Powietrze
Pomoce do zabaw z powietrzem:
· Słomki do napojów,
· Kwadratowe kartki,
· Gumki recepturki,
· Dziurkacz
· Gazety czarno-białe
· Piłeczki ping-pongowe
· Kartki A4 różne kolory
· Balony okrągłe min. 100 szt.
· Piórka
· Kawałki bibuły,
· Waciki;
· Świeczki (podgrzewacze lub wkłady do zniczy)
· 2 słoiki (tak aby można włożyć do nich całą świeczkę)
· Łódki z papieru
· Basen, miska z wodą
· Rurki po ręcznikach papierowych (dla każdego dziecka)
· Plastikowe torebki bez nadruku (dla każdego dziecka),
· Grube mazaki,
· Nici,
· Nożyczki,
· Książeczki małe,
· Zimna woda,
· Szklanka,
· Miska,
· Tekturki (kilka sztuk).
· Plastikowe butelki
· Spinacze biurowe
· Materiały do latawców (papier ryżowy, patyczki bambusowe, wełna/dratwa, taśma papierowa, kredki)
· Suszarka do włosów;
· Przedłużacz;
· 4 Butelki po dużym soku Kubuś;
· Denaturat
· Wata
· Zapałki
· Słoiki bądź inne pojemniki na wodę;
· Płyn do naczyń
· Ciepła woda,
· Cukier
· Gliceryna
· Druciki metalowe (tak, aby móc z nich zrobić przyrząd do puszczania baniek)
· Chusteczki higieniczne;
· Butelki po małym „Kubusiu”
· 2 butelki octu
· 2 opakowania sody oczyszczonej
· 2 strzykawki
1. Wykonanie wiatraków – słomki do napojów, kwadratowe kartki, gumki recepturki, dziurkacz
2. Doświadczenia związane z wprawieniem powietrza w ruch.
· Zabawy z gazetą: wachlowanie; podrzucanie; dmuchanie;
· Dmuchanie przez słomkę na piłeczkę pingpongową;
· Wprawienie w ruch wiatraczka;
3. Zabawy z papierowym samolotem – dzieci składają samolot według instrukcji i swobodnie puszczają je do siebie.
4. Zabawa z balonami- nadmuchiwanie i wypuszczanie powietrza na zwiewne lekkie przedmioty np. Piórka, pocięte kawałki bibuły, waciki itp.
5. Świeczki 2 zapalone świeczki. Jedną ze świeczek przykrywamy słoikiem. Obserwujemy co się dzieje z płomieniem.
6. Dmuchanie na łódkę w basenie z wyznaczeniem kierunku poruszania się łódki (wytwarzanie fal na wodzie)
7. Wdmuchiwanie powietrza w rurkę po ręczniku papierowym (dziecko przykłada rękę z drugiej strony rolki- bada siłę powietrza) i ustala, czy może wydmuchiwać powietrze bardzo długo bez zaczerpnięcia powietrza
§ Wniosek- siła wydychanego powietrza zależy od ilości zaczerpniętego powietrza, każdy człowiek musi oddychać.
8. Baloniki. Zadaniem dzieci jest ich na dmuchanie (baloników nie zawiązujemy), po czym podrzucają je do góry – obserwują, co dzieje się z balonem (wyciągają wnioski)
9. „Siła powietrza”
Przebieg doświadczenia:
· Połóż plastikową reklamówkę na stole (bez dziur).
· Włóż rurkę do torebki i okej ją.
· Na tej torbie połóż średniej wielkości książkę i zacznij dmuchać do torby.
· Kiedy torba zacznie się napełniać powietrzem, książka zacznie unosić się do góry.
Książka poruszyła się.Ciśnienie powietrza wytwarza siłę. Czasem, gdy jest wystarczająco duże, ciśnienie powietrza może unieść nawet ciężarówkę.
10. „Powietrze powoduje nacisk”
· Nauczyciel napełnia szklankę wodą i nakrywa ją kawałkiem tektury, mocno przyciskając do szklanki.
