Samoloty z papieru.PDF

(15102 KB) Pobierz
JAK 'JE
9KlADAĆ
UQZCZA-.il_
__,
:-~~WIETRZE
Wstęp
......
. . . . . . . . . . . . . . . .
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Papie
rowo
Strzałko
. . . .
.
. . . . . . . . . . . . . . .
. .
. . . . .
. .
.
.
. . . .
. .
.
.
.
.
1O
Szybowiec
-
model
podstawowy
. . . .
. . .
. . . .
.
. . . . .
.
. . . . . . . . . . .
. .
.
.
.
.
.
14
Myśliwiec
.
. . . .
.
.
.
. . . . . . . . . . . . . . . . .
.
.
. .
. .
.
.
.
.
.
.
.
.
17
Rapie
r
.
. . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . .
22
Norton
Flyer
. . . . . . . . . . . . . . . .
....
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
.
...
25
Grom
. . .
.
. . . . . . . . . . . . . . .
.
. .
.
.
.
.
.
. . . . . . . . . . . . . . . .
.
.
.
.
. . . .
. _
29
Samolot
akrobacyjny
Mokso
..
.........
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
34
Wirujące
S
krzydło
. . . . . . . . . . . . . .
...
.
..........
.........
.
.
..
.
..
_
38
Zygzak .
.
.
. . . . . . .
.
. . . .
.
.
.
...
.
.
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
40
Strzało
Amora
......
....
....................
. . . . .
. .
. . 44
P d
niebny
Skuter
. . . .
.
.
.
. .
o
................
. . . . . . . . . . . . . . .
..
48
Mistrz Akrobacji
. .
.
.
.
.
. .
.
.
.
. .
52
Koleika
nad
Logonem
. . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
....
57
Lotojąc:o
Świnko
. . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .
..
.
..
.
...
..
61
Kondor
. . . . .
. .
. . .
.
.
.
.
.
. . . . . .
. . .
. . . . . . .
. .
.
.
.
.
.
.
. . . .
.
. .
. .
.
.
.
.
66
Bumerang
. .
. ........
...................
..............
..
70
.
.. .. .. ..
..
.. ..
..
.
Akrobato
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
4
Samuraj
. .
. . . . . . .
. . .
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . _ . . . . . . . . . .
.
. . . . .
79
Mucha
.
.
.
. . . . . . . . . .
.
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. .
. .
. .
. . .
.
. .
84
Kolec
.
. . . . . . . . . . . .
.
.
.
.
. . . . .
. . . . . . _ . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
. . . . . . . .
.
. .
.
90
Bombowiec
. . . . . . . . . . . . . .
.
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.........
.
94
Art
Deco
................
.
.
.
.
.....................
.........
.
98
l
03
Szybowiec
Glynno
. .
. . . .
. . . .
. . . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
. . . . .
.
. .
. . .
.
. .
.
.
.
. .
1 l O
Fuks
.
.
.
.
.
. .
. .
.
.
.
.
.
.
.
.
. . .
. .
.
. .
. .
.
. . . . . . . . .
.
.
. . . .
.
. . . . . .
. .
1
l
7
. . . . .
.
. . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .
..
. . . . .
Ponaddźwiękowiec
Wsł
Składanie
samolotów
jest
jed
z
form origami,
Samoloty z
papieru
to
nie
tylko zabawki.
Obecnie
projektuje
się
je
tok, by
pokonywały
jak
n
aj
dłuższe
dystanse, w
znosily
się
wyją1k.owo
w
nowoczesnej
kultvrze zajmuje
jednak miejsce
o
w
iele
bardziej
poczesne.
Niemal
kożdy
potrafi
ze zwyklej
kartki
papieru
złożyć dowolną
papierową
strzałkę,
a
sztukę tę
opanowuje
już
dfugo, troflO!y
do
celu,
wykonywały
ewolucje
I
w
powietrLu
albo
po
prostu
dostarczały
rozrywki.
W
książce
zapreLentowono
samoloty
sperniojące
wszystkie te warunki
.
Co
więcej,
wszystkie
z
wyjątki
em
jednego
ponadd
źwiękowca
powstały
zgodnie z
zalożeniomi
Tradycyjnego
w
przedszkolu. loka
strzałka
iednok
to
zaledwie
podstawo
umiejętności
modelowania samolo1ów
z
papieru.
Istnieje w
iele
mniej
znanych
papierowych
modeli,
które
latają
szybciej,
szybują wyżej
albo
wykonują
zadziwiające
origami,
co oznac70,
że
podczas
ich
składania
nie wykorzystuje
się
nożyczek
,
kleju
ani
taśmy
klejącej.
ewolucje czy
sztuczki.
