiadanie
o sytuacji przedstawionej na obrazie – bohaterce i jej uczuciach
- [...] poznaje specyfikę [...] pozaliterackich sposobów wypowiedzi artystycznej; w kontakcie z dziełami kultury kształtuje hierarchię wartości, swoją wrażliwość, gust estetyczny, poczucie własnej tożsamości [...] (II)
- rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikowania się (gest, wyraz twarzy, mimika, postawa ciała) (I.3.5)
- uczestnicząc w rozmowie, słucha z uwagą wypowiedzi innych, mówi na temat; prezentuje własne zdanie i uzasadnia je (III.1.8)
- rozumie i omawia elementy sztuki plastycznej: plan, barwy, kształty, kompozycja
- potrafi prowadzić rozmowę
na tematy dotyczące sytuacji przedstawionej na obrazie
- potrafi wyjaśnić, co znaczy zwrot być sobą
1.
Co to znaczy być sobą?
Podręcznik rozdział I „Bądź sobą!” s. 12
Zofia Beszczyńska „Chciałabym”
dzieło sztuki: René Magritte „Fałszywe lustro”
Opowiadanie o sytuacji przedstawionej w tekście, podmiot liryczny, wers, strofa, rymy, wiersz biały
- [...] poznaje teksty kultury odpowiednie dla stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego; [...] uczy się je odbierać świadomie i refleksyjnie [...] (II)
- sprawnie czyta teksty głośno i cicho (I.1.1)
- określa temat i główną myśl tekstu (I.1.2)
- wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte) (I.1.7)
- wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście [...] (I.1.9)
- rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikowania się [...] (I.3.5)
- nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje) (II.1.1)
- konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami (II.1.2)
- wyraża swój stosunek do postaci (II.1.3)
- czytając głośno, wyraziście, przekazuje intencję tekstu, właściwie akcentuje wyrazy, wprowadza pauzę, stosuje odpowiednią intonację (III.1.9)
- wie, kim jest Zofia Beszczyńska
na tematy dotyczące sytuacji przedstawionej w wierszu
- przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i ją uzasadnia
2.
Pierwszy dzień w szkole po wakacjach
Podręcznik rozdział I „Bądź sobą!” s. 14
Irena Landau „To właśnie ja”
Bohater główny, bohaterowie drugoplanowi, narrator pierwszoosobo-wy, charakterystyka bohatera literackiego, ocena postępowania bohatera, dziennik, wywiad
- identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi [...] (I.1.3)
- charakteryzuje i ocenia bohaterów (II.2.10)
- formułuje pytania do tekstu (III.1.3)
- tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: [...] dziennik (pisane z perspektywy bohatera literackiego lub własnej) [...] (III.1.5)
- wie, kim jest Irena Landau
- rozumie i wyjaśnia znaczenie zwrotu: robić coś na gorąco
- układa pytania do wywiadu z wybranym nauczycielem
3.–4.
W trosce...
agkr