· Trzymając mocno tekturę, obraca energicznie szklankę, a następnie puszcza tekturę.
Woda nie wylewa się ze szklanki. Ciśnienie powietrza wypycha tekturę do góry w kierunku naczynia. Ciśnienie powietrza jest tak silne, aby zatrzymać w szklance wodę.
11. Nurkująca butelka. Każde dziecko otrzymuje plastikową butelkę. Na znak nauczycielki wszyscy naciskają na butelkę zanurzając w wodzie i szybko ją puszczają. Butelka wypływa na powierzchnię wody. Dzieci wypowiadają się na temat zaobserwowanego zjawiska.Wnioski: Butelka wypływa, bo jest lekka.
12. Ciężka butelka zanurzamy butelkę w basenie z wodą, przytrzymują ją i obserwujemy co się dzieje. Z otworu szyjki butelki wylatują "bąbelki" i butelka wolno napełnia się wodą, a następnie opada na dno basenu.Wnioski: Z wody wypływają bąbelki, które są pęcherzykami powietrza. W butelce było powietrze, które wydostaje się z butelki w postaci pęcherzyków. Dopiero w wodzie "bąbelki" są widoczne, bo powietrze jest bezbarwne i nie widzimy go. Butelka tonie, bo wypełnia się wodą i staje się ciężka.
13. Ruch obrotowy śmigła.
Na papierze długości 21 cm i szerokości 6 cm rysujemy odpowiedni kształt i przecinamy go wzdłuż środkowej linii. Składamy papier wzdłuż przerywanej linii, odchylamy jeden wirnik do przodu, a drugi do tyłu. Na drugim końcu mocujemy spinacz i rzucamy helikopter z pewnej wysokości.
14. Wykonanie latawców – wprawianie w ruch latawców
15. Ruch pod wpływem ciepła - papier, watę, krepinę, balony unosimy w powietrzu przy pomocy nadmuchu z suszarki do włosów.
16. „Jajkożerna butelka” - Do butelki wkładamy zapaloną, nasączoną denaturatem watę. Gdy tylko wata zostanie umieszczona na otwór nakładamy jajko (balon nadmuchany do wielkości jajka). Obserwujemy jak zachowa się jajko nałożone na szyjkę butelki.
17. „Tworzymy bańki mydlane”: dzieci same konstruują sobie przyrząd do puszczania baniek mydlanych- do szklanki z wodą wlewają płyn do zmywania naczyń, rozpuszczony cukier, łyżkę gliceryny, następnie nacinają słomkę przy jej brzegu. Za pomocą tego przyrządu puszczają bańki mydlane.
Wnioski: W bańkach mydlanych znajduje się powietrze wydychane z płuc. Im więcej wydychamy powietrza, tym większe są nasze bańki mydlane.
18. Jak nie dmuchając napełnić balon powietrzem?
Należy napełnić ½ butelki octem. Na serwetce umieszczamy 1 łyżkę sody oczyszczonej. Zwijamy serwetkę i wkładamy do butelki nakładając balon.
W miarę jak serwetka będzie namakać widoczne będą bańki i balon będzie napełniać się gazem.
Wniosek:, Kiedy ocet (kwas octowy) miesza się z sodą oczyszczoną powstaje reakcja chemiczna, w wyniku której uwalniany jest dwutlenek węgla widziany jest w postaci baniek.
19. Zabawa z strzykawką – dwie strzykawki połączone są rurką. W jednej strzykawce jest powietrze a druga jest zamknięta. Kiedy naciskamy jeden tłok drugi się przesuwa ( Powietrze przeszło do drugiej strzykawki)
Woda
Pomoce do eksperymentów z wodą:
· Piórka, plastelina, styropian, klucz, śruba, kartka, magnes, klocek drewniany
· Sitko
· Gaza
· Pończocha
· Filtr do kawy
· Miska z wodą (mała)
· Mydło
· Słoiki z wodą
· Produkty rozpuszczające się w wodzie i nie (sól, cukier, kawa, mąka, ryż, pieprz itp.)