W
tej
książce
pokazano
,
jak
sk~odać
i
puszczać
w powietrze 25 modeli
-
najlepszych
z
najlepszyc'1.
Część
z
nich wybrano dlatego,
że
sronowią
klasykę
papierowych
modeli
i
po
prostu
nie
ISTOTNE
ELEMENTY PROJEKTU
PAPIEROWEGO SAMOLOTU
Samoloty
7
pap
ieru
w
sposób istotny
różnią
się
od
prawdz1\A."{ch,
napędzonych
silnikami
i
unoszących si
ę
no
zakrzywionych
skrzydłach.
można
ich
om
i
nąć
.
Inne
gwarantują
frajdę
podczas
składania
albo
wzbijają się
w powietrze
w
jakiś
oryginalny sposób.
Złóż
na
przykład
modele
szyoowco,
latającej Śwink:
czy
Kolejki
nad Loganem
i
przekona1
się
sam
.
Jeszcze
inne
modele
znalazły się
w 1ej
książce
dzięki
swej
oryginalności
-
przełomu1ą
bowiem stereotypy
Nie
mają
silnik.ów,
a
pęd
nada
je im
wyłącznie
siła,
z
jaką zostaną
wyrzucone
w
powietrze.
Co
więcej
,
ich
sk rzydła są płaskie,
a
nie
zakrzywione,
w
związku
z
czym
n·e
unoszą
ich
i
zmien
iają
reguły dotyczące
papierowych
modeli,
naginając
je
do
swoich potrzeb.
w
górz
e.
A
więc
samoloty
z
papieru
właściwie
nie
lata ją
tylko
szybują, chociaż
termi
n
„szybowiec'' z.orezer.vowany jest
dla
samolotów
o
szerokich
skrzydłach.
Mimo Io,
z technicznego
punk1u
widzenia,
również
papierowe
strzałki
i
samoloty akrobolycLne
szybowcami.
Tor
pozwa
lają
jednak
również
wykor7ystywoć
dodatkową energię grawiłocji.
Dowodzi
tego
prosiy eksperyment
Weź.
dwie
kartki papieru
Jedną
z nich
zwiń
w
kulę, drugą
pozostaw
płaską. Upuść
obie no
ziemię
Kula spadnie
lotu
papierowego
samolotu
zależy
od
pięciu
wzajemnie
oddz1ołu1ących
na
siebie
szybko. Arkusz
stawia
w1~kszy
opór o w
związku
z
tym opada
dlużej.
Dokfodnie
mówiąc,
opada
stopniowo,
kotysząc
się
no
boki.
Istotną
rolę
w
pro1ekcie samolotu odgrywa
również stabilność
modelu.
Płask.o
kartko papieru
czynników:
wysoKośc
rzutu,
pędu począh<.owego,
grawilacj',
stabilności
modelu
1
oporu.
Zalety
wysokiego rzutu sq oczywiste.
\/V
tych
samych warunkach atmosferycznych
(należy
przy
tym
pamiętać,
7e podmuchy wiatru
wywierają
na
papierowy
samolot
foiolny wpjyw,
zakłócają
bowiem
jego
równowagę)
-
im samolot
zostanie
rzucony
wy.Lej,
tym
dolej poszybuje.
Efekt
pędu początkowego
jest
j
mniej
oczywisty
Wydawać
by
się
moglo,
że
im
mocniej
samolot zostanie rzucony, lym dolej
poleci,
ole wcale
tok
nie musi
być.
Dobry,
z
wyczuciem puszczony
sqbowiec leci
zvvykle
dolei
niż
mocno 1 szybko
wyrzucono papierowo
strzałko
jest
mało
stabilna. R
7ucajqc
.
trudno
określić,
w
jakim
kierunku
7acznie
opadać
oraL jak
będzie wyglądd
tor
jei lolu.
f
ymCLasem
papierowy
model
dobrej
jakości
iest
bardzo
stabilny. leci
we
włościwei
pozycji (przy czym
termin „pozycja" oznacza sposób,
w
jaki
unosi
się
w powietrzu) i zmierza
w
określonym
kierunku.
Stabilność
papierowego samolotu
zależy
od
rozłożenia środków c1ę.7kości.
Zazwyczaj
środek
cię?kośc1
lokuje
się
z
przodu
modelu
·
w
kilu,
czyli
7
da10 od
skrzydel.