· Olej
· Starta na tarce czerwona kapusta, wrzątek, ocet, sok z cytryny, soda, proszek do prania, proszek do pieczenia;
· 2 surowe jajka
· 3 szklanki wody (2 z ciepłą wodą, 1 z wodą w temperaturze pokojowej, 1 z wodą ochłodzoną lodem).
· Farby
1. Co tonie, co pływa w wodzie Zachowanie niektórych przedmiotów w wodzie (pióro ptasie, plastelina, styropian, klucz, śruba, kartka, magnes, klocek drewniany),
2. Filtrowanie brudnej wody przy użyciu różnych filtrów – sitko, gaza, filtr do kawy itp.
3. „ Czy spinacze potrafią pływać?”
Na stoliku na środku sali znajduje się przeźroczyste naczynie napełnione w ¾ wodą. Dzieci podchodzą kolejno do stolika i próbują położyć na wodzie spinacze biurowe tak, aby pływały. Po kolejnej nieudanej próbie, nauczycielka pyta, co należałoby zrobić, aby spinacze pływały. W razie potrzeby naprowadza dzieci, aby dolały wody do pełna- prawie aż do przelania się - wtedy spinacze będą pływały. Dzieci podejmują próbę wytłumaczenia fenomenu. Następnie nauczycielka pyta dzieci, co się stanie, kiedy do naczynia z pływającymi spinaczami dodamy mydła.
Odpowiedź: spinacze opadną, gdyż detergenty zawarte w mydle zniszczą napięcie powierzchniowe tzw. „skórę wodną”, która powstała na skutek całkowitego napełnienia naczynia wodą. Doświadczenie można także przybliżyć dzieciom na podstawie brudnych rąk umytych z i bez mydła. Brudne ręce umyte samą wodą, pozostaną nadal brudne. Ręce umyte z mydłem będą czyste.
4. „Co rozpuszcza się w wodzie i dlaczego?”
Dzieci udają się do stolików, gdzie czekają na nie słoiki napełnione wodą. Dzieci zaznaczają markerem poziom wody w słoikach. Nauczycielka pyta dzieci, w którym słoiku podniesie się poziom wody, gdy wsypią do jednego słoika 5 łyżek soli, a do drugiego tyle samo piasku. Dzieci przeprowadzają doświadczenie i podejmują próbę wytłumaczenia fenomenu.
Odpowiedź: W słoiku z solą nie podwyższył się poziom wody, ponieważ kryształek soli składa się z wielu pojedynczych cząstek, które pod wpływem wody rozpuszczają się. Obserwując wodę przez lupę, zauważamy luki. W tych lukach schowała się właśnie sól. Wodę można także porównać do bloku z wieloma pustymi mieszkaniami. Gdy w bloku zamieszka wiele ludzi, budynek też nie zmieni swojej wielkości. Ziarenka piasku w przeciwieństwie do kryształków soli, nie posiadają takiej właściwości, gdyż są ze sobą zbyt mocno scalone, dlatego poziom wody wzrasta.
5. Olej i woda. Następnie do słoika z wodą i piaskiem dodamy oleju i nim wstrząśniemy. Odpowiedź: Olej wypływa na powierzchnie wody, ponieważ olej i woda nie mogą się połączyć, gdyż różnią się gęstością. Olej jest lżejszy. Potrząsając słoikiem, olej przekształci się w kropelki, które parę sekund po odstawieniu znikną, a olej wypłynie na powierzchnię wody.
6. Magiczny palec napełnij miseczkę wodą, powierzchnię posyp pieprzem. Zanurz jeden z palców w mydle płynnym, po czym delikatnie dotknij lustra wody
Gdy dotykamy powierzchni wody pieprz zdecydowanie rozstępuje się na boki. Pod wpływem mydła zmienia się napięcie powierzchniowe wody. Mydło osłabia napięcie powierzchniowe wody i dlatego pieprz przemieszcza się na boki, w rejony gdzie napięcie p. Nie jest zaburzone...
agostek