Samolot, który ma
ciężki
ogon, troci
vvysokość
i
spada. No
1ego
po7ycję wpływa
również
rozłożenie
kątów
między skrzydłami,
kilem
Growitoqa oddzidu1e no papierovvy samolot
no dwa sposoby Z
jednej strony
ściągo
go
no
ziemię,
z drugiej
jednak
dostarcza mu
dodatkowej energii
podczas
lotu.
Skrzydła
papierowego
modelu
mają
LO
i innymi
stabilizatorami,
lwor7.ące
tzw.
profil
lotu.
Kil znajduje
się
zazvvyczaj
pod
skrzydłam
i
i
równoważy
efekt oporu
powietrza na
ich
zadanie
przede
wszystkim
opierać się
sile
przyciągania,
,,
'
\
i
l
'
plosLczyźnie.
Ważny
1esl
również
~ąl,
poo
jakim
samolotów
ckrobocyjnych tym bowiem
lotki
potrzebne
niemal
tok
samo jak
prawdziwym
samolotom
pal
iwo.
Sposób
projektowania i
składania
samolotów
z papieru
zależy
od
ich przeznaczenia.
Str7ałki
mo1ą wąsk:e
skrzydło.
W
.włożeniu
powinny
osadzone
są skrzydło
.
Instrukcja
składania
każdego
7 modeli
w
książce
7awiero
rysu
nek
w
idocznego
od
noso
samolotu
pozwalo
iący
na
prawid1owe
rozłożenie
kątów
wszystkich
jego
elementów.
Kil papierowego
samolotu
działa
jak
stabilizator,
dzięki
czemu
nie
schodzi
on
z kursu.
Oczywiście
w
tei
roli kil
szeroki
spisuje
się
lepiej
niż wąski.
Dodatkowe
slo
bil
izotery um
ieszczo
się
latać
szybko i
w
wybranym
kierunku.
W ich
przypadku wystaruy prosty model,
nie
wymagają
też
precyzji rzutu.
Czasem
dobrze
jest
wywinąć
lekko
ku górze
końcówki skrzydeł,
tokLe
no
końcach
skrądeł
lub
w
innych
m1e1scach
mcx:le1u.
Opór ro
siła
,
z
1okq
somolor
przeciwstawia
się
ruchowi
do przodu.
Działa
jak
hamulec
zwalniający
p.;;d modelu
.
A
jeśli
samolot
zwolni
twor7qc.
w
ten
sposób
lorki i
Lwiększojąc
opór
modelu
Często
psuje
ro
jednak,
o
nie
poprawia
charakterystykę
lotu
, korzysta jmy
więc
z
tego
sposobu
tylko wtedy,
gdy nie
ma
innego
vvyjścia.
Dużo
ważn iejsze
jest
to, by
podczas
składania
zbyt
gwałtownie,
zaczyna
s
padać.
Dlatego
większość
papierowych
modeli
projektuje
się
tok,
modeiu
zaginać
papier bardzo
starannie
unika
1ąc
wszelkich orzypodkowych
zog
:ęć,
powierzchnie
modelu
muszą
bowiem
być
idealn ie
plaskie.
Skrzydła
szybowców
szersze
by
stawiały
iak
noimnie1
opór.
pr7.ez to
lak
szy
wąskie, że
widziane
od
nosa
sprawiają
wruL.cnie,
jakby
w
ogóle
ich
nie
było
.
lslniejq
jedna
kże
sposoby no
to, by z oporu
samolotu
ucLyniĆ
za
lerę.
No
przykład
opór
zwiększoią
od
skrzydeł
strzałek
a modele
le
loto1ą
nieco woln·e1.
W
ich
lotki
umieszczone
no
końcówkach
skrzydeł.
co
powoduje,
że
ogon
opada nieco
w
dól, nos
zaś
się
unosi.
Lotki
vvykorzystuje
się
często
po to, by
przypadku
najważniejszą
cechą
lo·u
jesl
kąt
szybowania.
Dobry
szybowiec
powinien
lec ieć
możliwie
jak
najbardziej
płasko.
Toki
efekt
osiągamy,
zaginając
papier
1ok,
by
równo
polepszyć
chora,.;.terystyk. lotu
strza1ek
·szybowców,
nolezy jednak
zachować
przy
tym
ostrożriość.
Inaczej
wygląda
to
w przypadku
rozło.zyć środek
ciężkości.
Jeśl'
natomiast
kąt
lotu
nie wydaje
się
dość płaski,
można
ternu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin